Beltin siirto..

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

saaren erakko
Viestit: 55
Liittynyt: 22:53 16.12.2005.

Beltin siirto..

Viesti Kirjoittaja saaren erakko »

Löytyisikö joltain tietoa/neuvoa miten saa ensiövedon beltin tuotua hiukan ulospäin laatikon päästä?? :? :?
Eli kuinka tehdään ja mitä palikoita tarvitsee??
Kun ei mahdu nyt pyöriin.. :evil: :evil:

Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan!! :lol:

Ja kiitos jo etukäteen..
saaren erakko
Viestit: 55
Liittynyt: 22:53 16.12.2005.

Tarkennus..

Viesti Kirjoittaja saaren erakko »

Siis hihnapyörä ei mahdu pyörimään.. :oops: :oops:
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Mikä hihnapyörä ei mahdu pyörimään? Ensiövedon takimmainen kytkinrummussa oleva pyörä? Mihin se ottaa kiinni?

Minkä ikäinen pyörä? Mikä vaihteisto siinä on? Nelivaihteisiin ainakin saa useampaa eri mittaa olevia pääakseleita samoin kuin twincameihin.

Vähän tarkempaa tietoa tapauksesta niin ongelma voi ratketa.
saaren erakko
Viestit: 55
Liittynyt: 22:53 16.12.2005.

Viesti Kirjoittaja saaren erakko »

Juuri se eli kytkinrummussa oleva pyörä..

pyörä on -57.. :roll: :roll:
Laatikko 4-vaihteinen tukilaakerilla ja siinä se ongelma onkin,pyörän sisä reuna ottaa kiinni tukilaakerin kannattimen kiinnityspulttiin.
Tietysti mulla on käynyt mielessä et jos ottais ko laakerin kannattimineen pois mutta onko se sitten järkevää kun mielummin antaisi sen olla paikoillaan..
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Joko vaihdat pidemmän pääakselin tai sitten muokkaat niitä tukilaakerin kiinnityspultteja niin ettei ne enää ota kytkinrumpuun kiinni. Saisiko ne esim. vaihdettua kuusiokolomallisiksi jolloin ne voisi vaikka upottaa tukilaakerikehikon sisään?
saaren erakko
Viestit: 55
Liittynyt: 22:53 16.12.2005.

Hmm..

Viesti Kirjoittaja saaren erakko »

Akselinvaihto ei kovin paljon houkuttele tällä hetkellä.
Kun ei monesta millistä olis kiinni..
Pitää tarkastaa kun menee tallille mutta muistini mukaan kehikko on kiinni siten että laatikkoon on ruuvattu pinnapultit ja ulkopuolelle tulee mutterit joiden läpi tulee hiukan pultin päätä vielä. Jos näin on niin vaihtamalla normaalit pultit pinnapulttien tilalle voisi riittää jo..
Tosin muutaman millin tai hiukan isompikin välys pyörästä pultin kantaan ei olisi lainkaan pahasta. Jos pääsee kiinni ottamaan voi tehdä vähän pahaa jälkeä.. :?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Jos siinä tosiaan on pinnapultit niin vaihtamalla ne tavallisiin ruuveihin saat ainakin viisi milliä lisää tilaa. Ja kyllä tuollaisessa paikassa 2-3 millin välys on ihan tarpeeksi.
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hd54 »

hemuli kirjoitti:Mikä hihnapyörä ei mahdu pyörimään? Ensiövedon takimmainen kytkinrummussa oleva pyörä? Mihin se ottaa kiinni?

Minkä ikäinen pyörä? Mikä vaihteisto siinä on? Nelivaihteisiin ainakin saa useampaa eri mittaa olevia pääakseleita samoin kuin twincameihin.

Vähän tarkempaa tietoa tapauksesta niin ongelma voi ratketa.
Hemuli !Mitä maksaa nämä pitemmät akselit ja mistä kannattais kysellä??onko vit....nen:kin homma vaihtaa??....nimittäin toihan on ratkaisu myös minun ongelmaani :D anteeksi kun ei heti tullut käytettyä hakua :oops:
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

pääakseli

Viesti Kirjoittaja smuige »

Vaikken hemuli olekaan niin vastaan 8)

4-lovisiin askeihin pääakselit seuraavasti:
41-64 OEM 35040-50
65-69 OEM 35039-65
70-early84 OEM 35039-80 and 35039-70A
85-86 Belt Drive OEM 35039-85

1965 tuli sähköstartti ja alumiinikoppa - akseli piteni
1970 tuli vaihtovirtalaturi - akseli piteni
1985 muutos pituuteen? :?: erilainen kiinnitys kytkimelle? :?:

Mikä tahansa tarvikeliike myy noita. Kysy sieltä hinnat.

Vaihdelaatikon joutuu purkamaan melkein kokonaan. Samalla saa vaihdettua stefat ja tarkastettua mm pääakselin laakerin kunnon (laakerinskooli tuppaa kulumaan soikeaksi, voi kääntää 90°)

Huom. muista myös pidempi kytkinpuikko! :!:
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Re: pääakseli

Viesti Kirjoittaja hd54 »

smuige kirjoitti:Vaikken hemuli olekaan niin vastaan 8)

4-lovisiin askeihin pääakselit seuraavasti:
41-64 OEM 35040-50
65-69 OEM 35039-65
70-early84 OEM 35039-80 and 35039-70A
85-86 Belt Drive OEM 35039-85

1965 tuli sähköstartti ja alumiinikoppa - akseli piteni
1970 tuli vaihtovirtalaturi - akseli piteni
1985 muutos pituuteen? :?: erilainen kiinnitys kytkimelle? :?:

Mikä tahansa tarvikeliike myy noita. Kysy sieltä hinnat.

Vaihdelaatikon joutuu purkamaan melkein kokonaan. Samalla saa vaihdettua stefat ja tarkastettua mm pääakselin laakerin kunnon (laakerinskooli tuppaa kulumaan soikeaksi, voi kääntää 90°)

Huom. muista myös pidempi kytkinpuikko! :!:
Kiiiitos tiedoista :D ps:toi kytkinpuikko oli hyvä muistutus! :wink:
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Mitat

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

Ja tossa viä ne mitat niille akseleille
-EARLY 1937-1964 ...297,94mm

-MID 1965-1969 ...304,42mm

-LATE 1970-1985 (ketju) ...316,74mm

-Late 1984-1986 (remmi) ...348,62mm
Jari
Viestit: 143
Liittynyt: 20:08 22.08.2004.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jari »

Kun vaihtaa akselin pidemmäksi niin, on moottorin päässä olevaa hihnapyörää myös siirrettävä ulommas. Tai vastaavasti laatikkoa oikealle, jolloin taas toisioveto siirtyy sisemmäs.
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hd54 »

Sen verran vielä kysäisen,että joutuuko tällä pitkällä akselilla siirtään lootaa vai pysyykö omalla paikallaan? 8O
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Pääakseli

Viesti Kirjoittaja smuige »

hd54 kirjoitti:Sen verran vielä kysäisen,että joutuuko tällä pitkällä akselilla siirtään lootaa vai pysyykö omalla paikallaan? 8O
Millä niistä pidemmistä? Niitähän on useita.

Viittaa ilmeisesti toisaalla olleeseen kysymykseen.
hd54 kirjoitti:Morjens! tälläistä aloin kyseleen,että olen levittänyt perseen pyörästä.....ei siinä mitään,mutta olen tälläillyt ja sihtaillut vaihdelaatikkoa luonnollisesti hieman vasemmalle kun ei tahdo offset:it riittää yksistään hammasrattaalle(luonnollisesti kytkin tulee eteen),mutta,mutta juju onkin siinä kun siirtää niin tahtoo tulla jos minkalaista mörkylää eteen(alapuolella ja edessä joku mutu ottaa rungon keskiputkeen) ,tosin jos lootaa nostaa 15mm mörkylät ei ahista läheskään,niinpä tiedustelisin kuinka MUUT ovat tämän ongelman ratkaisseet?? .Ajettelin ensin selviäväni helpolla tekemällä "uusi"laatikon aluslevy joka viettää vasemmalle.......vaan onko myös tosiaan nostettava se 15mm "vaikkei taho".Pyörä on 54-Panhead ja kumi 230x60x15 ja vanne 7" ps:pitäisin miellellään sen takapyörän jokseenkin keskellä Kuva jonkun toteutuksesta olis kova sana
Mittailemaan ja linjailemaan palikoita niin näkee paljonko eroa. Sitten noita pääakselin mittoja katselemaan mikä sopisi, eli siirtäisi tarpeeksi.

Sitten sopii eturattaaksi offset ratas jolloin ketjulinjaa saa ulospäin.

Edit: offset ratas
Viimeksi muokannut smuige, 09:54 10.03.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Aksila

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

se akseli pitene sieltä kytkimen päästä ja vie kytkinkoria ja belttiä ulospäin...jos tää ratkasee onkelman...lootaa siirtelet sitte muista syistä...esim jos et haluu laittaa offsettii siihen kampuranpäähän mutta kuten edellä mainittiin... perse kapenee pga. ketjulinja siirtyy...jaa no onhan siihen taas eturattaalla mahd. vaikuttaa
Vastaa Viestiin