Kromin poistaminen
-
Vieras
Kromin poistaminen
Onko mitään kotikonstia kromin poistamiseksi? Koneen poskista lähtee alkuperäinen kromi lohkeilemaan, samoin kahvoista.
''Galvanointi eli elektrolyysi on menetelmä, jossa perusaine pinnoitetaan sähkökemiallisen prosessin tuloksena. Menetelmässä pinnoitettava kappale upotetaan suolakylpyyn, johon metallinen pinnoite on liuenneena. Pinnoitettavan kappaleen, joka toimii katodina, ja kylpyyn upotettavan anodin välille synnytetään potentiaaliero. Anodi itsessään voi myös olla materiaalia, jolla pinnoitus halutaan suorittaa. Elektrolyysissä pinnoiteionit siirtyvät liuoksesta vastaanottajakappaleen pinnalle sähkövirran kuljettamina. Menetelmällä pinnoitetaan lähinnä metallisia pinnoitteita kuten sinkkiä ja kromia. ''
Kromauksen saa purettua samalla prosessilla, kun vaihtaa katodin ja anodin. Itse olen heittänyt kappaleita ruokasuolakylpyyn, kytkenyt akun plussan nikaleeseen eli se toimii luovuttavana anodina ja heittänyt astiaan rautapalikan kytkettynä miinukseen. Se kromi ja kupari hilpasee siihen palikkaan, ja nopeasti.
Kromauksen saa purettua samalla prosessilla, kun vaihtaa katodin ja anodin. Itse olen heittänyt kappaleita ruokasuolakylpyyn, kytkenyt akun plussan nikaleeseen eli se toimii luovuttavana anodina ja heittänyt astiaan rautapalikan kytkettynä miinukseen. Se kromi ja kupari hilpasee siihen palikkaan, ja nopeasti.
Joskus tekis toisinaan sitten taas ei
-
Vieras
Tuota pitää kokeilla heti viikonloppuna. Kuulostaa niin yksinkertaiselta, että senhän on pakko toimiaJaksi kirjoitti:Kromauksen saa purettua samalla prosessilla, kun vaihtaa katodin ja anodin. Itse olen heittänyt kappaleita ruokasuolakylpyyn, kytkenyt akun plussan nikaleeseen eli se toimii luovuttavana anodina ja heittänyt astiaan rautapalikan kytkettynä miinukseen. Se kromi ja kupari hilpasee siihen palikkaan, ja nopeasti.
Kandee testaa varovasti noita hommia. Teräs tai alumiini perusaineena
vaikuttaa asiaan aika paljon.
Meillä oli ennen täällä työpaikalla molempien aineiden kromaukset.
Muistelen vaan että jos alsa pönttöön heitti teräsosan ja pani virrat päällä, katos kikkare savuna ilmaan. Sama ilmiö mahdollista myös toisin päin?
Asiasta sen enempää tietämättä. Muistaakseni myös prosessista syntyy jotain helposti syttyvää kaasua. Vetyä?
vaikuttaa asiaan aika paljon.
Meillä oli ennen täällä työpaikalla molempien aineiden kromaukset.
Muistelen vaan että jos alsa pönttöön heitti teräsosan ja pani virrat päällä, katos kikkare savuna ilmaan. Sama ilmiö mahdollista myös toisin päin?
Asiasta sen enempää tietämättä. Muistaakseni myös prosessista syntyy jotain helposti syttyvää kaasua. Vetyä?
Mielenkiintoista, kerro vähän lisää.Jaksi kirjoitti:''Kromauksen saa purettua samalla prosessilla, kun vaihtaa katodin ja anodin. Itse olen heittänyt kappaleita ruokasuolakylpyyn, kytkenyt akun plussan nikaleeseen eli se toimii luovuttavana anodina ja heittänyt astiaan rautapalikan kytkettynä miinukseen. Se kromi ja kupari hilpasee siihen palikkaan, ja nopeasti.
Onko toi liuos ihan tavallista suolaa ja vettä, missä suhteessa? Kuinka pitkään on palikka ollut liemessä? Muodostuuko jotain kaasuja, vetyä ym?
Mopopoika
Joo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä.
Miksiköhän kromin ja kuparin välissä käytetään nikkelikerrosta?Työpaikallani kun kromataan painosylintereitä suoraan kuparin päälle.Nikkelikerros on tietty alimmaisena,että saadaan kupari tarttumaan teräkseen kiinni.Kupari kun ei tartu suoraan teräkseen.Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin.
'Most chrome plate is considered 'decorative'. It is a very thin layer, approx. 1/100th the thickness of a human hair, which is applied over a NICKEL plate. Chrome offers NO corrosion resistance, as it is porous, so the nickel does all the protection. The chrome merely gives the nickel a 'blue' look, and stops it tarnishing. Decorative chrome plate can be considered a 'clear coat' over the nickel 'paint job'.
The chrome plate is always applied over a nickel plate, which will fuse to most metals quite readily. The copper plating system is used as a hi-build filler to cover blemishes, pits and scratches. The copper plate can be built up to thicknesses of 1/8", and solder-it can be used to fill in deeper pits. The solder and plate is then sanded/polished and re-plated before nickel plating.'
http://caswellplating.com/kits/triple.htm
The chrome plate is always applied over a nickel plate, which will fuse to most metals quite readily. The copper plating system is used as a hi-build filler to cover blemishes, pits and scratches. The copper plate can be built up to thicknesses of 1/8", and solder-it can be used to fill in deeper pits. The solder and plate is then sanded/polished and re-plated before nickel plating.'
http://caswellplating.com/kits/triple.htm