Hondasta Sportster?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Dnepr-pilot

Viesti Kirjoittaja Dnepr-pilot »

On niitä Hondia(+Yamaha) tullut ja mennyt tässä vuosien varrella. Tällä hetkellä kans yks tonninen tallinnurkassa keräämässä pölyä. Kiinnostus jotenkun hiipui harrikkahankinnan jälkeen.....
Muutama vuosi sitten tuli ajatus hankkia customtyyppinen V-twin japsi.
Vaimon mielestä nekun olivat "gulliga"! :oops:
Pitkän mietinnän/koeajojen jälkeen tulikin tilaisuus hankkia bigtwini.
Meille sopiva pyörä. Nyt saa kuulla: Tätä ei sitten myydä!
Nuorempana vaikka oli koko elämä edessä piti kiirehtiä joka paikkaan kun piti itteensä kuolemattomana.
Vanhempana viisastuneena(?) ei ookkaan niin kiire enää(vaikka vähemmän vuosia jäljellä)-haluaa mielummin tulla ehjänä perille.

Asennekysymys kans minkätyyppisen pyörän haet.

Nollasta sataan/taivaaseen tai....

Nimim. Titaanipalaset niskassa. :?
eerola

Viesti Kirjoittaja eerola »

Oma kokemukseni 883 Sportsterista on, että se on valtavan kiva peli, kunhan ei olla tekemässä satojen kilometrien moottorimarsseja.

Maantiellä esittintyvä pieni suuntavakauden levottomuus ja omassa vuosimallissani (1993) ollut matka-ajossa metsurintautia tuottava tärinä olivat suurimmat ongelmat. Jälkimmäinen varmastikin on korjaantunut uusimmissa malleissa.

Kaksi päälläkin Sportsterilla kyllä ajelee, mutta vähän ahdasta silloin on. Kaksi päällä kuski joutuu istumaan vähän edempänä kuin minun mitoillani olisi luontevaa.

Yhteenvetona sanoisin, että Sportti oli todella kiva ja hyvää tunnelmaa tarjoileva vekotin lähitienoilla tapahtuvaan kurvailuun työpäivän jälkeen.

Ja se tekniikan yksinkertaisuus ja sitä kautta tuleva äärimmäisen helppo huollettavuus...
-T
JanneR
Viesti:

Re: tehoja-

Viesti Kirjoittaja JanneR »

w4p2 kirjoitti:Merula kirjoitti: "Kilsoja on vuosikaudet tullut 15-20 tuhatta/kesä ja reissuja tehty välillä Nordkapp-Italia. Onnistuuko Sportster kaksi päällä? Ja varsinkin 883 kiinnostaa "

Itse sanoin etta moiseen ajoon ei 883:sta ole. Onko asiasta poikkeavia mielipiteita. Menee vahan edellisen postini toistoksi tama homma... vaan jottei tulisi innostuttua asiaan vaarin odotuksin.

kyselee: w4p2
Itse taas sanon että kyllä sportilla tuollaistakin reissua vallan mainiosti heittää. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen noviisi pyörähommissa eikä paremmasta ole tietoa :mrgreen:

Viime kesänä ajettiin kaksi päällä lenkki Helsinki-Nordkapp-Lofootit-Helsinki. Mukana kahden ihmisen rojut sekä teltta, makuupussit ym. majoittumistarpeet. (Joita tosin käytettiin rajallisesti, koska lähes KOKO reissun ajan satoi... ...ja kummallakin oli tietysti avokypärät...). Lisäksi ajoin soolona pyrähdyksen Helsinki-Split (Kroatia)-Helsinki, taas teltta ym. majoittumiskampeet mukana. Sitten lyhyempiä pyrähdyksiä eteläsuomessa. Kilsoja kesältä kertyi aika tarkkaan 20 tkm. Tässä on kyllä syytä mainita, että itselleni lyhyyttä on kertynyt n. 175 cm ja painoa joku 75kg (tosin nousee kohisten röökilakon myötä..). Ja avovaimon kohdalla voi luvuista kai vähentää n. 10 yksikköä kummastakin. Höyhensarjalaisia siis.

Pyöränä on 883 Custom, ja alkuperäisellä satulalla ei kaksi päällä reissaamisesta olisi tullut mitään. Niinpä hankin e-baystä H-D:n Sundowner satulan. Se on saatanan ruma jakkara mutta toimii, avovaimo kutsuu sitä köyhän miehen "wide ass kitiksi" (sillä on vissiin itsetunto kohdillaan) :lol: Se siis kaksi päällä reissattaessa kiinni. Muuten originaalilla satulalla. Customin DragBar meinasi aluksi jumittaa hartiat, mutta se olikin näköjään tottumiskysymys. Parin päivän ajon jälkeen hartiasäryt katosivat. Jotkut ovat ihmetelleet kuinka siirtosarjoilla jaksaa ajaa, kun painoa ei saa perseeltä yhtään pois kuten keskitapeilta ajettaessa. Itse kuitenkin koin etutapit nimenomaan rentouttaviksi. Itselläni on kai sitten "levottomat jalat", koska etutapeilla niitä sai oikoa mukavasti ja työntää välillä nilkat tappien yli. Perse ei puutunut lainkaan. Kokeilin broidin keskitappisporttia ja jalkojen kippurainen asento ahdisti meikäläistä todella :? Mutta makuasioita lienevät. Nyt täytyy jatkaa duunia, eli loppu slut tältä erää.
markol

Viesti Kirjoittaja markol »

Moi!Meikäkin entinen kilokyykky kuski ex oli zx-10r kawa 184 hp....Mietin v-rodin nähtyäni et tollasen vois joskus ostaa.Kortti ole tod usein hyllyllä ennen,katotaan miten nyt.Yx syy mix uskalsin siirtyä rodiin oli myös teho.
Muutaman kerran jälkeen tuntuu hyvältä peliltä ja tehokkaalta.Äijältä.
Psykologiaa,väkivaltaa,psykologiaa,VÄKIVALTAA.........
MikaelT

Re: tehoja-

Viesti Kirjoittaja MikaelT »

w4p2 kirjoitti:Merula kirjoitti: "Kilsoja on vuosikaudet tullut 15-20 tuhatta/kesä ja reissuja tehty välillä Nordkapp-Italia. Onnistuuko Sportster kaksi päällä? Ja varsinkin 883 kiinnostaa "

Itse sanoin etta moiseen ajoon ei 883:sta ole. Onko asiasta poikkeavia mielipiteita. Menee vahan edellisen postini toistoksi tama homma... vaan jottei tulisi innostuttua asiaan vaarin odotuksin.

kyselee: w4p2
Poikkeava mielipide: Jos ryssänlätyskä kaikilla 26 hevosellaan riittää 10tkm vuosivauhtiin ja kakspäällä teltan ja makuupussien kanssa Suomen kiertämiseen niin eiköhän siihen kelpaa 883:nkin. On sitä pitkää matkaa ajettu aiemmin lättäreillä, rystyillä ja pannuillakin kun ei muuta ollu. Ei se matkanteko VAADI TC-ultraa, enemmän se on asenteesta kiinni. Ok, myönnettäköön että joillain pyörillä se on helpompaa / mukavempaa...
MikaelT
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Jos voisin valita ottaisin mielelläni dynan alleni matkustusvälineeksi. Mutta kyllä tuota sportsterillakin on kaksi päällä tullut ajeltua pitkiäkin etappeja saman päivän aikana, mutta dyna oli huomattavasti letkeämpi matkapyöränä.
Mutta sportsteri on taas pirun kiva ja näppärä peli mutkateillä, ja tietty dynaa nopeampi.

Jos varsinaista kokemusta on jo matkapyörästä ja haluaa matkapyörän pitää ostaa sellainen, sportsteri on väärä pyörä jos matkamotoilu on se pääasiallinen käyttötarkoitus.
KuvaTurhia ohituksia ei ole olemassaKuva
Merula

Viesti Kirjoittaja Merula »

mikira kirjoitti:
Jos varsinaista kokemusta on jo matkapyörästä ja haluaa matkapyörän pitää ostaa sellainen, sportsteri on väärä pyörä jos matkamotoilu on se pääasiallinen käyttötarkoitus.
Ei matkamopoilu ole ykkönen, mutta sitäkin tehdään yleensä kerran kesässä 1-3 viikkoa putkeen. Muuten ajeluni ovat lähinnä silloin tällöin työmatkaa (100km/pvä) ja "iltalenkkejä" 100-200km kun ajelemaan lähtee. Rautaperseet on jo ajettu, eli niitä ei enää haaveilla :)

Lähinnä on mietteissä ollut se, että voisi merkittävästi hitaammallakin ja tehottomallakin pärjätä, kunhan laite muuten miellyttäisi. Ei nykyisin uskalla enää kunnolla edes kiihdyttää, kun sanktiot ovat mitä ovat. Kortti on välttämätön... Lisäksi olen nuorempana touhunnut V8 autojen kanssa ja rakentelumahdollisuus olisi pelkkää plussaa. Tuumakoon työkalutkin ovat vielä tallessa. :)

Kaipa sellainen pikkuspora riittäisi. Munanjatketta en enää välttämättä hae, joten imagosyistä koneen ei tarvitse olla suurin ja kaunein. Kunhan sillä sujuisi iltalenkit ja lomamatkat. Kaitpa sitä sitten voi tinkiä päivämatkoista, ettei enää ajele 1000km päivämatkoja kun on etelän rannoille "kiire".

Pitänee koittaa saada jostakin ensi kesänä kunnon koeajoon jostain Sportster. Ei taida ihan parin korttelin matkalla saada kysymyksiin vastausta.
Ilkimys

Eiku vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Eipä kai noita mopoja osteta eliniäksi. Jos joku ei miellytä niin myyntiin ja toisenlaista kehiin. Ite olen vaihtanut jopa muutaman viikon ajelun jälkeen. H-D:ssa on vielä sekin hyvä puoli, että siitä saa sen minkä on maksanutkin.

Merula
Kaipa sellainen pikkuspora riittäisi.
Siis aivan varmasti ja aivan kaikkeen käyttöön. Ja jos vielä otat 2004 mallin tai tuoreemman niin eipä vaapu eikä tärise. Ja tarvittaessa pääset kortistasikin eroon.
Ja siitähän voi sitten rakentaa aivan mitä huvittaa. Mahdollisuuksia on määrättömästi. Pelkillä bolton-osillakin saat aikaiseksi melkoisia muutoksia.
Sanoo nimim. "kaikki on kokeiltu lättäpäästä TC Ultraan"
JaZZo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaZZo »

itse vaihdoin Ducatin Monsterista sportsteriin, ja kyllä tällä nykyisellä on nyt kolmatta vuotta menty niin mutkapätkää, lapinreissua, +500km:n "piipahtamisia", kuin off-roadia. joskus ajettu kilpaa niiden tehokkaampienkin kanssa. pyörähän on vm. -89 ja nelivaihteisella lootalla ja paskaksikin haukutulla kytkimellä.. tiiä nuista sitten mutta kestää keulitella ja suditella ja kestää kunnes taas hajoo (nykyjään toi keulittelu varauksella kun on ape ja pitkä takalokkari).

on sitä korjattu ja oppirahat maksettu viime kesänä mutta ei se menoa haittaa. se on ihan käyttäjästä kiinni että miten ja mihin tarkotukseen sen pyöränsä hankkii. jotkut puhuu ihan ilokseen paskaa että sportsterilla on kiva ajella keskusta-alueen kahvilasta toiseen ynnä muuta pimpparallia kun vaan koti on lähellä. no, kukin tyylillään. pois pois ennakkoluulot ja kokeilemaan niitä eri vaihtoehtoja. :)
Punk'n'Roll
Dimmu

Re: Hondasta Sportster?

Viesti Kirjoittaja Dimmu »

Merula kirjoitti:Terve kaikille!

Nyt kaivataan näkemyksiä aiheesta. Eli kymmenkunta vuotta olen ajanut enemmän vähemmän sporttipyörillä, mutta viimeiset pari-kolme vuotta on tiukentuneen liikennekurin ja sen sanktioiden takia noussut ajatuksiin siirtyminen HD-leiriin. Tällä hetkellä alla on Honda Blackbird, jolla olen kilometrejä jättänyt taakse nafti 60tkm.

Voiko ikinä olla mahdollista, että voisin viihtyä 883-Sportster kanssa? Onko liian pieni/tehoton? Tai nykyiseen verrattuna kaikki kilvelliset HD:t ovat tehojen puolesta kovin vaatimattomia, mutta kuitenkin. Pitääkö olla 1200 vai piisaako tyttöpyöräksikin mollattu pikkuversio? Kumpikaan ei kuitenkaan kulje mihinkään XX:ään verrattuna. Mutta kruisailu ja reissaaminen?

Kävin edellissyksynä kokeilemassa DynaSporttia ja oikein hauskalta paukuttimeltahan se ainakin tuntui. Leppoisaan ajoon nimittäin. En kuitenkaan halua maksaa tällä hetkellä pyörästä niin paljoa, mitä bigtwinit kustantavat. Itse asiassa 1200 Sportster on vähän kalliin puoleinen. Pienempi olisi hintansa puolesta parempi. Jossain vaiheessahan voisi sitten porata isommaksi. Alussa vain ääntä hieman lisää ja suora stonga, niin se olisi vissiin siinä? Vai olisiko?

Onkos joukossa ketään vastaavaa vaihtoa tehnyt? Miltä on HD maistunut?
Tossa just yks mun kaveri jolla oli turbobusa vaihto laitteensa 1200 Sportster ja ajelee sillä hymyssä suin että hyvin tuntuu viihtyvän :lol:

En tiä mutta jotenkin tuntuu että sulla on viä toi teholeikki kesken kannattais ostaa nyt vaikka se Busa ja painella sillä niinmaan perkuleesti edestakasin ja harkita sitten uudestaan, niin siinä mun kaverin pyörässä oli muistaakseni 280hp takasessa enemmänkin kuulemma olis lähteny mutta oli mukavampi kuulemma kun rengas kesti edes sen 1500km 8O
Mr Smith

Viesti Kirjoittaja Mr Smith »

sportti 1200 eka hd,pari ekaa kesää"vakio kuosissa",sitten sytkät,kannet,nokat:kyllä lähtee mutta kun luonnonvoimat hoitavat asiansa niin ajo-ominaisuudet loppuvat ennen kuin kantti..........
jyski

omat kommettini

Viesti Kirjoittaja jyski »

Itsellä ollu mopoja cebarista-möhkökawaan-japaninharrikoihin-1200spora ja nyt uus dyna tulossa (hevonvitunisäkissanvittu vasta viikolla 17).

Maailman tylsintä on ajella muoviluodilla laillisia nopeuksia, todella mukavaa oli pöllyttää möhköllä kaupungissa, mutta customien eritoten hd:n, mukaanlukien sportin vääntö ja pöllytys esim. mutkateillä tai soralla antaa todella kivat kiksit. :twisted:

Voinen sanoa, että piristetty sportti ei häpeä juuri mitään. On todella hauska ajaa, saa kallistella laillisissa nopeuksissa nautiskeltavia kulmia, lähtee ja kulkee varmasti ajoasentoon yms. nähden riittävästi, tosin 2päällä ajo vaatii hyvän ts. ruman jakkaran ettei kuskin tartte "kyyristellä".
Jardze
Viesti:

Re: Hondasta Sportster?

Viesti Kirjoittaja Jardze »

Tossa just yks mun kaveri jolla oli turbobusa vaihto laitteensa 1200 Sportster ja ajelee sillä hymyssä suin että hyvin tuntuu viihtyvän :lol:

Juu,hyvin olen viihtynyt. Kiva kikotin :wink:
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

itse siirryin Monkeystä Sporttiin... väliä oli tosin kaksipyöräisissä 15 vuotta :roll:
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin