...talliin tuli läjä moottoria, mukana Andrewsin EV46 ja EV27 nokat, tuo EV27 oli sen verran hyvä, että taidan vetää sen omaan koneeseeni kiinni, ennen kuin kevät sulattaa hanget !
...mutta sitten tuo EV46, taitaa olla, vai onko verkonpainoa ! tosin silmämääräisellä tarkastelulla nostinpinnoissa ei ole juurikaan muutosta, kuin yhdessä pinnassa, jonka tuntee kyllä kynnellä, mutta muodon muutosta ei silmällä erota ! tosin molemmat reunat ovat ihan kunnossa olevan näköiset ! tainnut nostin mennä jossain vaiheessa vähän huonoon kuntoon ?
...en tiedä onko minusta tullut kranttu vai ei, mutta jos tuo nokka olisi ollut jostain veteraanistani, uskoisin pultanneeni sen kiinni nurinoitta, mutta nyt arveluttaa...
...jos joku viitsii tehdä kuvan kansa arviota, voin toimittaa mailina kuvaa !
- j o n i -
joka[at]iki.fi
EV46:sta verkonpaino
EV46:sta verkonpaino
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
...kun kukaan ei kommentoi, täytyy itse jatkaa !
kun nyt ei olla rakentamassa mitään viimeiseen tikkiin asti vedettyä kisakonetta, uskoisin ja väittäisin että millin kymmenysten tai sadaosien muodon muutokset eivät nostinpinnassa haittaa, mutta kun pintaan tulee kuluma jälki, kuinka pinta käyttäytyy...
eli ovatko nokat läpeensä samaa kovuutta, vai onko nostin pinta saatu kovemmaksi pintakarkaisuna ? eli jos pinta menetetään alkaako nokka kulumaan nopeammin ?
ihan tässä tyhmyyttäni kyselen !?
- j o n i -
kun nyt ei olla rakentamassa mitään viimeiseen tikkiin asti vedettyä kisakonetta, uskoisin ja väittäisin että millin kymmenysten tai sadaosien muodon muutokset eivät nostinpinnassa haittaa, mutta kun pintaan tulee kuluma jälki, kuinka pinta käyttäytyy...
eli ovatko nokat läpeensä samaa kovuutta, vai onko nostin pinta saatu kovemmaksi pintakarkaisuna ? eli jos pinta menetetään alkaako nokka kulumaan nopeammin ?
ihan tässä tyhmyyttäni kyselen !?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Yleensä pinnat ovat karkaistu aihion hionnan jälkeen... 80-luvun puolella kun nokka-akseleita (autoon) ei kerta kaikkiaan saanut kopioitiin ulkomailta tuottetuja akseleita itse tehdyllä hiomakoneella
Hionnan jälkeen osa akseleista lähetettiin siihen aikaan Vaasaan Boforsille
typpikarkaisuun, osa pistettiin suoraan koneeseen ( jokamiesluokan autoon)
Yhden rautiksen vakionostajat olen nähnyt joista rullalaakerin kovapinta oli lohkeillut ... kukaan ei tiennyt tuon moottorin ajokilometrejä. Siis pinnasta oli irronnut 1-3mm halkaisiaa olevia noin 0.5mm paksuisia kuin hiutaleita... nokassa oli vain pieniä jälkiä
Hionnan jälkeen osa akseleista lähetettiin siihen aikaan Vaasaan Boforsille
typpikarkaisuun, osa pistettiin suoraan koneeseen ( jokamiesluokan autoon)
Yhden rautiksen vakionostajat olen nähnyt joista rullalaakerin kovapinta oli lohkeillut ... kukaan ei tiennyt tuon moottorin ajokilometrejä. Siis pinnasta oli irronnut 1-3mm halkaisiaa olevia noin 0.5mm paksuisia kuin hiutaleita... nokassa oli vain pieniä jälkiä
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
Vieras
Jos siinä on jälkiä niin se on verkonpaino (tosin aika kevyt sellainen).joka kirjoitti:... uskoisin ja väittäisin että millin kymmenysten tai sadaosien muodon muutokset eivät nostinpinnassa haittaa
- j o n i -
Se ei ole samaa kovuutta koko matkalta, vain pinta. Pienet jäljet nokassa hajottaa nostinrullat kun se rulla "saa iskun" joka kerran osuessaan jäljen kohdalle.
paino
Älä ihan vielä laita veteen.
Sillä voi kokeilla miltä moinen nokka tuntuu ajossa. Jos tuntuu hyvältä, osta uusi sellainen. Jos ei, pudotus ei ole korkea.
Ja muista ottaa se viallinen nokka sieltä koneesta pois kokeilun päätyttyä, kävi kuinka kävi.
Sillä voi kokeilla miltä moinen nokka tuntuu ajossa. Jos tuntuu hyvältä, osta uusi sellainen. Jos ei, pudotus ei ole korkea.
Ja muista ottaa se viallinen nokka sieltä koneesta pois kokeilun päätyttyä, kävi kuinka kävi.