Pikkulätyskän tulppa-avain?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Pikkulätyskän tulppa-avain?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mulla on pikkulätyskässä NGK A7 -tulppa, mutta en löydä mistään sopivaa tuuman kokoista tulppa-avainta. Jos joku käyttää samoja tulppia niin olis kiva tietää millä kiristätte? Ostin tuossa pitkän tuumaisen hylsynkin, mutta eihän se mahdu etummaisen kannen ja tankin välistä "kääntymään" että sais tulppaan otteen...Ei viitsis tulppia availlessa repiä öljytankkia pois! Onko joku muuten lyhentänyt Cromi-vanadium hylsyä (Heyco)? Pystyykö sellaista leikkaamaan esim. rälläkällä?

Kannattaako heittää nää tulpat järveen ja ostaa tilalle jotkut muut tulpat...mitkä?

Kartsa
tv

Viesti Kirjoittaja tv »

hommaa sopivan hylsyn ja vääntelee siihen sopivan varren, hitsaa kiinni / pyytää kuomaa hitsaamaan. Eipä ole kaupoissa näkynyt valmiita avaimia maamoottorin tulpalle, tosin väittävät että joissakin suht tuoreissa Fordeissa (heee...) olis samansorttiset tulpendaalit.
oldflat

Viesti Kirjoittaja oldflat »

Morjens,
mulla oli sama ongelma etummaisen kannen tulpan kanssa.(varsinkin alukannen kanssa). Joutu vähän modifoimaan avainta. Ootteko muuten löytäneet tulppahatun joka sopisi sinne etummaisen kannen tulppaan?
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Olisko niin että voortin OHC moottorissa olis samallainen tulppa ?
Harva kierre, en muista halkaisiaa muuta isompi kuin "normaali" tulpissa, kartio tiivistys...
Eli kone on taunuksesta -> sierraan :? siihen muistaakseni passaa
ihan tavallinen 21mm avain.
Vieras

oldflat kirjoitti:Morjens,
mulla oli sama ongelma etummaisen kannen tulpan kanssa.(varsinkin alukannen kanssa). Joutu vähän modifoimaan avainta. Ootteko muuten löytäneet tulppahatun joka sopisi sinne etummaisen kannen tulppaan?
Niin mikä tulppa sulla "Oldflat" on käytössä? Itse en ainakaan ole löytänyt mistään varaosa/työkaluliikkeestä tuohon NGK:n A-sarjaan sopivaa tuumaista tulppa-avainta, mikä modifioituna tosiaan mahtuis etummaisen kannen ja tankin välistä tulppaan? Voisin kyllä harkita tavallista 21mm:n tulppaa jos vaan tietäisin että mikä sopii? Ainakin tulppa-avaimia löytyis joka biltemasta että vois modifioida...

Kartsa
oldflat

Viesti Kirjoittaja oldflat »

Tulppana mulla champion D-21 johon sopii 22 millinen avain. Otin kakspuolisen 21mm tulppa-avaimen jonka lämmittämällä ja vasaralla pakotin 22mm mutterin päälle. Tämä avain on tosi lyhyt (n. 4cm)joten se mahtuu hyvin väliin ja sitten vaan kiintoavaimella auki.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Vortin 1.3-2.0 OHC ( taunus,granada,sierra) tulppa voi hyvinkin käydä jos lämpöarvo sopii NGK APR6FS :oops: (juuri haukuin jokin aika sitten ngk:t) tai Bosch DR8BC näissä on 21mm kanta.
Näitä ainakin saa lähes joka paikasta...
Joissain jenkki fordeissa (pinto mustang 2.3 litre) on myös tätä tulppaa :?
mustaparta
Viesti:

tulppa-avain

Viesti Kirjoittaja mustaparta »

minä otin tuuman hylsyn ja smirklasin siihen sen verran kanttia että on väännettävissä jakoavaimella,hyvin toimii.
Vieras

Kiitos vinkeistä! Nyt minullakin on tulppa-avain. Pitkästä tuumaisesta hylsystäni rälläköitiin ja smirklattiin sopiva versio. Hieno ja hyvä tuli!

Kartsa
wla

ngk vs champion

Viesti Kirjoittaja wla »

Mulla nuo ngk:n tulpat alkoi oireilemaan noin 3500 km
ajon jälkeen,kuumakäynnistäminen alko oleen vaikeata.
Viisaammat neuvoivat vaihtamaan tulppamerkkiä mitä en
uskonut vaan epäilin muuta vikaa.
Kahtena ensimmäisenä kesänä vaihdoin 3paria tulppia ja aina
reilun 3000 km jälkeen samat ongelmat.
Sitten paikallinen varaosaliike suostui tilaamaan mulle championin d16
tulppia kun tilasin koko 10kpl laatikon a12 fim(V-TWIN CITY 60FIM kpl)
ja kas kummaa en enään muista koska olisin vaihtanu tulppia.
Vielä kun sais käsiin ne vanhat alkuperäiset purettavat tulpat...
t.vellu
Vieras

Jaahans! Kiinnostavaa tietoa tulpista. Sopiiko niihin Championeihin myöskin tuumainen tulppa-avain? Meinaan vaan kun tuossa tuulettelin onnellisena tulppa-avaimen omistajana...

Kartsa
Vieras

Re: ngk vs champion

Sitten paikallinen varaosaliike suostui tilaamaan mulle championin d16
tulppia kun tilasin koko 10kpl laatikon a12 fim(V-TWIN CITY 60FIM kpl)
ja kas kummaa en enään muista koska olisin vaihtanu tulppia.

Pistäpäs tuleen yhteystietosi, jos olet valmis myymään parin tai pari.
050-3019607/Jumpe.
wla4245

champion

Viesti Kirjoittaja wla4245 »

Championin tulppia myy Riihimäellä Motor-shop ja
pitäisi niitä saada muistakin autotarvikeliikkeistä
kutka champioonia myyvät.
t.vellu
Pertti

tulppa-avain

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tavallinen kuuskanttinen millinen hylsy ja siihen kylkeen hitsillä sopivan mittainen latan pätkä. Vähän väljä sovitus tulee, mutta kompakti ja toimiva. Ja sen saa halavalla.
Vastaa Viestiin