Pannun öljynkierrosta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

mike

Pannun öljynkierrosta

Viesti Kirjoittaja mike »

Ongelma on etumaisen pytyn nostajanpesästä vuotava öljy. Kun sammutan koneen, niin nostajan pesän päältä vuotaa noin puoli desiä
öljyä. Vaihdoin viime kesänä uudet tiivisteet (siniset). Mutta vuotopieneni vain noin puoleen.
Tänä keväänä ollaan palattu normaaliin ja koneen päälle valuu taas
"kahvikupillinen" öljyä.
Onko vika tiivistyksessä, vai mahdollisesti öljynkierrossa. Viimeisissä
pannuissa on öljyn paluu kierto kansista toteutettu ulkoisesti. Voisiko
tämä olla ratkaisu?

Please, ei sitten niitä juttuja että pannun kuuluukin vuotaa :twisted:

-mike-
-mike-
pannu51
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pannu51 »

Täytyyhän siinä tiivistyksessä tietenkin joku vika olla kun ne öljyt pääsee sieltä pihalle.
Millaiset nostajanpesät sulla on, jos vaihdettu Shovelin pesät niin niissä on erillinen kanava paluuöljylle mutta ainakaan vanhemissa Pannuissa ei lohkossa ole samassa kohdassa mitään reikää. Lohkoon voi tehdä sen kanavan, kuten siinä vanhassa V8:n juttusarjassa, tai porata siinä nostajanpesässä olevan alle 1mm reiän, sen joka johtaa sinne jakopään puolelle, isommaksi.
Omassa Pannussa sisäinen öljynkierto eikä mulla ole moisia ongelmia ollut, joten siitä päättelisin että kyllä sen pitää toimia. :)
Onhan sulla kannen- ja sylinterin alapään tiivisteessä myös reiät molempien öljykanavien kohdalla?

Sori kun sekava selostus, ei ole duunissa ko. osia mukana niin joutuu ulkomuistista selostaan.
nana

mulla ei vuoda enää

Viesti Kirjoittaja nana »

Mulla oli samanlainen ongelma. Kaikenlaisia tiivisteitä kokeilin, välillä pari päällekkäinkin, mutta mikään ei auttanut. Mulla ongelma juonsi juurensa väärin poratusta kanavasta -> aivan liian reunassa eli tiiviste ei tiivistänyt tarpeeksi.

Takapytyn toisessa pesässä oli ilmeisesti ollut samanlainen ongelma joskus ja se oli ratkaistu laittamalla shimmiprikka tiivisteen ja pesän rungon väliin. Aikani kaupunkia kierrettyäni löysin laakerikaupan, Stadissa Aleksis Kiven ja Sturen kulmassa, joka myi mulle sopivan prikan. Siihen loppui vuoto. Siitä kohtaa...
Prikassa pitää riittäävän iso reikä keskellä, jotta nostaja mahtuu hyvin läpi. Ja sehän oli siis pannun tarvikepesä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Shovelin pesät löytyy. Pitää tarkistaa reiät.
Kiitos vinkeistä.

-mike-
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

jep!
mulla oli samaa vikaa.
oli menny hiekan siru sinne paluu kanavaan...
joten se oli osittain tukossa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Juu ei ollut reikää.
Tein tiivisteeseen kolon jota kautta toivoin öljyn valuvan, mutta
ei toiminut. Vähän väheni vuodot.
Eikun poraamaan lohkoon reikiä. Tässä vaiheessa tietysti vähän
vaarallista, kun kone on nipussa:-)

-mike-
pannu51
Viesti:

Anonymous kirjoitti:Juu ei ollut reikää.
Tein tiivisteeseen kolon jota kautta toivoin öljyn valuvan, mutta
ei toiminut. Vähän väheni vuodot.
Eikun poraamaan lohkoon reikiä. Tässä vaiheessa tietysti vähän
vaarallista, kun kone on nipussa:-)

-mike-
Tai toinen vaihtoehto on se että poraat sen pienen, noin 1mm, siitä nostajanpesästä isommaksi. Sen jota kautta ne öljyt pääsee tönäreiden putkista jakopään puolelle. Pitäis ajaa saman asian kuin se lohkon poraaminen. :?:
mike

Hei Pannu51!

Se oli imupuolen reikä joka oli tukossa. Modifioin nostajanpesää, hieman
ja nyt öljy pääsee sitä kautta pois.
Mutta öljy tuleekin pääasiassa pakopuolen tönärin päältä. Kuinka paljon
isommaksi uskallan reiän porata??
-mike-
pannu51
Viesti:

Se rekä taisi olla noin 3mm sieltä ylhäältä, itse suurensin sen reiän sieltä alhaalta yhtä isoksi. Unohtui mainita että mulla mekaniset nostajat, joku viisaampi voi sanoa voiko tuota tehdä jos hydrauliset nostajat.
mike

Jesh!

Porasin 3 mm reiän nostajanpesään ja öljyvuodot loppu. (siis tältä osin ;-)
Kiitos avusta.

-mike-
-mike-
Vastaa Viestiin