Moi.
"ostin Harley taawitsonin, sitä mä korjailen iltaisin"...
No. ei ihan niinkään, mutta tuo Ruotsin maalta 2kk sitten haettu -73 xlch on osoittautunut haasteelliseksi värkiksi.
On mennyt puolaa, konkkaa, lentänyt ruuveja ja peilejä sieltä sun täältä, mennyt kiksi rikki, iskari poikki, jne.... mutta hieno on ollu ajella. Bendixin kaasuttimenkin sain säädettyä kohdalleen.
Viimeisenä yllärinä remppasi ennakonsäätöyksikkö. Oli kulunut loppuun ja toinen jousi oli katkennut. Lopullisen niitin antoi kun se pitkä kiinnitysruuvi katkesi. Tilasin korjaussarjan ebaysta, jota tässä odottelen.
Tarkasteltuani ennakonsäätöyksikköä, ihmettein että kuinka se pysyy oikealla kohdalla. Mitään kiilaa ei löytynyt, jolla se pysyisi paikallaan, Muutenhan tuo syttyjärjestelmä on selkeä.
Säätöyksikkössä on kyllä kaksi pientä lukkosokkaa, mutta aika heiveröisiähän ne ovat estääkseen yksikköä siirtymästä paikoiltaan.
Eli se kysymys on siis: onko tuo yksikön oikea kohta varmistettu vain niillä lukkosokilla? ja onko niillä lukkosokilla jokin muu merkitys?
tv.
Ipo
ps.Katsastus onnistui Suomen maassa hienosti Transitin takakontissa.
Rautiksen ennakonsäädinyksikkö??
Nokka-akselin päässä on ura johon tuo lukkosokka vastaa. Eli ennakkolimput saa paikoilleen ainoastaan oikein päin. Ja kyllä se riittää pitämään limput paikoillaan, ei niille kuitenkaan kohdistu omaa pyörintämassaansa enempää rasitusta. Varsinkin kun se katkaisemasi ruuvi puristaa ne nokka-akselia vasten.
Tere siellä nokkaakselin päässä mihin tuo ennakonsäätöyksikkö on pultattu kiinni sillä sun poikki menneellä ruuvilla on sellainen kolo johon vastaavasti se yksikössä oleva "kohouma" sopii. Tämä pitää rojut paikoillaan. Tarkista että laitoit sen nokkaosan ( mikä käyttää kärkiä) oikeinpäin.
Siinä nokkaa kohti tulevassa päässä on kaksi hahloa ja toinen on leveämpi ja toinen kapeampi, ulkoa en muista miten ne tuli mutta sen huomasi kun tutki osia vähän aikaa mikä on oikea asento.
EDIT: Hemuli ehti ensin
Siinä nokkaa kohti tulevassa päässä on kaksi hahloa ja toinen on leveämpi ja toinen kapeampi, ulkoa en muista miten ne tuli mutta sen huomasi kun tutki osia vähän aikaa mikä on oikea asento.
EDIT: Hemuli ehti ensin
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Kiitoksia viesteistä. Tämähän on tosi nopee foorumi!!!
Osat ei ole vielä tulleet, mutta ajattelin että laitan ensin sen etummaisen pytyn ajoitusmerkin paikoilleen ensin ja sitten passaan ennakonsäätimen paikoilleen.
Kärethän ne täytyy olla!!
Mua varoiteltiin noista Rautapäistä, mutta vanhana itäpyöräilijänä olen remontinkestävä. Niin, ja kun on sormet vähän "kakissa"..elämä ja ajaminen tuntuu paremmalta. Jos olisin pelännyt remonttia... olisin ostanut vaikka ... vaikka... viragon???
Ruotsalainen kaveri lähetti vielä huolto-ohjeita perään: öljynä oli käyttänyt Bilteman 10w-40. No. kysyin vielä että mitäs vaihdelaatikossa .....
Sikäli ei ollut mitään kauheata paniikkia tuon öljynkään suhteen. Kaveri ei ollut ajanut 12 vuodessa ajanut kuin 2000km. Pisin matka oli ollut 200km.
Mutta kiitos ohjeista.

Osat ei ole vielä tulleet, mutta ajattelin että laitan ensin sen etummaisen pytyn ajoitusmerkin paikoilleen ensin ja sitten passaan ennakonsäätimen paikoilleen.
Kärethän ne täytyy olla!!
Mua varoiteltiin noista Rautapäistä, mutta vanhana itäpyöräilijänä olen remontinkestävä. Niin, ja kun on sormet vähän "kakissa"..elämä ja ajaminen tuntuu paremmalta. Jos olisin pelännyt remonttia... olisin ostanut vaikka ... vaikka... viragon???
Ruotsalainen kaveri lähetti vielä huolto-ohjeita perään: öljynä oli käyttänyt Bilteman 10w-40. No. kysyin vielä että mitäs vaihdelaatikossa .....
Sikäli ei ollut mitään kauheata paniikkia tuon öljynkään suhteen. Kaveri ei ollut ajanut 12 vuodessa ajanut kuin 2000km. Pisin matka oli ollut 200km.
Mutta kiitos ohjeista.
rasvaa akseleille
Keskipakosäätäjän limppujen akselit kannattaa rasvata kuumaa kestavällä vaseliinilla. (pitäis tehdä huoltohommana ainakin kerran vuodessa! Rivera kehottaa rasvaamaan 2500 mailin välein.)
Olen laittanut Shoveliini keskipakosäätäjän limppuihin laakerit, jotta ei kulu niin nopeasti. Laakerin ulkohalk 9, sisähalk 5. Jolloin joutui työstämään akselit ohuemmiksi 1/4in -> 5mm.
Tuo sytkäpaketti hajoaa, kun limppujen kolot kuluvat soikeiksi ja keskipakolimput alkavat hakata sytkäkopan seinälle --> keskiruuvi ja matka katkeaa...
Olen laittanut Shoveliini keskipakosäätäjän limppuihin laakerit, jotta ei kulu niin nopeasti. Laakerin ulkohalk 9, sisähalk 5. Jolloin joutui työstämään akselit ohuemmiksi 1/4in -> 5mm.
Tuo sytkäpaketti hajoaa, kun limppujen kolot kuluvat soikeiksi ja keskipakolimput alkavat hakata sytkäkopan seinälle --> keskiruuvi ja matka katkeaa...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Tuo laakerointi on hyvä vinkki... Tuonhan voi tehdä tuolle "väljentyneelle" yksikölle. Jossakin web-sivulla taisi olla ihan myynnissäkin tuommoinen, mutta kyllähän se omatekemä sen voittaa.. Eikös tuohon rasvaksi käy jarruvaseliini?
Karmeinta tuossa ruuvin katkeamisessa oli, että "jouduin"
soittamaan Jasperille, joka tulikin hakemaan väsähtäneen harrikan... tässäpä videon pätkä ko. tapahtumasta... huomaa kuljetusauto... meilla satsataan autoihin....
http://www.penttinen.org/karutkarpaasit ... n_iloa.avi
Karmeinta tuossa ruuvin katkeamisessa oli, että "jouduin"
http://www.penttinen.org/karutkarpaasit ... n_iloa.avi
Öljyksi 20W-50 moottoriin ja vaihteistoon ( jos transfervalve ei ole tukittu), itse olen käyttänyt hyvällä kokemuksella HD:n omaa, RevTech, Kendall GT-1, Penzoil, Valvoline Racing.
Mitä nyt noista helpoimmin/edullisimmin on saatavissa jostain läheltä.
Mitä nyt noista helpoimmin/edullisimmin on saatavissa jostain läheltä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Minä laitoin koneeseen sae 50.. ei siis mikään moniasteöljy.. ja tuo vaihdelaatikkoöljy oli tuota revtechin öljyä. Kävin kysymässä paikallisessa hd-liikkeessä mikä sopii parhaiten.
Tönäreiden alapäät ryhtyivät vuotamaan joten vaihdoin sinne "kumi" -tiivisteet. Siellä oli vielä tallella ne alkuperäiset korkkiset tiivisteet. Tiivisteiden Vaihdon suoritin halpamaisesti katkaisemalla tiivisteen partakoneen terällä ja liimaamalla sen takaisin kasaan... ja hyvin on pitänyt. Osasyy vuotamiseen oli erittäin huonosti työstetyt tönäriisuojien päät. (maailman kallein puolivalmiste). Sain myös semmoisen ohjeen että tönärit saa pois helposti säätämällä välykset mahdollisimman isoksi...vaan eipä mahtunut.. tai sitten olin tumpelo. En viitsinyt irroittaa/löysätä venttiilikoppaa, kun oli kiire vaan päästä ajelemaan.. Vaihdan koko tiivistesarjan sitten talvella.
Mutta, mikä on tuo: transfervalve ???
tv.
ipo
Tönäreiden alapäät ryhtyivät vuotamaan joten vaihdoin sinne "kumi" -tiivisteet. Siellä oli vielä tallella ne alkuperäiset korkkiset tiivisteet. Tiivisteiden Vaihdon suoritin halpamaisesti katkaisemalla tiivisteen partakoneen terällä ja liimaamalla sen takaisin kasaan... ja hyvin on pitänyt. Osasyy vuotamiseen oli erittäin huonosti työstetyt tönäriisuojien päät. (maailman kallein puolivalmiste). Sain myös semmoisen ohjeen että tönärit saa pois helposti säätämällä välykset mahdollisimman isoksi...vaan eipä mahtunut.. tai sitten olin tumpelo. En viitsinyt irroittaa/löysätä venttiilikoppaa, kun oli kiire vaan päästä ajelemaan.. Vaihdan koko tiivistesarjan sitten talvella.
Mutta, mikä on tuo: transfervalve ???
tv.
ipo
"Venttiilikoppaa" ei tarvitse irroittaa työntötankojen ja suojaputkien irrottamiseksi, säädetään vaan nostajan alimmassa asennossa venttiilisäätö alimpaan asentoon. Niin ja venttiilithän säädetään koneen ollessa kylmä.
Transfervalve on ensiövedon sisäällä oleva "huohotusventtiili" josta ensiöveto ja kampikammio ovat yhteydessä toisiinsa, jos et tiedä onko se tukittu vai ei niin enskaan ja moottoriin samat öljyt
Transfervalve on ensiövedon sisäällä oleva "huohotusventtiili" josta ensiöveto ja kampikammio ovat yhteydessä toisiinsa, jos et tiedä onko se tukittu vai ei niin enskaan ja moottoriin samat öljyt
-Burt Munro
-Burt Munro