Kypärän maalaus
Niinpä
Oulussa polliisi vallan riemastui kun ajelin punainen afroperuukki kypärän päällä. Sanoi että ei saa kiinnitää kypärään mitään.. vetaisin peruukin pois sillä se ei ollut kiinni, riemastu vielä enemmän, oli saaneet puheluita että joku ajelee ilman kypärää.
Meni taas ohi aiheen.. sorry
Meni taas ohi aiheen.. sorry
Re: Lakka
Olen täysin maallikko mitä tulee maalaushommiin, mutta jotenkin omasta mielestäni lakkakerros suojaa alla olevaa maalia mekaaniselta vaurioitumiselta huolimatta siitä ovatko ainesosat samat. Eli jos tulee kevyt naarmu pintaan niin se jää siihen päällä olevaan lakkakerrokseen eikä välttämättä syö pigmenttiä. Samoin kulutuskestävyyden kannalta, jos ajohousun lahje hinkkaa koko ajan samaa paikkaa niin eikö väri häviä nopeammin jos siinä ei ole mitään päällä?MPB kirjoitti:Säästä rahaa ja unohda se lakkapullo hyllyyn...
Toki spraymaaleilla turatessa kerrokset ovat niin ohkaisia että onko tällä mitään merkitystä...
Siinä mielessä olet oikeassa Hemuli, että naarmu tulee maaliin
eikä lakkaan jos ei lakata, nyt tais olla kyse potasta
, ei siihen
saa tulla naarmuja
. Mattalakasta sen verran, että jatkuvaan
hankaukseen joutuessa mattalakka menettää merkityksensä, eli
se alkaa ajanmittaan kiiltämään, mikä taas ei ole kovin kaunis näky
mattavärin päällä.
eikä lakkaan jos ei lakata, nyt tais olla kyse potasta
saa tulla naarmuja
hankaukseen joutuessa mattalakka menettää merkityksensä, eli
se alkaa ajanmittaan kiiltämään, mikä taas ei ole kovin kaunis näky
mattavärin päällä.
Onko suosituksia joistain lasikuituisista kypäristä? Niitä kun taitaa olla aika vähän nykyään tarjolla ja maalata tekisi mieli minunkin.
Minulla on hyvä Shoei XR1000 kokokypärä, mutta ajattelin, että jos löytyisi joku sopuhintainen lasikuitukypärä, vetäisin sen valkoiseksi ja siihen samat raidat ja tarrat, kuin tuohon pyöräänikin on tulossa;)
Minulla on hyvä Shoei XR1000 kokokypärä, mutta ajattelin, että jos löytyisi joku sopuhintainen lasikuitukypärä, vetäisin sen valkoiseksi ja siihen samat raidat ja tarrat, kuin tuohon pyöräänikin on tulossa;)
Eikös kaikki vähänkään laadukkaammat kypärät ole nykyään lasikuitua? Ainoastaan ne hyllyn halvimmat taitaa olla enää muovia.
Ja mitä tulee tuohon kypärän naarmuuntumiseen niin ainakin itselläni tuppaa tuolla reissun päällä tulemaan kaiken näköistä jälkeä siihen kypärän pintaan vaikka sitä ei paiskoisikaan pitkin maita ja mantuja. Ei sen kolauksen tarvitse olla erityisen kova että naarmu on tosiasia, siihen riittää vaikka että heittää ajotakin huolimattomasti telttaan kypärän päälle.
Ja mitä tulee tuohon kypärän naarmuuntumiseen niin ainakin itselläni tuppaa tuolla reissun päällä tulemaan kaiken näköistä jälkeä siihen kypärän pintaan vaikka sitä ei paiskoisikaan pitkin maita ja mantuja. Ei sen kolauksen tarvitse olla erityisen kova että naarmu on tosiasia, siihen riittää vaikka että heittää ajotakin huolimattomasti telttaan kypärän päälle.
No joo, rehellisestä lasikuidusta ei monikaan silti puhu, ovat vaan niitä "mitäliekuituja" ja olen käsittänyt (ilmeisesti erheellisesti) että noita monikuitukypäriäkään ei saisi maalata... Shoei XR1000 maksaa 400-500 e, joten ei se ihan niitä halpistarjousmalleja ole, joskaan ei kalleimpiakaan. Kypärän tuoteseloste valmistajan sivun mukaan on : organic fibreglass-multicomposite-organic-fibre jne. http://www.shoei-europe.com/en/swf_prod ... me=XR-1000hemuli kirjoitti:Eikös kaikki vähänkään laadukkaammat kypärät ole nykyään lasikuitua? Ainoastaan ne hyllyn halvimmat taitaa olla enää muovia.
No nyt sitten katsoin tuolta Shoein FAQ-sivuilta maalauksesta ja kas, maalaus ja tarrat ovatkin sallittuja:
Can I paintbrush my Shoei helmet?
It is possible to repaint your Shoei helmet. You can use any colours which are not Nitro based. Please make sure that no aggressive fumes will enter the inside of the helmet.
You can also attach stickers to your helmet. They do not have any influence on the shell material.
Arain kypärät on lasikuitua ja tein kyselyn maahantuojalle joka ilmoitti että tarroja voi liimata ja myös maalata, mutta maalauksen aikana pitää kypärän sisäpuoli, tuuletusaukot jne. suojata ettei maalia pääse sisäpinnalle joka voi puolestaan heikentää kypärän suojaavia ominaisuuksia.
Aika kalliita kypäriä yli 300 eukkoo mutta oletan olevan hyviä. No, luulo ei oo tiedon väärti. Ens kesänä tuo nähdään.
Aika kalliita kypäriä yli 300 eukkoo mutta oletan olevan hyviä. No, luulo ei oo tiedon väärti. Ens kesänä tuo nähdään.
Toivottavasti et kuitenkaan joudu näkemään sitä, että toimiko se kypärä todellaTaika kirjoitti: oletan olevan hyviä. No, luulo ei oo tiedon väärti. Ens kesänä tuo nähdään.
No hyvässä maineessa nuo Arait tuntuvat olevan - samoin kuin kai Shoeitkin ja onhan näitä muitakin maineikkaita merkkejä. Tässä juuri harkitsen Shoein S-20 avopotan ostamista ja maalaamista sekä teippaamista samalla kuosilla, kun Woimakoneen ympärillä olevaa Sportsteriani maalautan ja teippailen... Jotenkin tuo Shoei tuntuu istuvan meikäläisen kaaliin mukavasti.
Jos haette kohtuuhintaista lasi/monikuituavokypärää, niin kokeilkaa myös HJC AC-3 mallia. Mulla on tuommonen ja aika kivasti se minun päähäni mallaa. Myös X-Liten kypärää kannattaa käydä sovittamassa.
Ostaessani parisen vuotta sitten vähän laadukkaampaa umpikypärää kupolini suojaksi, kokeilin kaikki "merkkikypärät"(AGV, Shoei, Arai, Schuberth...) liikkeissä läpi ja X-Lite sopi parhaiten mun päähäni. Kypärän osto on todella hankalaa, koska liikkeessä saattaa joku malli sopia hyvinkin päähän, mutta ajossa ostos sitten osoittautuukin aivan sopimattomaksi. Ja taitavat liikkeet aika nihkeesti antaa noita pottia parin-kolmen tunnin koeajoon...
Ostaessani parisen vuotta sitten vähän laadukkaampaa umpikypärää kupolini suojaksi, kokeilin kaikki "merkkikypärät"(AGV, Shoei, Arai, Schuberth...) liikkeissä läpi ja X-Lite sopi parhaiten mun päähäni. Kypärän osto on todella hankalaa, koska liikkeessä saattaa joku malli sopia hyvinkin päähän, mutta ajossa ostos sitten osoittautuukin aivan sopimattomaksi. Ja taitavat liikkeet aika nihkeesti antaa noita pottia parin-kolmen tunnin koeajoon...
H-D Softail Custom 1998
No HUH-HUH... Ei taida ko. myyjä olla koskaan ajanut moottoripyörällä saati edes kokeillut myymiänsä tuotteita...
Kypärien sisäkalujen muoto vaihtelee - ei pelkästään merkkien vaan myös merkin sisällä mallien välillä. Itse olen kokeillut varsin suuren osan myytävänä olevista kypärämerkeistä ja -malleista ja tähän mennessä ainoa mikä on tuntunut suoraan kaupan hyllystä hyvältä oli joku 70-lukulaisen matkamotoristin päähineen näköinen hirvitys.
Kypärien sisäkalujen muoto vaihtelee - ei pelkästään merkkien vaan myös merkin sisällä mallien välillä. Itse olen kokeillut varsin suuren osan myytävänä olevista kypärämerkeistä ja -malleista ja tähän mennessä ainoa mikä on tuntunut suoraan kaupan hyllystä hyvältä oli joku 70-lukulaisen matkamotoristin päähineen näköinen hirvitys.
No onpa tosiaankin tietämättömyydestä kielivä lausunto... Kun tuossa aiemmin kirjoitin tuosta X-Liten hankkimisesta, niin silloin kävi juur ilmi tuo sisävaimennuksen erilaisuus lähes saman mallinkin puitteissa. Kyseisestä kypärämallista kun oli myynnissä kaks versiota(X-901/X-902), toinen katukäyttöön ja toinen enempi radalle tarkoitettu, joka puristi vähän joka puolelta, "siviilimallin" ollessa väljempi(lue: mukavampi). Kypärän koko oli luonnollisesti sama.Taika kirjoitti:Kypäräostoksilla tämä myyjä oli sitä mieltä ettei eri merkkisten kypärien "sisämuodoilla" ole eroa?HÄH? En menis vannomaan.
Tietyn merkkinen kypärä ei välttämättä sovi kuulaan vaikka kuinka eri kokoja koittaa, kun taas joltain toiselta merkiltä voi löytyä just se oikea potta. Ja tietääkseni ainakin Arai tekee kypäriä myös ihan mittojenkin mukaan tehtynä. Taitaa tosin maksaa aika paljon, vaan voi rahaa huonompaankin tarkoitukseen käyttää kuin turvalliseen ja taatusti istuvaan ja mukavaan kypärään...
H-D Softail Custom 1998
Aijjaa
Hemuli
Et viittis tarkentaa mitä tarkoitat tolla hirvityksellä?

joku 70-lukulaisen matkamotoristin päähineen näköinen hirvitys.