Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Luulisin, että ABS-koneiston saa käyntiin aivan vanhanaikaisestikkin, kun tekee tarpeeksi voimakkaan jarrutuksen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Joo, siihen viittasinkin. Tosin eilen kokeilin jarrutella venttiilejä liikkeelle ja sen testerin kaltaista rutinaa ei kyllä ihan jarruttamalla saa aikaan.Pertti kirjoitti: 11:45 01.05.2018. Luulisin, että ABS-koneiston saa käyntiin aivan vanhanaikaisestikkin, kun tekee tarpeeksi voimakkaan jarrutuksen.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Mene soratielle ja aja miljoonaa ja sitten jarru lukkoon, eiköpä rutise.

Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Käyttämättömyyshän on se joka nuo saa jumiin, uskoisin että tuo testeri perustuu pitkäaikaisempaan pumpun käyttöön, jota ei välttämättä ihan ajamalla pysty tekemään kun pyörä on jo pysähdyksissä tai kumossa. Toki on hyvä että niitä abseja käyttää kun sellaiset on, mutta aina välillä voi olla hyvä rytyyttää tuolla ohjelmalla väkisin pumppua päälle kun on nesteet vaihtanut.
Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Olen muutamalla ABS-pyörällä ajanut, mutta en tuosta järjestelmästä mitään ymmärrä. Toimiikos järjestelmässä oleva pumppu vain siinä tilanteessa kun lukkiutumista estetään vai pitääkö se paineen päällä koko ajan ja vaan se HYDRAULIC CONTROL UNIT-ohjausyksikkö venttiileineen alkaa työskentelemään lukkiutumistilanteessa?
Amerikan foorumeilla epäillään, että tuo 2 vuoden nesteidenvaihtoväli onkin oikeasti sitä varten, että kun nesteenvaihto eli luotettava ilmaus on hankalaa omin voimin, niin pitää mennä diilerille tekemään vaihto ja sitten huolto ajaa sen testi- eli verryttelyohjelman, jonka ajaminen onkin se varsinainen syy kahden vuoden huoltoväliin.
Ameriikan foorumeillakin tarinoissa yleisimmin juuri etujarrukahva jumiutuu ja jarruja ei ole jäljellä ollenkaan. Tämä on aika hurja juttu. Kun yleensä autojenkin ABS:stä puhutaan, että jos järjestelmä pettää, niin olisi jarrut silti käytössä mutta ilman ABS:ää. Foorumeilla osa pohtii, pitäisikö purkaa koko ABS pois. No, yleisemmin annetaan ohje toimia huolto-ohjelman mukaan.
Olisiko niin että jos tehdas olisi päätynyt hieman kalliimpaan Dot 5 nesteeseen, niin ei olisi noita kovinkin yleiseksi Ameriikan foorumeillakin todettuja ongelmia. Kun Dot 4 -nesteen ominaisuus on imeä kosteutta, niin foorumeilla todetaan, että pyörän pitäisi talvehtia lämpimässä. Tämä on varmaan vielä parempi ohje Suomessa. Varmaan suurin osa näitä laitteita lämpimässä tallissa talvet säilyttääkin.
Dot 5 nesteeseenkään ei voi vaihtaa. Vaikka kaikki muut kumiosat ym. vaihtaisi Dot 5 kestäväksi, niin sinne hydrauliikan HCU-ohjauspurkkiin ei sisälle pääse kuitenkaan osia vaihtamaan.
Amerikan foorumeilla epäillään, että tuo 2 vuoden nesteidenvaihtoväli onkin oikeasti sitä varten, että kun nesteenvaihto eli luotettava ilmaus on hankalaa omin voimin, niin pitää mennä diilerille tekemään vaihto ja sitten huolto ajaa sen testi- eli verryttelyohjelman, jonka ajaminen onkin se varsinainen syy kahden vuoden huoltoväliin.
Ameriikan foorumeillakin tarinoissa yleisimmin juuri etujarrukahva jumiutuu ja jarruja ei ole jäljellä ollenkaan. Tämä on aika hurja juttu. Kun yleensä autojenkin ABS:stä puhutaan, että jos järjestelmä pettää, niin olisi jarrut silti käytössä mutta ilman ABS:ää. Foorumeilla osa pohtii, pitäisikö purkaa koko ABS pois. No, yleisemmin annetaan ohje toimia huolto-ohjelman mukaan.
Olisiko niin että jos tehdas olisi päätynyt hieman kalliimpaan Dot 5 nesteeseen, niin ei olisi noita kovinkin yleiseksi Ameriikan foorumeillakin todettuja ongelmia. Kun Dot 4 -nesteen ominaisuus on imeä kosteutta, niin foorumeilla todetaan, että pyörän pitäisi talvehtia lämpimässä. Tämä on varmaan vielä parempi ohje Suomessa. Varmaan suurin osa näitä laitteita lämpimässä tallissa talvet säilyttääkin.
Dot 5 nesteeseenkään ei voi vaihtaa. Vaikka kaikki muut kumiosat ym. vaihtaisi Dot 5 kestäväksi, niin sinne hydrauliikan HCU-ohjauspurkkiin ei sisälle pääse kuitenkaan osia vaihtamaan.
Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Annnoin kertoa itselleni jossain yhteydessä, että nimenomaan ABS:n takia tehtaalla siirryttiin takaisin DOT4:ään. En muista kuka kertoi ja missä, mutta oli vakuuttunut asiasta. DOT5.1 mainitaan jossain yhteydessä nimenomaan ABS:lle sopivaksi ja löytyypä noita DOT4-purkkeja joillain + tms. merkinnöillä ja niissä purkin kyljessä puhutaan myös ABS:stä.UrpoTJ kirjoitti: 17:20 01.05.2018. Amerikan foorumeilla epäillään, että tuo 2 vuoden nesteidenvaihtoväli onkin oikeasti sitä varten, että ... huolto ajaa sen testi- eli verryttelyohjelman, jonka ajaminen onkin se varsinainen syy kahden vuoden huoltoväliin.
Olisiko niin että jos tehdas olisi päätynyt hieman kalliimpaan Dot 5 nesteeseen, niin ei olisi noita kovinkin yleiseksi Ameriikan foorumeillakin todettuja ongelmia.
Dot 5 nesteeseenkään ei voi vaihtaa.
Jos se DOT5 olisi ABS:n yhteydessä parempi, niin varmaan myös automaailmassa sitä käytettäisiin, ehkä?
Eli mennään vaan tuolla tiheällä vaihtovälillä ja jos vaikka joka 2-3 kerta edes käydään testerillä rytyyttämässä, niin parempi se on kun ei mitään. Ja muuten vaan reippaita jarrutuksia, vaikka ne eivät kyllä saa samaa venttiilinnousua aikaan, en ainakaan usko.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Juur tänään tuli Recall 0171, koskien 2008 - 2011 Touringeja ja VRSC:tä.
Niissä ilmenneiden ABS-murheiden takia ilmainen jarrunesteen vaihto, jos pyörä on tuon ikäinen...
Niissä ilmenneiden ABS-murheiden takia ilmainen jarrunesteen vaihto, jos pyörä on tuon ikäinen...

Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Kannattaa käyttää, ryttyyttävät venttiilit samalla.Pekka L kirjoitti: 15:48 03.05.2018. Juur tänään tuli Recall 0171, koskien 2008 - 2011 Touringeja ja VRSC:tä.
Niissä ilmenneiden ABS-murheiden takia ilmainen jarrunesteen vaihto, jos pyörä on tuon ikäinen...![]()
Meneeköhän tuo alkuperäisen kysyjän homma takuuseen myös vai lähtenevätkö venttiilit liikkeelle testerillä.
Toivottavasti saamme tänne kuittauksen, kuinka kävi?
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Hep
Postissa tuli tehtaan recall kirje jarrunesteiden vaihdosta.
Tulevana tiistaina on aika varattuna HD merkkiliikkeeseen.
Pistän viestiä saadaanko ABS yksikköä siellä elvytettyä vai meneekö se vaihtoon.
Etu- ja takajarru ovat hydrauliikkayksikössä molemmat omana piirinä ja takajarru toimii ongelmitta.
Etujarrukahva on kivikova eikä hievahdakkaan.
Pyörä on ollut talven lämpimässä tallissa säilytyksessä jonka aikana etujarru on juminut.
SUOSITTELEN lämpimästi kaikkia ABS jarruilla varustettujen pyörien omistajia vaihtamaan nesteet kahden vuodein välein niin ei tule vastaavanlaista ongelmaa!!!
Tämän suomipyörän olen omistanut vasta vuoden ja siitä on merkkiliikkeen huoltokirja ja jarrunesteet pitäisi olla vaihdettu huoltokirjan ohjeen mukaan...
~KOS~
Postissa tuli tehtaan recall kirje jarrunesteiden vaihdosta.
Tulevana tiistaina on aika varattuna HD merkkiliikkeeseen.
Pistän viestiä saadaanko ABS yksikköä siellä elvytettyä vai meneekö se vaihtoon.
Etu- ja takajarru ovat hydrauliikkayksikössä molemmat omana piirinä ja takajarru toimii ongelmitta.
Etujarrukahva on kivikova eikä hievahdakkaan.
Pyörä on ollut talven lämpimässä tallissa säilytyksessä jonka aikana etujarru on juminut.
SUOSITTELEN lämpimästi kaikkia ABS jarruilla varustettujen pyörien omistajia vaihtamaan nesteet kahden vuodein välein niin ei tule vastaavanlaista ongelmaa!!!
Tämän suomipyörän olen omistanut vasta vuoden ja siitä on merkkiliikkeen huoltokirja ja jarrunesteet pitäisi olla vaihdettu huoltokirjan ohjeen mukaan...
~KOS~
Re: Electra etujarru jumissa ABS boksilta
Paljon tuohon on kilometrejä kertynyt? Huollot on tehty, mutta onko kaikki niihin liittyvä tehty, sitä ei tarina kerro. Aikoinaan TM tai oliko se joku muu lehti testaili merkkihuoltoja autopuolella, niin paljonhan sitä jätettiin tekemättä, vaikka veloitus oli kiinteä täydestä huollosta. Pahimmillaan se huolto on vain öljynvaihto ja tuumittu, että eivät nämä jarrut ole ennekään reistanneet...kos kirjoitti: 07:48 13.05.2018. Etujarrukahva on kivikova eikä hievahdakkaan.
Pyörä on ollut talven lämpimässä tallissa säilytyksessä jonka aikana etujarru on juminut.
SUOSITTELEN lämpimästi kaikkia ABS jarruilla varustettujen pyörien omistajia vaihtamaan nesteet kahden vuodein välein niin ei tule vastaavanlaista ongelmaa!!!
Tämän suomipyörän olen omistanut vasta vuoden ja siitä on merkkiliikkeen huoltokirja ja jarrunesteet pitäisi olla vaihdettu huoltokirjan ohjeen mukaan...
Omassa pyörässäni oli 9000 mailia eikä minkäänlaista merkintää huoltokirjassa missään kohdin. Carfax-raporttia löytyi kyllä, eli jossain sitä oli käytetty. Ei siitä täydestä nesteidenvaihtohuollosta tullut nytkään huoltokirjaan mitään merkintää, näin vain niskapokana itse, että kaikki tehtiin ja kuitti jäi ohjekirjan väliin dokumentiksi.
Onneksi huoltomies piti tuota nesteidenvaihtoa ja testerielvytystä tärkeänä. Ei tosin sitä heti tarjonnut, mutta kun kysyin että ehtisikö sen vielä tehdä, korosti heti sen tärkeyttä ja teki samantien.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 

