Toimittajat, dealerit ja jne.

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Lexa

Toimittajat, dealerit ja jne.

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Tervehdys,

Näyttää siltä, että nää dealeri ja kauppiaskeskustelut ovat puolesta ja vastaan aika monissa keskusteluissa.

Kaupanteko on kahden ihmisen välistä kanssakäymistä ja siinä pelaa henkilökemiat aika vahvasti. Jos ei synkkaa, niin ei sitten millään. Itse toimin niin, että oli liike mikä tahansa, niin valitsen itse kenen kanssa kauppaa käyn ja kenen kanssa synkkaa. Jos on jonotusta tai palvelua ei tule siltä henkilöltä keneltä haluan, niin vaihdan lafkaa.

Laitan painoarvoa enemmän henkilöön kenen kanssa asioin kuin yritykseen.

Nämä henkilökemiat ovat varmaankin suurin syy puolesta/vastaan keskustelussa.

Olen itse saanut, niin Hoghausissa, V-twinissä kuin HD-centerissä ja monissa muissa hyvää ja joskus vähän kehnompaa palvelua. Pääosin kuitenkin hyvää. Olen oppinut valitsemaan kenen kanssa keskustelen.

Foorumin jutuissa on ilmennyt huonoa kohtelua ´´vanhojen pyörien´´, tekniikasta tietäviä ja rahaa säästäviä omistajia kohtaan. Saattaa olla, että muutamat yrittäjät panostavat tietoisesti tiettyyn kohderyhmään, joka on pääosiltaan uusia ostavia ja niihin tarvikkeita tarvitsevia. OK. Olette silloin väärässä paikassa. Yritykset joutuvat tänä päivänä ja tulevaisuudessa enemmänkin panostamaan omiin kohderyhmiin. Se on kehitys. Valitkaa kukin itsellenne sopivin. Itselleni sopii ´´Kippari´´ Classic Iron Motorissa. Vaikka välillä opastaakin meikäläistä otsa kurtussa, niin synkkaa kuitenkin. :wink: Mut sehän onkin jo frendi.

Foorumissa on hyvä antaa tietoa mitkä ovat lafkojen kohderyhmät, koska he eivät osaa itse sitä tehdä (kirjoittajan mielipide). Ei se ainakaan mainoksista käy selvästi esille.

Eli, kertokaa mistä saa parhaiten esim. pannuihin tai sporteihin osia jne. Tai, mistä saa parhaiten viritystarvikkeita jne. Mistä saa parhaimmat kuteet jne. Missä on parhaimmat tekniset tiedot lättäpäähän jne.

Jättäkää mulkut ja ylimieliset henkilöt omaan arvoonsa. Niitä riittää hyvissäkin yrityksissä. Ei se ole lafkasta kiinni. Sama henkilö tiskin takana on toiselle hyvä ja toiselle mulkvist. Jotkun on kaikille samaa kaiken aikaa.

Allekirjoittaneen tarkoitus ei ole tällä kommentilla laittaa pistettä tämä asian keskustelulle. Tarkoitus on kehittää sitä pitemmälle kuin pelkästään hyvä/huono asettelulla.

Hyvää juhannuksen odottelua!!!!! :wink:

RED BUeLL ENERGY
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

>Kaupanteko on kahden ihmisen välistä kanssakäymistä ja siinä pelaa henkilökemiat aika vahvasti. Jos ei synkkaa, niin ei sitten millään.

Jos puhutaan lihakaupasta, niin saattaa pitää paikkansa, mutta kun puhutaan metallinpalasten ostamisesta ja myymisestä, on kyse lähinnä rahasta (niinkuin kai lihakaupassakin loppujen lopuksi). Ei siinä tarvi kummankaan miellyttää toista, kunhan homma hoidetaan asiallisesti ja kumpikin saa mitä halusi.

Henkilökemian paikka on jossakin siellä missä ei lasketa pennejä tiskiin.
Lexa

Tervehdys,

Olet s&s osittain oikeassa.

Kaupankäynti ei ole yksikertaista. Jos se olisi, niin kaikista tulisi hyviä myyjiä.

Oli kysymys lihasta tai raudasta, niin molempiin sopii samat säännöt.Kysymys on asiakkaasta. On eri asia myydä ´´insinöörille´´ tai ´´taiteilijalle´´. Ensin mainittua ei kiinnosta pätkääkään small talkit ja fiilikset,enemmänkin tekniset tiedot, lihan kimmoisuus ja toimivuus. Jälkimmäistä enemmänkin visuaalisuudet ja muut jutut. Ja tähän väliin ja näitten lisäksi mahtuu paljon erillaisia ´´persoonia´´. Olemme kaikki yksilöitä.

Myyjäksi voi ja pitää kouluttautua. Se ei ole pelkkää rahan lyömistä tiskiin kaikille ihmisille. Myyjän tehtävä on ensin selvittää asiakkaan toiveet ja kiinnostus ja millä keskustelulla asiaa edetään. Sinulle riittää kun asia hoidetaan selkeästi ja saat sen mitä tiedät tarvitsevasi. Ja asia hoidetaan ilman mutkia. Maailmassa on yrityksiä, jotka toimivat vain näin (esim. McDonalds) Mutta kaikki eivät halua asioiden hoituvan siten.

Tämäkin lässytys on vain pintasilaus siitä, mitä myyntityö ja asiakkuus on.

Terveisin,
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Kun mä menen alan liikeeseen asioimaan, haen usein muutakin kuin vain tuotteita johonkin hintaan. Asiakaspalvelulla on hiton suuri merkitys; kyllä sitä kannattaa vaatia myös meidän kuvioissa. Monesti on mielessä joitain aiheeseen liittyviä kysymyksiä, johin haluan myyjältä asiallisen vastauksen. Hyvä kauppias on sellainen, joka osaa ja myös jaksaa kuunnella asiakasta ilman ylimielisyyttä ja asiakkaan asian vähättelyä. Silloin niitä kauppojakin tulee, kun ensin syntyy luottamuksellinen ja välitön asiakassuhde. Mutta kauppiaan on se itse ansaittava. Eikä se tapahdu niin, että jokaista hänen antamaansa neuvoa tai ohjetta seuraa ostamisen välttämättömyys, jos osa tms. on kohtuudella korjattavissa. Hot Bikessa on juuri siksi kiva asioida, kun Manne kuuntelee ja neuvoo ilman läpinäkyviä bisnesvirityksiä. Moni kauppias luulee asiakasta tyhmäksi, mutta vain omaksi vahingokseen.
DynaGlide
Viesti:

Myyjistä

Viesti Kirjoittaja DynaGlide »

Henkilökemioiden synkkaukset kuuluu deittipalveluihin, ei kaupankäyntiin!

Jos myyjä on ammattitaitoinen, sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä minkä värinen pipo asiakkaalla on.

Se että laittaa painoarvon sille kenen kanssa liikkeessä asioi, osoittaa että liikkeessä on ammattitaidottomia myyjiä. Enkä tarkoita että kaikkien varaosamyyjien tarvitseekaan olla mielettömiä teknisiä asiantuntijoita tai hiton hyviä tyyppejä, mutta jos on myyjän taidot handussa niin ongelmiin myyjä löytää ratkaisun, tai ainakin saa asiakkaan tuntemaan että kaikki on okei..

Liikkeiden olisi hyvä muistaa, että myös myyjät ovat liikkeen kaikkein näkyvimpiä "käyntikortteja", ja panostaa palkkaamiensa myyjien asiakaspalvelukoulutukseen. Ja varmasti jos joku myyjä on V..mäinen niin silloin on myös ko. liike yhtä V...mäinen, valitettavasti vaikka asia ei välttämättä todellisuudessa niin olekkaan.

Lopuksi sanoisin että olen saanut paljon hyvää palvelua Suomalaisista rompekaupoista, poikkeuksiakin on ja kehitettävää mutta ainahan se niin on....vissii..

Kiitos kun sain tilittää tämän pois sielustani AAMEN
Lexa

Huomenta,

Hyvää asiaa Dyna Glide. Erittäin hyvä tilitys.
Dukesteri

Kaupankäynnistä

Viesti Kirjoittaja Dukesteri »

Hihhei, koskapa itse olen myyntihommeleissa teknisessä tukkukaupassa, niin pieni kauppias/asiakaspsykologiointi lienee paikallaan.
Kaupankäynnin henkilöityminen on yleensä suotavaa, koska silloin molemmat osapuolet ovat jyvällä siitä,kenenkä kanssa kulloinkin asioivat.
Varmin tapa tulehduttaa pisnessuhteet on jommankumman osapuolen v-mäinen käyttäytyminen tahi besserwisseröinti hintaerimielisyydestä puhumattakaan.Useimmille lienee selvää että 9/16X2 pultista ei kannata maksaa viittäkymmentä euroa.Terve kilpailu/asiakaspalvelu tekee hommasta miellyttävän ja tuopi siihen jatkumoa.Rohkeasti vaan shoppailemaan.
Vastaa Viestiin