Minkä kätinen kierre on nokan pinion rattaassa olevassa mutterissa. Kone on evo softaili vm.98.
Saako sen helpolla irti? vaatiko enskan aukaisun ja pitää kampuran napamutterista kiini.
pinion ratas
Onko mahdollista että kampuran limput liikahtaa pois tasapainosta jos pitää toiselta puoleta kiinne? Kun HD:ssahan ne on eri osia, limput ja kiertokankien tappi keskenään.
Itse en uskaltais niin tehdä et pitäisin toiselta puolelta kiinne jos on tiukassa. Itse en ole koskaan kampuraa purannut ja rihdannut, en tiedä kuinka ne on kiinne toisissaan. Tai tiedän et on kartiot ja mutterilla kiinne mut en enempää.
Itse en uskaltais niin tehdä et pitäisin toiselta puolelta kiinne jos on tiukassa. Itse en ole koskaan kampuraa purannut ja rihdannut, en tiedä kuinka ne on kiinne toisissaan. Tai tiedän et on kartiot ja mutterilla kiinne mut en enempää.
Joskus kun muuta kalua ei ollut käsillä niin avasin lyömällä vasaralla kiintoavaimen päähän - siis ilman kampuran lukitsemista. Jos on pytyt poissa niin voi kokeilla varovasti vääntää kun laittaa puupalikan männän alle ja kiertää kampuran niin että se stoppaa siihen.
Paras on tietysti tarkoitusta varten tehty erikoistyökalu (lattarauta johon on viilattu oikean muotoinen reikä, rauta hitsattu hylsyyn kiinni) ja pulttipyssy.
Ja se kierre on vasenkätinen.
Paras on tietysti tarkoitusta varten tehty erikoistyökalu (lattarauta johon on viilattu oikean muotoinen reikä, rauta hitsattu hylsyyn kiinni) ja pulttipyssy.
Ja se kierre on vasenkätinen.
Se voima on kuitenkin aika pieni, luokkaa 60 Nm + loctite. Toisioveto lukkoon ja tasaisella väännöllä kiintoavaimella itse olen aukaissut ja kiristänyt. Jokainen voi miettiä sellaista skenaariota, että venttiilikoneisto kasattuna (tulpat irti tietty) pistetään pinjoninmutteriin metrin varrella oleva avain ja sen päähän kilon sokerilaatikko. Jaksaako pyöriä sokerilaatikon painolla? Tuo 60 Nm on sentään vain kuusinkertainen voima ja koneen pyöriessä sentään venttiilinkoneiston aiheuttama rytkytys ei ole niin tasaista.
Sen sijaan pahin mahdollinen tapa olisi lukita toisesta päästä kampura ja sitten pulttipyssyllä ampua. Sitä en edes yrittäisi.
Sen sijaan pahin mahdollinen tapa olisi lukita toisesta päästä kampura ja sitten pulttipyssyllä ampua. Sitä en edes yrittäisi.
-
Vieras
Yksi niistä rattaista on ainakin kartiosovitteella, vaatii ulosvetäjän. Minkä takia otat pinjoniratasta irti? Jos aiot purkaa lohkot niin kampura mahtuu muistaakseni tulemaan irti lohkosta vaikka rattaat ovat paikallaan. Jos tämä taas liittyy siihen aikaisempaan keskusteluun nokkarattaan hammasvälyksistä niin irti vaan...
-
Vieras