Softail -08

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Just niin

Viesti Kirjoittaja Vallu »

mikira
2008 night train:ssa ei tuntunu toimivan kuin takajouset ja keula ei toiminu missään ajamissani olosuhteissa taikka vauhdeissa.
SIIS NIGHT TRAIN! Sen osalta olen varsin pitkälle kanssasi samaa mieltä (lue seuraava Harrika-lehti). Softail Custom onkin aivan eri juttu kuten edellä on kerrottu.
Sinänsä ällistyttävää kuinka paljon varsin pienet mitoituserot vaikuttavat käytännössä.
Kuva
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Just niin

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Vallu kirjoitti:...Sinänsä ällistyttävää kuinka paljon varsin pienet mitoituserot vaikuttavat käytännössä.
Kuva

Siis mitä 8O ? Nuo kaksihan ovat käytännössä identtisiä pyöriä - stonga, satula ja jotain kosmeettista on erilaista mutta alustaltaan niissä ei tehtaan ilmoituksen mukaan ole mitään eroa.

Ei kai se Customin kymmenen kiloa korkeampi kokonaispaino voi noin paljon vaikuttaa?
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Siis...

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Stonga, satula, korkeus, istuma- eli ajoasento, painopiste, jalat.
Kun pyörien päälle istuu niin fiilis on aivan erilainen. Junassa ajetaan hiukan etukenossa asennossa kun taas Customissa ollaan enempi letkeästi. Kaarreajo Night Trainilla vaati "pitkän" harjoittelun jotta siihen löysi oikean rytmin. Customilla se vastaavasti löytyi heti. etc.
Että käyppäs, Veli Hyvä, kokeilemassa niin huomaat eron.
Kuva
harley-pilot
Viestit: 152
Liittynyt: 11:15 08.10.2005.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harley-pilot »

Vallu kirjoitti:

Ja vielä noista putkista. Jos sen pakopuolen venttiilin ottaa pois käytöstä niin väännöt häviävät melkoisesti. Tietysti vaimentimet voi vaihtaa vaimentamattomiin versioihin siten, että säilyttää läpän toiminnassa. Silloin säilyy vääntö ja lisääntyy melu! (Mutta miksi sen pitää huutaa?)

Asian ei aina tarvitse olla näin. Moottori ja siitä saatava teho sekä vääntö on aina kokonaisuudesta kiinni. Äänenvaimentimet, Slip On vaihdettaessa tulee myös taata ilmansaanti sekä päivittää koneen ohjaus map muutoksia vastaavaksi. Perstuntuma testit jätän omaan arvoonsa, ne ei teknisesti anna mitään faktaa.
Tästä on hyvä testi. Hot Baggers march/ april 2007 sivut 66-72. Pyöränä HD Street Glide 2007. Screaming Eagle stage 1 engine program+ stage 1 air filter.
Vakio putket:
HD. Teho 67,23hp@5250RPM/Vääntö: 81,98LB-LT@3500RPM. Ääni 93dB.
Parhaat putket:
Kerker: 75,54 hp@5500RPM/Vääntö: 89,41FT-LT@3500RPM. Ääni: 98dB.
Supertrapp:75,12 hp@5000RPM/Vääntö:90,24FT-LT@3500RPM.Ääni94,5dB.
Samson: 75,08hp@5250RPM/Vääntö:89,96FT-LT@3500RPM. Ääni: 99dB.

Testiväline: Dynojet 250i dynamometer. Sound SAE approved method.(kerrottu testissä,pitkä lista)
Kuten huomataan, Supertrapp on varsin hyvä putki. Myös ääni pysyy hyväksyttävällä tasolla. Tässä on vain se ero että testipyörä on USA:n kotimarkkinoille tarkoitettu malli. Jos päädytään euromallissa pakoputkimuutokseen ja poistetaan imu sekä pakopuolen läpät niin koneen mappaus näyttelee vielä isompaa roolia.

Maailmassa on paljon HD orientoituneita lehtiä. Toivoisin lisää tällaisia testejä sen sijaan kun arvioidaan asioita fiilis puolelta. Klubin oma lehti mukaan luettuna. Ainakaan rahasta tämä ei kerholla voi olla kiinni. Hyvänä artikkelina pidän Voiteluöljy tietoiskua, Harrikka lehti. Kiitos tästä kuuluu tekijälle mister K.
Vastaa Viestiin