Kevät lähenee ja projektit riistäytyy käsistä ja niinpä olisi jälleen kerran aiheellista turista muutosprosenteista. Meinaan tuo "jyvitys" kiinnostaa.
Nyt kun lakien ja asetusten mukaan esimerkiksi
"Valot, heijastimet ja sähköjärjestelmä"
vastaa konepyörässä KOLMEA muutosprosenttia niin mitenkäs tuo jakautuu?
Mitä jos minulla on muuten orggikseen pyörään vaihdettu etuvalo erilaiseksi? Ei kai siitä voi koko kolmea prosenttia rokottaa?
Tai jos olen rakentanut koko pärrän sähköt uusiksi mutta minulla on orggisheijastimet niin saakos siitä prosenttia takaisin?
Missä kohtaa prosentteja menee ylipäätään? Vaihdoin paukahtaneen orggissytkän tilalle Dyna2000i:n eli nyt on sitten sähköt muutettu? Siirsin virtalukon sivuposkeen niin onko nyt prosentillisesti sähköjärjestelmä ei-alkuperäinen vaikka kaikki johdot ovat samaa saatanan milwaukeen rautaa kuin ennenkin? (Tai mistä minä tiedän missä Korealaisessa lapsityövoimatehtaassa joku johtosarja on väsätty mutta ymmärtänette mitä ajan takaa). Entä kun hitsaat orggisrunkoon vaikka tankin kiinnikkeen, onko se nyt sitten muka muutettu runko? Entä jos vaikka lyhentää orggislokaria, sama kuin olisi muuttanut koko osan?
Osaahan prosenttikohdista on jo jyvitetty valtion toimesta ja näistä löytyy ihan virallisesti "jyvitystietoa" mutta kovin on hintsusti vaihtoehtoja edelleen.
Esim "Pyörät (rengas+vanne), jarrujärjestelmä" joka vastaa KYMMENTÄ muutosprosenttia on jo jaettu osiin, jolloin "Vanteet" ovat NELJÄ prosenttia ja "Jarrut ja pyörännavat" KUUSI prosenttia. Siis häh?
Nyt jos vaihdan pyörään eri pinnavanteet eri navoilla mutta säilytän orggisjarrut niin miten tuossa nyt pitäisi laskea? Mikä osa tuosta kuudesta prosentista on jarruja ja mikä napoja? Entä jos vaihdan vain etujarrun ja jätän taakse orggiksen?
Mulla on tallilla umpinaiset fättärin vanteet menossa alle pinnavanteiden tilalle, mites tuossa kohtaa kun pyörännavat ja vanteet vaihtuu mutta jarrut ilmeisesti ei? Tai jos vaihdan pelkän etujarrun?
Sama vaikka lokasuojien kohdalla, jos etummaista muutettu mutta takimmainen vakio niin mitäs siitä seuraa prosentuaalisesti?
Toki nykysäädösten mukaan jarrujen kohdalla ei aina prosenttiongelmia ole ja sitä puolta on käsitelty jo tarpeeksi tällä palstalla mutta ymmärtänette idean.
Miten on käytännössä kanta-ajoneuvo - tai muutoskatsastuksissa suhtauduttu jonkin osa-alueen sisäisesti prosentteihin? Yksi osa-alue muutettu ja se on heti täydet prosentit siltä osastolta ja voit suruitta vaihtaa toimivat orggikset omavalmisteisiin tai tarvikkeisiin ihan piruuttasi kun niistä kerran prossatkin on laskettu? Vai onko noissa jotakin tolkkua?
AKE on käyttänyt verorahojani näköjään taas hyödyllisesti, autoveron muutosprosenteista kertova sivu on TYHJÄ ja kertoo vain seuraavaa:
Tuossa on nyt netistä penkomani tiedot, joiden perusteella tässä olen yrittänyt laskeskella prosentteja, korjatkaa jos on korjattavaa:Harrastajan arkkivihollinen kirjoitti:"Suomessa rekisteröidyn ajoneuvon uudelleen verottaminen osien vaihtamisen takia
Aihealuetta päivitetään.
Muokattu viimeksi 28.2.2005.
MOOTTORIPYÖRÄN MUUTOSPROSENTTIEN LASKENTAPERUSTEET
24 % Moottori apulaitteineen
* * 24 % Moottori apulaitteineen
* * 10 % Kampikammio ja -koneisto
* * 4 % Sylinterit ja männät
* * 4 % Sylinterikannet
* * 6 % Ensiöveto ja vaihteisto
20 % Runko
* * 20 % Runko
* * 4% per kpl : Runkoputket tai niiden muutos
5 % Takahaarukka
10 % Etuhaarukka
* * 10 % Etuhaarukka
* * 3 % T-kappaleet
* * 3,50 % Teleskoopin yläputket
* * 3,50 % Teleskoopin alaputket (slidersit)
3 % Polttoainesäiliö
3% Roiskesuojat ja -läpät (luetaan lokarit)
3% Valot, heijastimet ja sähköjärjestelmä
3% Istuin
4% Ohjaustanko
10% Pyörät (rengas+vanne), jarrujärjestelmä
* * 10 % Pyörät (rengas+vanne), jarrujärjestelmä
* * 6 % Jarrut ja pyörännavat
* * 4 % Vanteet
2% Jalkatuet (luetaan jalkatapit)
5% Pakoputkisto
1% Ketjut/remmi + ketjusuoja
2 % Mittarit
1 % Peilit