Itse stafe kai vaan nykästään ulos ja painetaa uusi tilalle vai onko siinäkin jotain amerika makiikkaa
Kampuran stefa?
-
strongviking
Kampuran stefa?
Nyt kun olen tehtailemassa shovelin enskaa uusiksi ja näyttäs toi kampuran stefa vähän vuotavan niin laitetaanko uusi stefa oikeinpäin vai väärinpäin kun tulee öljykylpy (suljettu)
Itse stafe kai vaan nykästään ulos ja painetaa uusi tilalle vai onko siinäkin jotain amerika makiikkaa
You ain`t got HARLEY you ain`t got SHIT!
-
strongviking
Itse laittaisin kyllä huuli sisäänpäin, eli niinkuin se on alunperin ollutkin.
Ite pähkäilen sen niin päin sen vuoksi et kun se kehä on peltinen ja lyödään paikalleen niin se peltikehä laajenee aavistuksen samalla ja näin riski et alkais vuotamaan reunasta on paremmin estetty. Jos sä lyöt sen toisinpäin paikalleen niin se kehä voi päinvastoin supistua. Tämä siis vain teoriassa mut sen vuoks en ole kokeillutkaan toisinpäin.
Ja se kumihuuli pitää öljyt kyllä kumminkin päin.
Ite pähkäilen sen niin päin sen vuoksi et kun se kehä on peltinen ja lyödään paikalleen niin se peltikehä laajenee aavistuksen samalla ja näin riski et alkais vuotamaan reunasta on paremmin estetty. Jos sä lyöt sen toisinpäin paikalleen niin se kehä voi päinvastoin supistua. Tämä siis vain teoriassa mut sen vuoks en ole kokeillutkaan toisinpäin.
Ja se kumihuuli pitää öljyt kyllä kumminkin päin.
Viime kerralla purkaessa minäkään en löytäny (lyhytenskainen evo) enskasta huohotusta. Pitäisköhän sinne semmonen värkätä? Sama ilmiö sinne paineen tekee kun lootaankin, jossa huohotus on, öljyjen laajeneminen lämmetessä. Koneen puolella kun olis tarkoitus olla alipaine niin kyllä stefa märässä enskassa taitaa olla parempi laittaa niinko hemuli totes.uuze kirjoitti:Mikä paine siellä enskassa on ja mikä sen aiheuttaa? Koneen puolella kyllä ymmärrän paineen. Ja eikös enskassa ole huohotus, ainakin mulla oli ihan alkuperäsessä systeemissä.
MikaelT
-
Dnepr-pilot
puh ja huh
Sen enempää ottamatta kantaa termeihin ylipaine, alipaine tai ilmakehän paine; yksinkertainen koe selventänee asiaa:
1. Työnnä sormi suuhusi siten että huulet on törröllään ulospäin. Sulje suusi tiiviiksi sormen ympärille.
2. Puhalla voimakkaasti.
3. Ime voimakkaasti.
Mikä vaikutus? Puhaltaessa ilma ja mahdolliset nesteet menevät helpommin ulospäin tiivisteenä olevien huulien välistä kuin mitä imettäessä tulee sisäänpäin, eikö?
Kampikammiossa syntyy juuri samaan tapaan puhallusta ja imua, koska männät kulkevat edestakaisin.
Märkäkytkimessä stefan (tai miksi ikinä sitä tiivistävää elementtiä halutaankin kutsua) tarkoituksena on estää enskaöljy ajautuminen kampikammioon, siksi huuli ulospäin.
1. Työnnä sormi suuhusi siten että huulet on törröllään ulospäin. Sulje suusi tiiviiksi sormen ympärille.
2. Puhalla voimakkaasti.
3. Ime voimakkaasti.
Mikä vaikutus? Puhaltaessa ilma ja mahdolliset nesteet menevät helpommin ulospäin tiivisteenä olevien huulien välistä kuin mitä imettäessä tulee sisäänpäin, eikö?
Kampikammiossa syntyy juuri samaan tapaan puhallusta ja imua, koska männät kulkevat edestakaisin.
Märkäkytkimessä stefan (tai miksi ikinä sitä tiivistävää elementtiä halutaankin kutsua) tarkoituksena on estää enskaöljy ajautuminen kampikammioon, siksi huuli ulospäin.
-
Dnepr-pilot
Joo, ei mene mulla jakeluun toi et imis öljyt enskasta kampikammioon stefan kautta. Alkuperäsessä systeemissähän öljy imetään enskasta letkulla koneeseen takasin. Kampikammiolla on oma huohotus joten imu ja paine varmaan purkautuu mieluummin sitä kautta kuin stefan läpi? Ja eihän öljyä ole ikinä niin paljoa et se ylettäis stefaan asti joten miten se kampikammio sen saa imettyä?:?:
Tähän olis kyllä kiva saada varmaa tietoa jos jollakin olis omakohtaisia kokemuksia eikä vaan lukenu/kuullu jostain...
Tähän olis kyllä kiva saada varmaa tietoa jos jollakin olis omakohtaisia kokemuksia eikä vaan lukenu/kuullu jostain...
Kuivakytkin
Itselläni oli stefa huulipuoli ulospäin remmivedon kanssa. Tämähän siis luokitellaan kuivaksi kytkimeksi. Vasta n. 50 000 km:n jälkeen stefa alkoi vuotaa (tiputtaa öljyä), vaikka oli ollut koko ajan olosuhteisiin nähden "väärinpäin". Koneesta ei löytynyt vettä eikä ruostettakaan kun vaihdoin stefaa, eli ulkomaailma oli pysynyt koneen ulkopuolella huolimatta (tai johtuen) stefan asennosta. Uusi stefa tuli huulipuoli sisäänpäin.
Jossain ameriikan foorumeilla on ollut keskustelua siitä, mihin ensiöstä häviää öljyä vaikka maahan ei tiputa mitään. Syyksi on epäilty mm. väärinpäin olevaa stefaa. Spekulointia tämäkin, tiedän.
Itse laittaisin huulipuolen ulos, jos siellä enskakopassa öljyä roiskahtelee. Ne, joilla enskakopan öljyn pinta on aina vakaasti stefan alapuolella, ovat sitten asia erikseen
.
Jossain ameriikan foorumeilla on ollut keskustelua siitä, mihin ensiöstä häviää öljyä vaikka maahan ei tiputa mitään. Syyksi on epäilty mm. väärinpäin olevaa stefaa. Spekulointia tämäkin, tiedän.
Itse laittaisin huulipuolen ulos, jos siellä enskakopassa öljyä roiskahtelee. Ne, joilla enskakopan öljyn pinta on aina vakaasti stefan alapuolella, ovat sitten asia erikseen
Kaksihuuli
Mahtaiskos jostakin stefoja myyvästä kaupasta löytyä kaksihuulinen tiiviste. Varmaan erikoiset mitat, mutta ulkokehälle on helppo pyöräyttää sorvilla sovite jos akselin mitta passaa.
Tämä siis, jos tuntuu epävarmalta tehtaan ratkaisun kanssa.
Tämä siis, jos tuntuu epävarmalta tehtaan ratkaisun kanssa.
Kylläpä nyt yksinkertaisesta asiasta lähdetään tekemään vaikeaa...
Ei tuo ensimmäinen ohjeeni stefan asentamisesta väärinpäin ollut todellakaan itse keksitty, näin ne tehtaan tekemissä moottoreissa on.
Aikaisemmin päivällä keskustelin ammattiasentajan kanssa samasta aiheesta ja hän sanoi että tehtaan jäljiltä olevissa moottoreissa stefa on huulipuoli ulospäin mutta hän asentaa ne toisinpäin. Lähinnä asennustyön helppouden vuoksi.
Eli vaikka tästä nyt on yritetty tehdä isokin asia niin stefan asennolla tuskin on mitään ratkaisevaa merkitystä.
Itse muistan kuinka eräs asennusvuoroaan odottava tehtaan jäljiltä oleva kone nojasi seinää vasten niin että se oli kallellaan stefan puolelle. Silloin kampikammiossa olevan öljyn pinta ulottui stefan reunan yli ja öljy valui lattialle. Olisiko käynyt näin jos stefa olisi ollut huulipuoli sisäänpäin?
Ei tuo ensimmäinen ohjeeni stefan asentamisesta väärinpäin ollut todellakaan itse keksitty, näin ne tehtaan tekemissä moottoreissa on.
Aikaisemmin päivällä keskustelin ammattiasentajan kanssa samasta aiheesta ja hän sanoi että tehtaan jäljiltä olevissa moottoreissa stefa on huulipuoli ulospäin mutta hän asentaa ne toisinpäin. Lähinnä asennustyön helppouden vuoksi.
Eli vaikka tästä nyt on yritetty tehdä isokin asia niin stefan asennolla tuskin on mitään ratkaisevaa merkitystä.
Itse muistan kuinka eräs asennusvuoroaan odottava tehtaan jäljiltä oleva kone nojasi seinää vasten niin että se oli kallellaan stefan puolelle. Silloin kampikammiossa olevan öljyn pinta ulottui stefan reunan yli ja öljy valui lattialle. Olisiko käynyt näin jos stefa olisi ollut huulipuoli sisäänpäin?