Ketju -asiaa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Ketju -asiaa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kolmella herralla on samanlaiset Harrikat ja kaikki ajelevat samalla tyylillä. Mitkä ovat oletettavat o -rengasketjujen/rattaiden kestot, kun:

herra A ei koskaan rasvaa eikä putsaa niitä
herra B rasvaa niitä säännöllisesti, mutta ei viitsi koskaan putsata niitä
herra C sekä rasvaa että putsaa ne säännöllisesti
SOLDIER

ketjut/ rattaat

Viesti Kirjoittaja SOLDIER »

joo kyllä se cee on joskin o-rengas on aika tarkka kuinka sitä putsataan... mieluummin ei teräsharjalla... :wink:
ratas

Viesti Kirjoittaja ratas »

Luultavasti herra A:lla kestää rattaat pisimpään ja ehkä herra C:llä ketjut. Tosin en ole C:stä varma, nimittäin hyvälaatusia o-rengas ketjuja ei valttämättä paljo tarvi rasvailla.
Sporttiboy
Viesti:

Samanaikaisuus kunniaan

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Puuttumatta pätkääkään siihen kuinka usein ja runsaasti kettinkejä rasvataan tai jätetään rasvaamatta on mun mielipiteeni se, että ketjut ja rattaat vaihdetaan aina pakettina elikkäs yhtä aikaa!!!!

Perustelut:

Jos ratas on kulunut, se syö ketjua eri lailla ja nopeuttaa sen kulumista ja sama toisinkin päin.

Eli:

- Mä putsaan ketjut syksyllä ja samalla rasvaan oikein perusteellisesti, kesän aikana ruiskaisen ihan pikkuisen hyvälaatuista ketjuöljyä jos alkaa näyttää liian kuivalta.
- Pidän ketjun kireyden just siinä rajoilla mitä yleensä suositellaan (8-12 mm kuormattuna) ei ainakaan kiremmällä.
- Ajan samoilla ketjuilla ja rattailla tollaset 50 - 70 tuhatta ja sit vaihtoon
- MÄ V****U PIDÄN VAAN KETJUISTA JA NE EI OO MUN MIELESTÄ YHTÄÄN HANKALAMMAT JA SOTTASEMMAT KUN HIHNA JA KETJUT KUULUU MOOTTORIPYÖRÄÄN JA KULMILANKA KALSAREIHIN (vaikka duunikaveri kun ajaa hihnalla selittää, että ainoo vetoketju mitä se ymmärtää on farkuissa...)

Että sillai tänään, viikko täynnä satulassa ja en oo vielä rasvannu ketjuja...
Vieras

Farkuissa pitää olla napit
Sporttiboy
Viesti:

Mutta duunikaveri ajaakin hihnalla... Mulla on myäs nahkahousuissa napit :P
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

O-rengas ketjuun rasvaa parempi vaihtoehto on ketjuvaha, ei sottaa mutta voitelee hammasrattaita riittävästi
Sporttiboy
Viesti:

Vaha/rasva

Onks Sepi havaintoa miten vaha ja rasva tykkää toisistaan?

Eli jos nyt innostuis vahan kanssa pelaamaan ja ens talvella "keittelis" kettingit vahassa niin koskas tarvis laittaa lisää muusia ja kuinka usein ja sopiiks öljy sit vahan kanssa?

Nimim. "Laitoin joskus vahaa tukkaani ja se oli vittumaista pestä pois..."
Vieras

Sepihän nimenomaan tarkoitti että vahalla korvataan rasva! Ei suinkaan että käytetään molempia.
Ite käytän o-rengasketjuja enkä oo vahanu enkä rasvannu niitä kertaakaan - hyvin pelittää :!:
Kerros Sporttiboy, jos on ratasjarru ja o-rengasketjut (tai tavalliset) niin laittaisitko rasvaa ketjuihin jos jarrujenkin pitäis toimia :?:
Sporttiboy
Viesti:

Keskipakoisvoima?

Ratasjarru on pääsääntöisesti ketjujen sisäpuolella käsittääkseni ja jos en oo ihan väärin lukenu vanhan kansakoulun fysiikkaa niin keskipakoisvoima puristaa sitä ketjuissa olevaa rasvaa ainakin mun mopon tapauksessa enemmän vannetta kun ratasta sotkemaan...

Ymmärrän kyllä vahan ja öljyn erilaisen habituksen, kiinnostus koskee lähinnä sitä että kauanko vaha kestää siellä ketjun syövereissä ja miten sitä saa tarvittaessa lisättyä keittämättä ketjua siinä. On vähän jäykempää kamaa kun öljy :D
tv

Viesti Kirjoittaja tv »

Ketjuvaha kannattaa (kuten kyllä öljykin) suihkutella ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin, tavara ohenee ja tunkeutuu paremmin. Ketjuvalmistajien (mm. DID) mukaan O- ja X-rengasketjut tarvitsevat voitelua myös "ulkoisille osilleen". Kunnioitetaan silti yksilönvapautta, kuivillakin saa ajaa.
-"Märempi on parempi", kiteytti viihdetaiteilija R. Liekki taannoin tv:ssä, kyse taisi olla juuri ketjuasioista.
Vieras

castrolin vahaa käyttelin ennen tavallisessa ketjussa ja ketju veny huomattavasti vähemmän kun öljyllä voideltuna.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Anonymous ja Vieras ,(hitto miksei juuri kukaan uskalla kirjoittaa omalla nimellä)
kyllä kertoivat mistä on kyse eli rasvaa ja vahaa ei sekoiteta keskenään.
Lämpimiin ketjuihin ajon jälkeen. Venymien vähenee, kulumisesta en osaa sanoa tarkkaan mutta on erittäin paljon siistimpää.
igor

Vitjat

Viesti Kirjoittaja igor »

:? Olen itse tehnyt näin:

Kun ketju on likainen ja tuntuu siltä että se on puhdistettava, olen voidellut sen ihan tavallisella 10w-30 moottoriöljyllä REILUSTI ajon jälkeen kun se on lämmin, sillä välin käyn vaihtamassa huonommat kamppeet päälle. Kovaa ajoa pikitiellä ja A Vot notkea öljy liuottaa töhnät ja muut pois, lopusta huolehtii keskipakovoima. Pyyhitään lämmin ketju kuivaksi kankaalla, puhdistetaan pyörä roiskeista. Päälle ketjun voitelu suihkutettavalla ketjuvahalla. Siinä se, ei tarvi irroitella ketjua ja asua liuottimien kanssa.
-Sexton-
Vastaa Viestiin