Ilkimys kirjoitti:pyörä nousee pystyyn ilmeisesti jarrutuksen seurauksena eli olisi pitänyt kantata rajusti lisää (vastaohjaus) eikä aloittaa jarrutusta juuri ennen kurvaa
Katselin tuon nyt muutamaan kertaan läpi ihan oppia ottaakseni ja olen Ilkimyksen kanssa samaa mieltä, paitsi tuosta pystyyn nousun syystä.
Minä olin katsovinani, että jarruvalo paloi kun pyörä tuli ohituksen jälkeen kaistalle, mutta sammui heti. Veikkaan, että lopetettuaan jarrutuksen mutkaan, kuski automiehen reflekseillä yllättävässä tilanteessa yritti kääntää ja ohjata mutkan suuntaan, mikä nosti pyörän pystyyn ja vei suoraan. Eli siis ohjausvirhe väärään suuntaan, juuri kun vastaohjausta ja painonsiirtoakin olisi tarvittu kanttaamiseen...
Takana tullut taas hallitsi pyöränsä takapyörän lukkojarrutuksesta huolimatta paljon paremmin, vaikka hänelle tilanne tuli paljon pahemmin täysin yllätyksenä ja hänkin ehti reaktiosekuntinsa aikana ajautua jo väärälle kaistalle. Turvalisuusväli olisi paikallaan pyörälläkin, vaikka peesissä on helppo ajaa niin kauan, kun kaverille edessä ei satu mitään. Sitten jos sattuu, niin paljon ei ehdi tehdä... Se sopuli-ilmiö, jonka joku jo tuossa mainitsikin