Avon Venom 250/40-18

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Jorke
Viesti:

Avon Venom 250/40-18

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Olen alottelemassa rakentelemaan Sportsteria vähän rankemmin tossa ens talvena ja innostuin noista "Fat Ass"-jutuista.

Olen harkinnut laittaa tollasen Avon Venom 250/40-18 tai Metzelerin 240/40-18 renkaan taakse.

Onko kellään kokemuksia sellaisista, onko liikenteessä sellasia? Jenkkilässä ja muuaalla Euroopassa näitä rakennettuja pyöriä kyllä näkee netissä mut ei tu kyllä Suomessa mieleen yhdessäkään...

Käsittääkseni noissa pyörien rakentelumääräyksissä ei rajata mitenkään noit renkaiden leveyksiä, puhutaan vaan etu ja takarenkaan korkeuksien suurimmasta erosta. Toisin on autopuolella, nykyään ei saa edes luvilla leveitä renkaita katsastettua ilman hyvää syytä ja hyväksi syyksi ei lueta harrastus- tai kilpakäyttöä :?... (---> vaihtaa joka kevät harrasteautoon katsastukseen kapeammat)

Tollanen Metzeler tai Avon tarvii 8,5-9 tuumasen vanteen ja katselin noita myytäviä vannekehiä, on aika perkeleen arvokkaita, 500? paikkeilla. Mut ei ole mun käsittääkseni oikein vaihtoehtoja tehdä itsekään, ei oikein löydy 18 tuumasta ja 9 tuumaa leveää auton peltivannetta mistään :)...

Ja sit varmaan pitää laakeroida eturatas sellasella tukilaakerilevyllä ulkopuolelta, rasittaa muuten liikaa laatikkoa. Woodoo metallillahan on myynnissä niitä jonkunlaisia...
Joutuu meinaan ketjulinjaa muuttamaan jonkun verran, tolleen nopeasti laskettuna 60 mm :).

Tai sit tuun alas puusta, lopetan haaveilun ja laitan vaan 5,5 tuumasen kyykkypyörän vanteen ja 190 kumin, olis hiukka halvempi ratkaisu kun tossa nurkissa sellanen pyörii. Hommais eteen samanlaisesta etuvanteen. Kiinnostas tostakin aiheesta jutut, sellasia on meinaan näkynyt aika paljon Suomessakin.

Pinnavanteilla sais kyllä säästettyä alkuperäiset navat ja säästäis 4% prosenteissa. Menee meinaan aika tarkoille, laskeskelin ja sain 57% alkuperäistä jää :?. En kyllä meinannut kastsastaa todellakaan kun rengaskoot, runkomuutokset, T-kappaleet ja keulan yläputket...
Ihan vaan sen takia et kytät on tyytyväisiä kun ne voi jotain tarkastaa ja papereissa on muutoksia. Jos vaikka sit jättäisivät loput vittuilut ja kilpien viennit vähemmälle :D .

Ois kiva kuulla kokemuksia näistä offset-sarjoista ja yleensäkin kuinka on toteutettu ja onko ollut ongelmia....
Jorke
Viesti:

Tai tuli mieleen heti kun suljin ton jutun et siinä Micyclen tekemässä "Flamepro" pyörässähän oli sikaleveä takarengas, siinä mikä on ollut Leather Heavenin osastolla...
Näyttää olevan siinäkin sellanen tukilaakerilevy kun katoin kuvaa.
Evo Chopper

Anna palaa!

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

No sullahan on visiot ihan valmiina, ei muuta kun toteuttamaan!
Itse laittaisin kyllä Sportyyn 240/50-16 renkaan, noi 18" ei oikein silmää miellytä :evil: Mutta makuasioitahan nää vaan on!

Tuo tuli ainakin mulle yllätyksenä että autojen rengasmuutosten kanssa oltais noin tarkkoja. Itse olen kuullu vaan että samalla akselilla pitää olla samanlaiset ja samankokoiset renkaat. Tiedä sitten... tämähän on Kekkoslovakia :evil:

Jos valitsisit rengaskooksi tuon mainitsemani 16":sen niin saattais jo ehkä löytyä jotain maasturin peltivanteita, mistä saisit kyhättyä renkaalle sopivan. 240-kumille kyllä menee 8" vannekin, jos kerran 230:stä voi käyttää 7" vanteella - niinkuin voikin :wink:
Rakentelussa vaan huomaa, että kaikki on kallista tai jos tekee itse niin työlästä... Mutta niinkai se on tarkoituskin :D Työ tekijänsä palkitsee 8)

Noita prosenttijuttuja ja poliiseja on ihan turha miettiä, viimeksimainitut ainakin löytävät pyörästä aina uusia ja uusia "vaaratekijöitä" - tekosyitä kilpien poistoon. Eikä me tässä pyöriä viranomaisille rakennella vaan itsellemme! Antakaa luovuuden laukata, muuten hukutaan harmaaseen massaan 8)
Tsemppiä projektiisi! Uskoisin että parhaat neuvot saat Woodoo Metallista, Micyclestä ja muista omavalmisteisiin erikoistuneista pajoista :!:
Jorke
Viesti:

Musta kyllä on hyvännäkönen yhdistelmä 21" edessä ja 18" takana, varsinkin just tollanen 250. On tarkoitus tehdä Sportista isompi koska se on aika pieni vakiona. Jonkun verran stretsata ja korottaa runkoa, samalla tehdä niin matala kun pystyy tai on järkevää, tai mikä näyttää hyvältä.

Joku vaan muistaakseni sanoi jossain että on aika hurja ajaa jos on kapea eturengas ja noinkin leveä takarengas. Että esim vetelee urista tosi paljon. Noi on kyllä toisaalta ihan eri asia kun nää autonrenkaat mitä on käytetty koska noissa on pyöreä profiili ja on ihan tehty moottoripyöräkäyttöön.

Joo, kyl se autoissa on aika tarkkaa, saa olla 102 milliä leveämmät muutoskatsastamalla kuin mitä lukee alunperin otteessa. Itellä 295 takarenkaat, 265 leveimmät mitkä saa olla. Olen 3 kertaa kokeillut meniskö läpi mut ei kertaakaan :)...

Mut kyllä se siitä, syksyllä vaan runkoa leipomaan :)....
Evo Chopper

Oukei!

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

Nää rengas/vannekoot on ihan puhtaasti makuasioita.
On kyllä hämmästyttävää ettet saa muutoskatsastettua autoosi leveämpiä renkaita 8O Jos rengas ei tule lokarin reunan yli, niin ei pitäisi olla mitään estettä! Vaihdapa katsastuskonttoria ja kokeile uudestaan. Niissäkin käytäntö vaihtelee hurrrrrjasti!

Mitä ajettavuuteen tulee, niin oikeassa olet että 250 Avon eroaa 230:sestä ratkaisevasti koska 250 on pyöreäprofiilinen, mutta 230 on tehty kolmesta osasta; kummatkin reunaosat ja noin 130mm oleva suora keskiosa, joka näinollen tekee siitä tiiliskiven. Jos eteen laittaa 90 tai 100 leveän gummin, niin kyllä ajettavuus näillä Kekkoslovakian urateillä on aika työlästä... :cry:

Mutta tärkeää on saada jättö kohdalleen, se on keulan pidennyksiä ajatellen avainsana 8)
Jorke
Viesti:

Selvittelin noita rakentelusäännöksiä moottoripyörän renkaiden leveydestä ja soitin AKEen sillon kun siellä on se aika millon ne vastailee noihin rakennemuutos- ja ajoneuvotekniikkakysymyksiin.

Se kaveri sano että moottoripyörän renkaan leveyttä ei ole rajoitettu asetuksilla tai määräyksillä. Sano et "voit heittää leveämmän läskin pyörääs" :)

Nyt voi käydä ihan tosissaan suunnittelemaan tota juttua ja kyselemään osia.
Vastaa Viestiin