esab 400 ltf TIG ja mä...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

issakka

esab 400 ltf TIG ja mä...

Viesti Kirjoittaja issakka »

Moikka.

Kaveri toi tänään talliin tuommoisen esab 400 ltf tig-hitsauslaitteen. Toi ihan ruotsin tuliaisina. Muutamalla satasella kun saatiin.

Yritin googlettaa yksinkertaista opusta tuohon tig-hitsauksen saloihin, vaan en oikein selkeää ohjetta löytänyt. Mig hitsauskoneella olen metallia yhteen liittänyt, mutta tig on ihan uusi tuttavuus.

Suojakaasu taitaa olla Argonia? Laitteen mukana tuli vaan "tavallisia" puikkokoneen puikkoja varmaan 300kg.

Rosteria tarvitsisi hitsata. Sissybar ja strutsit odottavat liimaa... Ihan kepeet neuvot tai linkit mahdollisiin oppaisiin ois namia.
milehigh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milehigh »

Ettei ne "tavalliset" puikot olis niitä mitä tarvitset... :roll:

TIGiä Googlella

Ja tästä:

Amisviiksi

Amisviiksi video
Kuva
Torme

Viesti Kirjoittaja Torme »

TIG-hitsaus (Tungsten Inert Gas Arc Welding) on kaasukaarihitsausprosessi, jossa valokaari palaa sulamattoman volframielektrodin ja työkappaleen välissä suojakaasun ympäröimänä. Suojakaasu on aina inertti kaasu, jona käytetään yleensä argonia. Se suojaa samalla myös kuumaa elektrodia hapettumiselta.

TIG-hitsausta voidaan tehdä lisäaineen kanssa tai ilman lisäainetta. Lisäaine tuodaan käsinhitsauksessa toisella kädellä hitsisulaan, johon se sulaa. Mekanisoidussa TIG-hitsauksessa lisäaineen syöttöön käytetään koneellista langansyöttölaitetta.

TIG-hitsausta tehdään käsinhitsauksena vähän samaan tapaan kuin kaasuhitsausta. Se on helppo myös mekanisoida laittamalla hitsain kuljetuslaitteeseen. Lisäaine on 1000 mm pitkä suora ja paljas lisäainelanka, jonka kemiallinen koostumus vastaa yleensä hitsattavan teräksen koostumusta.

TIG-hitsaus on yleisesti käytetty, tärkeä hitsausprosessi. Yleisimpiä käyttöaloja ovat mm. vaativien putkistojen hitsaus, ruostumattomien putkien ja putkipalkkien valmistus, ohuiden aineiden hitsaus, alumiinin hitsaus, erikoismetallien hitsaus ja pienet korjaushitsaukset. Käyttöalue alkaa noin 0,1 mm:n ainepaksuudesta lähtien.

TIG-hitsauksen etuja ovat mm. hyvä sulan ja tunkeuman hallinta, lämmöntuonti hyvin säädettävissä, metallurgisesti erittäin puhdas hitsi, hitsaus mahdollista myös ilman lisäainetta, kuonaton hitsaus, kätevyys ja hyvänmuotoinen hitsi.

lähde "esab"

kappas pikkunen opas löyty
http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metall ... usopas.pdf
http://vanha.edu.utu.fi/rokl/ttk/metalliteknologia/ näyttää löytyvän tällähetkellä muitakin oppaita.

olisko ollut kouluaikana kun tilattiin rataruukilta? oppaita. taitavat vaan olla ties missä tällähetkellä omat.
issakka

No..minä uivelo en noita löytänyt. Kiitoksia.

Tuo Amisviiksen ohje ei paljon kirkastanut. Perusperiaatteet kyllä tiesin. Mutta nuo kaasuhommat ja langat on mysteeri.

Ne puikot oli semmoisia kuin "sähköpuikkohitsauksessa" käytetään, eli päällä oli sitä..öh.. suoja-ainetta?.

Niinkuin näkyy.. tosi torvelo pelissä. :roll: Hitsasin migilläkin rosteria ja suojakaasuna oli Mison. Kaikki sanoi että ei onnistu, suojakaasu on väärä..vaan tänä päivänäkin se tarakka on kasassa. No, täytyhän se tunnustaa että "räki" vähän.

Mut kiitos. pitää lueskella noita linkkien oppaita.
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

j
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j »

Moro!

Ne mainitsemasi puikot taitaa olla ihan tavallisia hitsauspuikkoja. sitä vekotinta pystyy käyttään ihan semmosenakin. Tig-hommiin käytät sitten periaatteessa samaa kamaa mitä hitsaatkin. Voi leikellä suikaleen vaikka hitsattavasta aineesta, jos ei muuta löydy. Hitsausroinaa myyvät kaupat myy sulle kyllä tiggilankaa, kun vaan kerrot mitä meinaat hitsata - osta kerralla riittävästi, sillä se harjoittelu on lankaa ja aikaa vievää, mutta lystiä onneksi! Ja tarpeeksi romua ettei tartte kötöstellä ainoita sissytarpeita.
Ai niin ja se elektrodikin näyttää äkkinäisellä hupenevan, vaikka isot pojat väittääkin ettei se kulu.
Vaikka Teutulin adhd-perhe hitsaileekin occ-t-paita päällä, niin se liekki korventaa ilkeesti paljasta nahkaa, kun rupeat päiväkausia reenaileen.

8O j
issakka

Juu..niin mää niitä tavallisiksi puikoiksi arvelinkin. Kaasuksi taidan hankkia Argonia.

Elektrodi.. eli varmaan kyseessä on se kärki. Niitä tuli koneen mukana 3kpl uusia.

Hitsasin kerran Chevyn pakoputkea ja kun kypärä ei mahtunut auto alla hitsattaessa päähän, hitsasin roheesti ilman.... no, siinä sitten mamma iltasella laittoi kirveleviin silmiin kanamunan valkuaista. :oops:

Mut ei se sattunut niin paljon kun rautalankasudilla varustettu rälläkkä kietaisi kivekset väliin.....mut se on tarina erikseen.
Viimeksi muokannut issakka, 23:08 22.01.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja ainakin ohutpeltitöissä kannattaa elektrodin kärki vetää nauhahiomakoneessa teräväksi.

Suojaavien vaatteiden käyttö on kyllä fiksua kuten tuli jo mainittua. Pikarusketus ei ole kiva asia, käy pidemmän päälle terveydelle kalliiksi... Tigistä ei onneksi lennä roiskeita niinkuin Migistä ja ympäristöön leviävä lämpökin on miedompaa, siksi riittää ohkaiset hanskat millä on helppo käsitellä kappaleita ja työkaluja.
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Jokapojan tavaratalosta Biltemasta saat edullisesti lisäaineita, eli lankoja. Löytyy myös rosterilankaa. Ja kilon paketeissa, ei tarvitse välttämättä ostaa niitä 5-10 kg pakkauksia mitä hitsausliikkeet myy jos vähempikin riittää.
Se elektrodi tosiaan kuluu, ainakin harjoitellessa, kun se palaa kiinni, katkeaa, vaatii uudelleen teroituksen jne. :lol: Ainakin mulla on muutama mennyt... :oops:
Ja suojavaatteita kannattaa käyttää, mulla on jopa haalari haalistunut etuosasta, johtuen siitä voimakkaasta UV-säteilystä.

Asiaan liittyen: kertokaapas enemmän hitsanneet, kannattaako panostaa itsestään tummuvaan maskiin? Nykyiselläkin pärjää, mutta välillä tulee kyllä hitsattua kohteen vierestä, kun aloituspaikka löytyy hieman käsikopelolla tumman maskin takia. Ja onko olemassa järkevän hintaisia tummuvia maskeja, jotka oikeasti toimii? Ammattimaskit on tietysti erikseen, mutta niihin ei mulla ole varaa eikä tarvetta.
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Eikä ne elektrodit kalliita ole. Kemppi WC20 (ceriumseosteinen) 1.6 mm oli 10 kpl yhteensä 17 euroa.

PS. Eiköhän sitä ensi kesänä jo omatekoisella TIG-invertterillä hitsata. Viimeisimmällä prototyypillä jo pari metriä puikolla hitsasin ja nyt olen köhelöimässä kasaan täysimittaista värkkiä :wink:
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Don Quijote kirjoitti:Jokapojan tavaratalosta Biltemasta saat edullisesti lisäaineita, eli lankoja. Löytyy myös rosterilankaa. Ja kilon paketeissa, ei tarvitse välttämättä ostaa niitä 5-10 kg pakkauksia mitä hitsausliikkeet myy jos vähempikin riittää.
Se elektrodi tosiaan kuluu, ainakin harjoitellessa, kun se palaa kiinni, katkeaa, vaatii uudelleen teroituksen jne. :lol: Ainakin mulla on muutama mennyt... :oops:
Ja suojavaatteita kannattaa käyttää, mulla on jopa haalari haalistunut etuosasta, johtuen siitä voimakkaasta UV-säteilystä.

Asiaan liittyen: kertokaapas enemmän hitsanneet, kannattaako panostaa itsestään tummuvaan maskiin? Nykyiselläkin pärjää, mutta välillä tulee kyllä hitsattua kohteen vierestä, kun aloituspaikka löytyy hieman käsikopelolla tumman maskin takia. Ja onko olemassa järkevän hintaisia tummuvia maskeja, jotka oikeasti toimii? Ammattimaskit on tietysti erikseen, mutta niihin ei mulla ole varaa eikä tarvetta.

Euromaski on hyvä ja kohtuu halpa vaihtoehto. Just harraste ja korjaushommin. Erittäin kätsä tigi hommissa.
Vallu
Viesti:

On hyvä

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Don Quijote
kannattaako panostaa itsestään tummuvaan maskiin?
Huomasin saman ongelman varsinkin auton alla häärätessä, että se sauma meni aina sentillä viereen. Hommasin tollasen itsekseen tummuvan maskin ja se on tosi hyvä. En muista paljonko maksoi, mutta on hintansa väärti jo ihan hermojenkin takia. Siis Migillä häärään.
Viimeksi muokannut Vallu, 12:38 23.01.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OldFart
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OldFart »

Itse luokat joskus suorittaneena en suosittele itsetummentuvaa vaan ihan euromaski on aikalailla hyvä harraste käyttöön.

Ohkaset ehdottomasti pitkävartiset nahkahanskat on tig-hitsareiden suosiossa.

Peltihommissa kannattaa pitää elektrodi noin 3mm kaasusuuttimen reunan yli jottei vahingossakaan pääse happea sulaan.
Se on aika elektrodin menoa melkei jos pääsee happea ja hitsi rälläkällä avattava.

Maskiin kannattaa muuten hankka sellanen nahkanen läpyskä joka suojaa kaulaa UV-säteilyltä.

Ja sitten vinkkiin:

Jos haluat elektrodin teräväksi ilman että tarttee polttaa näppejä niin laita se akkuporakoneeseen ja pyörität sitä esim. laikkaa vasten niin että tottakai rälläkkä on käynnissä taikka just kuin Hemuli sanoi, nauhahiomakonetta vaste.

Poolopaita on kuuma mutta hemmetin hyvä suojaamaan kaulaa mutta kyllähän niitä myydään nahkakaulureitakin.

Kaikki paljaat iho kohdat kannattaa ehdottomasti suojata jottei pääse polttamaan, koska UV aiheuttaa myös ihosyöpää (sis. myös röntgensäteilyä).

Olikohan tässä tarpeeksi epäselvästi sanottu suojaus.

Hitsimenetelmä on just sellanen kuin "amisviiksi" opasti filminpätkässä mutta tokihan tulee eteen sellanen tilanne ettei kertakaikkiaan pysty vetää sillain kuin ohjeissa mutta siihen on ratkaisu.

Sulata lisäainetta kunnolla ja sitten kun sitä on tarpeeksi esim. 1cm:n karviin niin vispaamalla etenet niin että menne karvi kiinni.

Tigillä ei koskaan kannata juurikaan vetää liimasaumaa vaan yleensä mitä mä olen käyttäny niin jos on 1mm levyä niin silloin on myös 1mm rako ja 5mm levyssä noin 5mm rako mutta kyllä 6mm on tigille liikaa leipoa kiinni mutta hitsarihan on rakojen herra..

Mulla on ollu muutaman kerran sepän virheestä johtuva melkein 10mm rako DN80x2mm putkessä noin 5cm:n matkalta niin sitä joutu leipomaan noin 15-25min kiinni joten tuota en suosittele.

Ainevahvuus rakona aina 5mm saakka on suositukseni ja sitä olen aina noudattanu ja hyvin on mennyt.

Nämähän kirjoitukset mitkä täällä porukka kirjottelee niin tämähän on teoreettista opastusta ja itse köytännön opit itse tekemällä mutta TIG hitsaus vaatii sitten aikalailla hermoja ja elektrodeja.. 8)

Argon on tosiaan hyvä suojakaasu mustasta hapokkaaseen.
Hitsattavien materiaalien sitten tarttee olla ehdottomasti puhtaita erityisesti ruosteesta meinaa se on myrkkyä tigille.
Jos putkea joudut hitsaamaan (esim. runkoa jne.) niin silloin hyvän pitävän sauman aikaan saamiseksi kannattaa laittaa argonia myös putken sisälle jotta se suojaa karvia myös sisäpuolelta.
Muuten on sellanen ikävän näkönen "parta" sisällä.

Levyssäkin sen näkee toiselta puolelta.

Mutta ei muutakon treeniä vaan meinaa jollei sitä tee niin eihän sitä opikkaa.
Virheistä oppii aina.

Niijuu sellanen vielä että kolvi ja kolvikaapelia on käsiteltävä kuin kipeetä värkkiä koska siellä on liitoksia jotka voi vuotaa jos kauheesti paiskoo tai astelee yli.

Ei muutako lycka till yrittämiseen ja opetteluun. 8)
Ei riemulla rajaa ku pierulla ajaa..

issakka

kiitoksia opastuksesta.

Tässä jonkin aikaa internetissä tutkailleena täytyy myöntää yksi asia.
Tämä nyt menee off-topic, mutta tämä keskustelu on yksi hyvä esimerkki siitä:

Tämä hdcf:n foorumi on ehdottomasti paras foorumi mihin olen törmännyt. Jos tarvitsee apua, niin täältä löytyy aivan varmasti opastusta. Opastusta löytyy niin pyöräkohtaisen tekniikan kuin myös yleisen tekniikan osalta.

Erittäin hieno foorumi. Olen jopa jäänyt koukkuun. Tässä syksyn aikana olen saanut lisää tietoa moottoritekniikasta vaikka kuinka paljon ja suuri kiitos siis tälle palstalle.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Euromaski ehdottomasti - se sopii niin hitsaamiseen kuin rälläköimiseen kun nostaa mustan lasin ylös, jää vielä se keltainen lasi joka kattaa koko näkökentän. Meillä tallin hitsauskopin seinällä roikkuu neljä maskia, kaksi euromaskia ja kaksi automaattisesti tummuvaa - euromaski sieltä tarttuu aina käteen.

Edullisia automaattimaskeja saa vaikka Isojoen Konehallista www.ikh.fi - myymälöitä löytyy ympäri Suomen. Vantaalla on oikein iso megamyymälä Motonetin vieressä.

Tuosta raon jättämisestä saumaan, tulee yleensä hitsattua sen verran ohkaisia peltejä (tankkeja, lokareita ym.) että tuntuu parhaimmalta vetää pellit kiinni toisiinsa - muuten joutuu äkkiä täyttämään kun palaa puhki. Täytyy kokeilla tuota elektrodin lyhentämistä, olen tähän asti pitänyt sitä aika lailla enemmän ulkona kaasusuuttimesta.

Tässä vaiheessa täytyy kiittää WooDoo-Jussia tig-hitsauksen alkeiden opettamisesta :D .

Sitten vielä loppukevennys:

Eräs tuttu lausui aikoinaan kuolemattomat sanat kun katseli allekirjoittaneen tuskailua tankkiaihion kanssa:

"huono hitsari on kokenut hioja..." 8)
Vastaa Viestiin