Offtopic: Henkilöauton ruostesuojaus - kannattaako?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Lawless

Offtopic: Henkilöauton ruostesuojaus - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Lawless »

OK. Heti aluksi, anteeks että kysymykseni liittyy henkilöautoihin. Tosin tällä palstalla varmaan 99%:lla on auto...

Enivei, mitä mieltä olette ruostesuojakäsittelyistä noin niinkun yleensä? Auto on 130tkm ajettu Chrysler 300M, jota ei ole koskaan ruostesuojakäsitelty. KUNNON käsittelun (kesto 3pv) hinta on 650e, halvemmat ovat oma lukunsa.
Olen ajatellut pitää kyseistä autoa vielä 4-5 vuotta, eli kannattaako uhrata kyseinen summa rahaa, vai antaa olla? Olen myös kuullut että samalla tavalla ne ruostesuojakäsitellyt autot ruostuvat kuin muutkin, mutta nämä ovat kuitenkin "mutu"-tietoa.
Kuuntelen mielelläni kommentteja, sekä puolesta että vastaan.
Ja kiitän etukäteen :wink:
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Jos autoa tuon ajan pitää niin suojaus on mielestäni ihan tarpeen, ainakin jälleenmyynti arvon luulisi pysyvän paremmin. Jos yleensä tuollaiselle autolle on ostajaehdokkaita :roll: Oma auto on myös Chrysler... huomasin että rengasmelu ainakin pieneni entisestään..
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Tiger Antero

Viesti Kirjoittaja Tiger Antero »

Kannattaa, ruostesuojauksen laadusta/laadukaasta työstä kertonee jotain myös työn kesto. Kolme päivää siihen menee hyvin tehtynä, kuivatuksineen jne. Ja tosiaan, kuten Sepi totesi, rengasmelu mm. pienenee.
kimmos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kimmos »

Kannattaa se. Tuleepahan samalla hoideltua mahdolliset alkaneet pintaruosteetkin. Tuohon 650,- hintaiseen kokohoitoonhan kuuluu myös ruostealkujen hiekkapuhallus ja pohjamaalaus.
...kele, tämmöisiin pikkuhommiin ole ennenkään mitään ns. ammattimiestä tarvinut pyytää.
FLHTK -11
Miikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Mä näkisin tällein alaa "suhtkoht" läheltä seuraavana että ruoste-esto ja huom:esto ei sen ruosteen suojaus :roll: :roll: kannattaa aina.

Se ei tuo maantie kohtele sen paremmin uusia kuin vanhojakaan. Kivi / suolasuihkun saa kaikki, toiset vaan kestää sen paremmin kuin toiset...

Oon nähnyt hirveessä kunnossa olevia "nuorehkoja" autoja joiden omistajat asuu hiekkatien varrella tai muuten ajaa paljon hiekkatiellä, sillä hiekka on aika tyly vastustaja sinkille ja galvanoinnille yms.
Se kyllä irrottaa pinnotteet ja sen jälkeen ei paljon auta vaikka kuin olisi uusi auto millä suojuksella tahansa. Ruoste ei armahda.

Ainut oikea tapa on mun mielestä tarkistaa/tarkistuttaa ainakin silmämääräisesti tyyliin kerran vuodessa autonsa alusta ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin.

Yleisesti ottaen tuntuu siltä että useimmiten ei ruoste-estosta saa mitään lisähintaa ainakaan autoa vaihtoon viedessä, mutta ei siitä haittaakaan ole jos aikoo mahdollisesti pidempään autolla ajella...

Mä olen käyttänyt omat vähänkin mieleisemmät autot käsittelyssä ja tulokset näkyy kyllä nykyään.
Edellinen käyttö audi vuodelta -91. Ei minkäänlaista ruosteen alkuakaan alustassa vaikka on jokapäiväisessä ajossa ja on muuten suojattu säännöllisesti joka 3:mas vuosi uudesta lähtien.

Nykyinen käyttis caravelle-99 suojattu vaikkei tarviiskaan "mukamas" mut eron kyllä huomaa aika helposti samanmallisiin suojaamattomiin verrattuna niinkuin tuon audinkin suhteen nykyään.

Niin ja se vielä piti sanoa että ainakin "oikeassa" ruoste-estossa otetaan nykyään lähes kaikissa uudemmissa autoissa vakiona olevat sisälokarit irti, niin ne kannattaa ottaa pestynä mukaan kotiin ja käydä autotarvikeliikkeestä hakemassa äänieristysmassaa tuollaisessa pikilevynä myytävässä muodossa. Sen kun sulattelee vaikka hiustenkuivaajalla ja taputtelee siihen lokarin päälle niin johan muuten vaimenee auto... :!:
- Dj is A God -
- Old School Rules -
- HdCf "Musiikkivastaava" Yleisön pyynnöstä huolimatta -
MT

Viesti Kirjoittaja MT »

Autojen pohjia tutkineena voi sanoa että kaikki Chrysler mallit tarvitsevat ruostesuojauksen. Tehtaan jäljiltä suojausta ei juuri ole. Sitä parempi mitä uudempaan suojaus tehdään, kun iän ja kilometrien myötä pohjaan alkaa syntyä ruostetta vähenee suojauksen kannattavuus.

Tosiasia kyllä on että auto kestää päällepäin saman näköisenä ja jälleenmyyntiarvoltaan samana sen 4 - 5 vuotta ilmankin suojausta, hyödyn suojauksesta saisi joku auton myöhäisempi omistaja.
Vallu
Viesti:

Pelti on halpaa

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pelti on halpa ja helppo materiaali. Mitä noita massailemaan.
hermanni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hermanni »

MT kirjoitti:Autojen pohjia tutkineena voi sanoa että kaikki Chrysler mallit tarvitsevat ruostesuojauksen. Tehtaan jäljiltä suojausta ei juuri ole. Sitä parempi mitä uudempaan suojaus tehdään, kun iän ja kilometrien myötä pohjaan alkaa syntyä ruostetta vähenee suojauksen kannattavuus.

Tosiasia kyllä on että auto kestää päällepäin saman näköisenä ja jälleenmyyntiarvoltaan samana sen 4 - 5 vuotta ilmankin suojausta, hyödyn suojauksesta saisi joku auton myöhäisempi omistaja.
Jep, kiitti. Gran vojakkerin omistajana toi oli kyllä just se pointti mitä tarvitsin. Pakkohan se on massata, vaikka vuosimalli on -98. Tosin tuotu Saksasta, ja ilmeisimmin vähän ajettu...
Sakke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sakke »

V****...eiku P*****...!!!!!!!!!!!! :evil:
Toisin kuin ihminen, ryssä ei aattele asiaa yhtään itteään pitemmälle ja jättää varmasti sen Chryssenkin suojaamatta...kun ei ITSE just nyt aio sillä ajaa sen pitemmälle. Kumpiko olet?
Kiitos ja anteex.
Kanattaahan se - itse olen ainaski hyvin kiitollinen edellisen omistajan tekemästä suojauksesta ja kohta uusitaan kunha eurot jostain kasaan kaavitaan! Auto on -97 letukka ja olennaislta ja näkyviltä osiltaan ihan terve. Alustassa on ruostetta muttei merkittäviä määriä vielä vaikka on kohta 10 v synttärit. Pinnasta täysin terve.
Suojaa vaan.
Hemi

Viesti Kirjoittaja Hemi »

Ja stten voi kukin tykönään miettiä, ruostuuko se mökin kaivolla oleva sinkkiämpäri hitaammin vai nopeammin, mikäli sen päälle ruiskutetaan liuotinohenteinen piki?
Entäpä siinä tapauksessa että sen sinkkiämpärin päälle ruiskutetaan 2-K PU kumi/muovipinnoite ja vasta sen jälkeen pinta pietään?
Tai ruostuuko galvanoitu ja muovipinnoitettu peltikatto nopeammin vai hitaammin kun sen päälle ruiskutetaan maaöljytisleellä ohennettu piki?
Mitäs muuten sieltä koulunpenkiltä jäi fysiikantunneilta mieleen ympärisinkatun rakenteen syöpymisestä noin elektrolyyttisessa ja metallien jalous/epäjalousmielessä? Eli voiko se sinkattu korirakenne oikeasti ruostua?

ps.Onko selvitetty palaako koritakuut muovipinnan tervaamisesta?
Hemi

Miikka kirjoitti:Mä näkisin tällein alaa "suhtkoht" läheltä seuraavana että ruoste-esto ja huom:esto ei sen ruosteen suojaus kannattaa aina.

Edellinen käyttö audi vuodelta -91. Ei minkäänlaista ruosteen alkuakaan alustassa vaikka on jokapäiväisessä ajossa ja on muuten suojattu säännöllisesti joka 3:mas vuosi uudesta lähtien.
Läheltä seuraavana sinun kyllä pitäisi tietää että jokainen -91 Audi on 100%:sti upposinkatulla ja Pur pinnoitteella varustettu korirakenne, joten näistä ei todellakaan löydy ruostepilkkuakaan vaikka niitä ei olisi "suojattukaan". Tai ainakaan minä en ole tässä autopeltisepän hommassa vielä viimeisen 15-vuoden aikana löytänyt, vaikka näidenkin rakenteita on tullut sadoista autoista auki porailtua/leikeltyä.
Ilkimys

Voiko olla totta

Viesti Kirjoittaja Ilkimys »

Miikka
käyttö audi vuodelta -91
Arrrrgghh! Ei voi olla totta :twisted:
viltsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Luojalle kiitos siitä, että on saksalaisen luonut tekemään autoja!

Harrastevehkeet erikseen, mutta työhönkin käytettävässä kulkineessa ei pidä enää nykyyään joutua miettimään tuollaisia ruostesuojauksia...
Lawless

Viesti Kirjoittaja Lawless »

MT kirjoitti:Autojen pohjia tutkineena voi sanoa että kaikki Chrysler mallit tarvitsevat ruostesuojauksen. Tehtaan jäljiltä suojausta ei juuri ole. Sitä parempi mitä uudempaan suojaus tehdään, kun iän ja kilometrien myötä pohjaan alkaa syntyä ruostetta vähenee suojauksen kannattavuus.

Kiitos kaikille vastauksista. Enemmistö ilmeisesti kannattaa ruostesuojakäsittelyä.
Nimim. MT:n vastaus on kaikkein lähinnä sitä mitä paikallisen Autokeskuksen Chrysler-mekaanikko mulle sanoi. Chryslerien suojaus tehtaalta lähtiessä on lähes olematon. Toisaalta auto on nyt 7v. vanha, käsittelyä ei ole koskaan tehty (ellei tuota tehtaan "käsittelyä" lasketa mukaan), josta päästäänkin siihen faktaan että todennäköisesti vasta seuraava omistaja pääsee hyötymään 650e ryöstöhintaisesta suojauksesta.

Minua askarruttaa suunnattomasti myös se että vaikka käsittely kestää ainakin 3pv, ehtiikö auto todella kuivumaan kauttaaltaan, vai jääkö jonnekin onkaloon aina pesuvettä joka sitten ruostesuoja-aineen alla alkaa pikkuhiljaa muhimaan? Parasta tietysti olisi mennä paikan päälle katsomaan millainen prosessi on ja millaiset laitteet on. Kyseinen firma on tehnyt käsittelyjä onnistuneesti yli 30v., kauemmin kuin mikään muu seudun ruosteensuoja-firmoista. Herrat eivät ole mitään poikasia, ja tekevät kuulemma työnsä erittäin huolellisesti, ja käsittelystä saa takuun ja sertifikaatin.

Silti vielä askarruttaa... 650e on iso raha perheelliselle/velkaantuneelle... kannattaako... ilmeisesti kuitenkin - KYLLÄ 8O
Hemi

Lawless kirjoitti:....Silti vielä askarruttaa... 650e on iso raha perheelliselle/velkaantuneelle... kannattaako... ilmeisesti kuitenkin - KYLLÄ 8O....
Varmista nyt kuitenkin nuo koritakuuasiat ennen päätöstä "suojauksesta".
Vastaa Viestiin