kytkimen säätö?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

kytkimen säätö?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

moi
voisko joku kerrata kytkimen oikeaoppisen säädön.
kyseessä on vm:50 pannun kolmipiikkinen loota.
eli milloin kiritään jousien muttereita 8O tai keskellä olevaa säätöä.
kitoos...
Vieras

Samat sanat. Täällä myös toinen pannumies ihmeissään kytkimen kanssa.
Ei luista yhtään. Kytkin on ON/OFF tyyppinen, joko jää 20 cm mustaa
lakua asfalttiin tai mopo sammuu ;-) Miten saisi säädettyä hieman rauhallisemmaksi?
Norton

Viesti Kirjoittaja Norton »

oiskohan että jousia löysäämällä luisto lisääntyy ja keskellä olevalla ruuvilla säädetään välystä systeemiin...
jep

Viesti Kirjoittaja jep »

Jousiin ei normaalisti tarvi koskea kun ne on kerran säädetty paikalleen. Ne pitää säätää niin että kytkin ei luista ja levyille jää silti liikkumatilaa irroitusta varten.

Keskiruuvilla sitten säädetään varsinainen kytkimen toiminta. Säätö riippuu myös siitä onko jalka- vai käsikytkin. Yleensä pitäis jättää pieni välys kytkinkahvaan, mutta pannussa usein ei paljoa välyksiä ole että sen saa irrottamaan kunnolla.

On off -toiminta saattaa johtua kuluneesta piikkisiasta, huonoista levyistä tai liian kireistä/kuoleentuneista jousista. Eli levyt ei pääse joustavasti liikkumaan. Kannattaa avata ja putsata, samalla voi tutkia myös onko piikkeihin kulunu kynnykset.

Jos on ketju vaihdettu enskaremmiks niin levyjen taakse olis hyvä asentaa ylimääräinen levy (en muista sen nimee, mutta dealerit tietää) joka estää koko asetelman liikkumisen kun kytkintä painaa.
Meukku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meukku »

Ulkomuistista muistaisin, että jouset kiristetään niin, että painelevyn ja sen jousipakkaa kiristävän levyn väliin jää noin tuuman rako. Keskiruuvilla sitten kytkimen toiminta niinkuin "jep" sanoi - jalkakytkimeen muistaakseni tulee vähän enemmän välystä. Itse huomasin kanssa, että tappokytkimellä ei luistatus onnistu kunnolla jos levyt on vähän kuluneemmat. Rotanloukun säätöä ei kykene ulkoa muistamaan, manuaalista...
Sitten jos sulla on remmiveto tai huohotus muuten vaan siirretty pois ensiökopasta ja käytät normaaleja kytkinlevyjä, niin ne levyt voi olla liian "puhtaat". Ittellä on ainakin käynyt niin, että on tullut putsattua ne levyt kasatessa liian hyvin ja sitten kytkin ei ole irroittanut kunnolla - laitoin sitten kevyesti moottoriöljyä levyjen pintaan ja sillä se alkoi toimia.
Vanhoja kuluneita piikkisian tappeja olen joskus voidellut kuparitahnalla.
Jos ostat uuden piikkisian, niin mun mielestä se viisipiikkinen on kyllä aika paljon helpompi säätää...
Meukku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Meukku »

Pakko oli vielä tarkistaa omat väitteensä, melkein oikein sentään:
Painelevyn ja jousilevyn välys on 31/32" orkkis palikoilla.
Säätöpultin välys 1/16" käsikytkimellä ja 1/8" jalkamallilla. Oman olen ainakin saanut aina noilla toimimaan.

Se unohtui kanssa edellisestä, että viimeksi mulla oli se kytkimen läpi menevän puikon pää alkanut pyörimään painelaakeria vasten ja sorvautunut pilalle. Uusi puikko ja säätöpultti auttaa kanssa kummasti kytkimen säätöön...
Vieras

ON/OFF ongelma ratkaistu. Säädin ensin Painelevyn ja jousilevyn ohjeiden mukaan. Katsoin mauserin kanssa että levyt ovat samassa linjassa. Kuitenkin kytkintä painettaessa, vaikka levyt olivat toisiinsa nähden suorassa, levyt irroitti epätasaisesti ja ei pystynyt luistattamaan yhtään.

Kun säädin silmämääräisesti levyt irroittamaan tasaisesti, niin kytkin alkoi toimimaan kuin Buickki. Ja nyt pystyy luistattamaan.
Vastaa Viestiin