1200 apuja kaivataan

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

katikat

1200 apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja katikat »

Olen aloittelija näiden laitteiden kanssa, mutta reippaana tyttönä haluaisin oppia korjaamaan itse pienet viat.

Minulla on 90vm Sportster 1200, eilen ilmaantui sellainen vika, että täyskaasulla pyörä alkaa pätkimään tajuttomasti. Putkesta tulee tummaa savua. Minulla oli tarkoitus vaihtaa muutenkin ilmanputsari, otin sen irti ja käytin pyörää ilman sitä. Kaasarista tulee tumma "savupilvi" ja kone tavallaan huokaisee samalla. Sitten ei meinaa käynnistyä uudelleen vaan persuksissa asti tuntuu outo yskäisyn tapainen kun koittaa käynnistää. Hetken päästä toimii taas hyvin. Taas kiihdytys pyörällä ei onnistu kun pätkintä alkaa jo pienillä kierroksilla, välillä pyörä ottaakin kovat kierrokset, sitten veto loppuu ja yht'äkkiä taas kiihtyy hetken(sekavaa mutta toivottavasti tajusitte :oops:

Eli mikä tälläisessä voisi olla, kun vika alkoi ihan yht'äkkiä. Kun täällä puhutaan aina rikkaalla ja laihalla käymisestä, niin miten tuohon vaikuttaa kun on ilmanputsari irti ?

Niin, kaasarina näyttää olevan S%S super E (niin siinä ainakin lukee)
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vaihda ensin tulpat. Helpoin ja halvin ensikorjaus, ja auttaakin aika usein.
teppo30

Viesti Kirjoittaja teppo30 »

oiskohan roskaa kaasarissa kun noin oireilee.. tietysti tulpista helpoin lähteä liikkeelle.
KIIRE LOPPUU ODOTTAMALLA
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kyllä se bensaa tuntuu saavan kun kerran mustaa pölläyttää putkessa... Kokeilisin itsekin ensin tulppia/tulpanjohtoja. Niitä voi ensin kokeilla vaikka ristiin sylinteristä toiseen niin näkee siirtyykö vika pytystä toiseen.
katikat

kiitos

Tulpissa se vika oli! Kiitos neuvoista, nyt taas pörisee ja paukkuu normaalisti.

Pitäisi öljyt vaihtaa, löysin täältä neuvoja...mutta kun tuossa ei ole samassa kohtaa öljyn poistoletku, kun mun Sportster on S&S kone, niin ainakin joku sanoi siitä. Mistä kohtaa saan öljyt ulos? :oops:
hemuli
Viesti:

Oli siinä mikä kone tahansa niin kai siinä erillinen öljysäiliö on? Tutki öljysäiliötä alapinnalta, jostain sieltä lähtee letku joka ei mene öljytankille vaan päättyy joko irralliseen tulppaan tai sitten runkoputkeen hitsattuun rautaputkeen. Tai jos kyseessä on joku oma viritys niin voihan siellä olla ihan tulppakin säiliön pohjassa ilman letkua.

Pahimmassa tapauksessa joudut irrottamaan öljypumpun syöttöletkun jos pyörässäsi on itse tehty öljytankki eikä siihen ole tehty tyhjennysproppua. Autotarvikeliikkeestä saatava imuvaihtaja on tietysti kätevä siinä tapauksessa.
katikat

öljyistä lisää

kiitti taas. nyt kun katoin niin siinä missä luulen öljypumpun olevan, menee yksi letku, joka lähtee runkoon kiinnitetystä ihme tönikästä.

mistä noita imuvaihtajia saa ja minkä hintaisia? mistä sitten imen ne öljyt pois, siis sieltä sivulla olevasta öljytankista vai mistä kohtaa? :roll:
hemuli
Viesti:

Re: öljyistä lisää

katikat kirjoitti:...nyt kun katoin niin siinä missä luulen öljypumpun olevan, menee yksi letku, joka lähtee runkoon kiinnitetystä ihme tönikästä...
Sportsterin öljypumppu on moottorin alla, paikassa jonne et ihan helposti näe. Ettet nyt kuitenkin tarkoita öljysäiliötä? Se on yleensä satulan alapuolella. Jos irrotat sen letkun rungosta (pidä tyhjä astia valmiina alla :wink: ) veikkaan että öljysäiliö tyhjenee salaperäisesti sen letkun kautta... Moottorissahan ei siis vaihdettavaa öljyä ole vaan kaikki on erillisessä öljysäiliössä. Moottorin sisään jää vaihdon yhteydessä vain vajaa kahvikupillinen vanhaa öljyä millä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Imuvaihtajia on monennäköisiä, niitä saa veneliikkeistä, autotarvikeliikkeistä - varmaan Biltemassakin on niitä. Mutta tuskin sellaista tarvitset.
Vastaa Viestiin