Ihme kyllä ei juuri pahemmin vituta, kaikkeen tottuu. Kyllä siinä jotain voi olla vinossa, mutta en ihan 100% varmasti sulkisi pois huonoa tuuriakaan (ikuinen optimisti).
Mitenkähän sitä runkolaakereiden linjaus tarkastetaan? Ihan hepreaa mulle. Pätevälle teorialle sinänsä kuulostaa eikä se nyt hifistelyä ole jos on mahdollisuus, että siitä johtuisi. Tosin tämä on eka kerta kun painelevy irtosi. Viimeksi oli väärät painelevyt. No mitenkä se vaikuttaa siihen? En tiedä, mutta eräs jenkkiviriviripajan ukko kirjoitti jossain, että jos on väärät niin ei kestä sataa mailia.
Ja joo kyllä olen hyvin tietoinen tuosta epätasaisesta kulumisesta. Niinkuin tässä(köhän) säikeessä aiemmin kirjoitin, niin oletin (virhe numero 1) että se olisi kulunut semmoisesta kohdasta, että yläkuolokohdassa olisi suurin klappi. Mutta kyllä se pitää uskoa nimimerkki 113cid:n kirjoituksia, että kädessä se mittalaite on.
Kannentiiviste hajosi, mitä kasatessa kannattaisi tehdä?
Aika työlästä sen tarkistaminen on. Tyhjät lohkot pitäis kellottaa jyrsikoneen tai aarporan pöydälle niin että laakerireiät on samassa linjassa ja sit kattoo kellolla, kuinka paljon dekkitaso heittää, jos heittää.
Asiasta ei kyllä mulla ole minkäänlaista kokemusta, että en tiedä mikä on paljon ja mikä vähän. Mutta onko ennen näitä vaurioita hiljattain tehty se linjahoonaus?
Mä oon oikasuttanu muuten kankeni aina irrallisina moottorikoneistamoissa. Eli siinä menetelmässä veivin reiät on toisiinsa nähden suorassa. Ei lohkoon nähden. Tiedä sit kumpi on parempi.
Asiasta ei kyllä mulla ole minkäänlaista kokemusta, että en tiedä mikä on paljon ja mikä vähän. Mutta onko ennen näitä vaurioita hiljattain tehty se linjahoonaus?
Mä oon oikasuttanu muuten kankeni aina irrallisina moottorikoneistamoissa. Eli siinä menetelmässä veivin reiät on toisiinsa nähden suorassa. Ei lohkoon nähden. Tiedä sit kumpi on parempi.
No siis tämä värkki oli ihan aukaisematon 883 johonka heitin 1200 inkkeet. Siitä sitten porsi keskitappi etupytyn kohdalta. Kävi pajalla eräällä jossa laittoivat uuden veivisetin. Se porsi ja lähetin toiselle pajalle. Sieltä tuli infoa, että painelevyt olisi pitänyt vaihtaa kun laakerihäkkien materiaali vaihtui. Siinä yhteydessä sitten taas uusi veivisetti ja vaihdatin myös runkolaakerit. Eli tässä vaiheessa on siis vasta hoonattu. Ei siis selitä tuota ensimmäisen pajan jäljiltä porsimista vaikka olisikin hoonattu huonosti (jota en siis usko kun en ole vielä kuullut moitteita tekijästä). Ja olettaisimma, että 90-luvulla tehty moottori on sen verran tarkasti tehty, että ei olisi niinkuin Siilinjärven Fontanella-uimala (hävettää itseänikin).
Jos jatketaan taas tällä olettamislinjalla, oletan, että uudet veivit olisi suorat. Eli siis olisi ylä- ja alasilmä samassa linjassa. En minä ole ruvennut kankia taivuttamaan huvikseni.
Btw. netissä on joku "quad88" nimellä kulkeva tarina siitä kuinka joku vanhempi herrasmies kasasi 88" koneen sporttiin. Lähtökohta oli suoraan virallisen diilerin lattialta poimittu uusi pyörä. Purkipa sen sitten atomeiksi kun rupesi laittamaan ja huomasi, että tehtaan jäljiltä toisessa limpussa painelevy oli irti ja toisestakin lähti luvattoman helposti.
Jos jatketaan taas tällä olettamislinjalla, oletan, että uudet veivit olisi suorat. Eli siis olisi ylä- ja alasilmä samassa linjassa. En minä ole ruvennut kankia taivuttamaan huvikseni.
Btw. netissä on joku "quad88" nimellä kulkeva tarina siitä kuinka joku vanhempi herrasmies kasasi 88" koneen sporttiin. Lähtökohta oli suoraan virallisen diilerin lattialta poimittu uusi pyörä. Purkipa sen sitten atomeiksi kun rupesi laittamaan ja huomasi, että tehtaan jäljiltä toisessa limpussa painelevy oli irti ja toisestakin lähti luvattoman helposti.
On sitä muutkin sanoneet, että taitaa vähäsen olla tuuria
Siis kahdet uudet veivisatsit on siihen laitettu, orggiskanget on ihan OK (keskitappi vain kulahti), niistä restauroimalla nyt on tarkoitus viritellä. Jos laittais samassa uuden öljypumpun niin olisipahan jotain lisää paskaksi menevää
Ja putkeen menemisestä sen verran, että tämä juttuhan koskee vain koneen alakertaa. Muut tekniset probleemit ja liikennehaverit sitten on oma luku sinänsä. Silti on tämä vaan niin ykköstä että mitä noista.
Ja putkeen menemisestä sen verran, että tämä juttuhan koskee vain koneen alakertaa. Muut tekniset probleemit ja liikennehaverit sitten on oma luku sinänsä. Silti on tämä vaan niin ykköstä että mitä noista.