Shovel FLT

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Joe Cool
Viesti:

Shovel FLT

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuolla maailmalla olisi näitä ensimmäisiä 80-82 FLT-malleja sopuhinnalla myynnissä. Annoin kertoa itselleni että ne ovat halpoja, koska kukaan ei juuri halua niitä mm. siksi, että runko on erilainen ja pyörä ei ole niin helposti purettavissa ja kustomoitavissa, kuin esim. FLH tuolta ajalta. Samoin niissä kai on hullun näköinen tuplalamppu edessä, mutta sitä en osaa sanoa, kun kaikissa myytävissä pyörissä lamppu on häveliäästi jätetty näyttämättä :lol: Olisiko jollain kuvaa tai linkkiä FLT:stä edestä?

Ilmeisesti FLT on ajettavuudeltaan mukavampi ja parempi, mm. kumiripustettu moottori, 5 vaihdetta jne. ja katteita ja laukkuja peräkonttia löytyy matkatarpeisiin :lol: Mutta millaisia kokemuksia FLT:stä raadilla on?

Jotenkin kiehtoo ajatus ottaa askeettiselle rautikselle kaveriksi "homosohvien esi-isä :?: " matkapyöräksi ja ajaa sillä hymy suupielessä tulevan kesänä Ilomantsiin vaatteet ja matkatavarat kuivana ja tallessa 8)
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Joe Cool kirjoitti:...runko on erilainen ja pyörä ei ole niin helposti purettavissa ja kustomoitavissa, kuin esim. FLH tuolta ajalta...
Jaa mitenkä niin :lol: ... Oma sohva ei enää paljoa alkuperäistä muistuta, tuossa viikonloppuna sain keulan kiinni ja mittasin akseliväliksi noin 190 cm 8O :D ...

FLT-shovelissa on käytännössä sama runko kuin myöhemmissäkin sohvissa. Hyvä ajaa eikä tärinät vaivaa. Ei ne evoinakaan maksa paljoa. Jos ei ole kovin herkkähipiäinen niin kannattaa lukea tämä vanha topic, on siellä asiaakin kaiken herjan keskellä: www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=9542

Tässä pari kuvaa - googlella löytyy helposti lisää:

Kuva

Kuva
Joe Cool
Viesti:

hemuli kirjoitti: FLT-shovelissa on käytännössä sama runko kuin myöhemmissäkin sohvissa. Hyvä ajaa eikä tärinät vaivaa.
Tämä oli mukava kuulla. Mutta meneekö se tärinä niin tyystin, ettei enää pääse Harley fiilikseen :D :?: Äänikin taitaa mennä jo noilla orggisputkilla... :?:
Ei ne evoinakaan maksa paljoa
Eivät maksa, mutta kun ei ole tarkoitus ryhtyä ajamaan yli 30 matkapäivää, niin museokuntoisuus/-kunnostettavuus on minulle ehdoton edellytys. Siksi ennen 1981 valmistettu orggis-shovel on minun vaihtoehtoni. No näitä ei näköjään ole paljon rakenneltukaan.
Jos ei ole kovin herkkähipiäinen niin kannattaa lukea tämä vanha topic, on siellä asiaakin kaiken herjan keskellä
Onneksi varoitit, minä jos kuka olen herkkähipiäinen - en kai muuten olisi sitä valkoista ykköstakkiakaan teettänyt, ellen haluaisi sulautua joukkoon täysin tuntemattomana :mrgreen: Olin toki tuon lukenut, pariin-kolmeen kertaan, yksi suosikkiaiheistani muiden teemaa sivuavien ohella :lol: Vaikken ko. pyörää ole edes nähnyt, olen jo suunnitellut kahvinkeittimen ja sen Tom Tom of Finlandin asennusta ja Ilomantsiakin enemmän odotan sitä Ilveksen rallia :mrgreen: :mrgreen:
Tässä pari kuvaa - googlella löytyy helposti lisää:
Kiitos, tuosta alemmasta selvisi, miksei googlella löydy noita keulan kuvia :P Kaikki ovat jättäneet juuri nuo laittamatta sivuilleen, jostain syystä :roll: Aaaargh, tuo kyllä panee vielä miettimään :!: No kaikkeen tottuu ja hirvityskin alkaa näyttää pidemmän aikaa katsottuna viehättävältä - onhan minulla '72 Eldoradokin :oops:
Joe Cool
Viesti:

Niin, asiassa pysyäkseni - omana viestinään: onko FLT:ssä miten olennainen ero ajomukavuudessa, jos verrokiksi otetaan vaikka 70-luvun puolivälin FLH katteella ja laukuilla?

Tarkoitus ei tosiaan ole ryhtyä matkamotoristiksi, mutta jokunen tuhat km kesän mittaan voisi kertyä ralleihin ja tapahtumiin sekä vapaamuotoisiin huviajeluihin. Nykyisellä kalustolla on ajomäärä ollut keskim. 1500 km/kesä ja pisin päivälenkki noin 200 km. Matkamallilla tuota voisi hieman kasvattaa...
hemuli
Viesti:

Joe Cool kirjoitti:...onko FLT:ssä miten olennainen ero ajomukavuudessa, jos verrokiksi otetaan vaikka 70-luvun puolivälin FLH katteella ja laukuilla?...
Ei se kovin olennainen ero ole - korkeintaan kuin yöllä ja päivällä :D ...

FLT-runkoisen pyörän kumiripustus imee tehokkaasti suurimman osan tärinöistä ja värinöistä, loput katoaa stongan kumipusliin. Kyllä senkin jälkeen kuitenkin vielä tietää minkä merkkisellä pyörällä ajaa.

Pyörässä on myös varsin erikoinen keularatkaisu - t-kappaleet ovat "väärinpäin", keulaputket kulkevat ohjausakseliputken takana. Onko tällä tavoiteltu vakaampaa ajotuntumaa moottoritiellä kun ohjausakseli ikään kuin "vetää" keulaa perässään? Ainakin keula käyttäytyy vapaana varsin mielenkiintoisesti - esim. ohjauslaakerin kireyden säätö tehdään niin että etupyörä nostetaan ilmaan ja heilautetaan puolelta toiselle, oikea kireys todetaan siitä kuinka monella edestakaisella heilahduksella keula palaa takaisin keskiasentoonsa. Se ei siis kaadu sivuun vaan jää aina keskelle.
Joe Cool
Viesti:

Hmmmm edelleen ja vielä pidemmällä venytyksellä - alkaa tuntua houkuttelevalta ajatukselta tuo FLT-rumilus Rautiksen kaveriksi, sopivan kaukana toisistaan olisivat... Pyörä tilanteen, seuran ja fiiliksen mukaan 8)
pahapekka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pahapekka »

Itsellä ollut FLT vm.80 vuodesta -99. Erinomainen ajaa ja omistaa.Vinoilua kyllä tuli ja kovin kun eka kertaa ilmestyin kikottimella ralliin. Epäilivät jotkut menettäneeni järjen kun ei ollutkaan enää oikea (lue pannu kopteri) moottoripyörä alla.
Ajamisen iloa on vaikka toisille jakaa, ja myös jaksaa ajaa vaikka maailman tappiin sen suuremmin väsymättä. Ja jaksaa ajaa vielä seuraavana päivänäkin.
Eikä se 80- luvun HD niin haitekkia ole etteikö siinä sitä fiilispuolta ole enemmän kuin tarpeeksi. Arvostelijat eivät yleensä itse ole laukkupöyrää kokeilleet!
Joe Cool
Viesti:

pahapekka kirjoitti:Erinomainen ajaa ja omistaa...Ajamisen iloa on...fiilispuolta ole enemmän kuin tarpeeksi. Arvostelijat eivät yleensä itse ole laukkupöyrää kokeilleet!
Kiitos kommenteista, sain tässä tänään juuri Hondan kaupat sovittua ja kunhan kaveri tulee sitä rahojen kanssa noutamaan, on ruvettava ostamaan tosissaan sitä isompaa Harrikkaa. Laukkupyörää en ole ikinä kokeillut, en edes kylmiä tyyppejä, mutta edellä kerrotut seikat FLT:ssä ja laukuissa kyllä vetoavat meikäläisen mukavuudenhaluisempaan dr. Jekyll -puoleen ja se mr. Hyde -persoona ajaa sitten sillä Rautiksella niitä 200 km Iron Butt -lenkkejä :mrgreen: Ja kyytiläiset valikoin sitten mielihalujen mukaan, tykkäävätkö tärinästä vai mukavuudesta - itse pidän kummastakin 8)

Tämä pähkäily lähti ihan oikeasti noista rallimatkojen pituuksista liikkeelle - tulin siihen tulokseen, että Rautiksen selkään minä en ryhdy matkatavaroita pakkaamaan enempää, mitä rotsin taskuihin ja yhteen työkalurullaan menee. Tiedän kyllä, että vieläkin riisutummilla peleillä jannut vetävät rallireissuja, mutta kukin makunsa mukaan - onneksi ei ole vielä direktiivin mukaista tapaa :P Minulle Rautis on daycruiseri, jolla pitää ennättää yöksi kotiin.

Tuumailin, että ralleihinkin olisi kiva lähteä (en ole käynyt yhdessäkään), joten pakko se sitten on ostaa museokuntoinen Big Twin -matkapyörä ihan niille reissuille. Ja tässä sitä nyt ollaan...
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Kokeilin kaverin Sporttia.
Ei totu silmä siihen, että maantie vilistää jalkojen alta. Tuntui siltä, että ajosaappaat lähtee justiinsa jalasta.
Astinlaudat ne olla pitää. :D
Ajamisesta FLTC:llä, sitä voi ohjailla rennossa menossa sormenpäillä. Menee juuri sinne minne sen haluat menevän ilman voiman käyttöä. Vastaohjauksella.
Eka mopo, jonka taustapeileistä näen kaiken täysin tarkkaan. :D
Fxsts03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

jutaharri kirjoitti: Ajamisesta FLTC:llä, sitä voi ohjailla rennossa menossa sormenpäillä. Menee juuri sinne minne sen haluat menevän ilman voiman käyttöä. Vastaohjauksella.
Itse äimistelin vuonna 2003 oman (lue vielä toistaiseksi rahoitusyhtiön :oops: ) HYVÄÄ ajettavuutta! Leveällä stongalla varustettuna se menee kuin ihmisen mieli, pienillä ohjausliikkeillä. En sitten tiedä, onko leveällä stongalla vai risukeulalla se suotuisa vaikutus ajettavuuteen 8O
jutaharri kirjoitti: Eka mopo, jonka taustapeileistä näen kaiken täysin tarkkaan. :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
T. Timo Konttinen
Fxsts03
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Itse äimistelin vuonna 2003 oman (lue vielä toistaiseksi rahoitusyhtiön :oops: ) HYVÄÄ ajettavuutta! Leveällä stongalla varustettuna se menee kuin ihmisen mieli, pienillä ohjausliikkeillä. En sitten tiedä, onko leveällä stongalla vai risukeulalla se suotuisa vaikutus ajettavuuteen 8O
jutaharri kirjoitti: Eka mopo, jonka taustapeileistä näen kaiken täysin tarkkaan. :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

Se on se leveä stonga, itsellä taitaa olla markkinoiden levein mallia Beach, joidenkin kataloogien mukaan. Leveyttä n. 1 m.
Tiukka u-käännös pistää paikat venymään, mutta muuten käsiteltävuus Eriiiiittäin hyvä.
No, pieni venyttely pitkällä matkalla harhaanajon seurauksena vetreyttää lihaksistoa, ei mee hartiat jumiin eikä tarvi sitä TV-tahnaa(maailman ärsyttävin mainos ja on tarkoituksensa saavuttanut) :)
Niistä peilinäkymistä, Jytärin peileistä ei yli 50:n nähnyt muuta kuin takana tulevan ajovalot kolmena, Kawan 1500 Väinön peilinäkymät 70:n jälkeen samanlaiset. Nyt voi nähdä ilman tärinöitä kristallinkirkkaan taustapeilinäkymän. On kumiripustus sekä koneessa että stongassa. :)
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Missäs matkamalleissa taikka HD malleissa on ne astinlaudat joissa kelluvat kumit päällä? Joskus tuollaisen pyörän päällä istuskellessani tuli vaikutelma että väljää on monessa paikassa, kun tankokin tuntui antavan pikkuisen periksi kumeistaan.
hemuli
Viesti:

Eikös ne värinänvaimennuskumit ole kaikissa evosta uudemmissa malleissa joissa on astinlaudat? Matkamallien lisäksi siis ainakin Heritagessa.
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

hemuli kirjoitti:Eikös ne värinänvaimennuskumit ole kaikissa evosta uudemmissa malleissa joissa on astinlaudat? Matkamallien lisäksi siis ainakin Heritagessa.
ja fättärissä :)
"Voi Jehna! Mä oon onnessani kuin tornado telttailualueella!"
Vastaa Viestiin