EVO vs. TC88

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Jarppi
Viesti:

EVO vs. TC88

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

Useita aiheita lueskeltuani olen kiinnittänyt huomiota, että usein pullahtaa tämä EVO vastaan TC88 keskustelu (aiheesta varmaan jo on omat wanhat viestiketjut olemassa).

Oma kokemukseni aiheesta pohjautuu täsmälleen saman mallin FXST -99 EVO ja FXSTI -06 TC88B välille.
-99:llä ajelin ja ropasin aikani ja nyt tämän kesän pöristeltyäni FXSTI mallilla olen enemmän kuin positiivisesti yllättynyt :)

Tietty rengastukset, jarrut,kaasari/ruisku ja pari muuta kohtaan on MCo mennyt päivittämään 7 vuoden aikana softaillin.
Mutta mitä tulee sitten tähän moottorin ropaamis/kestävyys puoleen varmaan löytyy useita mielipiteitä.
Uskallan veikata että yli 80% harrastajista ei koskaan itse tule "avaamaan" moottoria/vaihdelootaa itse. Se suurin rakentelu kohdistuu pyörissä yleensä muihin seikkoihin.
Ja jos aletaan sitten tehoja hakemaan kunnolla lisää, niin moni joutuu kääntymään usein ammattipajan puoleen.
Ruiskun ja kaasarin erot ovat aika lailla sama juttu, ei niistä aina tarvise olla veivaamassa suuttimia ja teho käyriä.

Oma mielipiteeni on että TC88B ruiskulla potkii paremmin. Ja molempiin pyöriin on tehty pakolliset hengitys muutokset.
Tämä perustuu vasta yhden kesän ajokokemuksiin joten ei voi vielä mitään kiveen hakata...

Kuka osaisi listata ne asiat, jotka tulee olemaan suurin kuoppa TC88 historiassa ?

Saattaahan olla että aika hoitaa aiheen kun ollaan ajeltu 25v TC88 moottoreilla :D :D :D
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Mä olen ollut yksi niistä evon puolestapuhujista ja olen edelleen... Mopoja on ollut 883 Sportster, tc88 dyna, tc88 night train ja nykyisin evo springeri.

>Mutta mitä tulee sitten tähän moottorin ropaamis/kestävyys puoleen varmaan löytyy useita mielipiteitä. Uskallan veikata että yli 80% harrastajista ei koskaan itse tule "avaamaan" moottoria/vaihdelootaa itse. Se suurin rakentelu kohdistuu pyörissä yleensä muihin seikkoihin.

En nyt mene mitään prosentteja arvailemaan, koska hatusta voi vetää mitä tahansa, mutta sanotaan vaikka niin, että harrastajia on erilaisia ja tyypit hakevat pyöristään eri asioita, joten varmaankin jokainen osaa valita omaan tarkoitukseensa/budjettiinsa sopivan mopon. Ropaamispuolelta voisin todeta, et yksinkertaisempaa tekniikkaa on helpompi rassata silloin kun tarve tulee, vaikkei välttämättä alkaisikaan konetta purkamaan atomeiksi. Esim. nokanvaihto evolaan sujuu omassa autotallissakin hitusen helpommin kuin vastaava toimenpide tc:iin. Ja tietysti rassausharrastusta edistää se, että usein evolan osat ovat edukkaampia kuin tc:in :D

>Ja jos aletaan sitten tehoja hakemaan kunnolla lisää, niin moni joutuu kääntymään usein ammattipajan puoleen.

No näinhän se menee, varsinkin meidän autotallissa hommia tekevien amatöörimekaanikkojen piirissä.

>Ruiskun ja kaasarin erot ovat aika lailla sama juttu, ei niistä aina tarvise olla veivaamassa suuttimia ja teho käyriä.

No jaa, kaasarin pystyy säätämään itse, ruiskun kohdalla hommaan taidetaan tarvia suht' arvokkaita laitteita? Säätöjähän saattaa joutua tekemään kun vaihtaa esim. putket ja tuo vaihtohan yleensä tehdään itse... Nimimerkillä nykyisessä mopossa 3. putket menossa ja säädöt tehty ihan itte.

>Oma mielipiteeni on että TC88B ruiskulla potkii paremmin. Ja molempiin pyöriin on tehty pakolliset hengitys muutokset.

Ihmettelisin jollei potkisi, onhan tc-koneessa enemmän tehoa jo vakiona.

>Kuka osaisi listata ne asiat, jotka tulee olemaan suurin kuoppa TC88 historiassa ?

Että mitänä? Suurimmat ongelmat? Nokka-akselien laakeroinnit ja nokkaketjun kiristäjien kengät ovat kai tähän mennessä olleet suurimmat ongelmat, jos sitä tarkoitit.

>Saattaahan olla että aika hoitaa aiheen kun ollaan ajeltu 25v TC88 moottoreilla

Luultavasti, näistähän voi väitellä maailman tappiin...
Viva Knievel!
MrX

IKUISUUS KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja MrX »

Eiks tää moottoreiden paremmuus keskustelut oo ikuisuus kysymys.
Aiemmin Pannu vrs Shovel, Shovel vrs Evo jne. Parashan on aina se mikä on omassa pyörässä. Muistan kun menin ekalla Evolla aikanaan Koskenpäähän. Hyvä ettei tullu turpaan. Nyt pahimmilla suunsoittajilla on Evo tai kaks tallissa ja parempaa ei oo....Paitsi se tuleva 96" :?: :roll: :?:
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Joo, itsekin muistan osallistuneeni aikaisemmin tällaiseen keskusteluun. Tosin täytyy pysytellä hiukka neutraalina, kun ei ole tota kokemusta.
s&s kertoi jo suurimman osan TC 88:n tiedetyistä heikkouksista tai ominaisuuksista. :?

Jos jotain lisäisi H-D:n ruiskukoneesta, niin siitä ei saa tehoa irti niin paljoa kuin kaasariversiosta - ei pysty annostelemaan soppaa tarpeeksi.

Jos laittais jyrkemmät nokat itse, niin tarvittavat erikoistyökalut maksaa yhtä paljon, puhumattakaan kalibrointisoftasta.

Kyllä H-D:n ruiskun pystyy säätämään itse esim. Race Tunerilla. Perusprofiilin lataaminen on suht. helppoa. On totta, että Race Tuner on kallis, mutta niin on esim. Power Commanderkin. Jos haluaa enemmän säädellä eri kierrosalueiden arvoja, niin silloin kyllä rupeaa niinsanotusti savu nousemaan korvista.

Netistä löytyy nykyään jo muiden tekemiä kalibrointiprofiileita eri osakokonaisuuksille H-D:n omien lisäksi.

Ylläksen pajalla oli uuden puheenjohtajan mukaan eniten EVO:ja. Jos suhteutetaan pyörien määrä ikään, tämäkään tuskin antaa oikeata kuvaa EVO-koneen laadusta/kestävyydestä. Joten älkää nyt vetäkö EVO-miehet hernettä... :)

Vanhempiin koneisiin tulee vikoja, jos niitä ei pidä kunnossa, kuten myös uudempiin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

hdjokke kirjoitti:...

Ylläksen pajalla oli uuden puheenjohtajan mukaan eniten EVO:ja. Jos suhteutetaan pyörien määrä ikään, tämäkään tuskin antaa oikeata kuvaa EVO-koneen laadusta/kestävyydestä. Joten älkää nyt vetäkö EVO-miehet hernettä... :)...
Evoja on tietysti lukumääräisesti paljon, varsinkin nyt, kun Euroopasta raijatuja evoja saa suht. edulliseen hintaan. Toinen syy varmaan on se, että pannu, shovel, ym. 'vanhan liiton miehet' korjaavat teltan katveessa laitteensa itte.

Ketjun aiheeseen liittyen en sano vielä mitään. TC:llä on ajettu vasta muutama kuukausi. Evon etuna ainakin on se, että tee-se-itse-mekaanikot voivat tehdä edes jotain remonttia itse, jopa allekirjoittanut :D . TC-laitetta tyydyn vaan tankkaamaan ja tarkistelemaan öljyt :oops: .
DynaGlide
Viesti:

??

Viesti Kirjoittaja DynaGlide »

Aina välillä vaan ihmetyttää että mikä tc ssä on niin erillaista ja ihmeellistä ettei sitä osaa jos evoa on robaillu?? pulteilla ja muttereilla sekin on kasassa, tietysti noi ruiskujen säätelyt on eri juttu..
akrapu

Re: ??

Viesti Kirjoittaja akrapu »

DynaGlide kirjoitti:Aina välillä vaan ihmetyttää että mikä tc ssä on niin erillaista ja ihmeellistä ettei sitä osaa jos evoa on robaillu?? pulteilla ja muttereilla sekin on kasassa, tietysti noi ruiskujen säätelyt on eri juttu..
Meidät 'tumpelot' on varmaan peloteltu liian hyvin tällä keskustelupalstalla :evil: .
s&s

Viesti Kirjoittaja s&s »

Tuskin siinä tc:ssä mitään niin erikoista on, mut ainakin omalla kohdallani kyse on siitä, että tällaiselle "itseoppineelle" amatöörimekaanille yksinkertainen tekniikka on mieluisampaa roplattavaa... Ja kun homma onnistuu hyvinkin pitkälti ns. perustyökaluilla, on pyörään helpompi käydä käsiksi tarpeen vaatiessa.

Tekijämiehelle tuskin on eroa mitä konetta rassaa.
Viva Knievel!
Vastaa Viestiin