Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vallu
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Taas meitä vanhuksia haukutaan. Voisin kertoa kymmeniä tapauksia joissa nuori/keski-ikäinen kuski töpeksii vielä pahemmin. Ikänsä auto ajaneet vanhat ihmiset yleensä pystyvät korvaamaan menetyn reaktioajan kokemuksen tuomalla rutiinilla. Lisäksi me vanhukset ajelemme varovasti (tänä kesänä ei ainuttakaan sakkoa - vielä ainakaan :wink: ). Jos vanha ihminen töpeksii, niin se herättää heti huomiota, mutta kun nuori ihminen töpeksii niin se on normaalia!
Lukekaapa tilastoja niin näette kuka/ketkä aiheuttavat eniten onnettomuuksia.

Liikenteessä on hirmiä määrä kuskeja, jotka eivät tunne liikennesääntöjä, eivät näe liikennemerkkejä, saati että noudattaisivat niitä, eivätkä hallitse kunnolla ajopeliään. Liikenneturvallisuus paranisi tuntuvasti, jos kaikki kuskit suorittaisivat kirjallisen kokeen ja ajokokeen viiden vuoden välein. Testaa itse oma liikennesääntöjen ja merkkien tuntemisesi, saatat yllättyä. Suoritin pikakokeen ympäristössä ja 60 % jengistä ei tiennyt, että taajamerkki on myös 50 kmh rajoitusmerkki. Voit myös kokeilla autollasi onnistuuko esim. 100 m matkan peruuttaminen pelien avulla pitkin mutkatietä tai motskarillasi voit kokeilla onnistuuko korttivaatimuksiin kuuluva pujottelu hidasajoineen ja väistöjarrutuksineen etc.
Kuva LIFEMEMBER
milehigh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milehigh »

Vallu, ihan hyviä pointteja.
Meidän rouva halusi saada pyöräkortin ja vähän tuntui välillä vaikealle isolla pyörällä ajaa ja joku sijaisopettajakin alkoi jotain sammakoita päästelemään suustaan.. Muka pienempi luokka ekaks.. ja joo joo! Käytiin sitten vähän katsatuskonttorin pihalla omatoimiharjoittelemassa ja ottihan se kylmiltään Buellilla pari kierrosta keiloja pujotella ja jarrutukset iltakostealla asvaltilla oli mieleenpainuvia - ainakin omalta osalta.
Ykkösellä meni sit läpi.

Mutta ihan oikeasti, ei osalla vanhempia kuskeja niska enää taivu. Varmaan joku kanan- tai kalkkunankaulaimplantti vois olla paikallaan silläkin ukolla joka pari päivää sit perutteli farkkunissonia peileistä kun mummeli oli auton ja tiiliseinän välissä vinkkamummona. Mua alkoi oikeasti jänskättämään papan polvinivel...

Tilastothan saatiin näyttämään juuri sellaiselta kun ne haluttiin näyttävän - vai oliks ne gallupit..? :wink:
Noita tilastoja voi tsiigailla tuolta jos on nappauksia kun ne nyt tuli puheeksi, ettei jää ihan pölinäksi:

Käsitteet:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ton/kas.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Julkistukset:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ton/tie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://193.166.171.75/Database/StatFin/ ... ton_fi.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Random otoksena:
Kuva
Kuva

Tilastojen mukaan yli 65:set ei enää ajele, tai sit ne on jo mullissa :mrgreen:
Kuva
jkm

Viesti Kirjoittaja jkm »

Sunnuntaina keuruulta palatessa näkyi taas yksi vaaratekijä motoristille, nimittäin motoristi itse. Minun ja tämän kyseisen HD-kuskin välissä oli pari autoa mutta näin silti tilanteen selkeästi. Motoristi laittoi kuuliaisesti vilkun vasemmalle kun lähti ohittamaan autoa ja yhtä kuuliaisesti vilkku oikealle kun palasi omalle kaistalle. Tämän jälkeen hän sitten ajelikin seuraavat 30 km vilkku nätisti oikealle vilkuttaen, ohittaen useita sivutien risteyksiä. Jos sieltä sivutieltä olisi auto ollut tulossa ja meitä muita ei olisi ollut tämän vilkuttajan takana niin olisiko sitten taas luettu lehdistä kuinka auto tuli moottoripyörän eteen? Eikä tämä ole edes harvinaista.
Aina kun yritin päästä lähemmäs ja ohitse hänestä varoittaakseni häntä niin vauhti nousi sen verran edellä etten lähtenyt itse kaahaamaan siinä vesisateessa enempää. Tällä kertaa ei käynyt mitään mutta kuinkahan usein se vilkku on ollut päällä kun se auto tulee eteen?
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Vanhemmissa härräköissä, -82:sta vanhemmat, tämä oli huomioitu. Vilkku on päällä niin kauan kun pitää nappia pohjassa. :)
SG-Rider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SG-Rider »

Oliks varmasti hd? Mulla ainakin tippuu vilkku pois päältä ajossa tietyn vilkutusmäärän jälkeen jollei lähde päältä jo aiemmin kun pyörä kallistuu. Paikallaan ollessa vilkkuu kyllä niin kauan kun ottaa pois päältä.
FXD -01
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

SG-Rider kirjoitti:Oliks varmasti hd? Mulla ainakin tippuu vilkku pois päältä ajossa tietyn vilkutusmäärän jälkeen jollei lähde päältä jo aiemmin kun pyörä kallistuu. Paikallaan ollessa vilkkuu kyllä niin kauan kun ottaa pois päältä.
Saahan tuon systeemin kytkettyä poiskin!
Itse ainakin otin omasta moposta tuon systeemin pois kun lopetti jo vilkuttamisen ennen risteystä ja kääntymistä! Näinollen ei muut tielläliikkujat saaneet tietoa mihin olin menossa - joten on parempi laittaa vilkku päälle ja ottaa se pois kun siltä tuntuu (eli vasta kääntymisen jälkeen)!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Joo, joskus melko vaarallinenkin systeemi. Varsinkin vasempaan kääntyessä saa jatkuvasti tuijotella vieläkö vilkku vilkuttaa, vai onko jo autot ohittelemassa hidastelevaa kaksipyöräistä.
HillyMan

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Lastu kirjoitti:Joo, joskus melko vaarallinenkin systeemi. Varsinkin vasempaan kääntyessä saa jatkuvasti tuijotella vieläkö vilkku vilkuttaa, vai onko jo autot ohittelemassa hidastelevaa kaksipyöräistä.
No melko samahan se on ilman vilkkuja, käsimerkki ennen ryhmittymistä ja sitten jo kytkintä pohjaan.
Shovel 1970
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Pave. kirjoitti:Saahan tuon systeemin kytkettyä poiskin!
Itse ainakin otin omasta moposta tuon systeemin pois kun lopetti jo vilkuttamisen ennen risteystä ja kääntymistä!
Automaattitoimintoa lienee parannettu, v.2008 mallilla olen ajanut yli 50.000 km ja olen tähän toimintoon erittäin tyytyväinen, ei ole toiminut hölmösti mielestäni kertaakaan.
Spöke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spöke »

HillyMan kirjoitti:
Lastu kirjoitti:Joo, joskus melko vaarallinenkin systeemi. Varsinkin vasempaan kääntyessä saa jatkuvasti tuijotella vieläkö vilkku vilkuttaa, vai onko jo autot ohittelemassa hidastelevaa kaksipyöräistä.
No melko samahan se on ilman vilkkuja, käsimerkki ennen ryhmittymistä ja sitten jo kytkintä pohjaan.
Hä? Meillä taas vasen käsi hamuaa vaihdekeppiä...
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
jkm

Viesti Kirjoittaja jkm »

SG-Rider kirjoitti:Oliks varmasti hd? Mulla ainakin tippuu vilkku pois päältä ajossa tietyn vilkutusmäärän jälkeen jollei lähde päältä jo aiemmin kun pyörä kallistuu. Paikallaan ollessa vilkkuu kyllä niin kauan kun ottaa pois päältä.
Oli HD. Se automaattinen palautus systeemikin voi myös hajota. Myös jos vaihdat nopeusmittarin johonkin tarvikkeeseen nii tippuu automatiikka pois. Eikä auta vaikka tuo nopeus-signaalin suoraan vilkkuboxiin. Ai mistäkö tiedän? No kokemuksesta. Mun yhdessä pyörässä kävi näin.
Nykyisellä keksinnöllä huidotaan vain lapaa kun halutaan näyttää suuntamerkkiä.
On kyllä tosi että useimmiten se vilkun päällejättäjä on joku muu kuin HD.
Mutta eihän tässä ketjussa kai ollu tarkoiotus kehua HD:n ylivertaisuutta, vai oliko?
Bronson Eye
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

seinäjoella "vanhus" ajo ramppia VÄÄRÄÄN :evil: :twisted: suuntaan, vastaan tullut moottoripyöräilijä kaatui väistäessään,,
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

otsir3 kirjoitti:seinäjoella "vanhus" ajo ramppia VÄÄRÄÄN :evil: :twisted: suuntaan, vastaan tullut moottoripyöräilijä kaatui väistäessään,,
Tässä se taas nähdään! Motoristien olisi hyvä harjoitella jarrutusta ja samanaikaista väistöä.
Kuva LIFEMEMBER
Peacemaker76
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Vallu kirjoitti:
otsir3 kirjoitti:seinäjoella "vanhus" ajo ramppia VÄÄRÄÄN :evil: :twisted: suuntaan, vastaan tullut moottoripyöräilijä kaatui väistäessään,,
Tässä se taas nähdään! Motoristien olisi hyvä harjoitella jarrutusta ja samanaikaista väistöä.
Hahaa, Vallu on synnynnäinen myyntimies, asia kuin asia vääntyy kyllä haluttuun suuntaan :lol:
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Peacemaker76 kirjoitti: Hahaa, Vallu on synnynnäinen myyntimies, asia kuin asia vääntyy kyllä haluttuun suuntaan :lol:
Eikös jokainen aina "vedä kotiinpäin" mielipiteillään?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vastaa Viestiin