"Tossa kuvassa ilmalla toimiva (onko muita? sähkömoottorilla täristävä?) kaiverrin jonka iskunpituutta ja tahtia voi säätää."
Pitäis löytyä lähimmästä työkalu kaupasta niin paineilma toiminen kuin sähkö. Paineilma n.100e ja sähkö hiukka kalliimpi. Näin ainakin meillä päin kun töihin sen ostin. En tosin ole vielä kerinny koittaan kun puuttuu oikea paineilmaliitin . Uskoisin homman toimivan parhaiten tuolla kynällä
Duoda duoda, suosittelisin että soittaisit jollekin asesepälle ja kyselisit miten ja millä homma onnistuu parhaiten/helpoiten. Aseiden, varsinkin arvokkaiden metsästyshaulikoiden metalliosat kaiverretaan käsin ja yhden aseen kaiverrus voi kestää jopa vuoden. Jälki on aivan sairaan hienoa ja vaikka kyseessä ei ole monestakaan neliösenttimetrin kaiverruksesta niin aseen hinnaksi voi tulla 10 - 50 k?. Hintaanhan vaikuttaa tietysti myös muut asiat.
Remelillä onnaa jus ja just ns. vetävillä liikkeillä uran teko pallopää jyrsin terällä kun pistät metallisen ohjurin yleensä vasemmalle puolelle vetoa. alareunassa pitää olla palloterälle ura pyörimistä varten. Ohjurina käytin papukaijaviivottimen mallista metallilevyä. Tenu jäähdytykseen. Mennee herrrrrmoooot! Sitten kun terä karkaa valmiin kappaleen yli.... vit vit.....
Pienillä taltoilla ja puikoilla asesepät niitä kaivertaa. Pullonpohjalasit päähän ja töihin, valmista ei tuu..... heti. Remelin jäljen voipi sitten siistiä noilla kaiverrustyökaluilla....
HileD kirjoitti:"Tossa kuvassa ilmalla toimiva (onko muita? sähkömoottorilla täristävä?) kaiverrin jonka iskunpituutta ja tahtia voi säätää."
Pitäis löytyä lähimmästä työkalu kaupasta niin paineilma toiminen kuin sähkö. Paineilma n.100e ja sähkö hiukka kalliimpi. Näin ainakin meillä päin kun töihin sen ostin. En tosin ole vielä kerinny koittaan kun puuttuu oikea paineilmaliitin . Uskoisin homman toimivan parhaiten tuolla kynällä
Mistä saa sataan euroon kynämallin talttaavaa kaiverrinta?
HileD kirjoitti:"Tossa kuvassa ilmalla toimiva (onko muita? sähkömoottorilla täristävä?) kaiverrin jonka iskunpituutta ja tahtia voi säätää."
Paineilma n.100e ja sähkö hiukka kalliimpi.
Itseasiassa tuomme maahan noita sähkötäristimiä Laitetta pidetään kynän tavoin ja perään tulee 230V suoraan letkusta. Isku (ei siis pyörivä terää) on säädettävissä ja kyllä tuolla saa alumiiniin uraa, mutta edelleen olen tuon 3-4 mm kanssa kovin epäluuloinen - mutta yrittänyttä ei laiteta.
Olen pariin autoon hakannut sarjanumeron runkoon tuolla. Laitteeseen taitaa olla hyllyssä vielä myös vanhaa varastoa talttasarjoja, mutta en oikein usko niidenkään purevan alumiiniin Jos laite kiinnostaa, väännän siitä jäsenetutarjouksen, mutta kaupalliset neuvottelut yv:nä tai maililla. Lähtöhinta on tuolla yllä mainitussa luokassa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Joe Cool kirjoitti:Jos laite kiinnostaa, väännän siitä jäsenetutarjouksen, mutta kaupalliset neuvottelut yv:nä tai maililla. Lähtöhinta on tuolla yllä mainitussa luokassa.
Yv:tä lähti tulemaan Ikuinen taiteilijasielu tarvitsee talveksi haasteita!
Itse olen kokeillu dremeliä että merkkauskynää ja niilläkin työstäminen onnistuu mutta ei pääse minun mielestä haluttuun lopputulokseen!
Jos nyt vielä jäi mietityttään tuo käsinkaiverrus kaivertimilla, niin hommaa yli parikymmentä vuotta tehneenä voin sanoa, että alumiini on yksi paskimpia kaiverrusmateriaaleja. Jyrsimään ja hiomaan sitä pystyy, mutta käsinkaiverrus on ikävää puuhaa.
Kun puhutaan käsin kaivertamisesta, niin se tarkoittaa lastuavaa työstötapaa, jossa kaivertimella veistetään metallia työntävällä liikkeellä. Kaivertimia on olemassa vaikka minkälaisia ja esim. asekaiverruksessa metallia joudutaan joskus talttaamaankin vasaran avulla. Kaivertajien ammattikunta on kuolemassa, koska tänä päivänä harva maksaa käsityöstä oikean hinnan. Ja NC- koneet tekee maallikon mielestä ihan saman näköistä jälkeä ja murto-osalla siitä hinnasta, jonka joutuu käsityöstä maksamaan. TH
HileD kirjoitti:"Tossa kuvassa ilmalla toimiva (onko muita? sähkömoottorilla täristävä?) kaiverrin jonka iskunpituutta ja tahtia voi säätää."
Pitäis löytyä lähimmästä työkalu kaupasta niin paineilma toiminen kuin sähkö. Paineilma n.100e ja sähkö hiukka kalliimpi. Näin ainakin meillä päin kun töihin sen ostin. En tosin ole vielä kerinny koittaan kun puuttuu oikea paineilmaliitin . Uskoisin homman toimivan parhaiten tuolla kynällä
Mistä saa sataan euroon kynämallin talttaavaa kaiverrinta?
k.vellu
Harri Virtanen Oy Salo myy Race merkkistä kaiverrinta. Käy aineelle kuin aineelle. Ei tosin ole pyörivä vaan iskevä. Ohjeessa lukee että säädettävä ja max.30000 iskua/min. Made in arvaatte mikä, joten katotaan kauankohan iskee. No itellä tarvekin on tosin minimaalinen.
Molskis.
Kaksi tankkimerkkiä olen väsännyt alumiinista. Ensimmäisen kaiversin käsin. Ei siitä hyvää tullut tekemälläkään. Työkaluna Dremel. Tietenkin tekijässäkin on vikaa...vikaaa.. Tosin hermo ei kestänyt tehdä niin rauhallisesti kuin olisi pitänyt.
Toisen merkin tein NC-koneella, jossa oli 10000 rpm. Suunnittelun tein CAD:llä. Lopussa kävi silläkin koneella niin, että alumiini jämähti terään. Terään jämähtänyt alumiini taasen silpoi jäljelle jäänyttä jne. Ilmeisesti valitsemani alumiinin ominaisuus?
Niin. ja alumiinejakin on monenlaisia. Työstöaineen valinnassa auttaa varmaankin paljon tuo Kokemus...
Siihen palkittuun Knuckleen.. mikäs sen nimi ny olikaan.. el muerte.. tai jotain. Niin. Siihenhän oli tehty kaiverrukset käsin? Eli jollakin on ammattitaitoa.
Sinol saattaisi auttaa.. käsittääkseni estää työstöpinnan hapettumisen ja siitä seuraavan kovan pinnan muodostumisen.. näin olen ainakin antanut itselleni uskotella..
- piirretään kuviot levyyn -> porataan hieman alle oletussyvyyden -> jyrsintappi kiinni ja käsin ohjailemalla muotoon. Helvatin työlästä...mutta kuitenkin.
- ammattikoulut/aikuiskoulutuskeskukset
CAD-kuva löytyy joten se saattaisi oleellisesti helpottaa tätä projektia.
Jos tässä nyt ei ole kysymys siitä, että pitää välttämättä tehdä ite.
Niin ei vesileikkaus, mutta laserilla kaivetaminen. En tiedä kuinka syvää sillä voi tehdä, mutta luulis että kuinka syvää vain, koska läpikin voi polttaa...
Aika yleinen menetelmä teollisuudessa tänä päivänä.