Öljyjen vaihdot

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Miksi vaihdekoppaan ja ensiovetoon suositellaan vahdettavaksi öljyt 8000 km välein? Esim autoissa ei yleensä vaihdeöljyjä vaihdeta koskaan. Moottoriöljyn vaihtovälin ymmärrän, koska ilmajäähdytteinen todennäköisesti käy kuumenpana kuin vesijäähdytteinen.
Tosin eipä öljyjen vaihto kovin kauaa aikaa vie ja tulee varmasti halvemmaksi kuin ostaa kassillinen uusia rattaita.
Kertokaas viisaammat perustellut vastauksenne.
Sporttiboy
Viesti:

Tiedä häntä

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Muista Härräpyöristä en mee ees arvailemaan, mutta Sportissa on öljyssä kylpevä märkä kytkin ja se on mahdollisesti yks syy miks niitä on hyvä pätkittäin vaihtaa ettei mee ihan vedeks.

Mä oon käyttäny vähän tiheempää koneöljyn vaihtoväliä (tolleen 6000 km) ja joka toisella kerralla vaihdan askin öljyt kans.

Penzoilia ei sit enää saa kun suorana 50W kamana ja sitäkään ei oo enää kun muutama litra jäljellä, mä ostin viimeiset 20W50:set MR Powerista tänään...

Milläs sit ajellaan, oli se purkin väri niin iloinen :cry: :cry:
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Jukebox
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukebox »

Viime vuonna kuulin että Penzoil oli myyty Shellille tai vastaavaa ja ainkin silloin se aiheutti sen että silloinen maahantuoja Us-part tai Finn-am ei tuonut sitä enään maahan.
En sitten tiedä on tiettyjen laatujen valmistus lopetettu vai onko syynä maahantuontikuviot. Voi olla että vielä hyllyssä olevat laadut ovat ylijäämäkamaa. :?
Itse varauduin viime vuonna kun asiaa kyselin ostamalla maahantuojan viimeisen 50 litran pänikän 20W50. Sillä nyt ajelee muutaman vuoden. Paras oli että tuli litrahintaan reilut 50% alennusta purkkitavaraan. :)
Mopopoika -65
Viesti:

Kytkimen paska?

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Asiasta ei tarkempaa tietellistä tietoa, muuta lisäisin tuohon Sporttiboyn kommenttiin sen, että kytkimestä luulisi irtoavan paskaa ja koska mitään suodatusta ei ole, niin osien kulumisen ehkäisemiseksi puhtaat öljyt ovat jees.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Springer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Springer »

Saahan US-parts:sta nykyään Gulf:n öljyjä. Sieltä löytyy mp-käyttöön
tarkoitettua 20W50 öljyä ja miksei sitä voi ajella "HD:n" 20W50:llä
hintahan on melkein sama.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Muistelkaapas taaksepäin foorumia...

Ei Pennzoilin maahantuonti/myynti ole mihinkään loppunut.
Part Corner Helsingin Aleksis Kivenkadulla tuo ja myy ko. kamaa. Ohjehinta 5 litran kannulle 20W50:sta n. 30 juroo.

Eli kertauksen vuoksi:

http://www.part-corner.fi/
Sporttiboy
Viesti:

Koskas kysyit?

Koskas Hemuli kysyit viimeeks?

Mulle infottiin että Gulf tai jokin vastaava perinnefirma osti toisen perinnefirman Penzoilin ja samaa huttua saa nykyisin Gulffin nimellä. Voi siis olla väärääkin infoa. Maksoin muuten erittäin paljon vähemmän niistä viimeisistä kannuista (hih)

Mutta asiaan siitä öljyjen vaihtelusta, ilmeisesti kysyjällä on sportti onhan onhan? Siihen on nimittäin ihan oma Sport trans fluid öljynsä joka sisältää jotain mystistä ainetta juuri sen kytkimen takia.

Vaihtele vaan niitä aina välillä, ei oo isompi kustannus kun vertaa rattaisiin ja vitutuksen määrään kun joutuu aukaisemaan jos kuuluu vääränlaista kolinaa...
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tunnen henkilökohtaisesti kaverin joka ko. puljua pyörittää, viimeksi juttelin aiheesta viikko juhannuksen jälkeen. Part Corner tuo Pennzoilia itse Ruåtsin kautta joltain sikäläiseltä tukkurilta. Saatavuus kuulemma taattu myös jatkossa. Hintahan on ihan kohtuullinen jos vertaa muihin saatavilla oleviin ja on toiminut omassa koneessani ainakin ensimmäiset tuhat kilsaa.
Sporttiboy
Viesti:

Kiitti

Jesh!

Tulevaisuus näyttää valoisalta sillä Penzoiliin luotan ja kun se purkkikin on niin hyvän värinen...
tv

Viesti Kirjoittaja tv »

Shell osti Pennzoilin. Gulfin tuotteilla ei liene mitään tekemistä näiden kanssa.
Itsen kokemukset ovat kahtiajakoisia: ennenvanhaan kun sai ehtaa jenkkiPennzoilia toimi se asiallisesti ainakin Pannussa, tc-koneeseen en ole laittanut. Tämä EU-made pennzoil ei wörkkinyt yhtä hyvin, ehkäpä ilmajäähdytteisen koneen lämmöt oli helteillä liikaa kepuliviiskymppiselle.. vaahtoa, karstaa ja öppöä.
Mieleen tulee myös silminnäkijäkertomus (todistettu) Alastarolta, kun Pennzoil-sponsoroituun alkoholiluokan kisapirssiin laitettiin uudet öljyt... huoltoauton takana "piilossa" mekaanikko lorottaa tavaraa pennzoilpurkkeihin isosta Kendallpänikästä. Ja sitten yleisön edessä kipataan sponssiöljyä koneeseen, jotkut tosin huomas ettei ole Pennzoilin väristä... mutta purkki oli kivan keltainen ja sehän on tärkeintä.
Nykyään öljymarkkinat ovat muuttuneet ja muuttuvat koko ajan, on vaikea sanoa mitä missäkin purkissa lopulta on. Öljy-yhtiöiden tiedotuspolitiikka ei ole järin avointa. Tällä palstalla vallalla on Pennzoil-usko, eikä siinä mitään jos koneet toimii. (Purkin väri argumenttina on kyllä outo.) Itse olen parhaiksi todennut, niin tylsää kuin se onkin, HD:n omat liemet ja Kendallin, parhaillaan kokeillaan tieteellisen uteliaisuuden nimissä Spectron valmisteita.
Tuossa avausviestissä ollut ihmetys siitä, että lootaöljyjä täytyy yleensä vaihtaa, on taas oma juttunsa. Totta on, että kaikki autotehtaat eivät määritä askiöljyille vaihtovälejä, mutta ajaako joku täysijärkinen vuositolkulla samoilla öljyillä?? Minulla ainakin on sellainen hoivavietti daavitsoneihin ja ameriikanautoihin kohdistuen, että öljyjä ja nesteitä vaihdetaan pikemminkin turhan usein. Twincämi ja pannu saavat uudet ölyt puolivälissä tehtaan suositteleman, vaan tämä kustannuserä kompensoituu jättämällä yksien biletyskekkereiden olutannos ostamatta. (juan mää ne kumminkin!) :!:
Vieras

Öljyt

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen käyttänyt TC88:n koneessa Valvoline Racing 20W50, kun ei täältä pohjanmaan takapajulasta ole muuta löytynyt. Jenkkiöljyähän se on sekin!? Ei ole vielä ainakaan tähän asti ongelmia ilmennyt. Mene ja tiedä jatkossa? Hinta on tainnut olla noin 25EUR/4litraa.
igor

Banaani-öljy

Viesti Kirjoittaja igor »

:evil: Täytyy pistää lusikka tähän soppaan.. Oma kokemus tuosta EU-banaani-öljystä rautapäässä oli ihan saman kaltainen. Karstaa ja mömmöä. Vaahtoaa myös kovin palojon. Laitoin saamaa ainetta myös Trumppaani, joka ei hyväksynyt tuotetta ollenkaan. Kaverin TC:hen oli pakko laittaa EU banaani-öljyä 20w-50:tä, kun muuta ei äkkiä löytynyt. Kone yksinkertaisesti "hävitti" tuotetta..Nämä ovat henkilökohtaisia kokemuksia, mene ja tiedä. Itsekin vaihdan nuo öljyt aina liian aikaisin -> halpa tapa säästää konetta.
Kyllä tuo Kendall on toiminut hyvin niin rautapäässä ja Trumpassa(SAE 50)
-Sexton-
Vastaa Viestiin