Springer kirjoitti:Nyt on jotain pahasti pielessä. Minkä kokoiset suuttimet siinä kaasarissa on? Tarkista ettei ryyppy ole jäänyt päälle.
1.Ryyppy
No ei se päällä ollut lenkillä. Mutta, vaihdoin viimekesänä koko ryypyn vaijerin koska siitä vanhasta oli lohjennut reuna niin ettei sitä saanut kiinni mihinkään. Koskin myös tyhjäkäyntiruuviin ja tarkastin että se oli kunnossa, kiristin sen kuten se pitää eli kosketuksesta vielä x-määrä kierroksia kiinni/auki...
2.Onko mahdollista että SuperTrappin putki ei päästä kaasuja ulos kunnolla? Jotenkin en vaan pidä koko tukkosesta putkesta vaikka sen pitäs olla hyvä, tuntuu ettei kaasut pääse ulos vapaasti. Pitää ottaa se päätyosa irti ja katsella tuleeko vaikutusta..
3. Kaasarista
En ole mitannut suuttimia tarkasti. Tässä kuitenkin kuvatuksia viimekesän purun yhteydessä
4.Takajarrulevy ottaa kiinni minusta hiukan takavasempaan jarrupalaan, vois kuvitella että tällä on kulutukseen vaikutusta vaikka pystyn kyllä työntämään pyörää suhthelposti (ei siis levotonta kitkaa)..
Siis koskitko siihen kaasuttimen pohjassa olevaan tyjäkäyntiseosruuviin vai tyhjäkäyntinopeutta säätävään ruuviin joka on siinä kaasuvaijereiden vieressä? Käykö se moottori nätisti tyhjäkäyntiä ja puskeeko mustaa putkesta kun rivakammin kiihdytät? Todennäköisesti sinne kaasariin on laitettu melko isot suuttimet (pää ja välialue) kun tuosta ilmansuodattimestakin on rapsittu suodatinkangaskin pois?
Springer kirjoitti:Siis koskitko siihen kaasuttimen pohjassa olevaan tyjäkäyntiseosruuviin vai tyhjäkäyntinopeutta säätävään ruuviin joka on siinä kaasuvaijereiden vieressä? Käykö se moottori nätisti tyhjäkäyntiä ja puskeeko mustaa putkesta kun rivakammin kiihdytät? Todennäköisesti sinne kaasariin on laitettu melko isot suuttimet (pää ja välialue) kun tuosta ilmansuodattimestakin on rapsittu suodatinkangaskin pois?
Tyhjäkäyntinopeusruuvia on koskettu ja korjattu. Tyhjäkäyntiseosruuviin ei ole koskettu.
Suodatinkangas oli tosiaan irroitettu, en tiedä kuka pösilö filtterin irroittaisi tarkoituksella mutta näin oli käynyt. Tästä syystä ostin uuden samanmoisen jossa tietenkin oli tuo filterikangas paikallaan kuten pitää.
Miksi kukaan käyttäisi yhtään isompia suuttimia kun standardikeihinissä on? Täytyykin ottaa selvää mitkä tuossa pitäisi olla ja mitkä siellä on...Saako suuttimen koon mitattua suoraan sen putken halkaisijaa mittaamalla vai pitäskö päästä mulkkaamaan oikein sitä kärkeä?
Anteeksi jo etukäteen, mutta...
Nyt ehkä ollaan sellaisella ropaamisalueella, että kannattaisi kattella sellainen kaveri tekemään, joka on joskus ennenkin kaasarin kanssa pelannut. Helppojahan nämä kivikauden aikaisella tekniikalla varustetut ovat, mutta tieto ja korvakuulo pitää olla kunnossa kun jotakin ruuvataan.
Pertti on nyt oikeassa, ei kannata mennä ropaamaan jos ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Hommaa nyt ensiksi vaikka tehtaan huoltomanuaali ja opiskele kuinka se kaasutin toimii/korjataan. Niissä suuttimissa on koko merkittynä päätyyn.
Springer kirjoitti:Pertti on nyt oikeassa, ei kannata mennä ropaamaan jos ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Hommaa nyt ensiksi vaikka tehtaan huoltomanuaali ja opiskele kuinka se kaasutin toimii/korjataan. Niissä suuttimissa on koko merkittynä päätyyn.
Aamen.
Mutta mitata ja tutkia voi aina niin kauan kun tietää mitä tekee : Uskon että toimintakunto on ihan sama suuttimen koon mittauksen jälkeen kun ennen mittausta...Clymeri löytyy.
Marshal kirjoitti:
Mutta mitata ja tutkia voi aina niin kauan kun tietää mitä tekee : Uskon että toimintakunto on ihan sama suuttimen koon mittauksen jälkeen kun ennen mittausta...Clymeri löytyy.
Suuttimen koko selviää lukemalla suuttimen kannasta... harvalla on välineitä suuttimia mittailla.
JKKo kirjoitti:Yli 100'000 km Harleyllä, eikä ainuttakaan kylmennyttä tulppaa. En edes tiedä, mitä merkkiä ne ovat. Sitä, mitä Hotbikessä sattuu olemaan.
Sama juttu.
Toisinaan on tullut vaihdettuakin tulpat; Edestä taakse tai hyllystä kaverin "hyvät käytetyt".
Epätoiminnan sattuessa on AINA ollut vika muualla kuin tulpissa.
...Noh..Toki liika bensa näitä tappaa; Talven jurrikäynnistykset ryypyllä tmv.
Aikaisempaan neula -asiaan:
Neula täytyy shimmata jollain menetelmällä "hallittuun tilaan"; 2mm holaus ei ole sellainen.
Tällä aika radikaali vaikutus normisti? käytettyyn ns. pinta/puolikaasuun.
Haarukoin asian arvailemalla siten että 1.neula ensin aika ylös=sokka alas=rikkaalla.
Jos kaupunki- tms pikkupyöritys ilman yskimistä niin seuraavaksi reissuun.
2.Kulutus maantiellä tars asettua 4-6l/100 välille; muuten on jotain taas pielessä.
Sain tuloksia 3-11! l/100km. Laiha yski/paksu savutti (ihan vitusti)
Tämä ilman suutinjumppaa joka tämän perusteella aika turhaa.
Viisaat kertoivat että jollain dynoilla näitä tehdään...
Ei ollut taaskaan tilipäivä ja mikään ei sulanut joten kaikki hyvin.
Ketjussa on hyvää tietoa sekä tulpista, että kaasareista joten tähän mahtuu kai kolmaskin teema? Sillä kun kaiken edellä olevan lukee, niin päätös suihkutuslaitteiston hankkimisesta tuntuu oikealta ratkaisulta, paitsi niille, joille remontointi on lähes yhtä tärkeää kuin ajaminen.
Lisäksi on hyvä muistaa joidenkin viisaiden eettiset sanat:
"Ruiskutuslaitteisto parantaa moottorin tehokkuutta, koska polttoaineseoksesta muodostuu tasalaatuisempaa kuin kaasuttimella aikaansaadusta seoksesta. Tasalaatuisempi seos palaa täydellisemmin, mikä johtaa polttoaineenkulutuksen ja päästötason alenemiseen."
mcjusa kirjoitti:Kylläpä sieltä tulee taas ihan täyttä paskaa. Raileri on "viisas" miäs
Se oli muitten viisautta En ota piikkiä vastaan.
Täällä useimmat kunnioittavat vanhaa tekniikkaa, ja minäkin, mutta käyttöpyöränä ja pitkillä matkoilla uutta.
Kiitos kuitenkin luonnearviosta, mieluummin kuitenkin yks.viestillä moitteet. Tällä ikää luonnevikoja on löytynyt jo monenlaisia aina arvioitsijasta riippuen. JOkaisella on paikkansa ja arvonsa, kuten sinun tietämykselläsi.
lelusta riippumatta aina starttipilottipurkki mukana, kun tuhauttaa putsariin, jos on kipinä kohdallaan, niin pyöräyttää sen verran, että alkaa ottamaan bensaa mukaan,
kuinka tarkka toi cv on, (tc88), kun välillä tulee ajettua noilla suorilla putkilla ja taas välillä e4 umpipötiköillä, meneekö aina samalla suuttimella vai tarvisko noi avarammat enemmän löböä??,,,
(vanhanaikainen säätösuutin oli jautaa))),,,,
rocktrailer kirjoitti:Sillä kun kaiken edellä olevan lukee, niin päätös suihkutuslaitteiston hankkimisesta tuntuu oikealta ratkaisulta, paitsi niille, joille remontointi on lähes yhtä tärkeää kuin ajaminen.
varmaan karkeasti yleistäen / liioitellen noin. mut kun tutkii montako ketjua täälläkin on Power Commandereista, sert:stä, terry boksista yms niin hokaa että omat juttunsa ne on suihkuvehkeissäkin.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
rocktrailer kirjoitti:Sillä kun kaiken edellä olevan lukee, niin päätös suihkutuslaitteiston hankkimisesta tuntuu oikealta ratkaisulta, paitsi niille, joille remontointi on lähes yhtä tärkeää kuin ajaminen. ... "Ruiskutuslaitteisto parantaa moottorin tehokkuutta, koska polttoaineseoksesta muodostuu tasalaatuisempaa kuin kaasuttimella aikaansaadusta seoksesta. Tasalaatuisempi seos palaa täydellisemmin, mikä johtaa polttoaineenkulutuksen ja päästötason alenemiseen."
varmaan karkeasti yleistäen / liioitellen noin. mut kun tutkii montako ketjua täälläkin on Power Commandereista, sert:stä, terry boksista yms niin hokaa että omat juttunsa ne on suihkuvehkeissäkin.
klix kirjoitti:Aikaisempaan neula -asiaan:
Neula täytyy shimmata jollain menetelmällä "hallittuun tilaan"; 2mm holaus ei ole sellainen.
Tällä aika radikaali vaikutus normisti? käytettyyn ns. pinta/puolikaasuun.
Haarukoin asian arvailemalla siten että 1.neula ensin aika ylös=sokka alas=rikkaalla.
Jos kaupunki- tms pikkupyöritys ilman yskimistä niin seuraavaksi reissuun.
2.Kulutus maantiellä tars asettua 4-6l/100 välille; muuten on jotain taas pielessä.
Sain tuloksia 3-11! l/100km. Laiha yski/paksu savutti (ihan vitusti)
Tämä ilman suutinjumppaa joka tämän perusteella aika turhaa.
Jos se neula on liian ylhäällä, sillä saat helposti monta litraa lisäkulutusta, kuten tuo klixin esimerkki osoittaa. Minun evo-softailini alkuperäisellä läppä-Keihinillä kulutti vain hitusen yli 4 litraa reippaassakin ajossa ja vaihdoin sekä välialueen että pääsuuttimen 2 pykälää suurempaan, ettei kävisi liian laihalla. Kulutus nousi noin 0,5 l ja tulpat tulivat hieman ruskeammiksi. Kyllä se siihen viiteen litraan pitäisi mennä CV:lläkin.
Ja suuttimet voivat olla ihan mitä hyvänsä, näitä kun säädellään valtaosin mutulla, niin siellä voi olla mitä hyvänsä ja koon näkee tosiaan siitä suuttimen päästä (kuten tuossa oli jo todettu), ellei "pate parantelija" ole mennyt poraamaan suutinta hurjien hevosvoimien toivossa suuremmaksi
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Aina pitäisi parantelussa huomioida se, että kaikki vaikuttaa ainakin jossakin määrin kaikkeen. Siis, kun yhtä paikkaa muutetaan, pitää vastaavasti muuttaa toistakin...
Kun koneelle annetaan lisää ilmaa, pitää vastaavasti tarjota myös lisää polttoainetta. Jos ilman ja polttoaineen määrää lisätään, pitää myös huolehtia siitä, että kaasut pääsevät poistumaan, eli putkistoakin pitää rukata, että syöttöpuolen lisäyksestä olisi hyötyä.
Jos aloitetaan toisesta päästä, siis avarretaan putkistoa, pitää myös polttoaineen saantia lisätä, että ilman ja polttoaineen seos pysyy oikeana.
Lambdaohjattu ruisku tekee nuo asiat johonkin pisteeseen asti itse, mutta kaasutin pitää muuttaa suuttimilla ja neulalla toimimaan tehtyjen parannusten mukaisesti. Kun kaasutin on saatu tämmiin, ei sitä sen enempää tarvitse huoltaa kuin ruiskuakaan. Taitaa ainut ero käytössä olla, että ryyppyä joutuu kylmäkäynnistyksen yhteydessä käyttämään.