Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Sari S
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

On tämä ihmisen elämä, kun töissä pitää käydä, niin en oo ehtinyt päivällä tulleisiin juttuihin kommentoimaan tämän aiemmin. :lol:

Sporster kiinnostaisi just sen keveyden vuoksi ja työkaveri ainakin kehui, että oli näppärä vehje ajella. Noi Low:t kuulostaa hyvältä. En haluis aloittaa ihan hirmuisen suurella pyörällä. Mutta en kyllä mitään japsivehjettä voi hommata. Ei kertakaikkisesti sovi mun ajatusmaailmaan. Softailiakin on mulle vinkattu. Mun pitää nyt varmaan oikeasti päästä jossain noita eri vaihtoehtoja kokeilemaan sen verran, että satulaan pääsen istumaan ja fiilistelemään, mikä tuntuis omalta vehkeeltä.

Ajokokeen haluisin ajaa omalla pyörällä tai sitten sillä lainapyörällä olis kyllä pitänyt jo etukäteen harjoitella. Muuten tuntuu, että ei tuu mitään. Uusi vehje ja ajokoe, huh huh. 8O Eli kyllä sen pyörän pitäs sitten olla sellainen, että sillä saa ajokokeen ajaa.

Nyt kyllä aloin miettiä tuota ajo-opetusasiaa ja oliskohan sittenkin niin, että meitsi menee ihan ajokouluun? Toi käsittelykokeeseen treenaaminen kotikutoisesti voi muodostaa pienoisen ongelman. Missä ylipäätään saa treenata ja sit kuka ne mittaa ne kääntösäteet ja nopeudet yms.? Kuulostaa vähän monimutkaiselta järjestää ilman asianmukaisia vehkeitä ja paikkaa. Mulla on BCe-kortti, mutta viime aikoina ei ole tullut kovinkaan paljoa ajeltua, joten tarvinnee hieman kerrata ihan noita liikennesääntöjä.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Sari S
Viesti:

A-kortti autokoulusta, 5 tuntia ajo-opetusta ja sitten tutkinnot. Mä niin ryssin sen inssiajon tuolla harjoitusmäärällä. :roll:
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 16:59 13.07.2018. A-kortti autokoulusta, 5 tuntia ajo-opetusta ja sitten tutkinnot. Mä niin ryssin sen inssiajon tuolla harjoitusmäärällä. :roll:
Voihan sitä käsittelyä harjoitella suljetulla alueella vaikka kuinka paljon!
Ja jos kerran henkilöautoa on ajanut, niin silloin ei tarvi enään sitä normaalia ajoa (liikennesääntöjen tuntemusta) harjoitella erikseen ja sen muun liikenteen hahmottamista.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Sari S
Viesti:

Mutta mistä löytää sen suljetun alueen keskellä Espoota? :? Omaa pihaa ei ole ja taloyhtiön piha ei kyllä sovellu ajelutreeneihin.

Mutta, mä löysin autokoulun, joka on logistisesti mulle sopiva eli aika lähellä kotia ja niiden fb-sivulla komeilee pari harrikkaa. Että ehkä se olis sit siinä. Pitää pistäytyä heidän konttorillaan joku päivä. Ehkä heti maanantaina. Nyt on lähtenyt mopo käsistä, jos niin vois sanoa. :D No, homma etenee.
Peacemaker76
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Jos löydät hyvän prätkäopettajan, siis pätevän ammattilaisen niin se on kyllä hintansa arvoinen sijoitus.

Moni harrastaja ei ole välttämättä hyvä opettaja. Asioita joita aina tekee selkärankatuntumalla ei välttämättä osaa tai huomaa opettaa. Tai sitten ei tiedä edes kaikkia.

Ammatikseen prätkäilemistä opettava osaa kertoa monta hyvää niksiä ja se nopeuttaa oppimista. Jos yleensä pyörällä oppii ajamaan, osaa ajaa Harrikallakin, se on ehkä se helpoin pyörä ajaa käytännössä. Painopiste on alhaalla, kone on vääntävä ja hallintalaitteet aika ronskit, eli keula ei ole heti ilmassa kun kaasua avaa jne.

Low:n penkistä vielä, ihan sitä omaa penkkiä voi kavennuttaa varsin edukkaasti joten ei kannata siitä pahemmin huolehtia.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
KariFS

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Niin, ja ajokoulussa voi ottaa lisätuntejakin jos tuntuu siltä että haluaa lisäharjoitusta.

Tuosta opettelupyörä vs ”lopullinen” ajopyörä-asiasta vielä. Oman oikeasti erittäin suppean kokemuksen perusteella on yllättävän helppoa tottua aivan erilaisiin pyöriin. Olen ajamisen suhteen edelleen aloittelija, eikä mulla kokemusta ole kovin monesta pyörästä. Piikkiaikojen jälkeen tuli reilu 20 vuoden tauko jonka jälkeen moottoripyörät alkoivat taas kiinnostaa. Lähinnä teknisenä harrasteena, ei niinkään matkailun, kerhotoiminnan tms takia. Eniten olen ajanut 45-vuotiaalla 350-kuutioisella Hondalla, takana joku 5-6 kesää, se pyörä 170-kiloisena on kevyt ja helppo hallita (kun muistaa että on rumpujarrut molemmissa päissä). Mutta ei ole ollut ongelmallista hypätä esim kaverin 900cc Ducatin puikkoihin, toki ekat 50 metriä piti ”tunnustella” :) Samoin pojan kevytmoottoripyörä, pitkätankkinen über-kyykky (Sachs XTC), ikinä ajanut kyykyllä ja eka kilsa myyjän pihasta pientä yksityis-soratietä kun koeajolle lähdin. Ottaa iisisti, puristaa persiillä normaalisti niin kyllä se siitä. Monkey-mopot, pikku endurot, peruspyörät, pienet kokeilut Harrikalla jne. Ei siinä mitään suurempaa mystiikkaa. Tärkeimmät hallintalaitteet ovat 70-luvun puolenvälin jälkeen olleet kaikissa samoilla paikoilla, ja muutenkin pääosin tehdaskuosissa olevat rakkineet on ajettaviksi tehty.

Itse suosittelisin tosiaan autokoulua, siellä pääset todnäk jonkun 600cc perus-japsipyörän selkään aluksi, helppoja ja nöyriä opettelupyöriä. Itsellenikin olisi oppitunnit olleet hyödyksi, mutta mulla on ”iso A” kevytmoottoripyöräkortin (omatoimista reeniä liikenteessä 4 viikkoa ja sitten inssin) ja senaikaisen autoajokortin kylkiäisinä.

Ja se oli hyvä ajatus että käyt ottamassa ”kylmät tyypit” ts kokeilemassa parkkipaikkakäsittelyä ym vekslailua liikkeessä mahdollisimman monenlaisilla Harrikoilla.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Sari S
Viesti:

Joo. Mun uusin (ei välttämättä viimeisin) suunnitelma on ostaa joku Sportster. Aion kuitenkin käydä eri pyöriä fiilistelemässä satulassa istumalla ennen lopullista päätöstä.

Kortin voin ajaa autokoulun pyörällä. Jos sillä ajan kaikki ajotunnit, niin kyllä se sitten inssiajokin menee.

Sitten kun Sporster kyllästyttää, niin voin vaihtaa johonkin isompaan.
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sari S kirjoitti: 10:46 14.07.2018. Joo. Mun uusin (ei välttämättä viimeisin) suunnitelma on ostaa joku Sportster. Aion kuitenkin käydä eri pyöriä fiilistelemässä satulassa istumalla ennen lopullista päätöstä.

Kortin voin ajaa autokoulun pyörällä. Jos sillä ajan kaikki ajotunnit, niin kyllä se sitten inssiajokin menee.

Sitten kun Sporster kyllästyttää, niin voin vaihtaa johonkin isompaan.
Nyt alat olla asian ytimessä, en ole ehtinyt kommentoimaan reissuilta asiaa aiemmin eikä enempää ehdi nytkään, pitää rykäistä loppumatka Vuokattiin. Paitsi ei näitä vaihdeta, näitä ostetaan vaan lisää :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Sari S
Viesti:

Maanantaina meen sinne autokouluun juttelemaan A-kortin ajosta. Tarkoitus ei kyllä ole (ollut) ajaa korttia vielä tänä syksynä, vaan vasta ensi keväänä. Jotenkin tämä homma on nyt vaan lähtenyt keulimaan. :lol:

Tätä se kesä ja treenitauko teettää. Alkaa olla liikaa aikaa ajatella uusia asioita. Just nyt on niin tylsää, että jos se pärrä olis tossa pihassa ja kortti taskussa, niin olisin jo ajokamppeet päällä menossa ajelemaan. No, huomenna sit pääsen taas Ultran kyytiin. :)
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 15:40 14.07.2018. Maanantaina meen sinne autokouluun juttelemaan A-kortin ajosta. Tarkoitus ei kyllä ole (ollut) ajaa korttia vielä tänä syksynä, vaan vasta ensi keväänä. Jotenkin tämä homma on nyt vaan lähtenyt keulimaan. :lol:
Mutta sitten kun kortin saa jo syksyllä on helppo lähteä keväällä ajelemaan omalla mopolla! :D
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
OldHD

Viesti Kirjoittaja OldHD »

Taitaa aloittaja olla Espoosta, niinkuin minäkin. Voit toki mun pyörää tulla ihmettelemään ja koeistumaan, jos siitä on jotain iloa. Laita yv:tä niin sovitaan tarkemmin.
Old
eki912

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Samoin, jos Espoosta olet ja jos tarpeen näet rauhassa koeistua, hypistellä ja makustella Sportsterin, mun pyörääni saat tulla katsomaan ja koittamaan.
Ensi viikon tosin vielä poissa, työmatkalla Atlantin toisella puolella.
Heinäkuun 23 alkaen taas kotosallakin.
Itäisessä Helsingissä on pyöräni. Kyseessä liki modaamaton -12 Sportster Iron.
Eki / -12 Sportster Iron
Sari S
Viesti:

Kiitos tarjouksista. Käyn huomenna autokoululla, niin selviää, millä pyörällä siellä saa opetella ajamaan ja palaan sitten asiaan. 😊
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sari S kirjoitti: 20:07 15.07.2018. selviää, millä pyörällä siellä saa opetella ajamaan ja palaan sitten asiaan. 😊
Ota koulupyöräksi vaan suosiolla helpoin vehje, kyllä ne opettajat tietävät, millä saa inssin läpi. Tyttäreni harjoitteli Harrikoilla. Kevarikortti tuli '78 Harley-Davidson 125 SST:llä (omaa sukua Aermacchi). Kun korottaa piti A2, niin sitten ekat treeni piikki Honda CBR:llä, sitten puoli tuntia kaverin täysitehoisella Yamahan 600 nakulla ja lopuksi päivä autokoulussa jollain japanialaisella 500 cc A2 nakulla. Kortti tuli korotettua ja sen jälkeen ajanut vain Sportsterilla. Eli ihan yksi lysti millä kortin hoitaa, pääasia että hoitaa helposti ja ajaa sitten sillä mistä itse tykkää.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Sari S
Viesti:

Nyt on ajokouluun ilmoittauduttu. Ei ollu Harleyta enää koulussa, olis pitäny mennä vuosi sitten. No, ajan sillä mitä on tarjolla. Nyt pitää tätä ajatusta sulatella. Jännittää ihan hirveästi ne ajotunnit. Käsittelykoe kuulostaa paperilla monimutkaiselta ja vaikealta. Mutta on ne sellaisia taitoja, mitkä on hyvä osata, kun liikenteeseen lähtee. Mutta nyt on taas otettu yksi iso askel kohti omaa harrikkaa <3
Vastaa Viestiin