Shovelin öljynpaineista (taas)

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

souweli
Viesti:

Shovelin öljynpaineista (taas)

Viesti Kirjoittaja souweli »

Ok, asiaa olen selvitellyt täällä aikaisemminkin, mutta palaan taas kun neuvot on loppu. :lol:

Kone vakio 1200 Andrewsin J nokalla. Ongelmana ollut paineet tai siis lähinnä se, että paineet katoaa kuumana ja nostajat rupeaa ääntämään ja pakoääni muuttuu (samanlaiseksi, kun koneen laittaa tönärien säädön jälkeen hydraulisilla nostajilla käyntiin, eikä nostajat ole vielä täyttyneet öljystä --> kova, paineikas paukutus).

Joidenkin mielestä tyhmyyksissäni ostin (joku suositteli) Custom Chromen painemittarin joka näyttää kylmällä koneelle paineita 40-50 ja kuumalla koneelle 80 km/h vauhdissä noin 1-5 psi:tä.

Kiinni on Velva Touchin hydraulnostajat, jotka siis paineen laskiessa lähelle 5 psi:tä rupeavat kalkattamaan ja pakoääni muuttuu. Konvertoin hydraulit koviksi poistamalla venttiitit ja jouset ja tekemällä rullapesien sisälle tyhjään tilan täyttämiseksi holkit. Valmiit paketit eivät yllättäen sopineet näihin rullapesiin.

Nyt nostajat on siis kovat, mutta ongelma on saman suuntainen. Kylmänä käynti ääni on ok, mutta kun ajaa hieman ja kone kuumenee, pakoääni muuttuu ja pieni kilkatus alkaa. Kilkatus sinänsä ok, mutta pakoääni on tosiaan häiritsevä. Nostajia on säädetty tänä kesä jo noin 30 kertaa eritavalla, eikä vaikutusta.

Noh, ajattelin että oisko tilanne se, että tönärit on tarkoitettu hydrauleille ja ovat varmaan jotain kromihydroksiterästä, joka ei lämpöälaajene samassa suhteessa koneen kanssa ja siitä syystä venttilit eivät aukea tarpeeksi (näin itse viisastelin, koska sama ilmiö kun hydraulit tyhjinä --> nostoa ei synny riittävästi). Ajattelin kokeilla alumiinitönäreitä, mutta viisaammat sanoivat ettei vaikuta, ongelmana on öljynpaineiden vähyys ei tönärit. Mutta vaikuttaako paineet nostoon kovilla nostajille?

No osa viisaammista siis sanoo, että shovelin pitäisi kuumakin antaa noin 15 psi:tä, osa taas sanoo ettei toivoakaan että varsinkaan varaosamittarit anna mitään. Nyt en sitten tiedä onko ongelmana paineet vai nostajasatsi? Uutta nostajasatsia en viitsi ostaa turhan takia, jos ongelma on tosiaan paineet.

Öljypumpusta kannattaa varmaan lähteä ton paineasian kanssa? Onko pumpulle tehtävissä mitään, vai onko ainoa vaihtoehto pumpun uusiminen? Jos ei auta niin sitten taitaa olla edessä koneen avaus? Mistä ongelma voi siellä kiikastaa? Laakereista, stefoista? Niin ja mikä on öljynkiertosuunta koneessa? Pumpulta putkia pitkin ylös kansiin ja alas tönäreitä pitkin vai miten?

Sori kun aina palaan tähän, mutta kun ei oikein tunnu selviävän vaikka neuvoja on tullut monestakin suunnasta. Kiitti avusta!
Ketunnahkaa sano! www.ketunkulma.fi
uuze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja uuze »

Muuten ei asiaan tietoa mut mulla on S&S öljypumppu ja ongelmana ollu päinvastoin liian suuret öljynpaineet, meinaa tulla tiivisteistä öljyt läpi... No ainakin tulee kaikki paikat voidelluks.
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pari nopeeta vastausta.
Öljynpaineilla ei ole mitään merkitystä vettiilinvälyksiin jos on jäykät nostajat.

Kansista öljyt palaa alakertaan sylintereissä olevia kanavia ja tönäreiden suojaputkia pitkin.

Ja sit mielipiteitä: Ei tarvii olla alsatönärit. On vähän hiljaisemmat, mutta molemmilla toimii.
Pakoäänillä ja öljynpaineilla ei kyllä pitäis olla mitään tekemistä toistensa kanssa.
Häviiks motista voima?
Ride on

Kilkatus

Viesti Kirjoittaja Ride on »

Ettei ala keinuvivut jumittaa kuumana?
souweli
Viesti:

Ö-pumppu on kanssa S&S, iästä / käyttömäärästä en ole ihan varma.
Ettei ala keinuvivut jumittaa kuumana?
Keinuvivut ollut käsissä kansirempan aikana ja ainakin päittäisvälykset oli mun mielestä ihan ok.
Öljynpaineilla ei ole mitään merkitystä vettiilinvälyksiin jos on jäykät nostajat.
No, tätä mieltä mäkin olen. Ei kyllä painevalokaan ajossa syty ja kone kestänyt näillä paineilla pari tonnia "koeajoa" leikkaamatta. Siksi oonkin niin pihalla että! :lol:
Häviiks motista voima?
Voimat on mun mielestä ihan ok, kone toimii ok, mutta ei kuulosta. Ja oon satavarma ettei oo tsykologista.... :P
Raimo-Raato
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo-Raato »

Voisko seokset mennä rikkaalle kuumalla motilla ja siitä johtua kummat pakoäänet?
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
uuze
Viesti:

Voi hyvin jos on esim. imuvuoto joka ilmenee vaan lämpimänä kun paikat laajenee ja korkeilla kierroksilla mut vaikuttaako sitten pakoääniin...
Mites sytkäpuoli? Onko mekaaninen ennakko eli limput?
souweli
Viesti:

Imuvuotaja ei pitäisi olla tai en ainakaan starttipilotilla ole löytänyt. Sytkä on ihan perusmekaaninen. Sitäkin olen säädellyt, mutta ei ole vaikuttanut.

Seoastakin oon säädellyt jo useamman kerran, mutta ei sekään tunnu vaikuttavan.

Ja taistelu jatkuu....
uuze
Viesti:

Jos ei oo vielä vikaa löytyny niin kannattais varmistaa et ennakkolimput ei oo jumissa ja muutenkin kaikki siellä kunnossa osastolla.
Vastaa Viestiin