hoijakasta...
>>FLSTC91 : Eihän sitä hoijakkaa silloin tarvikkaan
Ehkä joo ehkä ei... tahi sit on vaan kyse ulkonäköseikoista tahi takalokasuojan kiinnitys ratkaisuista sekä takavalon ja vilkkujen sijainnista. Muutenkin tuo chopper tyylin takaloksu on aika armoton takavalon istutukseen ja näinhän niitä on yleensä tällätty sivussa olevan rekisterikilven yhteyteen. Minusta jos takavalo on siellä vasemmassa sivussa ja vilkut siinä molemmin puolin lokaria niin pimeellä ajatteassa molemmat vilkut näyttävät takanatulijalle oikealle. Loogista on että takavalo olisi keskellä ja vilkut sen molemmin puolin. Itse hoijakka on kohtuu helppo taivutella hapokkaasta paksuseinämäisestä "ERMETO" putkesta ja siihen Tig hitsata teline takavalolle ja paikat vilkuille. Myös takavalon ja vilkkujen johdotukset on helppo tuoda näkymättömästi putken sisällä swingin kylkeen. RST teräs on myös helppo kiillottaa peilikirkkaaksi Micro Mesh hiomatyynyillä (1500 -12000 karkeus) joten ei tarvii kromata tai maalata.
Ehkä joo ehkä ei... tahi sit on vaan kyse ulkonäköseikoista tahi takalokasuojan kiinnitys ratkaisuista sekä takavalon ja vilkkujen sijainnista. Muutenkin tuo chopper tyylin takaloksu on aika armoton takavalon istutukseen ja näinhän niitä on yleensä tällätty sivussa olevan rekisterikilven yhteyteen. Minusta jos takavalo on siellä vasemmassa sivussa ja vilkut siinä molemmin puolin lokaria niin pimeellä ajatteassa molemmat vilkut näyttävät takanatulijalle oikealle. Loogista on että takavalo olisi keskellä ja vilkut sen molemmin puolin. Itse hoijakka on kohtuu helppo taivutella hapokkaasta paksuseinämäisestä "ERMETO" putkesta ja siihen Tig hitsata teline takavalolle ja paikat vilkuille. Myös takavalon ja vilkkujen johdotukset on helppo tuoda näkymättömästi putken sisällä swingin kylkeen. RST teräs on myös helppo kiillottaa peilikirkkaaksi Micro Mesh hiomatyynyillä (1500 -12000 karkeus) joten ei tarvii kromata tai maalata.
Yleensä hoijakat on tupattu tekemään umpikamasta, en tiedä miten korkeampi hässäkkä kestää jatkuvaa heilumista jos se on putkea.carcase kirjoitti:...Itse hoijakka on kohtuu helppo taivutella hapokkaasta paksuseinämäisestä "ERMETO" putkesta...
Jos pyörässäni joku rauta on ollut niin sen ensisijainen tarkoitus on kyllä matkalla tarvittavien nyssäköiden kiinnittäminen. Eikä niinkään tarakkaharakoiden kyydittäminen
Juu tiedossa on että varsinkin ruostumaton materiaalina ei kestä tärinää jahemuli: Yleensä hoijakat on tupattu tekemään umpikamasta, en tiedä miten korkeampi hässäkkä kestää jatkuvaa heilumista jos se on putkea.
tapaa siten murtua. Kyseessä on kumminkin ulk.halk 16 mm RSt putki ja 2 mm seinämävahvuudella... Jos kauheesti ohkasemmalla niitä kääntelee niin sitten kannattaa olla umpikamaa. Kumminkin umpikama on siitä hyödytön, että jos ja kun siihen hitsailee korvakkeita esim loksua, swingiä tai niitä valoja varten niin heikoin kohta tärinälle on hitsaussauman vierusta (sauman vierusta karkenee (tästä syystä esim. hydrauliikka putkiakaan ei mielellään hitsailla vaan yhteet hoidetaan liittimin)).Jos itse hoijakka putki on taiteltu pokkauskoneella eikä hitsailtu monesta osasta niin kyllä ainakin tuo itse putki kestää vallan mainiosti. Myöskin hoijakka on lokarin päältä noin 80 cm korkea eli ei nyt mikään ultimaalinen ja kiintopisteitä on neljä.
Sen verran on kokemusta tämän putki asian suhteen että teen
näitä hitsaus / putkitöitä ammatikseni...
Muutenkin pyörässäni on aika mielenkiintoinen rakenne swingin, lokarin ja
hoijakan suhteen. Taavettini kun ei ole jäykkäperä ja siitä huolimatta siinä
on hoijakka ja näin on alunperinkin ollut ennen muutoksia. Idea on siinä,
että loksu liikkuu swingin mukana (kiinnitetty swingin etuosaan) ja mahdollistaa hoijakan olemassa olon swingistä asti. Myös lokarin saa laitettua aika lähelle rengasta (tietysti renkaan laajenemisvälykset huomioiden kovilla nopeuksilla). Joustovara jää siis (soolo)penkin ja lokarin välille... Tämä pyörä onkin rekisteröity yhdelle, eikä senkään takia voi sitä mammaa ottaa kyytiin.
Joo...carcase kirjoitti: Muutenkin pyörässäni on aika mielenkiintoinen rakenne swingin, lokarin ja
hoijakan suhteen. Taavettini kun ei ole jäykkäperä ja siitä huolimatta siinä
on hoijakka ja näin on alunperinkin ollut ennen muutoksia. Idea on siinä,
että loksu liikkuu swingin mukana (kiinnitetty swingin etuosaan) ja mahdollistaa hoijakan olemassa olon swingistä asti. Myös lokarin saa laitettua aika lähelle rengasta (tietysti renkaan laajenemisvälykset huomioiden kovilla nopeuksilla). Joustovara jää siis (soolo)penkin ja lokarin välille... Tämä pyörä onkin rekisteröity yhdelle, eikä senkään takia voi sitä mammaa ottaa kyytiin.Jossain American Iron magazinen pyörissä on ollut vastaavanlainen ratkaisu...
Noin 15 vuotta sitten tein samanlaisen
Mistä kohtaa hajos? Ja millaset kiinnitykset?? Oliko yhtenäinen putki?skippy: Kokemusta noista molemmista on 80-luvun lopulta 52 pannupäässä, korkeutta n.metri. 16mm RST ei kestänyt yhtäkään kesää, täris poikki.
Ainakin voimalaitoksella kattilavesien RST näytteenottoputket kestää ja tärinää riittää silloin kun padassa on 40- 48 tonnin vetoja (12 mm ERMETO).
No jos tuo hoijakka hajoo niin tehrään uusi...
Kiinteässä asennuksessa olevia teollisuusputkistoja ja hoijakkarautoja on paha mennä vertaamaan keskenään. Riippuen hoijakan korkeudesta kiinnityspisteeseen tuleva vääntö on aika paljon rajumpi kuin jossain putkistossa joka on säännöllisin välein kiinni ilman mitään ilmassa roikkuvia päitä. Toki jokainen tekee osansa mistä haluaa...
Slangisanakirjastahan ne kannattaa katsoa ne ohjeet kaikkeen....carcase kirjoitti:>> Bobstret: Eix hoijakka ole se lasten pulkkahässäkkä esim jäällä??
Kyllä se jonkinlainen semmonenkin hässäkkä on... mp:n "selkänojan" lisäksi.
Ja mm. Akuankka = Tehdasvalmis (yleensä Japanilainen) kustomi, tyyppiesimerkkinä esim. Yamaha Virago.
Motoristin slangisanakirja:
http://www.bajahill.net/mpslangi.html
![]()
...ttu meillä UkaNaakka tulee lapsille eikä liity mitenkään kaxpyöräsiin.
Ja kuten Hemppa totesi, "Toki jokainen tekee osansa mistä haluaa..."
minä lisään, mistä kykenee.
Kannattaa kuitenkin kuunnella pitempään mopoja rakentaneiden neuvoja, vaikka olis 60 vuotta hitsannu hydrauliikkaputkia voimalaitoksessa, jos ei kummosta kokemusta ole mopojen rakentamisesta. Saumattomasta hydrauliikkaputkestahan noita runkoja on tehty jo aikojen alusta, eikä niissä ole juuri näkynyt liittimiä liitoskohdissa
Jack
- tänään tällänen aamu -
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
- No niinpä tulee meidänkin lapsille ja meille se on ihan Aku Ankka.jack: Slangisanakirjastahan ne kannattaa katsoa ne ohjeet kaikkeen....
...ttu meillä UkaNaakka tulee lapsille eikä liity mitenkään kaxpyöräsiin.
Noh tämä Facta tietosanakirjaan verrattava slangisanakirjahan tietääkseni
löytyy sellaisen Bajahill sivuston linkin alta kuin hupi...
Anteeksi nyt kauhiasti vain jos ns. piristysruiskeeksi tarkoitettu linkki napakelkka/vesikelkka/hoijakka tuumailun jälkeen ei ollut hyvä juttu.
- Senhän takia minä täällä viisaammilta näitä juttuja kyselen ja kerronjack: Kannattaa kuitenkin kuunnella pitempään mopoja rakentaneiden neuvoja, vaikka olis 60 vuotta hitsannu hydrauliikkaputkia voimalaitoksessa, jos ei kummosta kokemusta ole mopojen rakentamisesta.
mitä olen tehnyt ja olen saanut arvokasta tietoa (kiitoksia siitä) muiden
kokemuksista. En suinkaan vähättele pitempään mopoja rakentaneiden neuvoja.
Totta. Hitsaus ja poraus eivät kyllä vaikuta hirvittävän hyvältä ratkaisulta...skippy : ...Porausta en käyttäs mutta joku "stauffi" tyyppinen panta rosterista tehtynä olis varmaan parempi ratkaisu kuin hitsaus. Nykyisessä triken selkänojassa ei ole hitsauksia vaan noja työnnetään runkoputkien sisään ja lukitaan pidätin ruuveilla (helppo vaihtaa jos mieli muutuu)...
Molemmat tekevät ne kiinnitypisteet heikoiksi, joihin se suurin vääntö kohdistuu... Tuo panta systeemi kuulostaa hyvältä. Täytyypi kokeilla.
Miks pitää tehdä rosterista
"Mustasta" raudasta löytyy sitkeämpiä laatuja ja on vielä halvempaakin kun mikään ei saa muutenkaan maksaa mitään
Itse tein aikoinaan jäykkärunkoiseen Rautapää-Sporttiin "mustasta" halk. 16mm pyörötangosta siskobaarin, hyvin on kestänyt - kuulemma. Yhdestä osasta taivuteltu.
Sitten kromit tai (pulveri)maalit päälle vaan ja se on siinä
"Mustasta" raudasta löytyy sitkeämpiä laatuja ja on vielä halvempaakin kun mikään ei saa muutenkaan maksaa mitään
Itse tein aikoinaan jäykkärunkoiseen Rautapää-Sporttiin "mustasta" halk. 16mm pyörötangosta siskobaarin, hyvin on kestänyt - kuulemma. Yhdestä osasta taivuteltu.
Kylläpä kyllä... ihan tämä perinteinen S 235 JRG 2 "musta" rauta tuppaa oleen sitkeempää kuin rosteri. Kävihän tuo mielessä, mutta kun tuota paksuseinämäistä rosteri putkee oli omissa varastoissa niin sopivasti sen verran tyrkyllä. Järkevämpäähän se olisi ollut mustasta tehdä, mutta onkos sit toi kromauttaminen arvokastakin puuhaa varsinkin näin euro elämässä?Lawless kirjoitti:Miks pitää tehdä rosterista![]()
"Mustasta" raudasta löytyy sitkeämpiä laatuja ja on vielä halvempaakin kun mikään ei saa muutenkaan maksaa mitään![]()