
Tankin pinnoitteen poisto?
Tankin pinnoitteen poisto?
Mistäköhän saa ostettua asetonia perhepakkauksessa? 

Alkuperäisessä kysymyksessä taisi olla kuitenkin kyse tankin sisäpuolisen pinnoitteen poistosta. Asetonin tehosta en tiedä mutta POR15 valikoimasta löytyy aine millä lähtee myös vanhat kreemit.
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Tuossa kuukausi taakkepäin tuli temuttua ison v..ksen vallassa tuon POR STRIP-nimisen aineen kanssa. Oli nimittäin tankki jo maalattu, kun huomasin, että kreemi kuoriutuu hilseenä tankin sisäpinnasta. No, siinä sitten tilaamaan POR 15: a ja kysyin samalla notta liukeneeko kreemi asetoniin, jolloin tarjottiin STRIP: ä...Aineiden saavuttua tankin huolellinen vuoraus päältäpäin kelmulla ja ainekset tankkiin. Etolasta haetut kummitulpat reikiin ja menoksi. Pienen ravistelun saattelemana alkoi suhina kuulua, ja POR STRIP löysi osaksi kaasuna tiensä suojamuovin ja maalin väliin. Siinä ei ehtinyt kissaa sanoa, kun lähti maali kiehumaan...No, kreemi lähti lopulta ksyleenillä liukenemaan, ja tuntui kyllä että ksyleenitipan mentyä maalin päälle (jota ei siis enää tarvinnut varoa), ehti vielä rauhassa pyyhkästä, eikä tullut vahinkoa..Täytyy sanoa jälkeenpäin, että helvetin kovaa ainetta tuo POR STRIP ja varmasti oikein käytettynä (lue ennen maalausta tai vielä yybervarovaisemmin mitä itse tein) todella paikallaan, mutta maalattua tankkia lähtisin itse työstämään tuolla ksyleenillä edelleenkin. Reilu litra tankkiin kourallinen muttereita seurana & ravistelua, niin seuraavana päivänä on kaurapuuron näköinen mössö tankissa..
Tässä mun kokemuksia kreemistä vanhat kreemit ja ruosteet lähti vihdoin puolen metrin vanhan koiran talutusketjun ja sitruunahappoliuoksen seoksella voimallisen vatkailun ja pitkän ajan ja abaut puolen wiskipullon jälkeen kohtuu hyvin molemmista tankinpuolikkaista, jonka jälkeen huuhtelu, kosteuden poisto (asetoni) sitten mömmöt sisään, mutta oman kokemukseni (vähäinen) mukaan huomasin että ohjeen mukaan toimien tulee vain toinen puolikas käsiteltyä ellei ohenna kreemiä asetonilla,ei toi satsi minkä ostin riittäny kahteen puolikkaaseen millään jos meinaa että kerroksia tulee enemmän kuin kaksi, nimittäin kahden kerroksen jälkeen alkaa mömmö olla sen paksuista että turha on toiseen puolikkaaseen kaataa ilman lantinkia
Eipä ole lähtenyt sitruunahapolla (n.35-40%) tai Nitrosmorilla eikä ksyleenillä. Välillä olen laittanut sepeliä sisään ja ravistellut. Koiranketjua en viitsinyt laittaa kun se ois karannut
Pitää varmaan köyhän ostaa sitä Por15 kamaa. Eipä ole mennyt kuin 50? asetooniin, 2? sitruunahappoon ja ksyleeniin 4?. Mut köyhän kannattaa kokeilla
Ja jos ei edes Por15 tehoa niin sit kokeillaan valkolipeää. Kaippa sit sais tuolta tehtaalta. Tosin ei varmaan kannata tuoda alumiinisessa termospullossa, saattaapi sulaa 



Mikäs tankki sulla on? Itsellä oli -00 softin tankki ja pinnoitettu jo tehtaalla. Tappelin samalla tavalla asian kanssa. Asetoonit, hapot ei mikään muu auttanut, kuin POR 15. Toinen hyväksi todettu on vahva maalinpoistoaine/hyytelömäinen + reilusti kettinkiä (ketjun huonopuoli on se että menee heilutellessa solmuun ja ei meinaa saada tankista pois).Vellu71 kirjoitti:Eipä ole lähtenyt sitruunahapolla (n.35-40%) tai Nitrosmorilla eikä ksyleenillä. Välillä olen laittanut sepeliä sisään ja ravistellut. Koiranketjua en viitsinyt laittaa kun se ois karannutPitää varmaan köyhän ostaa sitä Por15 kamaa. Eipä ole mennyt kuin 50? asetooniin, 2? sitruunahappoon ja ksyleeniin 4?. Mut köyhän kannattaa kokeilla
Ja jos ei edes Por15 tehoa niin sit kokeillaan valkolipeää. Kaippa sit sais tuolta tehtaalta. Tosin ei varmaan kannata tuoda alumiinisessa termospullossa, saattaapi sulaa
Maalinpoistoaineella ja POR15 joutuu tekeen myös useita käsittelyitä, että saa kaikki pois. Ebroa hommaa, nimim. kokemusta on!

varo roiskeita
Jos tuon akkuhapon taikka rikkihapon kanssa pelleilee niin kannattaa muistaa, että pienikin roiske vaatteilla tuhoaa ne. Ei välttämättä näy heti, mutta kun laitat kledjut pesukoneeseen niin löytyypi sitten reikiä.Bau kirjoitti:Vanha autonakku tyhjäks,kiviä mukaan,ravistelua,se on siinä.
Jos roiskahtaa, niin VÄLITTÖMÄSTI esim maitoa runsaasti päälle, saattaa pelastaa tilanteen.
Mutta jos se pinnoite on todella kiinni niin ettei meinaa lähteä millään irti niin miksi sitä sitten irroittaa? Jos löytyy jotain reikiä suojakalvossa (esim hitsauksen jälkeen) niin eikös silloin riitä uusien suojaineiden laittaminen? Eikä tarttis laittaa kuin vaurioituneelle alueelle ja vähän ympärille. Tietenkin jos uusi suoja-aine ei tartu kiinni vanhan päälle niin sitten onkin eri asia.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019