negatiivinen etujättö

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

negatiivinen etujättö

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kaveri osti Saksanmaalta jonkin laisen häksättimen ja kertoi etujätön olevan n. 15cm. negatiivinen. Eikös se ole jo ajamisen kannalta riskaapelia vaikuinkas on pitkäkeulilla ajelevat viisaat miehet ?
FL-48

Viesti Kirjoittaja FL-48 »

Aika pahalta vaikuttaa...nippanappa tohtii kaverille kättä nostaa noilla lukemilla.
Mutta eikös H-D kuskeista aina sanota ettei ne nosta kättä tupperware pyöräilijöille...johtuiskohan se tästä 8)

Ite oon tehny jätöt aina 5-10cm:n väliin... siis renkaan kosketuspinnan etupuolelle ja pystyy ajamaan n. 40km/h(?ei oo mittaria?) kummatkin kädet sarvista irti

Putket +17"
Aks. väli 210cm
Lawless

Viesti Kirjoittaja Lawless »

Jätöt riippuu myös siitä onko jäykkä vai jousitettu runko.
Jäykässä jätöt pienemmät kuin jousitetussa.
Itelläni iso jättö, pyöräkohtainen asia.

Lisätietoa jätöstä ruåtsiks:

www.tolle.se
Ride on

Negatiivinen?

Viesti Kirjoittaja Ride on »

15 cm negatiivisella jätöllä joku olisi jo kuollut yrittäessään ajella häksättimellä.

Jättöasiaa voi mennä ihmettelemään lähimpään kauppaan missä on ostoskärryt. Kärryn pyörät kääntyvät aina työntäessä positiivisen jätön puolelle, eli kiinnitysakseli, jonka varassa pyörä kääntyy, jää pyörän etupuolelle. Tällöin jättö on positiivinen. Jos vetää/työntää kärryä vastakkaiseen suuntaan, taas pyörät kääntyvät negatiivisen jätön puolelta positiiviselle, eli "kaatuvat alle". Toisinaan ankaran räpätyksen kanssa, kun pyörä heiluu holtittomasti puolelta toiselle ennen kääntymistään.

Enpä haluaisi kokeilla, miten moottoripyörässä pidetään ohjaustangolla vastaan ettei etupyörä räpätä ja "kaadu alle" kun jättö on negatiivinen.
fxr-ss

neg. jättö

Viesti Kirjoittaja fxr-ss »

Itse kaaduin moottoritiellä n. satasen vauhdissa ensimmäisellä hoodeellani, kun edellinen omistaja oli vähän tehnyt kulmaa t-kappaleilla. Jättö oli jonkin verran negatiivinen, en muista tarkalleen mittoja. En sitten itse vielä asioista mitää tajunnut ja pyörä oli pari kertaa puistanut mutta kun oli antanut lisää kaasua niin oli sitten tasaantunut.. Sitten erään kerran ohitin sellaisen ison pakettikuorma-auton ja palasin kaistalle niin eipä enää tasaantunutkaan, kunnon tank slapper ja pyörä meni kaistaa laidasta laitaan ja vastaantulijoitakin oli.. No, eipä siinä kun nilkka nyrjähti ja mopo vähän naarmuuntu. Että suosittelen positiivista jättöä lämpimästi :-)
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Olettaisin että ko. pyörän jättö on saatu aikaan kulmaamuuttavilla t-kappaleilla. Tämä sakujen pelleily johtuu siitä että siellä suhtaudutaan runkomuutoksiin uusien pyörien osalta varsin nihkeästi. Hurjin viritys jonka olen nähnyt käsitti t-kappaleet joissa alempi kappale oli kaksiosainen. Ensi katsomalta näytti että pyörässä oli +30 asteiset kappaleet ja jättö miinuspuolimetriä, mutta lähempi tarkastelu osoitti että alemman kappaleen runkoon kiinnittyvä osa oli kiinteästi rungossa ja varsinainen ohjausakseli oli akseloitu tähän kappaleeseen jonka varassa ulompi kappale kääntyi. Näin oli saatu jättö kohdalleen ja keulakulmaa choppermittoihin. Kaunis tämä viritys ei ollut ja sen kestävyydestäkään en menisi takuuseen mutta näinhän se on: laki säädetään -> kansalainen keksii keinon kiertää se...
jylan
Viesti:

Pulttaamalla pidempi keula..

Viesti Kirjoittaja jylan »

Näitä sarjoja löytyy joilla saadaan pultattua hieman pidempi keula vakiorunkoon. Ainakin valmistajat väittävät että kestää ja etuna on myös että pyörän saa helposti takaisin alkuperäiseen kuntoon.

Kts. http://www.seegercycle.com/cgi-bin/prod ... ke.cgi?3.5

Täältä löytyy esimerkkejä ja tarinaa ko. viritysosista. Näissä on ilmeisesti myös jätöt kohdillaan.
hemuli
Viesti:

Joo, idea suurinpiirtein sama mutta ei läheskään yhtä kusipäinen viritelmä kuin aikaisemmin kuvaamani. Niillä kappaleilla tosiaan tehtiin yhtään liioittelematta ainakin +20 astetta. (tuo aikaisempi +30 oli ehkä vähän... :oops: )
Lawless

jätöstä

Viesti Kirjoittaja Lawless »

Itse mr. Tolle oli Norrtäljen Custom Bike showssa ja kertoi että jäykkäperäisissä jättö pitäis olla 5-10cm, jousitetuissa 15-20cm ja jos on leveä takakumi niin kannattaa laittaa sentti pari lisää.

Että tällasta 8)
hemuli
Viesti:

Re: jätöstä

Lawless kirjoitti:Itse mr. Tolle oli Norrtäljen Custom Bike showssa ja kertoi että jäykkäperäisissä jättö pitäis olla 5-10cm, jousitetuissa 15-20cm ja jos on leveä takakumi niin kannattaa laittaa sentti pari lisää.
Pitää paikkansa, olen kuullut samat laskelmat. Nyt oli vaan mennyt ehjät ja rikkinäiset rungot sekaisin. Tuo 15-20 cm oli nimenomaan jäykkäperäisiin joissa jättö ei enää muutu verrattuna jousitettuun jossa perän lasku joustoliikkeen aikana kasvattaa jättöä.
Vastaa Viestiin