Pertti kirjoitti: 10:11 30.04.2022.
Mihin tarvitaan niitä runsaita säätöjä tällaisissa alkeellisissa täristimissä?
Onhan ne tietysti hienoja, mutta tuleeko kumminkaan säädeltyä....vai jääkö siinä tämmiin, johon on tehtaalla laitettu.
Monella voivat jäädäkin. Siksi esim. Wilbers ottaa tilauksen vastaan ainoastaan tietyillä perustiedoilla (paino, ajotapa, kyytiläinen, matkatavarat jne...) pyörästä ja kuljettajasta. Säätävät ne sitten juuri sen varalle, että kuski ei koske niihin. Silti mukana tulee punaiselle printattu paperi, jossa kehotetaan ennen ajoa tarkastamaan ainakin se, paljon perä laskee, kun kuski käy istumaan pyörän päälle.
Kyllä niitä säätöjä kannattaa käyttää vähintäänkin siinä vaiheessa, kun iskarit ottaa käyttöön. Hakee sen perusjouston ensin tallilla kuntoon, ettei ole liian kova eikä pohjaa. Ja ajamalla ja vaikka huoltiksen pihassa loput hienosäädöt. Säätäminen palkitsee kyllä.
Pari esimerkkiä. Kun ostin viime keväänä XR1200:n, myyjällä oli irrallaan Bitubon lisäsäiliölliset ja orggikset paikallaan. Oli ostanut ne iskarit käytettynä eikä ollut vakuuttunut lainkaan niistä. Halusin pyörän kuitenkin niillä ja hän sanoi, että voi ne siihen vaihtaa, mutta en siinä mitään eroa kuitenkaan huomaa
No säätö oli kirjaimellisesti päin p*ersettä jokaisessa kuopassa ja töyssyssä. Se iski niin lujaa takaisin, että keulan kunnosta ei voinut sanoa vielä mitään, kun perä oli mahdoton. Se oli aivan liian kova. Ehkä hän oli saanut säädettyä ne orggikset tappiin yhtä koviksi, joten eroa ei varmaankaan huomannut
Kun sain sinne säätämällä jouset melkein löysimmilleen sopivan jouston, alkoi vaimennuksen säätö. Kaveri piti pyörää sarvista pystyssä edessä ja minä pumppasin perää ja kokeilin, miten löysimmällä perä pomppaa välittömästi ylös ja miten hitaasti se alkaa liikkua, kun panee tiukimmalle. Ja siitä sitten hakemaan sopivaa liikenopeutta ja sitten ajamaan perstuntumalla ja sitten taas säätämään kiekoista vaimennusta. Ei lopulta lainkaan paha rasti eikä mystiikkaa, pelkkää logiikkaa ja kokeilua. Nyt toimii hienosti. Ainoa ongelma on hieman kostea vaimentimen tanko, eli pientä mehimistä havaittavissa toisessa. Iskarien ajomäärästä ei ole tietoa.
Toinen esimerkki nyt pääsiäisenä tyttären Sportster 1200 CA. Vaihdoimme pyörän talvella ja eka ajo oli pieni koeajo ja sitten suoraan laivaan ja Saksaan ja sitä kautta Unkariin. Kun tytär on hoikka ja kevyt, säätelin kaiken löysälle tallissa. Keulaan olin muuttanut Wilbersin etujouset ja Ricorin vaimennintatit. Arvioin sopivaksi esijännitykseksi jousen säätöputki 10 mm ulkona ennen korkkien asennusta. Takana nuo ylemmän linkin Wilbersit, vaimennuksen säädöllä, mutta ei lisäsäiliöllä. Kaikki meni ekat 1000 km hyvin Saksan ja Tsekin hyvillä teillä. Kun päästiin Unkariin pikkuteille, alkoi kypäräpuhelimeen tulla noottia, että iskarien säätö ei ole kohdallaan. Perillä Unkarin / Kroatian rajalla ehti sitten katsomaan tarkemmin. Etujouset olivat liian löysät. Ei niitä pohjaamaan saanut, mutta liikevara ja progressiivisuus oli käytetty aivan liian loppuun. Mutta kun eivät pohjanneet, päätin, että simmataan vasta kotona.
Taakse sen sijaan pantiin heti lisää jäykkyyttä ja vaimennusta. Nyt tuli kehuja paluumatkalla. Jouduimme sitten ajamaan 30 km 2 päällä sattuneesta syystä. Minulla nimittäin loppui bensa XR1200:sta Unkarissa motarille

Siinä huomasi, että vieläkin olisivat saaneet olla jäykemmät. Mutta yksin niillä pystyi kyllä ajamaan ja vaikka välillä vaihtelimme pyöriä, minäkin sillä pärjäsin. Kotona sitten säätelin lisää jäykkyyttä perään ja keulaan ja nyt odotellaan kesää, että pääsee kokeilemaan.