Pannun öljyvuodot

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

pannari

Pannun öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja pannari »

Olisi tarkoitus purkaa pannun kone talven aikana ja tilkitä öljyvuodot. Aiemmin en ole HD:n koneisiin kajonnut. Onko jotain sudenkuoppia odotettavissa :?: Missä kohtaa koneen kasaus voi mennä vikaan? En ole täysin tumpelo, mutta tosiaan Pannun kone ei ole entuudestaan tuttu.

Öljyvuotoja tällä hetkellä etummainen kannentiiviste, takapytyn takaa lohkojen välistä. Jostain jakajan juuren tietämiltä.

Olen nähnyt -65 Pannussa ulkopuoliset paluuputken kannen öljyille, olisiko sellaiset syytä laittaa :?: Tämän hetkiset vuodot tod. näk johtuu etummaisen kannen paluu reittien tukkeutumisesta !!??! Kansina minulla on tuplatulpat.

Sama tilanne vaihdelaatikossa 1 dl kuluu per 100 km. Ei ole tarvinnut rasvata ketjuja (eikä selkää) koko kesänä.

Ainahan nämä vähän vuotaa, mutta ei näin paljon.

-pannari-
laphilainen

Niin

Viesti Kirjoittaja laphilainen »

Itsekin olen tapellut ko. ongelmien kanssa. Suurin syy yleensä löytyy peilistä (pannun, jolla myös ajetaan saa vuotamattomaksi, itse olen yhden sellaisen nähnyt!!). Joka pinta tinnerillä puhtaaksi. Itse olen kokeillut käyttää välillä pelkkiä tiivisteitä, mutta se ei tahdo riittää, joten silikoonia kuluu.

Missään nimessä öljypumppuun ei saa laittaa silikoonia. Jos ö-pumpussa on pakko jotain käyttää tiivisteiden lisäksi, niin ohut kalvo tiivisteliimaa. Samoin kansiin ei saa laittaa silikoonia.
Esim venttiilikoppiin myydään sellaisia korkkitiivisteitä, jossa on tiivisteen keskellä ohut metalli. Näin tiiviste pysyy paremin suorassa ja se on hieman tavallista paksumpi, siltikin sekin tarvitsi silikoonin.

Yleisin vuoto kohta on vaihdelaatikon vetoakseli. Itse vaihdoin keskelllä kesää sekä vaihdelaatikon että kampiakselin stefan. Vuodot pysyivät kurissa noin tuhat kilometriä, jonka jälkeen vuotaminen alkoi. Ainakin vaihdelaatikossa oli nähtävissä selvää kulumista akselissa stefan kosketuspinnan kohdalla, joten vika oli siinä > talvella vaihtaminen edessä. Vaihdelaatikon akselin spooreihin pitää laittaa runsaasti silikoonia ja etulätkän kiinnitys mutterin olisi hyvä olla ns. supermuutteri, missä on tiiviste ja stefa.

Kampiakselissa ei ulkoisesti näkynyt mitään, mutta taas se on alkanut vuotamaan. Joten siitä ei selvää vikaa ainakaan vielä ole löytynyt. Pannuni on vm 51, ja siinä on erilainen stefa kampiakselissa kuin 55 ja sitä uudemmat. Uudemmissa sefa on kierteellä.

Tässä omat murheen kryynini. Silikoonin kanssa täytyy olla erittäin varovainen, monta konetta on hajoitettu liialla silikoonilla: öljykanavat tukossa, ö-pumppuun tullut liikaa päittäisvälystä jne...

Ja suhtaudu kriittisesti tähänkin sepustukseen, koska nämä ovat omia komuksiani ja virheitäkin on tehty. Foorumi ei aina ole totuuden torvi ja tietäjien tuumauspaikka. Samalla kuulisin muidenkin ajatuksia ja ideoita samasta aiheesta, mielellään saisi olla omakohtaista kokemusta eikä joltain joskus kuultua.
Sepixlh
Viesti:

vuotoa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Laphilainen on oikeassa silikoonia ei kannata tuhrata joka väliin. Varsinkin öljypumppu ja lohko ovat sellaisia että päittäisvälystä tulee liikaa sekä sitä tököttiä menee vääriin paikkoihin. Kunnollinen "ei kovettuva" tiivisteliima on parempi ratkaisu. Liialla silikoonin käytöllä on tuhottu useita moottoreita, toisin kun vähän öljyä tiputtavana öljysäiliöön tulee välillä katsottua. 50 vuoden ikäisissä koneissa on jo eri akseleissa stefojen kohdat kuluneet ja stefat eivät ole kovin pitkäikäisiä. Monesti oma kekseliäisyys ja soveltaminen on vain lisännyt öljyvuotoja. Tehtaan ratkaisut ovat yleensä parhaita tosin niitä voi vähän soveltaa nykyaikaan.
Käytettävät moottoriöljyt myöskin vaikuttavat aikatavalla vuotoherkkyyteen. Moottorit ovat yksilöitä vaikka sarja tuotantona ovat tehtykkin.
TIKKIMIES
Viesti:

no vuotaahan tuo

Viesti Kirjoittaja TIKKIMIES »

niinhän tuo oli pannari kuin olisit luetellut oman pannuni kaikki
tämänhetkiset öljyvuodot,jaa hetkinen vaihdelaatikossa kyllä
on öljyt pysyny!!! Itse olen vaan asennoitunut asiaan niin että
niinkauan kun housut pysyy noiden vuotojen takia suht kuivana
niin tihkukoon,lisäilen vaan järjestelmään uutta tarpeen mukaan.
Toinen on että aika "ahkeraan" saa rättiä käytellä että pyörä py-
syis suht siistinä,yli 5000 km ajettu jo tällä keväällä näillä kons-
teilla,tiedä sitte tarvisko noita vuotoja oikeen alkaa tilkkimään.....
---tikkimies---

Hard working...HarD biking
TIKKIMIES
Viesti:

kiitokset laphilaiselle

Tulipa mieleeni että jospa tätä kautta menis laphilaiselle kiitokset
perille,elikkä ne pannun suomenkieliset monisteet tuli tosiaan
perille (kylläkin jo aikaa sitten) KIITOS NIISTÄ !!!!
---tikkimies---

poromarko
Viesti:

oikea mölä oikeaan paikkaan

Viesti Kirjoittaja poromarko »

miettiä kannattaa sen silikooni tuubin kanssa (jos sitä sitten pakko on tursutella) paljonko tökkäät ja minne itte mielummin annan vaikka vähän vuotaa kun muurailen paikkoja kaiken maailman liimoilla onpahan ainakin mukavampi ottaa uudelleen paikat auki . mopon vaihdon jälkeen tallissa nyt `89 fxstc ja levällään vittu kesken kesän oli nääs entinen omistaja huomannu että säästyy rahaa kun käyttää vanhoja tiivisteitä ja reilusti silikoonia mitä sitä säästeleen sehän on halpaa! kanavaa tukossa ja juhlat pystyyn saakele!
rieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rieska »

miullakun aivan samat öljyropleemat pannussa, tosin kertokaas millä perkeleelä se suihkii etulokarille sitäö öljyä =)))
kon ajaa 100mk ni etulokari oikeen on sen näköne ko olis rapakossa ajettu... kantta mie oon itte ajatellu syypääksi, onko muita ideoita?

-rieska
TIKKIMIES
Viesti:

ai oikeen suihkii

Jaa kastaa oikeen etulokaria ajossa,ettei nyt vaan normaalista
poiketen ole pytyssä tallella oikeen paremmat paineet?
Mulla pyörä joskus aikoja sitten "kaadettu" ja sillon kanteen
tullu hiushalkeama jota yritetty "juottaa" kiinni,mutta niinpä
tuo vaan tihkuu ja jopa välillä tiputtaa alleen............
Ei muuta kun viiskymppistä aika ajoin säiliöön lisää ja taas
roiskuu mutta hyvin mennään eteenpäin !!!
---tikkimies---

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Pakko lisätä tähän vaikka edellinen viesti oli joltain vuodelta 2002!!!

Eli Pannun vuotamisesta, nyt 1 kk. pyörineenä ja todella yllättynyt kun ei ole tippaakaan tallinkaan lattialla!(joo, kyllä siellä koneessa öljyä on..)

Tähän mennessä erinlaisilla Triumpheilla pyörineenä, ja vaikka musta nahka-asu "kestää" öljyä niin ainakin niissä usein teki kyllä mieli vetää sadetakkia päälle, eipä tarvinnut kesäisin rasvata hiuksia..
nythän mä joudun alkaa geelejä ostamaan ellei toi kohta puoliin ala tiputtaa! :lol:

-tyytyväinen-
j7on

Viesti Kirjoittaja j7on »

hups, unohdin kirjautua, toi äskeinen on mun. :D
mr.pannu

pannun öljy vuodot

Viesti Kirjoittaja mr.pannu »

Omassa pannussa vuotaneet öljypumppu ( s&s ) ja jakopään koppa sai väliinsä tiivisteliimaa, vuodot loppu ja ei hikoilekkaan.
Ja noin yleensäkin olen ahkera käyttämään tiivisteliimaa tiivisteissä, ikävää vain purettaessa kun saa raapia liimat pois.
Kansissa ( STD ) ulkoinen öljyn kierto ylös ja normaalia reittiä alas + öljyn kiertoa kansille kuristettu.
Kansissa metalli reunaiset tiivisteet.
Laturin välissäkin tiiviste liimaa ja jos joskus en ole laittanut liimaa niin koneen etuosa ja alta öljyinen.
Vaihteiston kopissakin silikonit välissä ja isossa mutterissa silikonia + lukitus nestettä. Ja remmi veto välissä.
Ei lätäkköä tai vuotoja säilytys paikan alla. Hikoilee öljyä sieltä täältä jos pesu väli pitkä.
Pertti
Viesti:

rieska

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minkä väristä Rieskan loksussa se öljy on. Lykkääkö sysimustaa pakarin juuresta? Pakoventtiilin ohjari tiensä päässä. HYVÄÄÄ VAPPUAA
Vieras

Re: rieska

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Pertti kirjoitti:Minkä väristä Rieskan loksussa se öljy on. Lykkääkö sysimustaa pakarin juuresta? Pakoventtiilin ohjari tiensä päässä. HYVÄÄÄ VAPPUAA
Mitä sillä on enää väliä, muutaman vuoden vanhoja tikulla silmään!
rieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rieska »

Heh, taisipa korjaantuo tuo ongelma tiivisterempalla jonka tein jokunen hetki sitten, nyt on jo eri vekotinkin alla :lol:
-rieska
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!
Vastaa Viestiin