Leperan kustom satulat
-
Grasschopper1
Re: Leperan kustom satulat
En jaksa uskoa,että vettä hylkivyys johtuu pelkästään nahan paksuudesta,vaan nahka on käsitelty tai tehty jo sellaiseksi pinnaltaan,ettei se ime kovinkaan vettä.Joskus olen nähnyt sellaista nahkaa,joka taas oikein imee kuin imupaperi vettä sisäänsä.Tavallisesti ovat matta pintaisia tai anilliini nahkoja.
Että jos itse satulaa väsäilee ja valitsee pintamateriaaliksi aidon nahan,kannattaa tosiaan vähän katsoa minkä laatuista laittaa.
Että jos itse satulaa väsäilee ja valitsee pintamateriaaliksi aidon nahan,kannattaa tosiaan vähän katsoa minkä laatuista laittaa.
Ja muovi pitää laittaa pintanahan ja toppauksen väliin. Jos pehmuste kastuu, kuivattaminen ei tahdo onnistua purkamatta.Grasschopper1 kirjoitti: Että jos itse satulaa väsäilee ja valitsee pintamateriaaliksi aidon nahan,kannattaa tosiaan vähän katsoa minkä laatuista laittaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
Rautahauli
Muokkautin satulaa sepällä ja kysyin että tekeekö nahasta vai keinonahasta. Sanoi tekevänsä keinonahasta koska jos käytetään aitoa nahkaa niin perse on joko märkä tai rasvassa. Jos ei mennyt sanatarkkaan niin Ilkka voi korjata sanomaansa. 
-
Grasschopper1
No,tätä olen yrittänyt tässä koko ajan selittää,hyvä että se tulee myös satula sepän suusta,jolla on uskottavuutta enemmän.Saddlemen:in ja muut tuotokset,missä on aitoa käytetty sopivat varmasti kuivemmille leveyksille paremmin,eivät tänne sateiseen Pohjolaan.Rautahauli kirjoitti:Muokkautin satulaa sepällä ja kysyin että tekeekö nahasta vai keinonahasta. Sanoi tekevänsä keinonahasta koska jos käytetään aitoa nahkaa niin perse on joko märkä tai rasvassa. Jos ei mennyt sanatarkkaan niin Ilkka voi korjata sanomaansa.
Ja tietenkin muovia kannattaa käyttää päälimateriaalin ja pehmusteen välissä,mutta sehän ei tietenkään estä nahan kastumista.
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:00 02.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Ääni tälle... Mulla on ollut nahkainen OEM-norsunkorva vajaa 10 vuotta, ei ole perse ollut märkänä kuin sateessa. (Tosin ei ole ollut rasvassakaan koska en ole satulaa rasvannut, mulla oli tarkoitus "patinoittaa" satulan pintaa ja rasvata sitten mutta kun ei se perkele meinaa meikäläisen normikäytöllä kulua.)Harikka kirjoitti:Veden hylkivyys satulanahassa on käsittelyaineesta kiinni (kuten kirjotit). Miulla on on ollu HD:een lisävaruste nahkasatula 8v, ei oo imeny vettä, eikä myöskää oo menny pilalle![]()
Viva Knievel!
Minulla myös shovelissa vanha norsunkorva, en tiedä onko ihan 70-luvulta vai myöhemmin hankittu. Kun ostin pyörän, nahka oli halkeillut aika pahasti ja katsomaan mennessäni myyjä oli vetänyt siihen sellaiset vaseliinit, että ei tehnyt mieli istahtaa penkille. Pyysin rätin ja pyyhin vaseliinit pois, että pääsin koejolle ja pyörä vaihtoi omistajaa.s&s kirjoitti:Ääni tälle... Mulla on ollut nahkainen OEM-norsunkorvaHarikka kirjoitti: ei oo imeny vettä, eikä myöskää oo menny pilalle![]()
Sen jälkeen olen rasvaillut sitä muutaman kerran vuodessa ja nahka on elpynyt hämmästyttävän hyväksi. Eikä ime vettä, ei. Jos pyörä on ajoreissulla jäänyt sateeseen, vesi lähtee satulan päältä pyyhkäisemällä jopa paremmin kuin matkalehmän keinonahkasatulasta, kun ei ole poimuja, vain tiukkaa nahkaa. Ja jos joskus rasvauksen jälkeen on vähän rasva aliikaa, niin nahkahousujen persauksiinhan se tarttuu ja tekee hyvää niillekin
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
-
Grasschopper1
Varmasti valmiissa satuloissa nahat on valittu paremmin siihen käyttöön soveltuvaksi,eli siis kestämään vettäkin jonkin verran,mutta rasvaaminen näyttelee isoa osaa siinä,että nahka kestää ja hylkii vettä.
Aikoinaan tein itse jakkaran jytäriin"mistä lie nahasta" ja ei ollut kovin onnistunut juttu.Kastuessaan nahasta irtosi pintaan kalkkia,joka ei sitten lähtenyt rasvaamallakaan pois.Myöskään kuivuttuaan,ei näyttänyt enää niin hyvältä,koska lähtökohtaisesti nahkaa ei ole tarkoitettu liotettavaksi vedessä.
Vaikka nahkoja kuinka rasvailisi,ei se ole ikuista,jouduttuaan toistuvasti veden kanssa tekemisiin tai siis kastuttuaan läpi.Yhdet housut tulivat tiensä päähän (kestivät tosin melkein 15v.
).Polvista alkoivat ensin halkeilemaan pinta ja lopulta hajosivat kokonaan.Käsitelty oli säännöllisesti,mutta kastuneet olivat kymmenet kerrat.Nahka muuttui myös tosi hauraaksi,tosin tätä tapausta ei ehkä voi verrata ihan suoraan tähän satula juttuun,koska ihosta irtoaa mm.suoloja,jotka haurastuttavat nahkaa.Viimeinen kuolin isku noille oli toissa kesäinen viikon hikoilu 30 asteen helteissä Virossa 
Aikoinaan tein itse jakkaran jytäriin"mistä lie nahasta" ja ei ollut kovin onnistunut juttu.Kastuessaan nahasta irtosi pintaan kalkkia,joka ei sitten lähtenyt rasvaamallakaan pois.Myöskään kuivuttuaan,ei näyttänyt enää niin hyvältä,koska lähtökohtaisesti nahkaa ei ole tarkoitettu liotettavaksi vedessä.
Vaikka nahkoja kuinka rasvailisi,ei se ole ikuista,jouduttuaan toistuvasti veden kanssa tekemisiin tai siis kastuttuaan läpi.Yhdet housut tulivat tiensä päähän (kestivät tosin melkein 15v.
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:01 02.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-
Grasschopper1
No,Harikalle tiedoksi,että 15 vuotta on aika pitkä aika.Ei ole sattunut joka pikku kioski reissulle mukaan sadehaalaria ja eipä nuo pöksyt ainakaan montaa kilometriä tarvinneet kaato sateessa,kun olivat jo aivan läpi kastuneet...että se siitä tieten tahtoen kastelemisesta.Jos sinä lasket tämän sellaiseksi,niin ihan vapaasti!Vai olisko housujen rikkoontuminen johtunut siitä,ettei ollut kyykkäpuvun housut 
Itse toissa vuonna laitoin mustangin satulan.
On tosi paksua nahkaa ja vaikka oli muutaman päivän sateessa,
ei imenyt vettä ollenkaan. Veden pyyhkäisy pinnalta pois ja
farkut jalassa ei perse kastunut ollenkaan.
Vahasin sitä nyt loppukaudesta, mutta ei meinaa imeä vahaa juuri ollenkaan.
Varmaan jotenkin käsitelty tehtaalla valmiiksi.
On tosi paksua nahkaa ja vaikka oli muutaman päivän sateessa,
ei imenyt vettä ollenkaan. Veden pyyhkäisy pinnalta pois ja
farkut jalassa ei perse kastunut ollenkaan.
Vahasin sitä nyt loppukaudesta, mutta ei meinaa imeä vahaa juuri ollenkaan.
Varmaan jotenkin käsitelty tehtaalla valmiiksi.
H-D "maailman työnnetyin moottoripyörä"
-
Rautahauli
Jos ymmärsin oikein Mustangin sivuillta niin pinta on vinyyliä, ei nahkaa. Ne ei ees tee nahkajakkaroita. Keinomateriaaleja ei tarvi rasvata.
Mulla on pussihousumielessä ostettu orggis sovelin satula -80 alusta, se on myös vinyyliä. Ei uutta häpee.
Mulla on pussihousumielessä ostettu orggis sovelin satula -80 alusta, se on myös vinyyliä. Ei uutta häpee.
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:01 02.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-
Grasschopper1
Tässä nyt aletaan olla taas pitkällä LePeran satuloista,mutta kun kukaan ei niistä kirjoittele,niin jatketaan vielä.
Jos Harikka lukee aikaisempia kommenttejani,siellä sanotaan""Käsitelty säännöllisesti".Eikä tässä minusta ollut kyse sadehaalarin käytöstä ja onko se joka hetki ohjaustangossa,vaan nahan veden kestävyydestä.
Kysymys on nahkojen eri laaduista.Toiset kestää tehtaalla tehdyn käsittelyn ansiosta paremmin vettä,kuin toiset.Öljyparkitut nahat kestävät vettä parhaiten.Omat byysat ei olleet mitkään mp-liikkeestä ostetut varsinaiset moottoripyöräilyyn tarkoitetut housut,eivätkä näin ollen toden näköisesti öljyparkitut.Sen sijaan tehdas satulat ovat todennäköisesti öljyparkittua nahkaa ja kestävät ja hylkivät vettä paremmin.Silti sanon edelleen,ettei niitä ole tarkoitettu liottaa vedessä.
Jos Harikka lukee aikaisempia kommenttejani,siellä sanotaan""Käsitelty säännöllisesti".Eikä tässä minusta ollut kyse sadehaalarin käytöstä ja onko se joka hetki ohjaustangossa,vaan nahan veden kestävyydestä.
Kysymys on nahkojen eri laaduista.Toiset kestää tehtaalla tehdyn käsittelyn ansiosta paremmin vettä,kuin toiset.Öljyparkitut nahat kestävät vettä parhaiten.Omat byysat ei olleet mitkään mp-liikkeestä ostetut varsinaiset moottoripyöräilyyn tarkoitetut housut,eivätkä näin ollen toden näköisesti öljyparkitut.Sen sijaan tehdas satulat ovat todennäköisesti öljyparkittua nahkaa ja kestävät ja hylkivät vettä paremmin.Silti sanon edelleen,ettei niitä ole tarkoitettu liottaa vedessä.
-
Rautahauli
Ei LePeratkaan kaikki nahkaa ole:
http://www.lepera.com/COVER_OPT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lepera.com/COVER_OPT.html" onclick="window.open(this.href);return false;