Auton navigaattori pyörään?
Re: Auton navigaattori pyörään?
Siihen can-väyläiseen pyörään saa diagnostiikkapistokkeeseen asennettavan johtosarjan josta on kaksi ulostuloa. Toisessa jatkuva ja toisessa virtalukon ohjaama jännite, eikä ole edes aivan mahdottaman hintainenkaan genuiini osaksi.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: Auton navigaattori pyörään?
Joo mutta kun siinä kalikassa on jo kiinni kaffalämppärit ja tup.syt ulosotto. Toisen kalikan laittaminen on myös mahdollista mutta menee aika ahtaaksi. Toisekseen lampun sisään on todella lyhyt matka, säästää kalleissa johdoissa.
(Ulosoton hinta taisi olla parin kympin luokkaa)


Re: Auton navigaattori pyörään?
Joo mutta kun siinä kalikassa on jo kiinni kaffalämppärit ja tup.syt ulosotto. Toisen kalikan laittaminen on myös mahdollista mutta menee aika ahtaaksi. Toisekseen lampun sisään on todella lyhyt matka, säästää kalleissa johdoissa.
(Ulosoton hinta taisi olla parin kympin luokkaa)


Re: Auton navigaattori pyörään?
Viime kesän Rooman reissun varusteena olivat seuraavat kikkareet:
Garmin Zümo 660 LM
Finfonicin korvatulpat, joihin voi vaihtaa 25 db vaimentimet ja johdolliset kuulokkeet.
Molemmat hinnakkaita, mutta kerrassaan loistava yhdistelmä!
Zümo:
Zümon mukana tuli sekä prätkä-, että autotelineet. Paketissa tullut U-pultti oli liian kapea Harrikkani stongalle (32 mm), joten jouduin hakemaan Motonetista pakoputken kiinikkeen ja viilaamaan hieman kiinikkeen koloja väljemmiksi. Prätkätelineessä oli kaapelit vamiina kuulokkeille, liikennetiedotteiden antennille ja tietenkin akkukaapelit. Laite toimii loistavasti niin auto-, prätkä, kuin jalankulkijankin käytössä. Telineestä irrotettuna laitteen akku kestää noin 5 tuntia navigointia. Autotelineen laturin johto tulee telineen KYLKEEN, eikä takaseinään, vaikka sielläkin on USB-liitin. Meni hetki ihmetellessä, kun navi ilmoitti koko ajan USB:n olevan väärässä liittimessä
660LM on vanha malli, jonka näyttö ei ole niin nopea, kuin tuoreemmissa, joten kaupungeissa tuli joskus ajettua ketunlenkkejä ohiajetun risteyksen vuoksi. Garminin karttapäivitykset toimivat moitteettomasti ja reittejä voi suunnitella myös kotona ja siirtää ne sitten naviin. Vastaavasti naviin tallennettujen reittien ja kohdepisteiden siirto tietokoneelle tai Garminin pilvipalveluun onnistuu tietokoneella helposti. Zümossa on myös korttipaikka lisämuistille, ja laite tukee kortteja muistaakseni ainakin 8 gigaan asti. Garminilla suorin reitti on todellakin sitten suora, ellei ole laittanut "vältä" kohtaan esimerkiksi sorateitä, yms.
Kaverillani oli Rooman reissulla mukana uusi Garminin Zumo 350 ja siinä näyttö oli huomattavasti nopeampi ja käyttöliittymäkim oli notkeampi, kuin 660:ssa.
Kuulosuojaimet:
Teetätin keväällä 2013 itselleni Finfonicilla korvakäytävieni mukaan valetut kuulonsuojeimet ja ostin samasta putiikista niihin sopivat johdolliset kuulokkeet. Vedin navigaattorin johtonipun stongasta mittarin alta siten, että kuulokepistoke roikkuu satulan etureunan kohdalla, josta se on helposti saatavilla, kun siihen kytkee kuulokkeet. Kaupunkiliikenteessä pidin siitä, kun sain ennakkovaroituksen korviini kaistanvaihdoista ja risteyksistä, koska etenkin Italiassa liikenne oli ajoittain hieman hektistä. Moottoritieosuuksille vaihdoin kuulokkeiden tilalle pikkurillin kynnen kokoiset 25 db vaimentimet, jotka tekivät moottoritieajosta todella hiljaista. 500 km:n siirtymän jälkeen ei ollut tietoakaan tinnituksesta.
Kuulosuojaimet maksoivat vajaat 200 € ja niihin sopivat langalliset kuulokkeet noin 130 €, eli yhteensä laskua kertyi noin 320 €. Maksaessa se kirpaisi, mutta neljän viikon Euroopan reissun jälkeen en vaihtaisi niitä mistään hinnasta pois.
Minulla ei ole mitään sidonnaisuuksia Finnfoniciin, eikä Garminiin. Halusin vain antaa käyttökokemuksia noita kikkareista. Olen jo reilusti yli 50, joten jäljellä olevan kuulon suojaaminen on minulle erinomaisen tärkeää
Mukavaa talvea kaikille tasapuolisesti!
Garmin Zümo 660 LM
Finfonicin korvatulpat, joihin voi vaihtaa 25 db vaimentimet ja johdolliset kuulokkeet.
Molemmat hinnakkaita, mutta kerrassaan loistava yhdistelmä!
Zümo:
Zümon mukana tuli sekä prätkä-, että autotelineet. Paketissa tullut U-pultti oli liian kapea Harrikkani stongalle (32 mm), joten jouduin hakemaan Motonetista pakoputken kiinikkeen ja viilaamaan hieman kiinikkeen koloja väljemmiksi. Prätkätelineessä oli kaapelit vamiina kuulokkeille, liikennetiedotteiden antennille ja tietenkin akkukaapelit. Laite toimii loistavasti niin auto-, prätkä, kuin jalankulkijankin käytössä. Telineestä irrotettuna laitteen akku kestää noin 5 tuntia navigointia. Autotelineen laturin johto tulee telineen KYLKEEN, eikä takaseinään, vaikka sielläkin on USB-liitin. Meni hetki ihmetellessä, kun navi ilmoitti koko ajan USB:n olevan väärässä liittimessä



660LM on vanha malli, jonka näyttö ei ole niin nopea, kuin tuoreemmissa, joten kaupungeissa tuli joskus ajettua ketunlenkkejä ohiajetun risteyksen vuoksi. Garminin karttapäivitykset toimivat moitteettomasti ja reittejä voi suunnitella myös kotona ja siirtää ne sitten naviin. Vastaavasti naviin tallennettujen reittien ja kohdepisteiden siirto tietokoneelle tai Garminin pilvipalveluun onnistuu tietokoneella helposti. Zümossa on myös korttipaikka lisämuistille, ja laite tukee kortteja muistaakseni ainakin 8 gigaan asti. Garminilla suorin reitti on todellakin sitten suora, ellei ole laittanut "vältä" kohtaan esimerkiksi sorateitä, yms.
Kaverillani oli Rooman reissulla mukana uusi Garminin Zumo 350 ja siinä näyttö oli huomattavasti nopeampi ja käyttöliittymäkim oli notkeampi, kuin 660:ssa.
Kuulosuojaimet:
Teetätin keväällä 2013 itselleni Finfonicilla korvakäytävieni mukaan valetut kuulonsuojeimet ja ostin samasta putiikista niihin sopivat johdolliset kuulokkeet. Vedin navigaattorin johtonipun stongasta mittarin alta siten, että kuulokepistoke roikkuu satulan etureunan kohdalla, josta se on helposti saatavilla, kun siihen kytkee kuulokkeet. Kaupunkiliikenteessä pidin siitä, kun sain ennakkovaroituksen korviini kaistanvaihdoista ja risteyksistä, koska etenkin Italiassa liikenne oli ajoittain hieman hektistä. Moottoritieosuuksille vaihdoin kuulokkeiden tilalle pikkurillin kynnen kokoiset 25 db vaimentimet, jotka tekivät moottoritieajosta todella hiljaista. 500 km:n siirtymän jälkeen ei ollut tietoakaan tinnituksesta.
Kuulosuojaimet maksoivat vajaat 200 € ja niihin sopivat langalliset kuulokkeet noin 130 €, eli yhteensä laskua kertyi noin 320 €. Maksaessa se kirpaisi, mutta neljän viikon Euroopan reissun jälkeen en vaihtaisi niitä mistään hinnasta pois.
Minulla ei ole mitään sidonnaisuuksia Finnfoniciin, eikä Garminiin. Halusin vain antaa käyttökokemuksia noita kikkareista. Olen jo reilusti yli 50, joten jäljellä olevan kuulon suojaaminen on minulle erinomaisen tärkeää

Mukavaa talvea kaikille tasapuolisesti!
T. Timo Konttinen
Fxsts03
Fxsts03
Re: Auton navigaattori pyörään?
Tom tom rider.
Paras tapa saada virta?
Mukana tulleessa johdossa musta ja punanen karva ilman liittimiä.
Vedänkö karvat akun napoihin vai parkkivaloon? Ja jos niin miten tuo parkkivalo johdon apicoon liittäminen ?
Paras tapa saada virta?
Mukana tulleessa johdossa musta ja punanen karva ilman liittimiä.
Vedänkö karvat akun napoihin vai parkkivaloon? Ja jos niin miten tuo parkkivalo johdon apicoon liittäminen ?
"Anna palaa Frank, selkääni osui juuri nuoli, mutta luulen että pystyn ratsastamaan"
Re: Auton navigaattori pyörään?
tulokti kirjoitti:Moi!
Ajatus olisi laittaa auton navigaattori pyörään?.. Minkälaisia käyttäjäkokemuksia,..?
Tuntuisi hölmöltä hankkia Mp-navi pyörään kun hinnat esim Tom Tom Urban raider kustantaisi alk.n.300€--
tuohon sitten vielä päivitykset päälle 75-100€ vuodessa?? Autoon tarkoitetuissa versioissa jopa parempi
näyttö sekä joissain esim. Tom Tomin malleissa ns. "elinikäset" karttapäivitykset sisältyvät hintaan ja näitä sitten kaupitellaan alk.n.-200€,.. kun noissa ohjelmistoissakaan ei juuri eroavuuksia löydy niin ei tuo mene oikein tajuntaani![]()
Vedenpitävyys tietenkin tärkeä seikka,.. mutta kyllähän tuohon ongelmaan toki ratkaisuja löytyy.
t. -TT-
Hyvä ratkaisu, ainakin joku kunnollinen navigaattori, ratkaisi myös letkassa ajavien eksymistä pelkäävien ongelmat.
Jotkut autonavigaattorit kuumenevat, mikäli niitä täytyy katsella muovin läpi sateella jossain pussissa tai laatikossa.
Kannattaa hankkia heti kunnollisella langattomalla ääniohjauksella ja näytöllä sekä kiinnityksellä oleva mp navig.
Mikä kokemus porukoilla on kännykästä taskussa? Kuumeneeko liikaa, jos navig. on päällä jatkuvasti kesähelteellä?
Re: Auton navigaattori pyörään?
Pitkäaikaista kokemusta ei oo, mutta lauantaina testasin Lumia 1020 povariin laitettuna. Toimi ihan OK, vaikka navigointi tapahtuikin ilmeisesti enemmän tukiasemien kuin gps-signaalien avulla? Lenkin pituus 1,5 h, ja maastoa keskinaupungilta perämetsien hiekkateille. En huomannu kuumentumista, vaikka samaan aikaan myös rokki soi. Isoin ongelma oli orkkis korvanapit jotka ei meinanu pystyy paikoillaan. Mutta en kyllä osannu kaivata näyttöö, puheohjaus yksinään täysin riittävä. Toki povarissa pitäminen ei oo käytännöllistä jos haluu jatkuvaan näprätä laitetta.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry