takuu huollot.....?
-
Noviisi....
takuu huollot.....?
niin, noist takuu huolloista mä vaan.... autothan saa nykyään vissiin käyttää takuuhuolloss miss vaan, takuun raukeamatta... (siis ei merkkihuolto) siispä kysynki, voiko käyttää prätkääki (harley) samal tavall ns. ei merkkihuolloss takuun raukeamatta....? kertokaa viisaat tietäjät miten ton asian laita oikeen on...... kiitän ja kumarran....
-
Tiger Antero
Nojaa...
Noviisi
Pääasia on, että huollon tekijä tietää mitä tekee. H-D:n normaalit huollot ovat niin yksinkertaisia, että minä olen tehnyt ne aina itse.
Eri juttu on sitten jos on jonkinlaisia käyntihäiriöitä tms. ongelmia joiden tutkiminen vaati tietskaria.
H-D on niiiin laadukas laite, ettei se pääsääntöisesti tarvitse ekan kymmenen vuoden aikana kuin öljyjen vaihdon. No jos on pinnapyörät niin ehkä niiden tsekkaaminen aina silloin tälllöin.
Mulla on se käsitys, ettei myöskään pyörän takuu raukea jos joku muu tekee huollot kuin valtuutettu diileri. Eri juttu on itse asennetuissa lisälaitteissa yms. hommeleissa. Lue pyöräsi takuuehdoista, siellä se sanotaan selvästi mitä takuu edellyttää. (Jos tekijästä ei sanota mitään niin silloin se tarkoittaa ettei tartte käyttää virallista diileriä.)niin, noist takuu huolloista mä vaan....
Pääasia on, että huollon tekijä tietää mitä tekee. H-D:n normaalit huollot ovat niin yksinkertaisia, että minä olen tehnyt ne aina itse.
Eri juttu on sitten jos on jonkinlaisia käyntihäiriöitä tms. ongelmia joiden tutkiminen vaati tietskaria.
H-D on niiiin laadukas laite, ettei se pääsääntöisesti tarvitse ekan kymmenen vuoden aikana kuin öljyjen vaihdon. No jos on pinnapyörät niin ehkä niiden tsekkaaminen aina silloin tälllöin.
Käsittääkseni sama koskee pyöriä kuin autojakin eli voit huollattaa pyöräsi muuallakin kuin valtuutetussa merkkiliikkeessä.
Ja mitä noihin "valtuutettuihin merkkihuoltoihin" tulee niin monasti tuntuu että parempaa jälkeä tulee pienemmistä pajoista. Niillä ei välttämättä ole niin posketon kiire hommia tehtäessä ja usein pyörää ruuvaa henkilö jolla on vuosien kokemus siitä hommasta.
Ja mitä noihin "valtuutettuihin merkkihuoltoihin" tulee niin monasti tuntuu että parempaa jälkeä tulee pienemmistä pajoista. Niillä ei välttämättä ole niin posketon kiire hommia tehtäessä ja usein pyörää ruuvaa henkilö jolla on vuosien kokemus siitä hommasta.
-
Noviisi....
...joo pojat. mulla on vaan sellanen tilanne ett sinne "merkkihuoltoon" on saatanasti matkaa ja kun noi työt harrastuksia haittaa, niin aika loppuu tai ei riitä.. ja sit noi "merkkihuoltojen" jonot tuppaa oleen niin saatanan pitkii, kesä menee sitä aikaa orottaess....
joo, kyl mä itte osaan ne normi jutut tehrä.. mut sen takuun takii kait sinne liikkeeseen se täytyis vierä... on ny noit kilsoi tullu jo koht tuhat..?
eikähän se rahastakaan niin kii oo... ei kait... niin ja kyl harrikka kestää, ei siin mitään.... on nääs se paras mopo se.... HD
joo, kyl mä itte osaan ne normi jutut tehrä.. mut sen takuun takii kait sinne liikkeeseen se täytyis vierä... on ny noit kilsoi tullu jo koht tuhat..?
eikähän se rahastakaan niin kii oo... ei kait... niin ja kyl harrikka kestää, ei siin mitään.... on nääs se paras mopo se.... HD
Mörjääns, asiasta oli puhetta jo viima kesänä, laitoin silloin kyselyn Kuluttaja virastoon ja sain sieltä seuraavan laisen vastauksen.
Hyvää juhannuksen jälkeistä aikaa!
Nyt tuli vastaus Kuluttajavirastosta, liitän sen tähän lyhentämättömänä. Teksti lienee aika selvää, että näin.
Hei,
Tiedustelitte, koskeeko viimeviikkoinen takuuehtotiedustelumme myös
moottoripyörien takuita.
Nuo uudistetut takuuehdot eivät koske moottoripyöriä, vaan pelkästään autoja.
Myöskään tiedotteessa mainittu EY:n ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä,
vaan sekin pelkästään autoja.
Kuitenkin autojen uudistetut takuuehdot perustuvat kuluttaja-asiamiehen
yleisille takuuehdoille, jotka on suunniteltu kaikille kulutustavaroille
sopiviksi. Vaikka nuo autojen takuuehdot eivät siis pyöriä koskekaan, ei ole
mitään estettä vastaavien periaatteiden soveltamiselle myös moottoripyörien
kohdalla. Esimerkiksi yleinen takuuta koskeva periaate, jonka mukaan
takuunantajan on osoitettava kuluttajan puolella oleva syy tavarassa
ilmenneeseen vikaan halutessaan vetäytyä takuuvastuustaan koskee kaikkia
tavaroita jo suoraan lainsäädännön perusteella.
Ystävällisin terveisin,
Juha Eerikäinen
Juha Eerikäinen
Lakimies
Kuluttajavirasto & asiamies
Haapaniemenkatu 4, PL 5
00530 HELSINKI
p. +358 (0)9 7726 7818
fax +358 (0)9 7726 7557
juha.eerikainen@kuluttajavirasto.fi
www.kuluttajavirasto.fi
Elikkä tältä pohjalta olisi lähdettävä, ajatelkoon kukin kohdallaan tuota (joskin tällä erää aika selvää!!) kapulakieltä kuinka sitä tulisi soveltaa.
Toivottavasti tämä tuo selkeyttä asiaan.
CU on the road!!
Hyvää juhannuksen jälkeistä aikaa!
Nyt tuli vastaus Kuluttajavirastosta, liitän sen tähän lyhentämättömänä. Teksti lienee aika selvää, että näin.
Hei,
Tiedustelitte, koskeeko viimeviikkoinen takuuehtotiedustelumme myös
moottoripyörien takuita.
Nuo uudistetut takuuehdot eivät koske moottoripyöriä, vaan pelkästään autoja.
Myöskään tiedotteessa mainittu EY:n ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä,
vaan sekin pelkästään autoja.
Kuitenkin autojen uudistetut takuuehdot perustuvat kuluttaja-asiamiehen
yleisille takuuehdoille, jotka on suunniteltu kaikille kulutustavaroille
sopiviksi. Vaikka nuo autojen takuuehdot eivät siis pyöriä koskekaan, ei ole
mitään estettä vastaavien periaatteiden soveltamiselle myös moottoripyörien
kohdalla. Esimerkiksi yleinen takuuta koskeva periaate, jonka mukaan
takuunantajan on osoitettava kuluttajan puolella oleva syy tavarassa
ilmenneeseen vikaan halutessaan vetäytyä takuuvastuustaan koskee kaikkia
tavaroita jo suoraan lainsäädännön perusteella.
Ystävällisin terveisin,
Juha Eerikäinen
Juha Eerikäinen
Lakimies
Kuluttajavirasto & asiamies
Haapaniemenkatu 4, PL 5
00530 HELSINKI
p. +358 (0)9 7726 7818
fax +358 (0)9 7726 7557
juha.eerikainen@kuluttajavirasto.fi
www.kuluttajavirasto.fi
Elikkä tältä pohjalta olisi lähdettävä, ajatelkoon kukin kohdallaan tuota (joskin tällä erää aika selvää!!) kapulakieltä kuinka sitä tulisi soveltaa.
Toivottavasti tämä tuo selkeyttä asiaan.
CU on the road!!
"May the force be with you"
-
Vieras
Minulla on hyvin vaihtelevia kokemuksia merkkihuolloista (vrt. myös TM:n testi moottoripyörien huollosta tältä keväältä). Tekevät mitä sattuu mutta elvistely ja selittely kyllä osataan. Toki myös huippuosaajia löytyy joukosta. Surkeimmillaan huollot jää kokonaan tekemättä mutta lasku on osattu laatia täydellisesti.