Lähinnä maahantuonti firmoista olen katsastanut Amer Tradingiä www.amercars.com
Ameriikasta harrikka...
Ameriikasta harrikka...
Tuossa kovasti olen koittanut hommailla harrikkaa rapakon takaa ja olisin kysellyt mielipiteitä/kokemuksia kyseisestä asiasta. Elikkäs onko ollut ongelmia ja jos on ollut niin minkälaisia?? Lähinnä arveluttaa "keltanokka kun on harrikoissa"
minkälaisen projektin mailimittari teettää, kannattaako hommata pintavauriollista pyörää, jossa tekniikka on kuitenki ok...? tällasia juttuja 
Eikö Suomesta löydy? Itse maahantuomalla ei saa mitään automaattisia säästöjä, jonkin verran halvemmalla on toki mahdollisuus päästä. Tämä vaatii kuitenkin yleensä tietoa ja kokemusta, joskus myös onnea.
Jos ei tunne pyöriä ja niiden tekniikkaa niin ennuste onnekkaalle ostokselle ei ole hyvä. Jos tämän lisäksi ei tunne lakeja, asetuksia ja maahantuonnin käytäntöjä niin ennuste onnekkaalle ostokselle on huono. Jos kohdalle vielä sattuu kauppiaita ja välittäjiä jotka ovat ilman moraalia ja liikkeellä vain ja ainoastaan ahneuksissaan niin onnistumista hyvän ja edullisen pyörän hankinnassa voidaan pitää kai lähinnä lottoamisena.
Jos ei tunne pyöriä ja niiden tekniikkaa niin ennuste onnekkaalle ostokselle ei ole hyvä. Jos tämän lisäksi ei tunne lakeja, asetuksia ja maahantuonnin käytäntöjä niin ennuste onnekkaalle ostokselle on huono. Jos kohdalle vielä sattuu kauppiaita ja välittäjiä jotka ovat ilman moraalia ja liikkeellä vain ja ainoastaan ahneuksissaan niin onnistumista hyvän ja edullisen pyörän hankinnassa voidaan pitää kai lähinnä lottoamisena.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Olen noita Amercarsin pyöriä katsellut itsekin silloin tällöin - kovasti edullisen oloisia aihioita tuntuvat olevan.
Mutta mitenkäs tuollaisen rekisteröinti onnistuu Suomessa? Käsittääkseni kaikki nuo pyörät tulevat varustettuna "salvage title" todistuksella eikä niissä ole varsinaista rekisteriotetta jolla sen saisi Yhdysvalloissa rekisteröityä. Eli ne on lähtömaassaan poistettu rekisteristä tuhoutuneina eikä niitä pysty siellä enää rekisteröimään. Mitenkäs sitten ulkomailla?
Mutta mitenkäs tuollaisen rekisteröinti onnistuu Suomessa? Käsittääkseni kaikki nuo pyörät tulevat varustettuna "salvage title" todistuksella eikä niissä ole varsinaista rekisteriotetta jolla sen saisi Yhdysvalloissa rekisteröityä. Eli ne on lähtömaassaan poistettu rekisteristä tuhoutuneina eikä niitä pysty siellä enää rekisteröimään. Mitenkäs sitten ulkomailla?
Eli toisin sanoen tässä vaiheessa pyörän tuominen ulkomailta ei ole hyvä idea...? Lähinnä olen hakenut tekniikaltaan ok pyöriä, mutta pintavaurioita saa kyllä olla. Suomessa tahtovat ottaa niin älyttömiä summia pintaviallisista harrikoista. Asun tampereella ja olen käynyt pirkkalassa katsomassa pyöriä autovahinkokeskuksessa, mutta siellä ei pahemmin harrikoita näy tai sitten jos on niin ne on pistetty matalaksi kolarissa heti kunnolla...
Asiallisimmat niistä mitä sinne päätyy myydään kyllä nopeasti. Itse onnistuin ostamaan yhden sportsterin kun en miettinyt kolmea tuntia kauempaa... Myyntiin tulevia pyöriä kannattaa seurata netistä www.avk.fiTarpe kirjoitti:...Asun tampereella ja olen käynyt pirkkalassa katsomassa pyöriä autovahinkokeskuksessa, mutta siellä ei pahemmin harrikoita näy...
Mutta alkavat ehjätkin pyörät olemaan kohtuuhinnoissa, vasta vähän aikaa sitten oli nettimotossa kilvissä oleva shoveli 7500? ja -84 softail 12500?. Molemmat ehjiä ajokuntoisia pyöriä.
Ei ulkomailtakaan tuonti ole mahdoton ajatus - mutta jos ei tiedä näistä laitteista tai niiden maahantuontiin liittyvästä byrokratiasta mitään niin aika arpapeliä se on. Itse otin aikoinaan nöösipoikana riskin ja kävin hakemassa ensimmäisen H-D:ni, -88 sportin, suoraan jenkeistä. Silloin maahantuontikoukerot olivat vähintään yhtä sekavia kuin nyt, silloin ei vaan ollut neuvoja tarjolla siinä määrin kuin nykyään.
Ameriikasta harrikka
Mulle kävi silleen,että sporsteri lähti uuteen kotiin ja uusi(käytetty)piti alle saada.Kaverilta sain vinkin,että toisella olis jenkeistä tuotu pyörä tallissa.Eikun kattomaan heti ku oli vielä samassa kaupungissa kun asun.Talliin päästyä olin myytyä miestä
.Tallista löytyi -97 fat boy.Tekniikka aivan kondiksessa,tankissa pari lommoa,loksuissa myös,astinlaudassa,peileissä,ja vilkuissa pintanaarmuja.Juuri itselleni sopiva aihio talven kylmiin iltoihin.Kaveri myi fättärin mulle tax freenä(se oli maksanut tullin ja mä hoidan autoveron ja alvin).Ja vielä sovittiin että kaveri hoiti katsastukseen tarvittavat EU-osat itse(putket,vilkut,lamppu,mulle ei niistä kustannuksia).Tai tietysti rekisteröimiskatsastusmaksun mä maksoin.Yhdessä ruuvattiin osat paikalleen ja kaveri oli tullissa mukana sekä katsastuksessa.Tullissa täytettiin paperit ja virkailija kuvasi pyörän vauriot ja anto 3 kk:n ajoluvan.Seuraavana päivänä konttorille ja heittämällä läpi.(Tullissa meni aikaa noin tunti ja katsarilla tunti myös).Ei tarvinnu mitään km-mittaria eikä vastaavuustodistuksia.Nyt ajellaan tullin kilvillä siihen asti ku veropäätös tulee ja sen jälkeen haetaan kilvet konttorilta
.Ai niin viime viikonloppuna tuli kurvattua rootsissa,600 km tuli mittariin ja fättäri toimi ku unelma ja tutustuihan siellä kivoihin uusiin HD-läisiin 
Itse ostin amerin kautta talvella -90 softailin salvage titlellä varustettuna.
Rekisteröinnissä/katsatuksessa ei ollut muita ongelmia (tietysti vaihdoin suomi vilkut ja valot) kuin mailimittari piti vaihtaa(johon on kuulemma tullut muutos eli maili mittarin pitäisi kelvata),kiinteä ohjauslukko ja sitten ehkä hankalin eli todistus rungon suoruudesta johtuen juuri tuosta salvage titlestä (jonka katsastusmies meinasi unohtaa mutta muisti viime hetkellä ja käski hoitaa ko.todistuksen
)
Itse valitsin juuri -90 tai vanhemman että säästyisin yhdenmukaisuustodistusten ja muitten todistuksien hankkimiselta
Rekisteröinnissä/katsatuksessa ei ollut muita ongelmia (tietysti vaihdoin suomi vilkut ja valot) kuin mailimittari piti vaihtaa(johon on kuulemma tullut muutos eli maili mittarin pitäisi kelvata),kiinteä ohjauslukko ja sitten ehkä hankalin eli todistus rungon suoruudesta johtuen juuri tuosta salvage titlestä (jonka katsastusmies meinasi unohtaa mutta muisti viime hetkellä ja käski hoitaa ko.todistuksen
Itse valitsin juuri -90 tai vanhemman että säästyisin yhdenmukaisuustodistusten ja muitten todistuksien hankkimiselta
Onko tuo yhdenmukaisuustodistuksen raja tarkaan 31.12.90 jälkeen ensirekisteröityihin? Kuulemani mukaan sitä tuntuu välillä olevan niin vaikea saada ja maksaa n. 500 eskoo.FXST1990 kirjoitti:Itse ostin amerin kautta talvella -90 softailin salvage titlellä varustettuna... .. Itse valitsin juuri -90 tai vanhemman että säästyisin yhdenmukaisuustodistusten ja muitten todistuksien hankkimiselta
Koska se laki tulee voimaan, että jenkkispexeillä pitäisi mennä rekisteröintikatsastus läpi vai olenko nähnyt unta?
Kannattaa todellakin tarkkaan laskeskella kannattaako tuonti taloudellisesti, myöskin ekaksi pyöräksi jos aikaisempaa kokemusta näistä ei ole.
91 ja vanhemmat todellakin saa rekisteröityä helpommin kun noita vaatimustodisteluja ei tarvitse esittää samoin tekniset vaatimukset vanhemmissa ovat helpommat/halvemmat todeuttaa.
Jos kiirettä ei ole ajamaan ja paikat mistä saat osat hommattua on tiedossa niin mikä ettei, yksi HD lisää ei haittaa kuin kateellisia naapureita
91 ja vanhemmat todellakin saa rekisteröityä helpommin kun noita vaatimustodisteluja ei tarvitse esittää samoin tekniset vaatimukset vanhemmissa ovat helpommat/halvemmat todeuttaa.
Jos kiirettä ei ole ajamaan ja paikat mistä saat osat hommattua on tiedossa niin mikä ettei, yksi HD lisää ei haittaa kuin kateellisia naapureita
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Ymmärsin, että motiivi valtaosalle porukasta hankkia HD ameriikan maalta, on hinta (lue: kokonaiskustannukset). JIITEE ja FXST1990 voisivat hiukan kommentoida, tuliko laite merkittävästi halvemmaksi, kuin vastaavan ostaminen Suomessa toimivalta kauppiaalta. Mulla ei ole henkilökohtaisia antipatioita suuntaan eikä toiseen, asia vaan sinäänsä kiinnostaa
.
Hyviä ajokelejä vaan kaikille !
Hyviä ajokelejä vaan kaikille !
Heitän tässä jonkin arvion, eli kaikkihan riippuu siitä millä hinnalla pyörän saa tuolta jenkeistä ostettua. Kuitenkin oikeasta pyöräkaupasta osto ja tuonti ei varmaankaan kannata, jos ei löydy jotain erikoista.
Pistän tässä karkean esimerkin kahdesta eri pyörästä, joiden hinnat ovat vain otettu netistä. Pyörät niin lähellä alkuperäistä kun mahdollista.
Kuljetuskustannukset vain heittona mutta kuitenkin sinnepäin, autovero arvio tullin sivulta toteutuneesta verosta ( ei voi yleistää)
-84 FXR hinta 7.500USD rahti 500USD tällöin hinta tuontisatamassa 6400 egee josta maksetaan tullia 6% eli 384egee sekä ALV 22% eli 1493 egee.
Tuollaisen pyörän toteutunut autovero 3150 egee.
Siis jenkeistä tuotuna 6400+384+1493+3150=11427 egee eräällä kauppiaalla Suomessa pyynti vastaavasta pyörästä 11999 egee.
Tuohon jenkkituontiin menee vielä rahaa jolla laitetaan "katsastusvarusteet" sekä rekisteröidään pyörä.
-94 XL 1200 hinta 4500USD rahti 500USD hinta satamassa 4000egee josta maksetaan tulli 240 ja ALV 933. Tuollaisen pyörän autovero noin 2000
Eli 4000+240+933+2000=7173 egee Suomikaupassa tuollainen on myynnissä hintaan 8950egee.
Pyöriä on jenkeissä myytävänä paljon ja ostohinnat vaihtuu. Täytyy kuitenkin muistaa myös että jollekin täytyy maksaa myös jenkkilän päässä pyörän ostamisesta/toimittamisesta huolitsialle tai satamaan/lentokentälle sama vastaavasti myös Suomessa.
EDIT: yli 25-vuotta vanhat pyörät ovat autoveroltaan eri asia.
Pistän tässä karkean esimerkin kahdesta eri pyörästä, joiden hinnat ovat vain otettu netistä. Pyörät niin lähellä alkuperäistä kun mahdollista.
Kuljetuskustannukset vain heittona mutta kuitenkin sinnepäin, autovero arvio tullin sivulta toteutuneesta verosta ( ei voi yleistää)
-84 FXR hinta 7.500USD rahti 500USD tällöin hinta tuontisatamassa 6400 egee josta maksetaan tullia 6% eli 384egee sekä ALV 22% eli 1493 egee.
Tuollaisen pyörän toteutunut autovero 3150 egee.
Siis jenkeistä tuotuna 6400+384+1493+3150=11427 egee eräällä kauppiaalla Suomessa pyynti vastaavasta pyörästä 11999 egee.
Tuohon jenkkituontiin menee vielä rahaa jolla laitetaan "katsastusvarusteet" sekä rekisteröidään pyörä.
-94 XL 1200 hinta 4500USD rahti 500USD hinta satamassa 4000egee josta maksetaan tulli 240 ja ALV 933. Tuollaisen pyörän autovero noin 2000
Eli 4000+240+933+2000=7173 egee Suomikaupassa tuollainen on myynnissä hintaan 8950egee.
Pyöriä on jenkeissä myytävänä paljon ja ostohinnat vaihtuu. Täytyy kuitenkin muistaa myös että jollekin täytyy maksaa myös jenkkilän päässä pyörän ostamisesta/toimittamisesta huolitsialle tai satamaan/lentokentälle sama vastaavasti myös Suomessa.
EDIT: yli 25-vuotta vanhat pyörät ovat autoveroltaan eri asia.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
No omasta puolestani voin todeta että lopullinen "säästöni" oli kyllä paljon pienempi kuin ajettelin,eli kannattaa todella laskea kaikki mahdollinen ja mahdoton kun ostaa kolaripyörää kuvien perusteella.
Esim.jos peltiosat näyttää ehjiltä niin se ei takaa sitä että rahdin/tullimiesten hellän hoivan jälkeen ne olisi enää taydessä iskussa(oma pyörä oli tullissa kaatuneena lumikinoksen alla ja pyörää oli nostettu ilmeisesti trukin piikeillä tankista puristaen).
Mutta sanoisin kuitenkin että vaikka itse en välttämättä mitään hirveää "tiliä" tehny tässä projektissa,säästin ehkä hieman rahaa ja pääsin tutustumaan vähän rakenteluun/kunnostukseen olen lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen onhan minulla ensimmäinen harrikka,muutama tuhat kilometriä takana ja suu vieläkin pienessä virneessä joka päivä kun V2 pärähtää käyntiin
Esim.jos peltiosat näyttää ehjiltä niin se ei takaa sitä että rahdin/tullimiesten hellän hoivan jälkeen ne olisi enää taydessä iskussa(oma pyörä oli tullissa kaatuneena lumikinoksen alla ja pyörää oli nostettu ilmeisesti trukin piikeillä tankista puristaen).
Mutta sanoisin kuitenkin että vaikka itse en välttämättä mitään hirveää "tiliä" tehny tässä projektissa,säästin ehkä hieman rahaa ja pääsin tutustumaan vähän rakenteluun/kunnostukseen olen lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen onhan minulla ensimmäinen harrikka,muutama tuhat kilometriä takana ja suu vieläkin pienessä virneessä joka päivä kun V2 pärähtää käyntiin
ameriikasta harrikka
No mulla on nyt vielä toi tullin vero kysymysmerkki,mutta tilastoita(tullin päätöksiä tutkineena)luulisin veron osuvan 5000? paikoille ja nyt on menny 11 000?+110?(rekisteröintikatsastus)ja pyörä on jo tosi kovassa ajossa ja saan talven aikaan toteuttaa omat visiot pyörässä,kun ite teen paklaukset/maalaukset niin kai siit jotain mielihyvää jää itelleenkin
Saas nähdä kesällä miten fättärin visiot onnistu
.Mutta kun saan tarkan veropäätöksen niin paan tänne siitä tietoa
Mutta nopiasti laskettuna mulla on kesällä alla n.17000 maksanut -97 fättäri alla,ja tekniikka on nyt toiminut (vielä)mainiosti.
Ps:jos jollain on fättäriin sopivaa sitä ns.takapenkkiä niin ilmoittele(kuskin penkki on jo ja sissy,saa olla paskakin ku verhoilen sen sitte).Niin ja jos löytyy sellasiin satulalaukkuja ku heritagen niittilaukut niin tarjotkaa!!
Ps:jos jollain on fättäriin sopivaa sitä ns.takapenkkiä niin ilmoittele(kuskin penkki on jo ja sissy,saa olla paskakin ku verhoilen sen sitte).Niin ja jos löytyy sellasiin satulalaukkuja ku heritagen niittilaukut niin tarjotkaa!!