rautis Sportster virrat hukkuu

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

junnu73

rautis Sportster virrat hukkuu

Viesti Kirjoittaja junnu73 »

Terve, olis tämmönen ongelma et kun ajan yhtäsoittoo pidempään niin akku hiipuu alle 12 V. Olen ladannut akun moottoripyörän akulle sopivalla laturilla ja otti hyvin virrat vastaan eikä purkanut ollessaan pyörässä kiinni. Olen myös mitannut käynnissä ollessa akun navoista, että lataa ihan hyvin yli 13 V kun antaa kierroksia. Akku on vuoden vanha. Ja sytkäpuoli on uusittu myös viime kesänä. Solenoidin pinnat putsasin. Olis ihan kiva välillä ajellakin. Pyörä on 1100 rautapää Sportster vm.-85.
affe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Mittasitko muuten valot päällä? Latausjännite saa kierroksilla olla kyllä ennemminkin reilut 14 volttia, jos 13V tietämissä niin ei se silloin kyllä hyvin lataa :?

Affe
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joo affe puhuu asiaa valot päällä kierroksilla saa olla vaikka yli tuon 14 V.
Optimi olis että laturi työntäis kokoajan 13.8 V mutta minkäs teet.
Sulla on ilmeisesti kuitenkin viimeistä vuosikertaa oleva rautis jossa on jo vaihtovirtalaturi. :? Kuitenkin vuoden vanha akkukin voi olla jo sökö, kaikki eivät ole HD:n kestäviä :cry:
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Totta - akku voi olla jo vuoden kuluttua finaalissa. Ota akku kainaloon ja mene akkuliikkeen sedän juttusille. Hän voi tehdä akulle kuormitustestin.

Itselläni oli vuosi sitten akku näennäisesti kunnossa. Latauksen jälkeen starttasi, mutta tyhjeni nopeasti. Akkuliikkeessä suoritetun testin jälkeen pääsi reilun vuoden vanha akku akkujen taivaaseen.

Jos akku on kunnossa ja lataus toimii normaalisti, niin sitten ei muuta kun etsimään että mistä purkaa. Itse olen eliminoinnut akun purkautumisen ajojen välillä asentamalla päävirtakatkaisian miinusjohdon ja rungon väliin.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
junnu73

Joo täytyypä kokeilla latausta valot päällä. Ja sitten käydä testauttamassa se akku. Akku pitää kyllä virrat ihan hyvin ajojen välillä. Ja ajaessakin valot on ihan normaalin kirkkaat eli ei himmene vaikka akku hiipuukin.
Kiitoksia vastauksista :D
junnu73

No niin vika selvisi. Lataussäädin oli menny rikki. Oli ilmeisesti aluksi osittain risa ja latasi aina välillä, mikä vaikeutti vian etsintää. Mutta nyt rokkaa taas.
affe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affe »

Hieno homma. Kelitkin on paikoitellen suosineet joten tielle vaan :)

Affe
Vastaa Viestiin