Tarkista nyt ensiksi kaikki moottoriin liittymättömien osien kiinnitykset - kun olet voimasi tunnossa kierrättänyt rautasikaa niin ei olisi mikään ihme jos joku paikka tärisee irti... Esim. ketjusuoja (laahaava ääni)...
Jos olet varma että ääni kuuluu tekniikasta niin kuuluuko ääni aina kun kone käy vai ainoastaan vauhdissa? Muuttaako ääni taajuuttaan kierrosten vai nopeuden mukaan? Näillä tiedoilla voi alkaa haarukoimaan vikaa, jos kierrosten mukaan niin silloin vika voi olla moottorissa tai enskavedossa/kytkimessä mutta jos nopeuden mukaan niin sitten laatikossa tai toisiovedossa.
'71 rautiksen kierrokset/vetoalueet?
Olen kyllä sitä mieltä, että vaihteet on tehty vaihdettaviksi.
Rautapäässä rajoitinta ei ole, ellei sitten rajoittimeksi lasketa männän osumista venttiiliin. Rautis kyllä kiertää ittensä atomeiksi, jos vaan kuskilla luontoa piisaa.
Mielestäni turhaa on pikkuvaihteilla urheilla, jos ei ole hajuakaan kierroksta.
Rautapäässä rajoitinta ei ole, ellei sitten rajoittimeksi lasketa männän osumista venttiiliin. Rautis kyllä kiertää ittensä atomeiksi, jos vaan kuskilla luontoa piisaa.
Mielestäni turhaa on pikkuvaihteilla urheilla, jos ei ole hajuakaan kierroksta.
Kiitos kommenteista, en ehtinyt tutkia tarkemmin kun olin juuri poistumassa kaupungista ja kirjoitin vain kommentin tänne lähtötohinassa. Pitääpä nyt polkaista käyntiin huomenna torstaina ja tutkia vähän tarkemmin. Pikainen tulkinta bussipysäkillä kyllä antoi ymmärtää kaiken olevan kiinni ja tallella. Ääni tuntui tulevan moottorin etupäästä. Tarkemmin pohdittuani kun käynti ei huonontunut, eikä savutus pahentunut, niin männänrengas ei ehkä ole todennäköinen. Etupytyn kiertokangen laakerikin voisi ilmeisesti pitää tuollaista ääntä. Ja siellä edessähän se laturikin on. Kierroksiin se ääni kyllä liittyy enemmän kuin nopeuteen.hemuli kirjoitti:... moottoriin liittymättömien osien kiinnitykset ... tärisee irti...
... kuuluuko ääni aina kun kone käy vai ainoastaan vauhdissa? Muuttaako ääni taajuuttaan kierrosten vai nopeuden mukaan?
Mutta nytpä minä tutkin ja kuuntelen vähän tarkemmin... ja kyselen sitten lisää. Eikä se kierrättäminen nyt ihan niin hullua ollut, kun ko. ääni ilmeni, kiihdytin juuri kolmosella noin 90-95 km/h ja hyvin veti:) Muuten kyllä yhdyn tuohon kommenttiin vaihteiden käytön tarpeellisuudesta, ei minulla ollut mitään ajatusta leikkiä kierroskonetta HD:lla, piti vaan saada moottori toimimaan normaalisti kiihdytyksissä
Uskomatonta
Hemuli, taisit olla oikeassa. Menin pyörän luo ja nykäisin ketjusuojusta ja kas - se oli murtunut taemmasta kiinnikkeestään, Irrotin koko härvelin ja siinä oli kuin olikin oikein kunnon urat korvakkeessa. Uuden ketjun niiteissäkin oli kulumajälkiä
Polkaisin koneen käyntiin, lähti toisella ja käyttelin kuumaksi. Kuuntelin myös alumiinitangolla ääniä ympäri sylintereitä ja mistään ei kuulunut normaalia pahempaa ääntä. Ilmeisesti se ketjunsuojan murtuminen ja ketjuun osuminen siinä 90 kmh vauhdissa hämmensi niin, että kuvittelin kuulevani niitä ääniä paikallaankin
No heitin vielä vajaan 30 km lenkin ja kaikki pelasi hyvin, kone veti ja otti kierroksia. Selvisinköhän todellakin säikähdyksellä tästä...
Polkaisin koneen käyntiin, lähti toisella ja käyttelin kuumaksi. Kuuntelin myös alumiinitangolla ääniä ympäri sylintereitä ja mistään ei kuulunut normaalia pahempaa ääntä. Ilmeisesti se ketjunsuojan murtuminen ja ketjuun osuminen siinä 90 kmh vauhdissa hämmensi niin, että kuvittelin kuulevani niitä ääniä paikallaankin
No heitin vielä vajaan 30 km lenkin ja kaikki pelasi hyvin, kone veti ja otti kierroksia. Selvisinköhän todellakin säikähdyksellä tästä...
- Mopopoika -65
- Viesti:
Tätä on ollut liikkeellä!Joe Cool kirjoitti:Menin pyörän luo ja nykäisin ketjusuojusta ja kas - se oli murtunut taemmasta kiinnikkeestään
Nyt ei sydämmentykytyksiä voi tulla kun epämääräiset sähköliitokset lakkasivat toimimasta ja mopo on jo talvitelakalla odottamassa sähköjen uusimista.
Tuota samaa kaasariongelmaa olen itse yrittänyt säätää dellortossa. Ennen ajokauden loppumista oikea kombinaatio alkoi löytymään, kun vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimen niin isoksi että ilmaseosruuvi toimi ja tämän jälkeen pääsuutin sen verran pieneksi, että täyskaasulla ei hyytymistä tapahdu. Ensi keväänä sahaan putkista huilut pois ja lähden nostamaan vähän sitä yläpään laukkavauhtia (joo joo! on mulla putkissa supistajat ja vielä bonus-vastukset (6mm:n pultit) vastapainetta muodostamassa)
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90