Taas huohotuksesta
Taas huohotuksesta
Ja ennenkuin kukaan kerkiää, yritin hakea keskustelua jossa taisi olla mukana Hessu ja Hemuli muttei millään löytyny. Kyseessä oli juttu missä mietittiin meneekö koneesta ilmanputsarille (evo bt) kulkevassa huohotusletkussa ilma vain yhteensuuntaan. Oli juttua huohotusventtiilistä yms.
Tässä ropleema. Ostin härvelin -05 (vm. -89) n. 65tkm ajettuna ja oon ite ajanu sillä reilu 30tkm kahessa kesässä. Olin ihmeissäni kun löysin tän huohotusletkun vedettynä takarenkaan eteen, ilman suodatinta tms, mutten jaksanu kiinnittää siihen kovin kummosesti huomiota ennenkuin nyt. Joojoo, ehjää konetta ei pidä purkaa blaablaa... Mutta nyt kun on auki niin pyttyjen yläpäässä hoonijäljet näkyvissä, ei kulumaa, männänrenkaissa päittäisvälys 0.4mm (sais olla kirjan mukaan 0.75). Mutta öljyrenkaat aivan hirveen näköset ja jostain vähän yli puolesta välistä alaspäin sylinterissä karmeet naarmut.
Nyt mietiskelin että ton huohotusventtiilinhän pitäis olla auki sillonkun männät tulee alas, eikö? Eli siis kiinni kun männät menee ylös? No, nyt kun männät on ylhäällä ja alakerta ollu "tukossa", on mäntien alla melkonen alipaine. Ja kun kampura kiertyy vielä vähäsen niin huohotinzydeemi aukee ja... ...imasee kaiken mahdollisen mitä venttiilin toisella puolella on... ...suoraan ylös männän alle. Vai? Sylinterit öljyset männän alta -> hiekkapölyhän se siihen tarttuu ja mäntä tulee alas -> SKRIIK...
Ja nyt kun iso kasa eeroja yrittää liihottaa lompakosta osatoimittajalle ja koneistajalle niin pelottaa ajatuskin mitä löytyy nostajajien alta... Vaan oisko tähän joku muu syy vai onko se ny tosissaan toi huohotin?
Tässä ropleema. Ostin härvelin -05 (vm. -89) n. 65tkm ajettuna ja oon ite ajanu sillä reilu 30tkm kahessa kesässä. Olin ihmeissäni kun löysin tän huohotusletkun vedettynä takarenkaan eteen, ilman suodatinta tms, mutten jaksanu kiinnittää siihen kovin kummosesti huomiota ennenkuin nyt. Joojoo, ehjää konetta ei pidä purkaa blaablaa... Mutta nyt kun on auki niin pyttyjen yläpäässä hoonijäljet näkyvissä, ei kulumaa, männänrenkaissa päittäisvälys 0.4mm (sais olla kirjan mukaan 0.75). Mutta öljyrenkaat aivan hirveen näköset ja jostain vähän yli puolesta välistä alaspäin sylinterissä karmeet naarmut.
Nyt mietiskelin että ton huohotusventtiilinhän pitäis olla auki sillonkun männät tulee alas, eikö? Eli siis kiinni kun männät menee ylös? No, nyt kun männät on ylhäällä ja alakerta ollu "tukossa", on mäntien alla melkonen alipaine. Ja kun kampura kiertyy vielä vähäsen niin huohotinzydeemi aukee ja... ...imasee kaiken mahdollisen mitä venttiilin toisella puolella on... ...suoraan ylös männän alle. Vai? Sylinterit öljyset männän alta -> hiekkapölyhän se siihen tarttuu ja mäntä tulee alas -> SKRIIK...
Ja nyt kun iso kasa eeroja yrittää liihottaa lompakosta osatoimittajalle ja koneistajalle niin pelottaa ajatuskin mitä löytyy nostajajien alta... Vaan oisko tähän joku muu syy vai onko se ny tosissaan toi huohotin?
MikaelT
Hessu kirjoitteli aikoinaan viisaasti näin:
Eli kampikammioon ei pitäisi päästä imeytymään mitään vieraita esineitä ulkoilmasta. Jos sylintereissäsi on rajuja naarmuja kielisi se enemmänkin kylmänä kuormittamisesta - alumiinimäntä laajenee nopeammin kuin teräksinen sylinteriputki aiheuttaen pieniä kiinnileikkautumisia.Hessu kirjoitti:HD:n motti huohottaa jakopäästä ja siellä on koko ajan ylipaine. Sillon kun männät nousee ylöspäin, breatervalve sulkeutuu eikä kampikammioon imeydy ilmaa takaisin jakopäästä. Jakopäässä on periaatteessa kokoajan lievä ylipaine, mikä purkautuu huohottimen kautta pihalle.
Se öljysäiliölle jakopäästä menevä putki on säiliön jakopäähän huohottava putki. Koska säiliö on tiivis pönttö,alunperin ja paluupumppu tehokkaampi kuin menopumppu, tulee säiliöön ylipaine.
Se varsinainen kyseessä oleva huohotuslinja tulee jakopäästä muutaman sellaisen kammion kautta, joista toinen on breaterrattaan alla ja toinen jakopäänkopassa. Niiden tarkoitus on erotella öljy veks huohotusilmasta.
Eli kun ottaa jakopäänkopan irti, sen alareunassa on teräsputken pätkä. Sitä kautta toimii huohotus.
Sen ikäsistä evoista, missä huohotus on kansissa, mulla ei ole mitään tietoa.
Eli kampikammiosta kaikki mäntien aikaansaama paine purkautuu breatervalven kautta ja sinne syntyy melko voimakas alipaine kun männät nousee ylös ja breater sulkeutuu. Ja saman breatervalven kautta poistuu myös kaikki öljy mitä kampikammioon pumpataan. Sen takia lohkossa on sisäpuolella kauha, jonka etäisyys limppujen ulkohalkaisijasta on tärkeä. Mutta nää asiat tulee eteen vasta 4,75" iskuissa.
Eli kauha kerää öljyn "ränniin" ja mäntien kehittämä paine painaa öljyn breatervalven kautta jakopäähän.
Oon joutunu sattuneesta syystä asiaan perehtymään.
Jos funtsii kuinka pienet on vaikka pannujen ja shoveleiden sylintereissä olevat kansien paluuöljylinjat, ei niitä pitkin öljy tule alas jos kampikammiossa ei olis välillä alipaine.
Mielestäni ainoat "väljän" koneen ulospäin näkyvät merkit ovat sinisensävyiset savumerkit pakoputkesta.
Se kertoo, että jostain pääsee öljyt palotilaan.
Huohotus saattaa olla ennakko-oire, mutta sininen savu pakareista kertoo tylyn totuuden.
Kun laitan mopon tulille tällä viikolla l. käynnistän muutamaksi minuutiksi, niin iso säiliö huohotiputkien alle, niin ei sylje sitä kampikammioihin kertynyttä öljyä pitkin lattioita litratolkulla. Kun huohottaa.
Toinen kerta kuukauden päästä ja avot öljynvaihto tehty.
No ei nyt kuitenkaan näin, vaikka viime kesän jotain 13000 ajolla, tuntuis oleva tuoreöljyvoitelulla.
Se kertoo, että jostain pääsee öljyt palotilaan.
Huohotus saattaa olla ennakko-oire, mutta sininen savu pakareista kertoo tylyn totuuden.
Kun laitan mopon tulille tällä viikolla l. käynnistän muutamaksi minuutiksi, niin iso säiliö huohotiputkien alle, niin ei sylje sitä kampikammioihin kertynyttä öljyä pitkin lattioita litratolkulla. Kun huohottaa.
Toinen kerta kuukauden päästä ja avot öljynvaihto tehty.
No ei nyt kuitenkaan näin, vaikka viime kesän jotain 13000 ajolla, tuntuis oleva tuoreöljyvoitelulla.
Tää oli se mitä yritin haulla ettiä, kiitoksia! Mutta tää ennemminkin tuntuis tukevan mun arveluita, vai? Eikös tän perusteella justiinsa pääse "väärinpäin" huohotusventtiilin ohi tavaraa ja kunnolla? Siis silloin kuin toi Hessun mainitsema alipaine on kampikammiossa ja huohotusventtiili aukeaa? Eli hetki jolloin mäntien suunta on jo kääntyny ja ovat menossa alaspäin.hemuli kirjoitti:Hessu kirjoitteli aikoinaan viisaasti näin:
Eli kampikammioon ei pitäisi päästä imeytymään mitään vieraita esineitä ulkoilmasta. Jos sylintereissäsi on rajuja naarmuja kielisi se enemmänkin kylmänä kuormittamisesta - alumiinimäntä laajenee nopeammin kuin teräksinen sylinteriputki aiheuttaen pieniä kiinnileikkautumisia.Hessu kirjoitti:HD:n motti huohottaa jakopäästä ja siellä on koko ajan ylipaine. Sillon kun männät nousee ylöspäin, breatervalve sulkeutuu eikä kampikammioon imeydy ilmaa takaisin jakopäästä. Jakopäässä on periaatteessa kokoajan lievä ylipaine, mikä purkautuu huohottimen kautta pihalle.
Eli kampikammiosta kaikki mäntien aikaansaama paine purkautuu breatervalven kautta ja sinne syntyy melko voimakas alipaine kun männät nousee ylös ja breater sulkeutuu.
Tämmönen kohta on pakko tossa systeemissä jossain olla. Jos pyritään pitämään pienempää painetta kampikammiossa kuin jakopäässä, joudutaan huohotusventtiiliä pitämään auki mäntien mennessä alaspäin. Ja tietysti kiinni mäntien mennessä ylöspäin. Tarkoittaa että hetkellä jolloin huohotus aukeaa, on mäntien alla pienempi paine kuin jakopäässä. Ja mun maalaisjärjellä ajateltuna avoin rööri + paine-ero = virtaus. Ja tällä kyseisellä hetkellä siis nimenomaan huohotinventtiilin läpi kampikammioon. Vai oonko taas yksinkertaistanu liikaa?
Tuon kylmänä kuormittamisenkin uskoisin -ja tommosia koneita oon avannukkin pari- jos naarmut olis sylinterissä ylös asti mutta näyttäis tosissaan että naarmut alkaa kohtuullisen alhaalta (ja jatkuu alas asti). Lisäksi vielä öljyrenkaat on aika hirveen näköset, täynnä koloja, kun taas puristusrenkaat näyttäis ihan hyvältä.
Vai onko tosissaan mahdollista että mäntä ottais HD:n koneessa kylmänä kuormittaessa sylinterin alapäästä huomattavasti rajummin kiinni kuin yläpäästä? Ja mikä selittäis noi öljyrenkaiden kolot? En kyllä tunnusta jättäneeni lämmityskäyttöjä väliin mutta eihän toi mikään uus kone ollu kun sen ostin...
MikaelT
Männän välyshän mitataan nimenomaan männän helmasta, siellä mäntä on leveimmillään. Puristusrenkaiden kohdalta mitattuna saadaan paljon pienempi mitta.MikaelT kirjoitti:...Vai onko tosissaan mahdollista että mäntä ottais HD:n koneessa kylmänä kuormittaessa sylinterin alapäästä huomattavasti rajummin kiinni kuin yläpäästä?...
Kyllä sä oikeassa olet. Sellainen hetki on ilman muuta.MikaelT kirjoitti:]
Tämmönen kohta on pakko tossa systeemissä jossain olla. Jos pyritään pitämään pienempää painetta kampikammiossa kuin jakopäässä, joudutaan huohotusventtiiliä pitämään auki mäntien mennessä alaspäin. Ja tietysti kiinni mäntien mennessä ylöspäin. Tarkoittaa että hetkellä jolloin huohotus aukeaa, on mäntien alla pienempi paine kuin jakopäässä. Ja mun maalaisjärjellä ajateltuna avoin rööri + paine-ero = virtaus. Ja tällä kyseisellä hetkellä siis nimenomaan huohotinventtiilin läpi kampikammioon. Vai oonko taas yksinkertaistanu liikaa?
Mutta kun sinne kampikammioon sillä hetkellä jotain imeytyy, se tulee jakopäästä. Jotta hiekkaa pääsis kampikammioon, sen täytyis kulkeutua jakopään kautta ja tulla sinne useamman öljynkeräyssumpun kautta. Jakopää täytyis olla hiekassa ensin. SE HUOHOTUS EI MENE KAMPIKAMMIOSTA SUORAAN BREATHERIN KAUTTA ULOS, vaan jakopäähän.
Teoreetisesti yksittäisen hiekanjyvän reitti ulkoa männänhelmaan on, huohotinletku,sumppukammion lohkossa pumpun takana, jakopäänkopassa olevan teräsputken kautta kopassa olevaan sumppuun, jakopäähän hammasrattaiden ja nostajien sekaan, breateriin, breaterkammioon ja sieltä limppujen ja mäntien sekaan kampikammioon.
Matkaa varmaan yksi metri.
Jos sieltä hiekka pääsisi, ennenkuin männät on paskana, hajoo öljypumppu, koko jakopää, breathervalve ja sen kammio.
Ja kaiken lisäksi alunperin breather valvessa on siivila/ kautta suodatin.
Jonka tarkotuksesta en ole ihan varma.
Oon kuullu teorian että sumuttaa öljyn paremmin kun se ruiskuu nokalle.
Toinen teoria, mitä mä pidän todennäköisempänä on estää jakopään ja öljypumpun totaalinen tuhoutuminen jos ja kun keskitapin laakeri hajoo ja rullien silppu lähtee kampikammiosta liikkeelle ennen kuin kuski älyy sammuttaa koneen.
Se siivilähän otetaan ainakin strokereissa yleensä veks, kun heikentää huohotusta.
Re: Taas huohotuksesta
Olin ihmeissäni kun löysin tän huohotusletkun vedettynä takarenkaan eteen, ilman suodatinta [/quote]
Samanlainen ratkaisu tehty myös minun ostamaani pyörään.
Pitäisikö muuttaa takaisin alkuperäiseen???
Samanlainen ratkaisu tehty myös minun ostamaani pyörään.
Pitäisikö muuttaa takaisin alkuperäiseen???
Off topic? Mutta mulla sylinterit nyt koneistettavina, syy: sylinterien syvät naarmut alhaalta ylös asti n.5cm:n leveydeltä ja etureunastaan. Samoin mäntien helmat ja osa kylkeä naamuset. Taemmasta männästä ylin rengas poikki, muuten näytti männänrenkaat ihan ok:lta. Pidän tätä "normaalina kulumisena" on voinut tulla kylmänäkin liikaa kengitettyä ja 50w öljyillä vieläpä. Lisäksi kunnon kynnys ylimmän männärenkaan kohdilla molemmissa sylintereissä. Kone on BT evo -88 ja maileja mittarissa n.60000. Senvert mittasin että sylinterit oli nyt vakiokoossa. Ja varma tieto on että ainakin 2ylikokoa harpataan + uudet männät + renkaat. Sittenhän se on kun uusi 
Ok. Kiitoksia moottoriguruille Hessu ja Hemuli, kai tää sit on pakko uskoa. Tiesin kyllä että huohotus juoksee jakopään kautta (pelkäsin aikalailla mitä löytyy jakopäästä...) mutta toi metrin matka... ja sumppuja vielä... jooh. Osaatteko sanoa mitään noista öljyrenkaista? Ovatten aika hassun näköset, ihan kuin ois osa syöpyny pois. Yritin saada kuvan johonkin, toivottavasti tää toimii...
http://www.kotiposti.net/m.t/oljyrengas.jpg
Ja Juisee: Käytin systeemiä alkuperäisenä (putsariin) viime kesänä ja kyllä huohotus oli "riittävä" = koko koneen oikee puoli öljytöhnässä. Kyllä mä alan uskomaan Hessun tarinoita, vaan semmonen pieni epäilys vieläkin kalvaa että jos filtterin laittais siihen letkun päähän... Toivottavasti virtaa sitte tarpeeksi, ettei rupea tiivisteet virtaamaan... Tohon sopivia filttereitä tuntuu saavan ihan muutamalla eurolla.
http://www.kotiposti.net/m.t/oljyrengas.jpg
Ja Juisee: Käytin systeemiä alkuperäisenä (putsariin) viime kesänä ja kyllä huohotus oli "riittävä" = koko koneen oikee puoli öljytöhnässä. Kyllä mä alan uskomaan Hessun tarinoita, vaan semmonen pieni epäilys vieläkin kalvaa että jos filtterin laittais siihen letkun päähän... Toivottavasti virtaa sitte tarpeeksi, ettei rupea tiivisteet virtaamaan... Tohon sopivia filttereitä tuntuu saavan ihan muutamalla eurolla.
MikaelT
- Vapaa-Vaihde Franklin
Lainaus:
Tähän "pirkkaniksinä" (tältä palstalta aiemmin bongattu) naisten pikkuhuosunsuojat. Sportissani (kävis ehkä myös tässä puhuttuun big twiniin) on avoin ilmanputsarin takalevy. Alapuolelta on helppo sujauttaa "pampers" kotelon ja ilmanputsarin väliin. Sopivin väliajoin, kun vaihtaa, niin ei pääse vuotamaan öljyä koneen kylkeen.Ja Juisee: Käytin systeemiä alkuperäisenä (putsariin) viime kesänä ja kyllä huohotus oli "riittävä" = koko koneen oikee puoli öljytöhnässä
H-D Softail Sport Glide
-
Don Quijote
joo
mites se wagner sanoikaan: "paketti naisten vaippoja, kiitos".
-eeko
-eeko
Taas huohotuksesta
Kone ainakin käy hyvin ja ajossa vääntää ihan ok.
Enpä taida muuttaa järjestelmää.Kun pelaa niin hyvin.
Ei kai tästä suurempaa haittaakaan voi olla???.Taitaa sittenkin olla aiheellista laittaa se filtteri sinne putken päähän.
Enpä taida muuttaa järjestelmää.Kun pelaa niin hyvin.
Ei kai tästä suurempaa haittaakaan voi olla???.Taitaa sittenkin olla aiheellista laittaa se filtteri sinne putken päähän.