Stage 1 viritys jäänyt puolitiehen

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Stage 1 viritys jäänyt puolitiehen

Viesti Kirjoittaja Rike »

Terve!

Ostin tuossa kesällä vuoden 2003 883 sportin ja ajoin samantien pyörää pahemmin tutkimatta 6000 km koeajon euroopassa. Broidilla on vastaava laite ja huomattiin, että mun kone käy hieman kuumempana. Ajattelin sen johtuvan mineraaliöljyistä (jota se vähän söikin vaikka ajettu vain 5200 km), kun taas veljellä oli Redlinen esterit sisällä.

Pyörään oli vaihdettu vapaammin virtaavat putket, mutta ilmanputsarikotelo oli alkuperäinen. Yleensähän on tapana, että jos putket vaihdetaan, niin myös hengitystä helpotetaan. Avattuani ilmanputsarikotelon huomasin kuitenkin, että siellä oli sisällä vielä HD:n orkkisputsari, eikä takalevyäkään oltu porailtu reikäiseksi.

Ilmeisesti tässä on vaarana, että kone käy liian laihalla (ja myös kuumenee), joten otin tulpat irti tarkistusta varten. Liian valkeathan ne olivat kärjestään (aivan eriväriset kuin broidin laitteessa, jossa on SE:n perusvirisetti). Vaikka se on käynyt laihalla niin ei ole kuitenkaan "paukuttanut" ilmanputsariin, mistä ilmeisesti helposti huomaisi seoksen laihuuden?

Onko syytä olla huolissaan? Voiko tuollaisella puoliksitehdyllä virityksellä ajella ilman, että rikkoo venttiilejä jne?

Oon kuullu, että myös alkuperäisen ilmanputsarikotelon taustamuovia voisi porailla hengityksen parantamiseksi. Vinkkejä siihen? Miten sitten itse putsari, käykö sinne suoraan joku K&N tai vastaava vapaavirtaussuodin? Entä suuttimet? Tämä voisi olla kukkarolle mieluisampi vaihtoehto kuin koko setin uusiminen esim SS tai SE osilla...

Ps tuo koneen kuumuus ilmeisesti poltti Kroatian ruuhkassa lohkon vasemman kyljen ja enskakopan välisen tiivisteen silikonit ja vaihteistoöljyä tihkuu nyt sieltä hieman... Tiiviste hankittu ja vaihtoon menossa.

Rike
baldie
Viestit: 31
Liittynyt: 15:30 24.10.2005.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baldie »

Omassa oli pitkälti samantyyppinen lähtöasetelma. Ongelma ei tuon seoksen suhteen ole niinkään alkuperäinen ilmanputsari, vaan tehdassäädöissä (päästörajoitusten vuoksi laihalla) oleva kaasutin. Avoimista putkista ei tosin saa irti kovempaa ääntä enempää, mikäli sisäänhenkitystä ei parannella.
Tällä foorumilla on käsitelty useampaan otteeseen tuota CV-kaasarin säätöä=> poraat seosruuvin plommin pois sieltä alapuolelta, niin pääset seosruuviin käsiksi. Tämä vaikuttaa lähinnä alakierroksiin. Omaani heitin muutaman kokeilun jälkeen pääsuuttimen 190=> 180 ja välialuesuuttimen 42=>45. Tämä tuntuu olevan yleinen kanta. Lisäksi nostin kaasarin neulaa parilla 0,5mm prikalla. Nyt tuntuu futaavan ok. Pelkän ilmanputsarielementin vaihto ei sinällään suurta onnea tuone, sillä saman liian pienen röörin kauttahan se sitä happea haukkoo, ts. tässä tapauksessa tulee tuo takalevyn aukominen/toinen putsari kyseeseen.
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rike »

Kiitos vastauksesta!

Homma alkaa nyt siis kaasarin ropauksesta. Seosta suuremmalle, mutta kuinka paljon? Miten seos haetaan?

Suuttimet taitaa vaihtua 45/180 kun se tuntuu hakutoimintoa käyttämällä yleisimmältä vaihtoehdolta. Oisko esim Hotbike oikea paikka kysellä suuttimia?

Kunhan heläytän kaasarin pöydälle ja koitan siitä jotain ymmärtää niin tuo neulan nosto tulee varmaan myös kysymykseen.

Ainoa suurempi kysymysmerkki on enää sitten ilmanputsari. Stormin katalookia selaillessani löysin kaksi eri vaihtoehtoa. Ensimmäinen voisi olla K&N vapaavirtaussuotimen hankinta. Käyköhän se alkuperäiseen koteloon? Silloin tietysti pitäisi porailla takakaukaloon reikiä, jotta sitä hönkää myös tulee lisää. Suotimen hinta 104?.

Toinen vaihtoehto voisi olla S&S ilmasuodatinkotelon hankkiminen

(http://www.storm-motor.fi/product_info. ... s_id=10748)

ja siihen sopiva suodatin

(http://www.storm-motor.fi/product_info. ... s_id=10778).

Näille tulisi hintaa yht 84? eli itseasiassa vähemmän ku pelkälle KN:lle!

Kumpikohan hengityksen muokkaus olis parempi?
baldie
Viestit: 31
Liittynyt: 15:30 24.10.2005.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baldie »

Seoksen säätö:
http://www.hdcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=14664

Itelläni tais olla jotahin 2,75 kierrosta auki, Suodatinvaihtoehdoista en osaa sanoa oikein mitään noista vaihtoehdoista. S&S: n "aito" setti taitanee maksaa n. 250?. Itse hommasin Screamin Eaglen setin, missä käytetään vanha kuori, mutta takalevy ja filsu tulee uudet. Tuo tuntuu ainakin toimivalta&laadukkaalta.
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rike »

Mistä ja mihin hintaan hankit tuon SE:n setin? Onks se siis SE:n oma suodatin? Pestävä? Ite oon nähny vaan sellasia missä tulee myös etukuori mukana, ei viittis siitä maksella turhaan vaan pelkkä takalevy ja suodatin kyl riittäs.

Joo eihän tuo tosiaan mikään aito sössö ole, jota Stormilta kattelin... Taitaa olla parasta avartaa takalevyä ja vaihtaa suodin ku koskee tollaseen kopioon...
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

Itselläni 883c -06. Siinä välialueen suutin oli jo vakiona 45....jolla yski nopeasti kaasua avattaessa, vaihdoin 48:aan jolla toimii paremmin. Seosruuvi 3 kierrosta auki. Kysyin tota SE:n putsari-satsia omaani merkkiliikkeestä, olisi maksanut 251?, siinä suodatin ei ollut pestävää mallia mutta kertoivat siihen käyvän K&N:n pestävän.
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
baldie
Viestit: 31
Liittynyt: 15:30 24.10.2005.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baldie »

Makiasti löyty käytettynä :wink: , joten suosittelijana en voine toimia. Pestävä&öljyttävä K&N oli völjyssä.
Vastaa Viestiin