Kannentiiviste hajosi, mitä kasatessa kannattaisi tehdä?
Asennusrasva on hyvää ainetta. Käytän sitä kilpureiden moottoreissa mutta jos teen asiakkaan moottorin esim. talvella tai on sellainen tunne ettää koskahan sitä aletaan tökkimmään käymään en käytä sitä koska niillä aineilla on taipumusta mennä siirapiksi ajan kanssa. Jos sitä on laitettu keskitapin neuloihin ja seisoo pitkän ajan niin eipäs neulat pyörähdäkkään kun konetta pyöritetään.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Mun on aina vaikeeta käsittää kun ihmiset purkaa koneensa ja kasaa uudestaan vanhoilla männänrenkailla, männänrenkaat/hoonaus nyt ei niin paljoo maksa että siinä kannattaa alkaa säästämään. Ehkä johtuu mun kroonisesta laiskuudesta mutta kyllä mä ainakin vaihdan uudet tilalle kun kerran auki on, on se koneen aukirepiminen muuten edessä jossain vaiheessa kuitenkin. Tää siis alkuperäiseen kysymykseen..
Kiitoksia neuvoista!
Nyt on osat mittailtu ja kyllä ne onneksi mitoissaan vielä olivat. Päädyin myös tekemään tuon hoonauksen ja männärenkaiden vaihdon sekä venttiilien läppäyksen.
Etummaista kiertokankea sain heilumaan sivuttain ylhäältä mitattuna n. 1,1 mm ja takimmaista n. 0,3 mm. Kampiakselin ja kiertokankien akselin suuntaiset välykset ainakin olivat mitattuna kohdallaan.
Juhannuksen kun saisi ensin vietettyä, niin pääsisi konetta kasaamaan..
Nyt on osat mittailtu ja kyllä ne onneksi mitoissaan vielä olivat. Päädyin myös tekemään tuon hoonauksen ja männärenkaiden vaihdon sekä venttiilien läppäyksen.
Etummaista kiertokankea sain heilumaan sivuttain ylhäältä mitattuna n. 1,1 mm ja takimmaista n. 0,3 mm. Kampiakselin ja kiertokankien akselin suuntaiset välykset ainakin olivat mitattuna kohdallaan.
Juhannuksen kun saisi ensin vietettyä, niin pääsisi konetta kasaamaan..
Oletan, että mittaustapasi poikkeaa omastani. Selitänpä ensiksi omani: eli ollaan nokkapuolella, yläpäästä varovasti vedetään kankia ihteenpäin ja samalla varovasti alapäästä ruuvimeisselillä kammetaan kanki pinjonipuolen limppua vasten. Nollataan mittakello, sitten työnnetään kankea yläpäästä itestä poispäin ja sitten varovasti ruuvimeisselillä kammetaan kangen alapää toista limppua vasten. Otetaan kellosta lukema ylös ja sitten mitataan limppujen ja kangen välys vaikka lehtimitalla ja sitten ruvetaan laskeskelemaan.viltsu kirjoitti:Etummaista kiertokankea sain heilumaan sivuttain ylhäältä mitattuna n. 1,1 mm ja takimmaista n. 0,3 mm. Kampiakselin ja kiertokankien akselin suuntaiset välykset ainakin olivat mitattuna kohdallaan.
Eli sulla oli mittaustapa varmaan semmoinen, että pyrit pitämään kangen alapään paikoillaan eli et pakottanut sitä laidasta laitaan? No joka tapauksessa, jos näin teit niin kyllä tuo kuulostaa ihan hyvälle, ne laskelmani (jos niissä tolkkua on) antaisi hylkyrajaksi takakangelle piirun alle 0.7 mm mittaustavallasi. Tuo sinun lukemasi vastaa pakkauutta kuntoa.
Eikös sitä silloin just ennätäkin parhaiten vai koneistamonko juhannuksen takia se on jäissäJuhannuksen kun saisi ensin vietettyä, niin pääsisi konetta kasaamaan..
Sam01:n ihmettelyyn kommentoisin sen verran, että jonkin verran pitää aina rationalisoida. Itte olen uusilla männillä ennättänyt ajaa 230 mailia enkä rupea hoonauttamaan kyllä mitään jos ne muuten on OK (en jaksanutkaan eilen illalla ruveta purkamaan). Saas nähdä pitääkö kuitenkin hommata uusi öljyrengassysteemi niihin mäntiin kun että saako niitä ehjänä irti.
Suotta se Hessu tuskailee, ettei saa kirjoittamalla pointtiaan selväksi.
Josko nyt selvis
Eli tarkoitan siis just, että 230 mailia ja 42000 kilometriä on eri asia ja siksi kannattaa miettiä, onko se tarpeellista.Sam01 kirjoitti:Mun on aina vaikeeta käsittää kun ihmiset purkaa koneensa ja kasaa uudestaan vanhoilla männänrenkailla, männänrenkaat/hoonaus nyt ei niin paljoo maksa että siinä kannattaa alkaa säästämään.
Josko nyt selvis
Tuolla tavalla niitä heiluttelin. Eli ainoastaan kangen yläpäästä kiinni ja siitä laidastalaitaan liikkeen mittaus.hlyytine kirjoitti: Eli sulla oli mittaustapa varmaan semmoinen, että pyrit pitämään kangen alapään paikoillaan eli et pakottanut sitä laidasta laitaan?
No kerpele kun pitää hakee yksi harrastuskampe 250 km päässä olevasta kaupasta, kun se on jo kuukauden siellä odotellut. Ja samalla reissulla pitää jäädä naisiin...hlyytine kirjoitti:Eikös sitä silloin just ennätäkin parhaiten vai koneistamonko juhannuksen takia se on jäissä![]()
No eipä ne paljon maksakaan, paitsi joskus aikaa... Ja kyselinkin siksi neuvoja, että tekisin ne oikeat tarpeelliset asiat. Ei ole hirmu mukavaa kiirehtiä useampana päivänä töistä etuajassa hommaamaan osia ja viedä ja hakea osia koneistamolle, jos ei ole tarvis. Eikä ihan joka koneistamo tee tähän vuodenaikaan seuraavaksi päiväksi.Sam01 kirjoitti:Mun on aina vaikeeta käsittää kun ihmiset purkaa koneensa ja kasaa uudestaan vanhoilla männänrenkailla, männänrenkaat/hoonaus nyt ei niin paljoo maksa että siinä kannattaa alkaa säästämään. Ehkä johtuu mun kroonisesta laiskuudesta mutta kyllä mä ainakin vaihdan uudet tilalle kun kerran auki on, on se koneen aukirepiminen muuten edessä jossain vaiheessa kuitenkin. Tää siis alkuperäiseen kysymykseen..
Irronnut? Onks se jollain kiinni? Tarkotat varmaan sitä paksua karkaistua prikkaa, mikä on limpussa upotuksessa.hlyytine kirjoitti:Eipä se tainnutkaan olla voitelusta kiinni. Oli irronnut vetopuolen limpusta painelevy ja se oli pistänyt takakangen uuteen kuosiin
Miten ihmeessä se voi veiviä vahingoittaa?
Pronssinen prikka karkaistu? No enpä minä näistä metallihommista mitään tiedä että ei siinä mitään. Kai se stanssattu siihen limppuun pitäisi olla. Kun se lähtee limpusta irti ja rupeaa elämöimään, siitä käsitykseni mukaan hioutuu mujua joka menee lähimpään mahdolliseen kohteeseen eli sinne laakerineuloihin ja sittenpä sitä ollaankin siinä pisteessä missä nyt ollaan.
Olenko ihan ulkona? (sekään ei mahdotonta olisi)
Olenko ihan ulkona? (sekään ei mahdotonta olisi)
Jaa että pronssinen. No se ei kyllä ole karkaistu. Mä kun oon luullu että että ne on aina teräksisiä. Omatekoisia viritelmiä oon nähny pronssisia.
Ettei olis kanki tai kampura kiero, kun noin hiotuu.
Vaikka se sieltä pesästään irtoo, niin ei siihen mitään isompaa poikittaissuuntaista painetta pitäis tulla. Varsinkin kun öljykin on välissä. Siellähän se prikka hölisee mukana.
Aftermarket limpuissa ei ole edes mestaa sille prikalle. S&S:n limppujen kasausohjeessa asiasta mainitaan muistaakseni sen verran että"ei tarvii, eikä välyksestäkään niin väliä, kunhan on riittävästi".
Siitä tulikin mieleen, että onks ollu liian vähän välystä?
Ettei olis kanki tai kampura kiero, kun noin hiotuu.
Vaikka se sieltä pesästään irtoo, niin ei siihen mitään isompaa poikittaissuuntaista painetta pitäis tulla. Varsinkin kun öljykin on välissä. Siellähän se prikka hölisee mukana.
Aftermarket limpuissa ei ole edes mestaa sille prikalle. S&S:n limppujen kasausohjeessa asiasta mainitaan muistaakseni sen verran että"ei tarvii, eikä välyksestäkään niin väliä, kunhan on riittävästi".
Siitä tulikin mieleen, että onks ollu liian vähän välystä?
Kyllä se näissä evosporteissa tehtaan jäljiltä on pronssia. Hommahan meni niin, että uusilla osilla pätevän hepun (en ole kuullut, että tekis sutta & sekundaa, päinvastoin) laittamana viime kesänä just sain sen 1000 km kitkuteltua ja sitten reipas lenkki ja rupesi kuulumaan alakerrasta semmoinen rilinä , että B-luokan kauhuelokuvissakaan ei ole semmoista. Rupes nyppimään koko homma ja ajattelin että kaipa se ilmoittaa itsestään. Tuossa toukokuussa sylkäis takapytyn männästä sokan pois ja kanki, pytty ja mäntä meni ns. pashaksi. Taivutin kangen suoraksi ja mittailin mitä mittailin, sen perusteella olisi alapään laakerit OK, käsituntuma sanoi että ei ole. Olisi pitänyt uskoa intuitiota enemmän kuin hienoja mittauksia. Ajattelin vaan, että mitäpä minä näistä tiedän joten kaipa se tämä mittaus on paremmin paikkansa pitävä.
Teoriani on siis se, että tuolloin 1000 km kohdalla se irtosi se painelevy. Vaikka siinä ois mikä öljy välissä, kyllä se tässä 12 tkm välillä on ennättänyt hioa itteään limppua ja alapään laakerihäkkiä (alua) vasten. Sieltä se pronssi/alumuju sitten sinne laakeriin ja valmista tuli. Tarpeeksi syvä kolo niin kiertokanki mäntineen mennyt vinossa ja se ampui sitten sokan huitsin nevadaan. Männän jäljistä päätellen voimaa on pitänyt olla, ei ole meikäläisen asennusvirhe.
Joo, luin joskus että S&S lopetti sen prikan käytön. Varmaan ihan fiksu homma, yksi vaiva vähemmän. Btw, pitää nostaa hattua tuommoselle huolettomalle asenteelle "siellähän se prikka hölisee mukana"
Näihin vehkeisiin on speksattu muistaakseni 0.015" - 0.03" sivuttaisvälystä. Olikohan joku 0.5, 0.6 mm mittasin uutena eli ei pitäisi olla välyksestä kiinni. Ja tuota noin, mitähän lie S&S:n jampat olisi sanonut kun kerran oli välystä (ja tuli lisää) niin paljon että lopulta takakangen laakerineuloista näkyi pari milliä. Kesti se kuitenkin sen 13 tkm silloinkin. Maaginen luku.
Se on hiukkasfysiikka varmaan ihan läpihuutojuttu näihin verrattuna. Tai sitten pitäisi mennä jonnekin itämaille johonkin temppeliin kököttämään epämukavassa asennossa pariksi vuodeksi että valaistuisi.
Teoriani on siis se, että tuolloin 1000 km kohdalla se irtosi se painelevy. Vaikka siinä ois mikä öljy välissä, kyllä se tässä 12 tkm välillä on ennättänyt hioa itteään limppua ja alapään laakerihäkkiä (alua) vasten. Sieltä se pronssi/alumuju sitten sinne laakeriin ja valmista tuli. Tarpeeksi syvä kolo niin kiertokanki mäntineen mennyt vinossa ja se ampui sitten sokan huitsin nevadaan. Männän jäljistä päätellen voimaa on pitänyt olla, ei ole meikäläisen asennusvirhe.
Joo, luin joskus että S&S lopetti sen prikan käytön. Varmaan ihan fiksu homma, yksi vaiva vähemmän. Btw, pitää nostaa hattua tuommoselle huolettomalle asenteelle "siellähän se prikka hölisee mukana"
Se on hiukkasfysiikka varmaan ihan läpihuutojuttu näihin verrattuna. Tai sitten pitäisi mennä jonnekin itämaille johonkin temppeliin kököttämään epämukavassa asennossa pariksi vuodeksi että valaistuisi.
Ymmärrän vitutuksen määrän.
Tää menee jo jankuttamiseksi, mutta pakkohan jotain on olla vinossa, kun noin käy. Ja siitä varmaan ollaankin samaa mieltä.
Voi olla että on hifistelyä, mutta jos runkolaakerien linja, eli linjahoonaus,on vino. Siis suhteessa pyttyjen dekkitasoon. Kampura sisään ja lohkot kiinni.
Sit alat mittailee ohjekirjojen mukaan männäntapista veivin suoruutta. Väännät sen dekkitason mukaan, niin kierossahan se kanki on. Eiks niin?
Tää nyt on ihan spekulointia, mutta joku on kyllä pahasti pielessä kun noin käy.
Meinaa ainakaan mun motissa nippanappa näkee että veivin alasilmä tai laakerihäkki on ottanu joskus kiinni limpun kylkeen. Ja ne limput on ihan pehmeetä tavaraa. Että jos kovasti painaa, niin kiinnileikkaa...
Paitövei, noita keskitapin laakerivälyksiä mittaillessas, ootko kiinnittäny huomiota kampuran asentoon. Mulla meinaa ei ainakaan se kulu tasaseen. Muistelen että viimeks tais olla 3-5 sadasosaa soikea. Se keskitappi.
Tää menee jo jankuttamiseksi, mutta pakkohan jotain on olla vinossa, kun noin käy. Ja siitä varmaan ollaankin samaa mieltä.
Voi olla että on hifistelyä, mutta jos runkolaakerien linja, eli linjahoonaus,on vino. Siis suhteessa pyttyjen dekkitasoon. Kampura sisään ja lohkot kiinni.
Sit alat mittailee ohjekirjojen mukaan männäntapista veivin suoruutta. Väännät sen dekkitason mukaan, niin kierossahan se kanki on. Eiks niin?
Tää nyt on ihan spekulointia, mutta joku on kyllä pahasti pielessä kun noin käy.
Meinaa ainakaan mun motissa nippanappa näkee että veivin alasilmä tai laakerihäkki on ottanu joskus kiinni limpun kylkeen. Ja ne limput on ihan pehmeetä tavaraa. Että jos kovasti painaa, niin kiinnileikkaa...
Paitövei, noita keskitapin laakerivälyksiä mittaillessas, ootko kiinnittäny huomiota kampuran asentoon. Mulla meinaa ei ainakaan se kulu tasaseen. Muistelen että viimeks tais olla 3-5 sadasosaa soikea. Se keskitappi.