Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Sari S
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Niin. Tuo Linnean Sportster on yli 35 kW ja niin olis minunkin. Mutta se autokoulun pyörä, millä mä olen harjoitellut, ei ole. Mutta se vaihtuu isompaan kyllä, koska en mä kylmiltään voi inssiin mennä isolla pyörällä. Mutta en tosiaan tiedä, miten noi säännöt harjoittelupyörästä tossa kohtaa menee.

Mutta mä oon niin hidas oppimaan, että olis kyllä ehkä kannattanut minunkin miehelle opetuslupa tuohon autokoulun rinnalle hommata. Luulin vaan, että on paljon kalliimpi ja monimutkaisempi homma.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
-tuomas-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Tämä ja osa viime kesää vaimon kanssa harjoiteltu ajamista, joten mielenkiintoinen viestiketju tässä käynnissä.

Tuo tehoasia(kin) on Trafin sivuilla aika epäselvästi sanottu, mutta linkin takaa —> https://www.trafi.fi/filebank/a/1387439 ... LLINEN.pdf löytyvästä tiedotteesta asian voi tarkistaa.

Eli tämän vuoden loppuun asti ainakin 1200 Sportsterin tehot riittävät myös tutkintoajoihin, 883:sen osalta löysin vähän ristiriitaista tietoa ja en tiedä onko niissä yli 40 kW. Opetusajoon riittää siis 35 kW ja lisäksi varmistin Ajovarman edustajalta, että mikään ei estä ajelemasta opetusluvan puitteilla vaikka 10 kW:n pyörällä. Vaadittu minimi opetusmäärä pitää tietenkin ajaa riittävän tehokkaalla pyörällä, mutta eihän sitäkään voi mitenkään valvoa kunhan tutkintoon löytää riittävän tehokkaan pyörän.

Kannustaisin siis Sari hankkimaan miehesi kanssa myös opetusluvan, koska ilmeisesti nykylainsäädännöllä ei tarvitse muuta kuin hakemus jättää. Vaikka varsinaisen opetuksen hankkisikin autokoulusta, niin kivahan se on yhdessä käydä ajelemassa kun pyöräkin on jo valmiina.

Tsemppiä kaikille A-korttia ajaville, tälle kaudelle uusittu käsittelykoe on oikeasti aika hankala jos ei omaa aiempaa kokemusta kaksipyöräisistä. Meillä meni läpi vasta neljännellä kerralla, mutta toisaalta hyvähän se on että ajamista pitää oikeasti harjoitella ennen kuin kortin saa.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
Sari S
Viesti:

No nyt vähän harmittaa, ettei heti haettu opetuslupaa miehelle autokoulun opetuksen rinnalle. Toki en olisi uskaltanut alussa edes lähteä liikenteeseen (ei asuta ihan maalla), kun pyörän käsittelytaidot oli nollatasolla.

Nyt kuitenkin syksy jo painaa päälle ja miehen pyörä on huollossa talvisäilöpaikassa. Mutta täytyy talvenaikana hoitaa opetuslupa miehelle, jos ei mulle tänä syksynä korttia irtoa autokoulun opetustunneilla. Keväällä vois sitten harjoitella omalla pyörällä ja siinä rinnalla autokoulun pyörällä, jolla ajan kuitenkin inssiajon ennemmin tai myöhemmin.

Nostan hattua Tuomaksen vaimolle sitkeydestä käsittelykokeen suhteen. Tämä antaa mullekin toivoa, että kyllä se kortti tulee, kun ei vaan anna vastoinkäymisten lannistaa. Välillä kun tulee olo, että lyön hanskat tiskiin, kun homma etenee niin hitaasti.

P.S. Terveiset aurinkoisesta Las Palmasista. :) Parina päivänä ollaan otettu vuokrapyörä alle ja ajeltu pitkin vuoristokyliä enemmän ja vähemmän kapeita, mutta aina yhtä mutkaisia serpentiiniteitä. Hienoja maisemia. Liikenne motarilla kyllä hirvittää tällaista aloittelevaa motoristia, vaikka istunkin vain takapenkillä. 8O
linnea

Viesti Kirjoittaja linnea »

On kyllä ihmeellistä kun mun mies soitti Trafille niin sanoivat että pitää olla 50kw pyörä jolla inssi ajetaan. Eipä sanonut siellä mitään että tämän vuoden loppuun sais ajaa vähempi tehoisella. Soitti vielä se mies sieltä tarkistettuaan asian. ei näköjään tiedä sielläkään mitä vaaditaan. Jospa ne säännökset vielä muuttuisi ensi kesään mennessä. Mukavaa reissua sulle Sari S😀
Sari S
Viesti:

Kiitos. Reissusta palattu ja huomenna alkaa taas arki. Ajoharjoittelut jatkuu. Niistä kirjoittelen enemmän tuolla toisessa ketjussa.

Hyvää ajoharjoittelua sinulle myös, linnea! :)
Sari S
Viesti:

Nyt kun on ajolupa taskussa ja pari pientä lenkkiä ajettu omalla pyörällä, niin täytyy vielä tähän ketjuun kommentoida, että mä vaan niiin rakastan mun Porsteria! <3 <3 <3 En aja enää ikinä Hondalla. :lol: Onhan ne niin erilaisia ajettavia ja kyllä mun tyyliin sopii harrikka paljon paremmin. Äänet, ajoasento, ajotuntuma, tietynlainen jäykkyys... Kaikki on mun mielestä plussaa. Honda sinkoili ja sammuili vähän liian herkästi mun makuun. Toki vika oli kuskissa, mutta kuitenkin.
Pera
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pera »

Kyllä Sportsterissa on sitä seksiä ja rokkenrollia :D .
Ajan myös Electralla ja se on sata kertaa mukavampi kuin Sportti,mutta kiksit vaatimattomammat.
Sportster on ollut mulla jo 25 vuotta.
Loud valves save lives
Vastaa Viestiin