Sportster kansien madallus
Sportster kansien madallus
paljonko olette madaltaneet kansia puristusten noston/kannen suoristuksen yhteydessä evo Sportster.. Kysymys liittyy milloin tulee ongelmia imusarjan kanssa tai milloin venttiilit ottaa mäntään... (Itsellä sinitarratesti vielä tekemättä ja puristukset pitäisi nostaa 9,5 --> 10 ja kannet on jo suoristettu 0,2mm sekä isommat konversiovenat sekä andrewsn4 asennettu) (ehkä helpompi ostaa 10 puristeiset männät?!)
-
pannu64
Miksi olet mennyt vaihtamaan isommat venttiilit? Menee alaväännöt huononpaan suuntaan. Ihan pieni porttaus korkeintaan eikä kosketa venttiileihin. 883 Sportster kannetkin virtaa yli 100hv vakiona. Soitapa Atelle V-twin cityyn niin kertoo varmasti mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Mutta jos olet tehnyt jo niin....
-
Vieras
Ihmettelen mistä moinen on lähtöisin että 883:n kannet virtaa paremmin kuin ne joihin on laitettu conversio venttiilit tai 1200 orkkis kannet. Olisi mielenkiintoista nähdä jotain faktaa asiasta esim. Dyno-sheet :jä ja pelkän kannen virtaustuloksia. Foorumilla aina joka kohdassa muistetaan mainita että alä koske niihin kansiin kun ne virtaa parhaiten kun annat niiden olla.
-
pannu64
Tulokset perustuvat tehopenkissä saatuihin teho arvoihin. On jarrutettu moottori vakio kansilla ja sitten portatuilla kansilla. Kuinka ollakaan teho/vääntö on huonontunut portatuilla kansilla ja sitä enemmän mitä enemmän kanavia/venttiileitä on suurennettu. Mistä johtuu?? No siitä, että seos menettää inertiansa eli seoksen virtausnopeus laskee kanavia suurennettaessa jolloin sen liikenopeus ei enää "ahda" seosta sylinteriin, koska sillä ei enää ole liikeenergiaa niin paljon kuin se virtaisi pienemmästä kanavasta. Sitten kun koneen kokoa kasvatetaan riittävästi jolloin seoksen tilavuusvirtaa pitää saada enemmän sylinteriin täytyy kanavia suurentaa mutta silloinkin pitää ottaa huomioon ettei liikaa em. syystä. Mutta vakio moottorin tilavuuksilla tämä ei pelitä. Olikohan vaikea selkoista tekstiä.....
Tuo pienten venttiilien tehonlisäys kiinnostaa varmasti muitakin kun mua. Kun konvertoin mun 883:n 1200:ksi, mulla ei käynyt mielessäkään se, olisin jättänyt orkkisvenat (1.5" ja 1.3", suunnilleen) paikalleen - olihan ne pienemmät kuin harrasteautoni slant six'in orkkikset. Slantttarikin alkoi kiekua ihan eri malliin, kun sai pari tuuman kymmenystä lisää venttiilihalkaisijaa hyvälaatuisen kansityön lisäksi (ko. moottori on hyvä verrokki tässä asiassa. 225:n sylinterimitat on melkein samat kun 1200 Sportin).pannu64 kirjoitti:Tulokset perustuvat tehopenkissä saatuihin teho arvoihin. .... kansilla. Kuinka ollakaan teho/vääntö on huonontunut portatuilla kansilla ja sitä enemmän mitä enemmän kanavia/venttiileitä on suurennettu. ... Mutta vakio moottorin tilavuuksilla tämä ei pelitä. ..
Mä sitten asennutin (ei ole taitoa, eikä koneita) GT-motorissa mun muuten vakioihin 5-vaihteisen kansiin Baisleyn 1.7" ja 1.5" venttiilit. Noi "oikeat" konversioventtiilit on sikäli fiksu valinta, että pituutta on (0.06") lisää, joten venttiiliä ei joudu upottamaan (kuten käy, jos operoi esim. 1200 orkkisventtiileillä (eihän ne sitten virtaa)) ja koko (joka on kuin tehtaan 1200:ssa) mahtuu kivasti orkkisseeteihin. Mitä nyt vähän kairataan "trumpetin suuta venttiilin takaa auki". Syvemmälle kanavaan ei tarvitse mennä.
Mullahan ei ole tietoa, minkä tehon ja väännön mä olen menettänyt pilaamalla noi mun kannet isoilla venttiileillä. Sen sijaan tiedän, miten se sysää pilattuna: mun matalapuristeinen konversiotykki menee nyt niitä mäkiä 5-vaihteella mamma takaritsillä, jossa se pyysi aiemmin pientä vaihdetta jo yksin ajaessakin. Vastaavasti kaikki yli 95MPH orkkiskuosissa (ainoastaan korkatut putket) oli unelmaa. Joskus vähän &#¤"% kun ei meinannut päästä ohituskaistan mitalla autoista ohi...
Konversion jälkeen olen voinut todeta, että laitteella pääsee kutakuinkin sytkäboxin rajoittajaan (883:n, 6000 rpm) vitosvaihteellakin (883:n ratastus). Sitä tuskin olisi tarvinnut pyytää pieniventtiilisin kansin. Konversiooni ei liity dynoiluja. Avoin ilmanputsari, perstuntumalta säädetty sytkä (muutama aste jättöä) ja pari numeroa isompi pääsuutin ja neulan nosto).
Täältä ääni venttiilien vaihdolle. Se pakovenapuoli on todennäköisesti muutoinkin koneistuksen tarpeessa jos laitteelle on jo kertynyt matkaa.
venttiilien modaus
1. en kysynyt kommenttia venttiilien koosta vaan kansien madaltamisesta..
2. Tiedän syyn mainitsemaasi venttiilien huonoon virtaukseen koska ko. muutos tehty juuri pannu64 mainitsemassa liikkeessä ja venttiilit työnnetty n. 2mm syviin poteroihin!!! (pienillä venttiilin nostoilla ei varmasti virtaa ja isommilla venttiilin nostoilla virtaa huonosti)
3. Teetätin n. 100e perusporttauksen/kansi samalla samaisessa liikkeessä ja porttaukset tehty kanaviin ja osittain seetien yhtymäkohtaan --> luulin saavani perusporttauksen venttiileihin ja seetikulmiin!!!!
4. En halua mustamaalata ketään ja voi olla että liikkeessä huono päivä, mutta kun soitin ja kysyin aikoinaan asiasta kannet saatuani oli vastaus vain että meillä on virtauspenkki ja kyllä atte tietää!
5. Totesin että mieluiten teen tästälähtien itse ja jos menee vituiksi niin en voi syyttää kuin ITSEÄNI (joskus jopa itse tehden onnistuu
)
6. Nyt parantelen venttiilin poteroiden reunat n.45 asteen kulmaan tyyliin buell ja siksi haluan madaltaa kannet jotta puristukset säilyy tai jopa nostan..
en vain viitsinyt mainita aikaisemmassa kysymyksessä typerää syytä tähän työhön...
2. Tiedän syyn mainitsemaasi venttiilien huonoon virtaukseen koska ko. muutos tehty juuri pannu64 mainitsemassa liikkeessä ja venttiilit työnnetty n. 2mm syviin poteroihin!!! (pienillä venttiilin nostoilla ei varmasti virtaa ja isommilla venttiilin nostoilla virtaa huonosti)
3. Teetätin n. 100e perusporttauksen/kansi samalla samaisessa liikkeessä ja porttaukset tehty kanaviin ja osittain seetien yhtymäkohtaan --> luulin saavani perusporttauksen venttiileihin ja seetikulmiin!!!!
4. En halua mustamaalata ketään ja voi olla että liikkeessä huono päivä, mutta kun soitin ja kysyin aikoinaan asiasta kannet saatuani oli vastaus vain että meillä on virtauspenkki ja kyllä atte tietää!
5. Totesin että mieluiten teen tästälähtien itse ja jos menee vituiksi niin en voi syyttää kuin ITSEÄNI (joskus jopa itse tehden onnistuu
6. Nyt parantelen venttiilin poteroiden reunat n.45 asteen kulmaan tyyliin buell ja siksi haluan madaltaa kannet jotta puristukset säilyy tai jopa nostan..
en vain viitsinyt mainita aikaisemmassa kysymyksessä typerää syytä tähän työhön...
-
Vieras
Re: venttiilien modaus
[quote="juky2200"]6. Nyt parantelen venttiilin poteroiden reunat n.45 asteen kulmaan tyyliin buell ja siksi haluan madaltaa kannet jotta puristukset säilyy tai jopa nostan..[quote]
Ei noita vois korjata vain vaihtamalla seetirenkaat? Tai hankkimalla 883:n (asiantuntijan käsittelemättömät) kannet? Niitä taitaa saada (vaikka Ebaysta) melko edullisesti? Tulee aikas hassun malliset palotilat, jos sun pitää avartaa tuota -2mm asennusvikaa poistamalla vastaava kerros palotilasta.
-JKKo-
Mä jututin ennen mun konversiota sekä "Harrikka"-asiantuntijoita sekä semmoisia jotka saa minkä tahansa vehkeen kulkemaan. Jälkimmäisen lajin edustaja kertoi fixailleensa just tommosia syväupotettuja venttiiliasennuksia. Se vaikutti suorituspaikan valintaani.
Olen pahoillani, että vein keskustelun vääriin asioihin. Sitä vaan jotenkin "juuttuu" noihin "toisen käden tietojen" kaiuttajain juttuihin....
Ei noita vois korjata vain vaihtamalla seetirenkaat? Tai hankkimalla 883:n (asiantuntijan käsittelemättömät) kannet? Niitä taitaa saada (vaikka Ebaysta) melko edullisesti? Tulee aikas hassun malliset palotilat, jos sun pitää avartaa tuota -2mm asennusvikaa poistamalla vastaava kerros palotilasta.
-JKKo-
Mä jututin ennen mun konversiota sekä "Harrikka"-asiantuntijoita sekä semmoisia jotka saa minkä tahansa vehkeen kulkemaan. Jälkimmäisen lajin edustaja kertoi fixailleensa just tommosia syväupotettuja venttiiliasennuksia. Se vaikutti suorituspaikan valintaani.
Olen pahoillani, että vein keskustelun vääriin asioihin. Sitä vaan jotenkin "juuttuu" noihin "toisen käden tietojen" kaiuttajain juttuihin....
-
Vieras
Re: Sportster kansien madallus
Tervehdys juky2200!juky2200 kirjoitti:paljonko olette madaltaneet kansia puristusten noston/kannen suoristuksen yhteydessä evo Sportster.. Kysymys liittyy milloin tulee ongelmia imusarjan kanssa tai milloin venttiilit ottaa mäntään... (Itsellä sinitarratesti vielä tekemättä ja puristukset pitäisi nostaa 9,5 --> 10 ja kannet on jo suoristettu 0,2mm sekä isommat konversiovenat sekä andrewsn4 asennettu) (ehkä helpompi ostaa 10 puristeiset männät?!)
Siis onko tämä nyt 883->1200 konversio projekti?
Mitkä männät sulla nyt on paikallaan?
Itse en kyllä menisi madaltamaan kansia kovinkaan ettei tule päänsärkyä imu/pakosarjojen ja tönäreiden (jos ei säädettävät) kanssa.
Melkeinpä sinuna ostaisin orkkis tasalaki männät ja sitten kaivertamaan lisää kansiin palotilaa,itse tein juuri noin ja sain vanat poteroista pois ja mukavat "hemi" kannet. Sitten saat puristussuhteen päättää itse (omassa n.10.3nyt). Dynolappuja ei omasta ole enkä tarvitse, sen verran suuri ero ennen/jälkeen konversion. ja hyvinpä toi viime kesänä n.7000km kuljetti.
Joo tehdään ite ja saadaan joko kunnia
T:Kaitsu
Sen verran vaan että kun venttiilit on pienissä poteroissa kansissa vähän niikuin trumpetin suu niin se vaikuttaa merkittävästi virtauksiin nimenomaan pienellä nostolla kansitehdessäni huomasin selkeän eron ( 5 kuutiojalkaa enemmän ) virtauksessa onko venttiili pinassa palotilan tasoon vai upotettu. Upotettu virtas enemmän. Miettikää sitä upotusta kanavan jatkeena kun venttiili alkaa aukeamaan. Jos on tasopinnassa niin virtaus romahtaa välittömästi. Eikö nää vehkeet oo kuitenkin niinkuin pumppuja. Mitä enemään sen parempi.
Sportster kannet ja venttiilit
kyllä ne "poterot" vielä menettelee, mutta ilman pyöristyksiä ne ei vakuuta.. päädyin pyöristyksiin ja lasken jäljelle jäävät puristukset nesteellä... tämän jälkeen mietin tiiviste/mäntien vaihdolla puristukset kohdalleen... en malta lämmittää pyörää liikkeelle lähtiessä tarpeeksi (naapurisopu) joten taidan vaihtaa visecot johonkin vähemmän lämpölaajenevaan merkkiin... mietitään...
alkuperäinen kysymykseni olikin paljonko pystyy laskemaan kansia ennen kuin ongelmat alkaa... imusarjan työstö ja tönärit jne...
alkuperäinen kysymykseni olikin paljonko pystyy laskemaan kansia ennen kuin ongelmat alkaa... imusarjan työstö ja tönärit jne...
-
Vieras
Tiedä en mutta ihmetyttää vaan ne poterot kun eihän noissa virikansissakaan venoja ole upotettu?113 cid kirjoitti:Sen verran vaan että kun venttiilit on pienissä poteroissa kansissa vähän niikuin trumpetin suu niin se vaikuttaa merkittävästi virtauksiin nimenomaan pienellä nostolla kansitehdessäni huomasin selkeän eron ( 5 kuutiojalkaa enemmän ) virtauksessa onko venttiili pinassa palotilan tasoon vai upotettu. Upotettu virtas enemmän. Miettikää sitä upotusta kanavan jatkeena kun venttiili alkaa aukeamaan. Jos on tasopinnassa niin virtaus romahtaa välittömästi. Eikö nää vehkeet oo kuitenkin niinkuin pumppuja. Mitä enemään sen parempi.
-
venttiilli