Off topikkia alkaa olla. Juttuhan on niin, että se on melkein koko kopterilaki ihan puuta heinää, eikä tuostakaan olla mitenkään yksimielisiä, tarkoitetaanko pyörällä rengasta, vannetta vai jotain muuta. Muutoskatsastamattomista renkaista on kumminkin kirjoitettu sakkolappuja, joten tulkinta on ilmeisesti se, mitä olen yrittänyt yllä kertoa.
Renkaiden halkaisijan muutokset saattavat olla vaarallisia, jos kallistusvara olennaisesti pienenee tai painojakauma muuttuu niin, että jarrutuksissa mennään etukautta ympäri. Mutta voiko pyörästä tehdä vaarallisen muuttamalla renkaiden leveyttä? No jos laittaa tarpeeksi leveän (joku 215 alkaa olla rajoilla) autonrenkaan, niin joo. Muut rengaskokojen muutoskatsastukset menevätkin sitten järjestäen läpi, ellei tyyppihyväksyntä ahista ihan uusissa pyörissä. Siksi voi kyllä kysyä, minkä takia renkaan leveyden muuttaminen pitäisi ylipäätään katsastaa...
Pahoja kysymyksiä
Pyörän rakentelu on helvetin kivaa puuhaa, mutta nuo katastushommelit ja
prosenttipelleilyt saa kyllä mielen matalaksi. Jos nyt aatellaan että
minulla on levennetty takahaarukka, pitempi akseli, leveämpi vanne, offset
eturatas, uusi takajarrupuristin, ite tehty hoijakka johon asetettu takavalot ja vilkut sekä uusi takalokari... niin mitä mahtaa tuossa sitten olla niitä
prosentteja? Eikös se niin mene että 50 % max saa muuttaa... Ja jos tuo
maaginen raja ylittyy niin onko se sitten niin että joutuu rekisteröimään pyörän uutena ja maksaa kohtuuttomia summia siitä hyvästä???
prosenttipelleilyt saa kyllä mielen matalaksi. Jos nyt aatellaan että
minulla on levennetty takahaarukka, pitempi akseli, leveämpi vanne, offset
eturatas, uusi takajarrupuristin, ite tehty hoijakka johon asetettu takavalot ja vilkut sekä uusi takalokari... niin mitä mahtaa tuossa sitten olla niitä
prosentteja? Eikös se niin mene että 50 % max saa muuttaa... Ja jos tuo
maaginen raja ylittyy niin onko se sitten niin että joutuu rekisteröimään pyörän uutena ja maksaa kohtuuttomia summia siitä hyvästä???
Ei ne prossat mitään salaisuuksia ole, voit laskea niitä myös ihan itse...
www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
Tuo "uusi" taulukko astuu voimaan 01.01.2007 eli kannattaa laskea muutokset sen pohjalta. Ja jokaiselle nippelille ei tietenkään ole omaa prosenttilukua - varsinkin uudessa taulukossa on keskitytty pääkomponentteihin joilla todella on merkitystä. Eli koska "hoijakkaa" ei ole mainittu listassa, siitä ei mene prossia...
Jarruista ei mene myöskään prossia koska ne pääsääntöisesti vaihdetaan parempiin -> liikenneturvallisuus paranee.
www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
Tuo "uusi" taulukko astuu voimaan 01.01.2007 eli kannattaa laskea muutokset sen pohjalta. Ja jokaiselle nippelille ei tietenkään ole omaa prosenttilukua - varsinkin uudessa taulukossa on keskitytty pääkomponentteihin joilla todella on merkitystä. Eli koska "hoijakkaa" ei ole mainittu listassa, siitä ei mene prossia...
Jarruista ei mene myöskään prossia koska ne pääsääntöisesti vaihdetaan parempiin -> liikenneturvallisuus paranee.