Re: Parhaat jarrut Dynaan - ei tuplia kuitenkaan
Lähetetty: 11:39 11.08.2024.
Uusin koonnos siis sisältää Braking jarrulevyn. Se oli yllättävän suora. Aemmissa on ollut muutaman satkun heittoja joka nypyttää inhottavasti kevyessä jarrutuksessa. Mutta se jarruvoima on SBS:n valmistamien sintteripalojen ansiota.
Mä en yleisesti ole ollut kovin tyytyväinen EBC laatuun. Niiden palat (tähän vehkeeseen, eteen) olivat jossakin vaiheessa sen metallisen taustalevyn osalta lyöty huonolla stanssilla ja ne suorastaan jumittuivat satulaan. Varmasti vaikutti siihenkin, miten jarru palautuu. Mutta toinen noissa EBC:n paloissa on se, että ne yhdessä kovan rosterilevyn kanssa tekevät peilikiiltävää pintaa, jossa ei sitten kitka ole parhain.
Sintteripalojen huono puoli on se, että ne kuluttavat levyä ihan omanlaisellaan vauhdilla. 2500km Norjan reissu, jossa muutama sata kilsaa vuoristotietä on riittänyt tekemään levyyn tuntuvan pykälän ja onhan se levy käytetyn näköinen.
Jarruvoima on ainakin 2x EBC paloihin nähden ja se on ihan siedettävä nyt. Jossei mulla olisi tuplajarrukeulainen Sportsteri verrokkina, voisin erehtyä pitämään jarruja hyvinä. (Siinä on tuplalevyissä SBS:n palat, sillä saa 150-0 yhdellä sormella kahvan tyvestä "vaivatta").
Kunnei mua kauheasti himota laittaa 15-16 kautta ajettuun (142tkm) Dynaan tonneilla uusia osia, niin toistaiseksi menen näillä.*) Jos saan jostakin jonkun paremman satulan, joka on tarkoitettu muuhunkin kuin showkäyttöön saatan kokeilla seuraavien huoltojen yhteydessä semmoista (huolto = levy, palat ja ehkä satula).
Kerrotun mukaan satula vaihtui vuodelle 2008. Mitä lie ollut mielessä kun tekee toimivasta paskan kerralla. Ei vissiin ollut ymmärrystä eikä oikein kiinnostustakaan. Näissä uudemmissa on muutenkin noita lyhytikäisiä osia (kuten Dynan takahaarukan helat, 40tkm per setti) aika paljon. Epäilen osaamattomuutta syyksi.
Hyvä loppukevennys. Sintterijarrupalat alkavat toimia paremmin kun ne saa lämmitetyiksi. Miten ne saa tommosella vehkeellä niin? Kun ajaa serpentiinitietä alamäkeen vaikka 2 vaihteella ja joka mutkan jälkeen avaa kaasun 2-3 sekuntia ja sitten vetää jarrukahvalla vauhdin pois, heittää 180 käännöksen ja toistaa tätä niin kauan kuin tietä riittää, niin jo on jarru lämmitetty.
Rouva sanoi myöhemmin "Oli se kyllä vähän pelottavaa".
*) Jos tämmösellä paskajarruisella joku ajaa kolarin niin että OTK keksii juurisyyn, niin vuosikatsastuspakko on oven takana.
PS. Mä oon vasta 64 vuotias. Mä en ole vielä valmis semmosiin katettuihin laukkupyöriin. Ne kuuluvat kypsemmille tapauksille (mun mielestäni).
Mä en yleisesti ole ollut kovin tyytyväinen EBC laatuun. Niiden palat (tähän vehkeeseen, eteen) olivat jossakin vaiheessa sen metallisen taustalevyn osalta lyöty huonolla stanssilla ja ne suorastaan jumittuivat satulaan. Varmasti vaikutti siihenkin, miten jarru palautuu. Mutta toinen noissa EBC:n paloissa on se, että ne yhdessä kovan rosterilevyn kanssa tekevät peilikiiltävää pintaa, jossa ei sitten kitka ole parhain.
Sintteripalojen huono puoli on se, että ne kuluttavat levyä ihan omanlaisellaan vauhdilla. 2500km Norjan reissu, jossa muutama sata kilsaa vuoristotietä on riittänyt tekemään levyyn tuntuvan pykälän ja onhan se levy käytetyn näköinen.
Jarruvoima on ainakin 2x EBC paloihin nähden ja se on ihan siedettävä nyt. Jossei mulla olisi tuplajarrukeulainen Sportsteri verrokkina, voisin erehtyä pitämään jarruja hyvinä. (Siinä on tuplalevyissä SBS:n palat, sillä saa 150-0 yhdellä sormella kahvan tyvestä "vaivatta").
Kunnei mua kauheasti himota laittaa 15-16 kautta ajettuun (142tkm) Dynaan tonneilla uusia osia, niin toistaiseksi menen näillä.*) Jos saan jostakin jonkun paremman satulan, joka on tarkoitettu muuhunkin kuin showkäyttöön saatan kokeilla seuraavien huoltojen yhteydessä semmoista (huolto = levy, palat ja ehkä satula).
Kerrotun mukaan satula vaihtui vuodelle 2008. Mitä lie ollut mielessä kun tekee toimivasta paskan kerralla. Ei vissiin ollut ymmärrystä eikä oikein kiinnostustakaan. Näissä uudemmissa on muutenkin noita lyhytikäisiä osia (kuten Dynan takahaarukan helat, 40tkm per setti) aika paljon. Epäilen osaamattomuutta syyksi.
Hyvä loppukevennys. Sintterijarrupalat alkavat toimia paremmin kun ne saa lämmitetyiksi. Miten ne saa tommosella vehkeellä niin? Kun ajaa serpentiinitietä alamäkeen vaikka 2 vaihteella ja joka mutkan jälkeen avaa kaasun 2-3 sekuntia ja sitten vetää jarrukahvalla vauhdin pois, heittää 180 käännöksen ja toistaa tätä niin kauan kuin tietä riittää, niin jo on jarru lämmitetty.
Rouva sanoi myöhemmin "Oli se kyllä vähän pelottavaa".
*) Jos tämmösellä paskajarruisella joku ajaa kolarin niin että OTK keksii juurisyyn, niin vuosikatsastuspakko on oven takana.
PS. Mä oon vasta 64 vuotias. Mä en ole vielä valmis semmosiin katettuihin laukkupyöriin. Ne kuuluvat kypsemmille tapauksille (mun mielestäni).