Sportti ja vuotava venttilikoppa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Teukka

Sportti ja vuotava venttilikoppa

Viesti Kirjoittaja Teukka »

Tere

Eka HD:ni (XL1200 -94) on toiminut alkukankeuksien jälkeen niin kuin pitääkin. Alkukesästä meinasi S&S.n säätö olla toivotonta mutta suuremmalla pääsuuttimella sain niskalenkin mehumaijasta.

Nyt perhana öljyä tulee ulos takimmaisen pytyn venttillikopan kautta. Sportissahan on venttiilikoppatiivisteitä ja kopan osia päällekkäin kuin hihhuleita suviseurojen asuntoalueella iltavirren jälkeen. Koppa tehty kolmesta osasta. Nyt öljyä tippuu
sylinterin kannen ja alimman koppaosan välistä, tulpan puolelta. Musta tuntuu että öljy alkaa tippumaan (onneksi) vasta kun pyörä on sammunut ja tuella.

Kiillotin talvella venttilikoppien kaksi ylintä osaa. Olisiko mahdollista että käänsin hanskalla venttiilikopan ylimmät pultit liian tiukkaan. Clymerin manustan mukaan alimmainen kopan osa on taasen isommilla pulteilla kannessa kiinni, siis juuri se kiinnitys josta öljyä näyttää tippuvan mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Tiivisteen vaihto hirvitää koska taitaa mennä venttiileiden säätämiseksi ja sitä en vielä osaa.

Teukka
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lukaiseppa Clymeria lisää jotta löydätkö sieltä venttiilien säätöohjeita? Jos et löydä, niin siitä voi päätellä ovatko ne ylipäätään säädettävissä...ja sitten tutkit vielä nostajasysteemin tarinat jotta onko se ehkä hydraulinen...

Öljyn lorahtelu tuosta kohtaa on pienissä määrin vain kosmeettinen ongelma. Ajelet rauhassa, pidät rättiä mukana, ja purat/kasaat sitten talvella. Tiivisteen tyypistä riippuen ne kestää usein vain yhden kiristyksen, joten jos kopeloit nivaskaa auki ja kiinni tiivistettä vaihtamatta, niin siitä vuoto seurasi...
Mopopoika -65
Viesti:

Ruuvilukite

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Kun kiristit venakopat, niin käytyitkö ruuvilukitetta? Tarkista onko venakoppien pultit löystyneet.

Öljyvuodot tosiaan kuuluvat harrastamisen luonteeseen samoin kuin löystyvät pultit, mutta huolellisella pulttien kiristämisellä saa kyllä evosportyn pysymään suhteellisen sisäsiistinä.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tehdas asenteli ainakin 90-luvun sportteihin huonoja venakopantiivisteitä. Kyseessä on tyyppivika. Yleensä ensin pettää takapytyn tiivisteet. Mun sportti alkoi lorottelemaan noin 20 000 km kohdalla.
Teukka

Viesti Kirjoittaja Teukka »

Anonymous kirjoitti:Tehdas asenteli ainakin 90-luvun sportteihin huonoja venakopantiivisteitä. Kyseessä on tyyppivika. Yleensä ensin pettää takapytyn tiivisteet. Mun sportti alkoi lorottelemaan noin 20 000 km kohdalla.
No nyt alkaapi selkiintyä.
Olin jo funtsinut että avataan talvella viimeistään talvella.
By the way mun kilsat on nuo 20 tkm.

No venttiilisäätökuviot opetellaan kunhan ajamiselta ehditään

Ajokelejä
Teukka
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tuo vuoto on tosiaan ihan normaali vika evomoottorissa. Sinne on vakiona laitettu paperitiiviste joka varsin pian kuivuu ja hapertuu. Ittelläni poiki aikoinaan vuoden vanhassa Buellissa kun vaihdoin synteettisiin öljyihin.
Jos meinaat pyörän pitää, suosittelen Jame's:n metallitiivareita. Maksavat hiukan enemmän mutta kestävät isältä pojalle. Niissä on metallin päällä sellainen kumimainen pinnoite sekä itse tiivistepinnoilla lisäksi silikoninauha. Kestää jopa aukaisun ja uudelleen kiinnilaiton.
Itse vaihto ei ole kummoinen operaatio mutta suosittelen, että jatkossa käytät momenttiavainta. Ei niinkään oikean vaan tasaisen kireyden aikaansaamiseksi, nuo venakoppien osat elää melkoisesti ellei niitä kiristetä tasaisesti.
Kopat lähtee irti vaikka kone on kiinni rungossa, muista vaan pyörittää avattavana olevan kopan mäntä yläkuolokohtaan jolloin venttiilijouset ovat vähimmällä rasituksella. Itse venttiilin säätämiseen ei tarvitse perehtyä mikäli sulla on vielä vakiotönärit joissa ei ole säätömahdollisuutta. Pidä vain tönärit oikeilla paikoillaan, ovat nääs eri pituisia. Koko hommaan ei pitäisi mennä iltapäivää pidempään jos vaan työkalut löytyy ja pysyy käsissä.
hemuli
Viesti:

Niin ja niitä mustia silikonitiivareita millä kaksi ylempää koppaa tiivistyy ei välttämättä tarvitse vaihtaa, kestävät yleensä uudelleen kiristyksen...
tv

Viesti Kirjoittaja tv »

Myös tehdas on korvannut paperitiivisteet metallisilla, samaan tapaan kuin tc-koneissa. Noissa paperisissa ei ongelma ollut aina edes hapertuminen vaan selvät asennusvirheet, tehtaan jäljiltä niitä on löytynyt milloin mitenkin kaksinkerroin taittuneena..
James Walker

-

Viesti Kirjoittaja James Walker »

Mäkin tiedän 2 tapausta jossa tiiviste on ollut rypyssä ja takapytty vuotaa. Taas näkee Harrikan laadun... Omassa Sportissa ( -93) 21 000 km eikä vielä vuoda.
Sporttiboy
Viesti:

Vikaa?

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Joko mulla on maanantaikappale tai siinä on jotain muuta vikaa kun se ei vuoda (koputtaa päätään tai jotain muuta puista objektia...)

Kilsoja takana 40000 ja venakoppia availtu pari kertaa, mutta mulla onkin silikonit ja vuosikerta -91.

Niistä kilsoista vielä, kun mä ostin mopon siinä oli kuulemma 18 000 takana (soittelin omistajia läpi ja saattaa jopa pitää paikkansa) ja nyt on alle kahden vuoden tullu 24 000 ja kone ei kun käy notkeemmaks :lol:
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
vieras

sportti ja vuotava venttiilikoppa

Viesti Kirjoittaja vieras »

No perskules,nyt mullakin rupes takimaisen pytyn koppa vuotaa(-01 883 aj.7tkm) :( ja kun en ole saamattomuuttani :oops: hankittua sitä manuaalia niin voisko joku ystävällinen sielu kattoo momentit niille pulteille manuskasta.(voisin ostaa manuskan jos jollain olis :wink: )
James Walker

-

Viesti Kirjoittaja James Walker »

Tää on kasittämätöntä! Tämä tiivistetyyppivka on ollut siis Sportyssä yli kymmenen vuotta. Jos automaailmassa tapahtuisti jotain vastaavaa niin autot olisivat korjattu/palautettu maahantuojalle heti. Onkohan Buelleissa samaa vikaa vai onko Erkki vaihtanut tiivistemerkkiä?
hemuli
Viesti:

Buelli vuotaa ihan yhtä tavalla... :oops: Itse vaihdoin aikoinaan synteettisiin öljyihin 2000 X1:ssä ja sylkäs samantien takapytyn kopan alta pihalle. Koppa auki ja tiivisteet aivan korppuna...
Vastaa Viestiin