Mielipiteitä kaivataan

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Elina
Viestit: 20
Liittynyt: 12:47 20.01.2007.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elina »

Itselleni tämän customin istuinkorkeus on ihan ok näin vakiona, jalat yltää hyvin maahan mutta satula oli muuten sopimaton takalistolleni ja se lähtee piakkoin tänne http://www.erastuote.net/ On edullisempi vaihtoehto kuin uuden satulan hankinta, siis jos pelkkä satulan sisällön vähentäminen tai muotoilu riittää. Kovin paljoahan tuota sisältöä ei voi kyniä.

Onhan tämän ohjastaminen erilaista kun jonkun sata kiloa kevyemmän kevarin mutta hitaasti hyvä tulee. Itsellä on ollut mahdollisuus ottaa tuntumaa ihan maaseudun rauhassa, liikenteestä tietookaan, voi kokeilla miten toimii. Piilokameran paikka kun meikäläinen kikkailee soralla :lol: Kaikilla ei ikävä kyllä ole rauhallisia kulmia missä opetella.

Jos siltä tuntuu että ihan tosissaan hirvittää lähteä painavalla pyörällä liikenteeseen niin voihan se olla vaihtoehto että ottaa alle ensin kevyemmän. Tosi useat sanoo että se pieni pyörä käy sitten hetkessä kumminkin liian pieneksi. Niin...vaikea sanoa.
Pippuri
Viestit: 12
Liittynyt: 09:14 10.04.2007.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pippuri »

Perussportissa on vissiin alle viisikymmentä heppaa vakiona mutta painoa kuitenkin jotain 250 kg - ei se mikään raketti ole... Oikein leppoisa ensipyörä kun vaan huomioi sen suuren painon ettei tule yllätyksiä ahtaissa paikoissa.[/quote]

Nimenomaan se pienikin jalkavoimin siirtäminen esim. parkissa ollessa on se, mikä arveluttaa. Vaikken mikään heikkopeikko olekaan, liikkeessä olleen custom version sain jalalta juuri ja juuri pystyyn. Tosin, kyseessä oli myyty pyörä, en kovin edes alkanut painimaan pyörän kanssa ja lattia oli kiiltävä/liukas. Juu, myyjän luvalla kokeilin. :)
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kyllä ainakin meidän mamma pyörittelee sporttia ihan näppärästi vaikka kotipiha onkin nurmi/hiekkapintainen ja pyörä pitää työntää takaperin pois säilytyspaikasta.

Meillä ei edes käyty keskustelua siitä, minkä merkkinen pyörä perheeseen oman electrani lisäksi hankitaan...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Nyt kun tämäkin topic alkaa näköjään venymään niin täytyy ohjastaa alkuperäinen kysyjä myös hakutoiminnon pariin - nimittäin jokin aika sitten toinenkin naisimmeinen paini samankaltaisten ongelmien parissa.

Tässä linkki tuohon keskusteluun jota käytiin aikoinaan kymmenisen sivua...

www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=18340
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Pippuri kirjoitti: Nimenomaan se pienikin jalkavoimin siirtäminen esim. parkissa ollessa on se, mikä arveluttaa. Vaikken mikään heikkopeikko olekaan, liikkeessä olleen custom version sain jalalta juuri ja juuri pystyyn. :)
Pyörän käsittely on tekniikkalaji tiettyyn pisteeseen asti...

Painavalla pyörällä korostuu ennakoivan ajon merkitys :mrgreen:

Sama homma kaikilla HD-kuskeilla. Toisilla vain on jalkavoimia enemmän ja toisilla vähemmän. Kokonaan oma lukunsa on sitten se porukka, jotka ovat korvanneet jalkavoimia hankkimalla mopottimeen peruutusvaihteen 8O
T. Timo Konttinen
Fxsts03
JON
Viestit: 1003
Liittynyt: 10:41 17.05.2003.

Viesti Kirjoittaja JON »

Fxsts03 kirjoitti:Kokonaan oma lukunsa on sitten se porukka, jotka ovat korvanneet jalkavoimia hankkimalla mopottimeen peruutusvaihteen 8O
No voi ny saamari. :lol:
Just tossa pyörittelin käsissä vaihtajarumpua, ja raavin kaaliani, et pitäisköhän se pakkiratas sittenkin ettiä, kun se lodju ny tuossa retajaa.
Taidankin olla sittenkin se marginaalihäirikkö...

Jumpe
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

JON kirjoitti:
Fxsts03 kirjoitti:Kokonaan oma lukunsa on sitten se porukka, jotka ovat korvanneet jalkavoimia hankkimalla mopottimeen peruutusvaihteen 8O
No voi ny saamari. :lol:
Just tossa pyörittelin käsissä vaihtajarumpua, ja raavin kaaliani, et pitäisköhän se pakkiratas sittenkin ettiä, kun se lodju ny tuossa retajaa.
Taidankin olla sittenkin se marginaalihäirikkö...

Jumpe
Kyllä se on minullakin mielessä ollut, kun poronpurijaisissa tuli ajettua mopo pehmeälle hietikolle ja yön aikana suunnittelemalleni poistumisreitille oli kasvanut telttakylä, jonka väistely ei olisi onnistunut mitenkään... 8O 8O 8O

Eli se siitä ennakoivasta ajosta :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kaikkeen ei voi vaikuttaa itse vaikka kuinka suunnittelisi... :D
T. Timo Konttinen
Fxsts03
harakka
Viestit: 6
Liittynyt: 21:37 20.03.2007.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harakka »

Kyllä sitä oppii jos haluaa. Toissa vuonna otin viis tunnin mittaista ajo-opetus tuntia,koska en ikinä ollut ajanut muuta kaks pyöräistä kun Jopoa.Mielessä pyörän osto.Ajattelin jos autokoulun ope toteaa että toivoton tapaus unohdan koko jutun :cry: No en kuulemma ollut ihan mahdoton.Siitä talven yli päästyä päätin sitten ostaa sportin. Ikä 38 pituus 162 blondi (jos oleellista).Ja pyörä ulos ja suoraan huoltoasemalle.Kääk ei meinaa tulla mitään kun ei muista mitään ajo tunneista ja pelottaa JOO eihän sitä ketään PELOTA 8O .No johonkin rantaan parkkikselle vähän harjottelemaan.Ehkä 10 min, isätä katseli kyllästyneenä ja taas matkataan nyt sit kehä kolmoselle .Vauhti 60km/h ja tuli mieleen jos olisi painavempi pyörä olisi ehkä tukevampi ja uskaltaisi ajaa lujempaa (ajoa alla noin 8 km).Alku kesästä mietin onko järkee vai ei sit loppu kesästä rupesi tuntumaa jo mukavammalta.Oli hiekkatietä kuraa vesisadetta tuulta pyörä temppuili ja ojassakin käytiin ja kaatui parkkikselle ym.mukavaa :) Ja hengissä ollaan.Tänä kesänä ehkä sujuu jo paremmin.

-Se viimeksi nauraa, joka hitaimmin ajattelee-
Avatar
w4p2
Viestit: 457
Liittynyt: 02:40 26.04.2006.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja w4p2 »

Keletana :!:

Kylla nyt mennaan perseelleen.

Haiseva vastalauseeni vaikka tiedan etta turpaan tulee. :!:

Ymmarran etta on mukava kannustaa ihmisia uuden harrastuksen pariin, etenkin kun joko itse tai joku lahipiirista on onnistunut sailymaan pari vuotta kohtuu terveena suoraan isoon pyoraan hypattyaan... mutta jo ajatus on sairas.

Paateilla jonkun vuoden HD:ta pystyssa pitaneiden olisi hiukan syyta harkita neuvojaan (paasaantoisesti olisi parempi pitaa suu soukalla). Kylla kevaripakon tuloon 70-luvulla oli tosi vankat perusteet. Omassa kaveripiirissani niita haudattiin nelja.

Jaa etta aikuisella ihmisella on enemman harkintaa kuin 16-vuotiaalla.
Niin varmasti, mutta reflexinomaiseen oppimiseen menee tuplasti samanverran aikaa.

Otetaanpa esimerkki hiukan toisesta harrastuksesta, jossa oppimista pystytaan mittaamaan tarkemmin, mutta jonka olosuhteet ovat oppilaalle yhta vieraat kuin moottoripyorailyssakin... eli pikkuesimerkki purjelennosta.

Kurssien ikahaitari vaihteleen valilla (14)15-60+. Yksinlentoon edellytetaan vahintaan 50 starttia kouluttajan kanssa (ja tarkastuslento). Kursseilla yksinlentovaiheeseen paasevat jarjestaan ensimmaisena nuorimmat (omaksumiskyky) ja voipi melkoisella tarkkuudella todeta,
etta jokainen yli 16 vuotta meneva ikavuosi tuo 1-1,5 harjoituslentokertaa lisaa. Yli viisikymppisilla yksinlento tulee yleensa jossain 80 - 100 lentokerran valilla. Syyna on ian mukaan heikentyva omaksumiskyky, eivatka moottoripyorat ole mikaan poikkeus.

Olkoon millainen polte pyoran paalle tahansa, itse suosittelen vuotta piikkisen enduron selassa (talvi mukaan lukien). Jos on 38 vuotta odottanut, joutaa odottamaan viela vuoden. Vaikka itse olisikin valmis ottamaan riskeja, kannattaa muistaa etta kysymyksessa on myos kavereiden terveys. Takaa- tai vastaantulevan on mahdoton tietaa kuka tiellaliikkujista on motoristi, ja kuka kuvittelee olevansa.

Syvasti ihmettelen palstan neuvoja ja kommentteja.

w4p2
Ilkimys
Viestit: 992
Liittynyt: 12:11 14.05.2003.

Nohnoh

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

w4p2
Syvasti ihmettelen palstan neuvoja ja kommentteja.
Kammat Sulle! On aika huono toi vertaus purjelentämisen ja motskarilla ajon välillä. (Kokemusta molemmista löytyy).

Mitä ihmeen turvaa se hempula satapiikki tuo ajamisen opetteluun. Enempi niiden kanssa on vaikeuksia kun Sportilla. Nyt kannattaisi syventyä noiden tapahtuneiden onnettomuuksien taustoihin. Ei siitä porukasta löydy ainuttakaan autokoulussa harjoitellutta ja järki päässä ajamisen opettelua aloittanutta. Näyttää enempi olevan "vanhoja purjelentäjiä" jotka luulevat osaavansa ajaa kun pienenä tuli vedeltyä Pappatuntsalla. Ja täysillä pihalle että kaiteet ropisee...
Merccu
Viestit: 26
Liittynyt: 22:52 02.02.2005.

Motskari Pippurille

Viesti Kirjoittaja Merccu »

Jo taannoin tätä keskustelua käytiin pitemmän kautta... aina kyllästymiseen saakka???

IT-osaajat kertonee jos seuraava ei toimi:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... highlight=

Edelleen kaikki neuvot on kultaisia.
Mutta toivottavasti Pippurille maistuu prätkäily siltä miltä sen pitääkin!
Avatar
jyristys
Viestit: 787
Liittynyt: 13:18 29.06.2004.

Viesti Kirjoittaja jyristys »

w4p2 kirjoitti:Olkoon millainen polte pyoran paalle tahansa, itse suosittelen vuotta piikkisen enduron selassa (talvi mukaan lukien).
Millä perusteella 125-kuutioinen enska on turvallisempi kuin 883 sportti? Viimeksi kun päästelin moisella niin se peelsepupi keuli ja suti samaan aikaan kun minä yritin pakaroilla penkkiä nipistäen pysyä kyydissä. 883 on erittäin rauhallinen ja turvallinen laitos kunnon enskaan - tai jokseenkin mihin tahansa muuhun moottoripyörään - verrattuna.

Edes vakuutusyhtiöt eivät enää pidä tilavuutta pyörän turvallisuuden mittarina.
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Avatar
w4p2
Viestit: 457
Liittynyt: 02:40 26.04.2006.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja w4p2 »

Ilkimys kirjoitti: On aika huono vertaus toi pujelentamisen ja motskarilla ajon valilla. (kokemusta molemmista loytyy).

Huono ja huono... oman kokemukseni puitteissa pidan vertausta harvinaisen osuvana. En tasta sen kummemmin ala nokittelemaan (vaikka pikkupiru :twisted: yllyttaa)... 20+ ika ei lisaa omaksumiskykya... ja se siita.

Jyristys kyseli perusteita piikin tuvallisuudelle, tassa muutama:

1) Keveys (pyorasta paasee kaaduttaessa irti)

2) Suorituskyky (HP/KG)

3) Huippunopeus

4) Ei tarvetta nayttaa (pysya porukan mukana)

5) Voi menna metsaan ja montulle, soralle ja jaaspoorille ja todella opetella fillarin hallinnan perusteet

jne jne... kyllahan ne luettelemattakin tietaa.

Jokainen voi tietysti asettaa itselleen henkilokohtaisen kysymyksen: Ajanko letkassa tai paraatiajossa mieluummin vuoden verran kokemusta keranneen mantsakuskin vai autokoulusta Sporsterin sarviin hypanneen tyttosen speedissa?... ja vastaus oli?

Kuten sanottu, hienoa etta ihmisia vedetaan mukaan harrastukseen, mutta harrikan sarviin kylmiltaan hyppaamista pidan joko tyhmyytena tai edesvastuuttomuutena.

Kaikesta huolimatta ystavallisaesti:

w4p2
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Eihän se pyörän paino tai kuutiotilavuus tee mp:llä ajosta hankalaa, vaikeaa tai vaarallista.
Tärkeätä on painopiste ja siitä johtuen joko pyörän ajamisen vaikeus tai helppous.
Samoin hallinta käsiteltäessä pyörää paikallaan.
Painopiste ylhäällä, tuntuu raskaalta, painopiste alhaalla melkein helpompi käsitellä kuin 125 ccm enska.
Mun mopo tuntuu tosiaan mopolta vaikka painoa on yli 300 kg, paitsi kun ajaa sen pehmeälle soran peittämälle mökkipihalle. :lol:
Avatar
w4p2
Viestit: 457
Liittynyt: 02:40 26.04.2006.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja w4p2 »

Moikka Jutaharri ja hyvia kevaita.

Viela yksi yo ja heratys niin torni lusittu ja tie odottaa.

En mina jaksa tasta alkaa periaatteellista vaantoa, mutta antaahan piikki paljon anteeksi Sportster verrattuna. Vaan mikapa siina... jos sivuliuku kylmiltaan sporsterilla oikeaa niin hieno juttu... ja hanaa... vai oliko se hanaa pois :twisted: . Ellei niin, kandee tehda jotain.

En tosin ole nahnyt yhtaan sporsteria jaaradalla harjoittelemassa... joten joku "autostabilaattori" niissa varmaan on, vai olisiko lentojarrut.

No joo. Ei minulla tahan enempaa ole sanottavaa.

Ugh, olen puhunut.

w4p2
Vastaa Viestiin